Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czujnik światła z przekaźnikiem

24 Mar 2020 19:39 261 26
  • Poziom 9  
    Mam problem z tym czujnikiem Link Chodzi oto że w momencie gdy jest ani za jasno ani za ciemno czujnik wariuje włącza się wyłącza słychać szybkie stukanie przekaźnika.Jestem słaby z elektroniki jedyne co mi przyszło do głowy to wpiąć kondensator pod przekaźnik .Dało mi to tyle że teraz migoczą światła wolniej tzn co dwie trzy sekundy zapalają się i gasną.Co można zrobić żeby problem tego migotania rozwiązać.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 43  
    Jeśli jest to robione na komparatorze (a pewnie jest - podaj nazwę układu scalonego) to można zwiększyć szerokość histerezy.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 9  
    LM 393.Pisałem że jestem słaby z elektroniki do dziś nie wiedziałem co to jest komparator.
  • Poziom 43  
    sediv napisał:
    jestem słaby z elektroniki
    A dałbyś radę zrysować schemat połączeń tego scalaczka?
  • Poziom 9  
    Mogę spróbować.Jutro będę działać.
  • Poziom 43  
    To trzymam kciuki i życzę powodzenia.
  • Poziom 9  
    Usunięty z tym schematem to nie dam rady.Może poradzisz co zrobić żeby to mruganie było co minute.
  • Poziom 23  
    A czy przypadkiem lampa nie świeci w stronę czujnika?
    Bo może lampa zaświetla czujnik, układ wyłącza prąd a że jest wystarczająco ciemno to układ włącza prąd i tak w kółko.
  • Poziom 9  
    Mam zamontowane dwa takie czujniki i oba zachowują się tak samo, żadna lampa na nie nie świeci .
  • Specjalista PLD
    Gdybyś sprawdził do którego biguna zasilania idzie jedna z końcówek fotorezystora, to możnaby wnioskować na temat możliwego schematu i zaproponować n.p. sprzężenie zwrotne by uzyskać układ z histerezą. Następnie sprawdź do której nóżki komparatora jest podłączona druga nóżka fotorezystora.
  • Poziom 9  
    Jedna z końcówek fotorezystora ma połączenie z nóżką 4, 5 ,6 a druga idzie na kondensator.
  • Specjalista PLD
    Czyli jest podłączona do masy układu.
    Ponadto używany jest tylko jeden z komparatorów (piny 5 i 6 podłączone do masy).
    By wprowadzić histerezę należałoby pomiędzy wyjście komparatora a nieodwracające wejście włączyć dość spory potencjometr i regulując jego wartość sprawdzać zachowanie się układu. na początek sugerowałbym jakiś potencjometr o wartości 4.7M między nóżki 1 i 3.
    Zobaczymy co to da.

    Przyszłomi do głowy, że wyjście komparatora może być połączona bezpośrednio z bazą tranzystora przełączającego przekaźnik i wtedy rozwiązanie podane powyżej nic nie da.
    BY sobie poradzić z takim układem należałoby podzielić opornik między bazą tranzystora a plusem zasilania i tam podłączyć potencjometr, ale poczekajmy na rezultat eksperymentu.
  • Poziom 9  
    Dzięki za rade jutro będę kombinował.
  • Poziom 9  
    Z tym potencjometrem będzie problem bo sklep elektroniczny mam zamknięty .Ale mam możliwość wymontowania potencjometru baoter 3296 w104 ma on chyba 100kohm.Ogólnie myślałem o jakimś układzie co podtrzymuje napięcie chociaż przez minute.
  • Specjalista PLD
    sediv napisał:
    Z tym potencjometrem będzie problem bo sklep elektroniczny mam zamknięty .Ale mam możliwość wymontowania potencjometru baoter 3296 w104 ma on chyba 100kohm.

    Obawiam się, że 100k będzie za mały i nie będzie dobrego efektu, ale sprawdzić zawsze można.

    sediv napisał:
    Ogólnie myślałem o jakimś układzie co podtrzymuje napięcie chociaż przez minute.

    A jakie napięcie chciałbyś podtrzymywać? Nie bardzo wiem co masz na myśli.
  • Poziom 9  
    Chodzi o napięcie na przekaźniku .W tej chwili po podpięciu kondensatora pod przekaźnik uzyskałem że nie ma pulsowania światła mruganie jest co dwie sekundy kiedy ani jasno ani ciemno. Jakbym uzyskał minute to by było do zniesienia,Jak pisałem mam dwa takie czujniki podpięte są one pod światła led pod blatami.Jeden jest bezpośrednio pod blatem przy jednej z szafek i jak się koło niej przechodzi a ledy są wyłączone to się zapalają bo światło z okna odbija się od nas także co przejdziesz koło szafki światła się zapalaja na chwile.Drugi czujnik od drugiego blatu mam u góry także tam wyłącznie jest problem tego przejścia z jasnego w ciemne kiedy czujnik głupieje to znaczy zapala gasi i tak w kółko. Także chociaż jakbym uzyskał tą minute podtrzymania przekaźnika to bym był szczęśliwy.
  • Specjalista PLD
    Trudno mi doradzić jak wydłużyć czas świecenia, ale mam inną sugestię.
    Może tak już robiłeś, ale jeśli nie, to radzę sprawdzić:
    Umieść fotorezystor w zaczernionej rurce o długości n.p. 10 cm i skieruj jej wylot na okno.
    Coś w rodzaju teleskopu :).
    W ten sposób wyeliminujesz zakłócenia pochodzące od innych źródeł światła.
    Może to pomoże?
  • Poziom 9  
    Skorzystam z tej porady,ale tu nie chodzi o zakłócanie z innych źródeł światła po prostu czujnik jest do kitu drogi nie jest także nie powinienem narzekać i wiele wymagać.Piszą że można go zastosować np. do rolet ale jak skoro ten moment przejścia jasność ciemność dla czujnika to czarna magia, włącza wyłącza to ciekawe jakby obsługiwał rolety. Nie jestem elektronikiem ale na moje miedzy włączaniem a wyłączaniem powinna być większa tolerancja .
  • Specjalista elektronik
    Policzyłem na zdjęciu: tam jest 7 oporników (R1-R7), 4 diody (D1-D4), 3 kondensatory (ten elektrolityczny to chyba C1, są jeszcze C2 i C3), 1 potencjometr, 1 chyba tranzystor Q1, 1 układ scalony U1 - razem mają 39 nóżek. Do tego 2 piny złącza zasilania, 2 złącza fotoopornika, i pewnie 2 piny cewki przekaźnika - razem 45. Sprawdź, co z czym jest połączone.

    Prawdopodobnie 1 dioda jest przy cewce, żeby nie generowała przepięć; 2 to LED-y (D1=red, D3=blue); 1 zabezpiecza przed uszkodzeniem przy odwrotnym podłączeniu zasilania. U1 ma pin 1 najbliżej środka płytki, numeracja naokoło w lewo (1-4 od strony oporników, 5-8 od strony krawędzi płytki).

    Na stronie https://pixelelectric.com/xh-m131-12v-photo-resistor-relay-module/ są porządne zdjęcia i rysunki połączeń. Załączam kopie tutaj:
    Czujnik światła z przekaźnikiem Czujnik światła z przekaźnikiem Czujnik światła z przekaźnikiem
  • Specjalista PLD
    Są do tego celu niezawodne układy, ale widać skośni bracia mają z tym problem.
    Z tego powodu nigdy nic od nich nie kupuję. Albo sam sobie robię albo wybieram innego dostawcę.
    Nie będę Cię zamęczał konkretami skoro nie praktykujesz elektroniki, jednakże warto z Twojej przygody wyciągnąć wnioski na przyszłość.
  • Specjalista elektronik
    Piny LM393: 1=1OUT, 2=1IN-, 3=1IN+, 4=GND, 5=2IN+, 6=2IN-, 7=2OUT, 8=VCC. Na tym rysunku połączeń wygląda, jakby 4, 5 i 6 były ze sobą zwarte - wzmacniacz 2 nie jest używany? 1OUT chyba idzie do R5 i stamtąd do bazy tranzystora, a chyba R7=100k miał być między 1OUT, a 1IN+... może go nie przylutowali (albo przylutowali tak, że nie ma połączenia), i dlatego układ źle się zachowuje?

    Chińczycy potrafią robić dobre układy (co lepsza elektronika, to głównie chińska produkcja), ale jakość łączy się z ceną - jak robią w pośpiechu, byle taniej, to robią niedokładnie. A może nawet jest tak, że takie moduły są dzielone na dwie kategorie: lepsze (wszystko poprawnie zmontowane), które sprzedają drożej, i wadliwe (błąd montażu), które sprzedają taniej, żeby cokolwiek za nie dostać...
  • Poziom 9  
    ,Jeden czujnik kupiłem prosto z chin ale drugi ze sklepu internetowego abc rc także żeby obydwa miały tą sama wadę mało prawdopodobne .Profilaktycznie miedzy nóżką 1 a 3 wlutowałem rezystor 100k ale żeby zobaczyć czy to pomoże to muszę być w domu albo z rana lub późnym popołudniem bo wtedy czujnik wariuje także to będzie niedziela żeby to sprawdzić.Jeszcze spróbuje pokręcić potencjometrem może coś to pomoże.Ogólnie dziękuje za porady.
  • Specjalista elektronik
    Może popatrz, co i jak jest tam połączone - na zdjęciach nie wszystko widać, część tego, co napisałem, to było zgadywanie (pisałem "chyba").

    Czujnik do testów można oświetlać lampą (wieczorem), albo go przysłaniać (w dzień, żeby mniej światła dochodziło). Taki układ, żeby poprawnie działał, musi mieć histerezę - włączenie światła powinno następować przy mniejszym oświetleniu, niż wyłączenie (ta różnica, to właśnie histereza) - i do tego powinien być ten opornik 100k. Może ma za duży opór (i histereza jest za mała), może nie łączy (i jej nie ma).
  • Poziom 9  
    No aż taki głupi nie jestem wiem jak testować taki czujnik ale stworzyć mu niby ciemno niby jasno to nie potrafię dlatego dzisiaj i jutro mogę go przetestować .Jak pisałem wlutowałem mu opornik 100k po między nóżkę 1 a 3 czy to oto chodziło?
  • Specjalista elektronik
    Pewnie tak - zauważ, że na zdjęciach nie wszystko widać - jak sam nie obejrzysz, to inni tego nie sprawdzą. Podobnie, jak przy testowaniu coś przegapisz - dla innych jedynym źródłem wiedzy o tym, co mogłeś zrobić nie tak, są twoje słowa o tym, co robisz - więc opisuj dokładnie, albo wszelkie próby pomocy mogą okazać się nieskuteczne.
  • Poziom 9  
    W układzie LM393 do nóżek 1OUT, i 1IN+ przylutowałem opornik 100k czy o to chodziło?