Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chiński siłownik termiczny do rozdzielacza - rzeczywiste parametry

24 Mar 2020 19:11 207 8
  • Poziom 11  
    Miał ktoś może do czynienia z chińskimi siłownikami termicznymi, nazywanymi też (błędnie) termoelektrycznymi? Kupiłem sobie kilka takich. Nie mają one oznaczenia indywidualnego typu, a jedynie rodzaj. Zazwyczaj są zielone, czasem białe. Jeśli trzeba, dam link, ale Google z pewnością znajdą na wiadomym chińskim portalu. Mam konkretnie "AC 24V NC" czyli na napięcie 24 V, normalnie zamknięty. Na stronie sprzedawcy, ale też wszędzie indziej, gdzie są oferowane, podawane jest, że mają pobór mocy 2 W.

    Podłączyłem pod zasilacz ustawiając odpowiednie ograniczenie prądu, no i... niemiła niespodzianka, zadziałało ograniczenie prądowe, napięcie spadło do kilku V. One mają ok. 18 - 20 ohm. Moc 2 W wyjdzie przy tej rezystancji w okolicy 6 V. Podłączyłem pod 6 V. Co ciekawe, natężenie prądu zaczęło rosnąć i po pewnym czasie wzrosło o ok. 25%, było też jakby niestabilne. Po kilku minutach (>5) siłownik przy takim zasilaniu, ani drgnął. Powinien niby zadziałać po 2 minutach. Zasilałem go prądem stałym, ale jeśli to grzałka, nie powinno mieć znaczenia. Na wszelki wypadek zmierzyłem też indukcyjność, jest znikoma (mikrohenry).

    Da się tego w ogóle używać? Zaryzykować podłączenie pod 24 V? Może spróbować jednemu zrobić sekcję (chyba nie da się go bezboleśnie rozebrać)? Docelowo potrzebuje ich kilkanaście, na razie mam 5, na próbę.

    Jeszcze jedna niespodzianka, to gwint M30, a ja potrzebuję M28. Są przejściówki (adaptery), choć w cenie zbliżonej do samego siłownika. Ale to już jakoś sobie poradzę.
  • Poziom 33  
    Na twoim miejscu nie bawił bym się w jakieś chińskie wynalazki - tylko wziął sprawdzone rozwiązanie, np. firmy KAN-THERM:
    1802003006 Siłownik bezprądowo zamknięty 24V NC (1W) z złączem click
    lub
    1802003005 Siłownik bezprądowo zamknięty 24V NO (1W) z złączem click
    który ci pasuje i do tego adapter:
    1802003002 Adapter M28x1,5 do siłownika Smart KAN-THERM

    Te chińskie zabawki nie wiadomo kiedy się zepsują lub czy będą prawidłowo pracować. Za chwilę będzie kolejny temat na elektrodzie dlaczego ogrzewanie nie działa :D
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Musisz zaryzykować jedna sztuka pod 24 mogą być ceramiczne więc oporność wraz z temp może się zmieniać ale to też kolejna wskazówka.
  • Poziom 11  
    Przebadałem trochę ten siłownik. Nie wiem jak inni robią takie siłowniki, na ile są podobne. To pierwszy mój kontakt z tego typu urządzeniem. Może jednak komuś przyda się, co wyszło z tych moich badań.

    Grzałką jest rezystor PTC w kształcie krążka. Gdy go testowałem przy niskim napięciu, zachowywał się jak NTC, ale przy normalnej pracy, przy 24 V, jest to ewidentnie PTC.
    Po podłączeniu napięcia, przez moment pobierany jest dość znaczny prąd. Trudno zmierzyć go miernikiem, ale ogranicznik prądowy w zasilaczu ustawiony na 1,6 A przez moment zadziałał. Po 5 sekundach natężenie prądu spada do 0,6 A, po 15 s poniżej 0,5 A, później pomalutku dalej spada. Po 10 minutach wynosiło 121 mA (pobór mocy 2,9 W) i dalej lekko spadało aż do wartości 96 mA (2,3 W).
    Obudowa była wyraźnie ciepła. Zmierzona temperatura (pirometrem) wynosiła 45°C na obudowie, a we wnęce, gdzie ma być przykręcony zawór 75°C.

    Siłownik ruszył po czasie ok. 1,5 minuty. Nie zauważyłem kiedy doszedł do końca, ale gdzieś może po 3 minutach.
    Powrót trwał chyba dłużej. Te pomiary mechaniczne, postaram się jeszcze zrobić.

    W każdym razie projektując do niego sterowanie, trzeba uwzględnić spory zapas mocy i poszczególne zawory włączać raczej sekwencyjnie, np. z odstępem 15 s. Ale i tak np. dla 10 zaworów trzeba by mieć te minimum 5 A (przy 24 V).
    Może wygodniej byłoby zasilać siłowniki w wykonaniu na 230 V, ale myślałem sobie, że takie na 24 V wygodniej jest sterować.
    Planowałem pociągnąć kabel "telefoniczny", teraz widzę, że to nie takie hop-siup. Trzeba liczyć minimum 0,5 A i krótkotrwałe powyżej 1,5 A. Trzeba będzie uwzględniać też rezystancję kabla.

    Czy da się uzyskać płynne sterowanie przepływem (nie tylko on/off)? Pewnie tak, ale trzeba by nad tym trochę posiedzieć.

    Nie byłbym sobą, gdybym jednak nie zajrzał do środka :)
    Chiński siłownik termiczny do rozdzielacza - rzeczywiste parametry Chiński siłownik termiczny do rozdzielacza - rzeczywiste parametry

    Dodano po 4 [minuty]:

    klamocik napisał:
    Musisz zaryzykować jedna sztuka pod 24 mogą być ceramiczne więc oporność wraz z temp może się zmieniać ale to też kolejna wskazówka.


    Dokładnie! Tak zrobiłem i właśnie to opisałem. Pomiary zacząłem jeszcze przed południem, ale nie siedzę cały czas w warsztacie i dlatego nie widziałem Twojej odpowiedzi.

    Dodano po 6 [godziny] 10 [minuty]:

    ls_77 napisał:
    Te chińskie zabawki nie wiadomo kiedy się zepsują lub czy będą prawidłowo pracować

    Niby prawda. Znalazłem w nim (po rozmontowaniu) jeden słaby punkt, a nie wszystko widać na oko. Inaczej jednak sprawa wygląda, gdy można samemu coś naprawić, czy wymienić, a nie trzeba wołać fachowca co nie-wiadomo-ile weźmie za np. wymianę siłownika.
    Na same siłowniki wydać tyle, co na dwa sezony grzewcze za gaz, niespecjalnie mi się uśmiecha.
  • Poziom 11  
    Ten siłownik daje się spokojnie sterować z 12 V. Trochę dłużej się otwiera, ale nie aż tak bardzo, może z 50% dłużej. Wynika to z zastosowania do grzania rezystora PTC, który, mówiąc kolokwialnie, ciągnie sporą moc, dopóki się nie nagrzeje. Po osiągnięciu docelowej temperatury zwiększa oporność na tyle, by wystarczyło do jej utrzymania (2 - 3 W).
    Zastosowanie 12 V dużo ułatwia sprawę. Można zastosować zasilacz od PC-ta, któremu nie straszne kilka amperów. Wszystkich siłowników i tak naraz nie włączę, bo nawet przy obniżonym napięciu i tak potrzeba by ponad 10 A w pierwszym momencie na te moje kilkanaście planowanych siłowników, ale tak np. po 5 już by poszło spokojnie włączać.
    Jest tu ktoś, kto robił samodzielnie sterowanie ogrzewaniem swojego domu?
  • Poziom 39  
    Przecież sam podałeś AC 24V i pod takie napięcie (zmienne nie stałe z zasilacza) trzeba podłaczyć i wtedy robić pomiary .
  • Poziom 11  
    Mam mocno ograniczone zaufanie do informacji podawanych przez sprzedawcę, zwłaszcza chińskiego, a karty katalogowej producenta nie mam. Moja wiedza i intuicja podpowiada mi, że grzejnikowi oporowemu nie robi różnicy czy jest zasilany AC czy DC. Mógłbym go podłączyć pod autotransformator, ale, prawdę mówiąc, nie wydaje mi się by to cokolwiek zmieniło.
  • Poziom 39  
    3gr napisał:
    Moja wiedza i intuicja podpowiada mi, że grzejnikowi oporowemu nie robi różnicy czy jest zasilany AC czy DC.

    A może siłownik posiada uzwojenie na częściowo zwartym magnetycznie rdzeniu i wartości AC i DC będą się znacznie różnić.
  • Poziom 11  
    Też to wziąłem pod uwagę. Nie ma uzwojenia. Wspomniałem wcześniej, że zmierzyłem indukcyjność. No i później sprawdziłem co jest w środku :)
    Jest grzałka w postaci pastylki z materiału oporowego PTC. Widać ją wyraźnie na drugim zdjęciu, co wrzuciłem. Zmiany natężenia prądu w czasie też to potwierdzają.

    Tak się nawet zastanawiam, czy tej charakterystyki R(T) nie dałoby się wykorzystać do płynnego (stopniowego) otwierania zaworu? Otwarty w połowie jest przy napięciu ok. 5 V. Gdyby regulację oprzeć na pomiarze temperatury, można by skrócić czas ustalania określonego stopnia otwarcia. Ale równie dobrze wystarczy stworzyć model matematyczny takiego regulatora uwzględniający jego pojemność cieplną, rozpraszanie ciepła itd. Jeszcze go pobadam, ale chyba już po Świętach.