Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór kondensatora rozruchowego - silnik jednofazowy

25 Mar 2020 22:16 204 11
  • Poziom 8  
    Witam, wiem, że temat jest trochę odgrzewanym kotletem schabowym ale mam nadzieję, że tym razem, jeszcze nie zaśmierdzi gdyż nie mogę natknąć się na dokładne informacje.

    Posiadam silnik indukcyjny wyciągnięty z pralnicy, jak mogę obliczyć pojemność kondensatora rozruchowego do podanego silnika.
    Po uruchomieniu potrzebuje by chodził on na wolnych obrotach ( najlepiej z regulacją), czy takim urządzeniem będzie możliwa regulacja w dużym zakresie obrotów?
    https://allegro.pl/oferta/avt1007-regulator-o...3327?utm_medium=app_share&utm_source=facebook
    Dobór kondensatora rozruchowego - silnik jednofazowy
  • Specjalista AGD
    abecadlozpieca napisał:
    jak mogę obliczyć pojemność kondensatora rozruchowego do podanego silnika.
    To jest silnik trójfazowy dostosowany do pracy z falownikiem, także zapomnij o jakimkolwiek regulatorze z alle... go.
  • Poziom 42  
    iskrownik napisał:
    To jest silnik trójfazowy dostosowany do pracy z falownikiem,

    Oczywiście.
    Kiedyś wymieniałem falownik w sporej pralnicy. Zmieścił bym się w niej. :D
    Silnik nie kręcił się bardzo wolno nawet przy ruchach wahadłowych, bo było spore przełożenie na pasku.
    Do tego był pomiar prędkości obrotowej fotokomórką.
    Szanse na małe prędkości obrotowe silniks, nawet z falownikiem, zerowe. Tak jak praktycznie zerowy byłby moment obrotowy silnika, a on sam zostałby ugotowany.
  • Poziom 8  
    To nie jest żaden silnik trójfazowy... mamy 3 przewody (N, prawe obroty, lewe obroty).
    Być może użycie słowa "pralnica" byli nieodpowiednie, to z przecietnej klasy pralki, czasow w miare obecnych.
    Jutro rano zamieszczę dokładne zdjęcie całego silnika.

    Silnik po podłączeniu buczy, i wolno się kręci. Potrzebuje kondensatora do rozruchowego do uruchomienia pełnej mocy silnika i urządzenia którym mógłbym zmniejszyć obroty. Z pewnością można zastosować tańsze urządzenie niż falownik ...
  • Poziom 42  
    abecadlozpieca napisał:
    To nie jest żaden silnik trójfazowy... mamy 3 przewody (N, prawe obroty, lewe obroty).

    A skąd to wiesz? Jakaś karta katalogowa czy cóś?
    Ten napis ECM, dziwacze napięcie 195V i zupełnie dziwaczna częstotliwość 300 Hz nic ci nie mówi?
  • Poziom 8  
    Electronically Commutated Motors.. Ale nie wiem w jakim stopniu mogło by to przeważyć fale glownej teorii ..

    Niestety nie posiadam póki co żadnych danych ani modelu pralki, nie udało mi się też niestety pozyskać innych podzespołów, które mógłby jakoś poprawić moja sytuację. Posiadam tylko silnik z 3 przewodami ...
  • Poziom 14  
    abecadlozpieca napisał:
    Electronically Commutated Motors.. Ale nie wiem w jakim stopniu mogło by to przeważyć fale glownej teorii ..
    Niestety nie posiadam póki co żadnych danych ani modelu pralki, nie udało mi się też niestety pozyskać innych podzespołów, które mógłby jakoś poprawić moja sytuację. Posiadam tylko silnik z 3 przewodami ...

    Czyż to nie po polsku "silnik komutowany elektronicznie"?. Moim zdaniem jest to silnik BLDC, w układzie gwiazdy, bez wyprowadzonego przewodu "środkowego", stąd trzy przewody. W nowoczesnych pralkach nie stosuje się raczej silników klatkowych "dwufazowych" z kondensatorem z uwagi na kłopotliwą regulację obrotów. Dawniej silniki pralek miały kilka uzwojeń, osobne do pracy i wirowania. Obecnie są to silniki komutatorowe, albo bezszczotkowe, krokowe. Na początek zmierzyłbym rezystancję pomiędzy poszczególnymi parami przewodów. Jeśli będą takie same, to właśnie przemawia za silnikiem bezszczotkowym. Są do takich silników gotowe sterowniki (u majfrendów), ale na tak wysokie napięcie to jest koszt prawie 4 stówek "LKBL2205F 220V bezszczotkowy sterownik silnika prądu stałego 750W sterownik BLDC z czujnik halla obwód zamknięty otwarta pętla"
    [Edit]
    Zbędne skasowałem.[TM.]
  • Poziom 42  
    abecadlozpieca napisał:
    Electronically Commutated Motors.

    To pojęcie bardziej marketingowe a mniej techniczne, bo jest zbyt "pojemne". W praktyce to może być wiele rodzajów silników. Podobnie jak "termin" inverter...
    zbyszekkr napisał:
    Moim zdaniem jest to silnik krokowy BLDC,

    Jak krokowy,to nie BLDC.
    Z resztą czy jest to silnik PMM łatwo sprawdzić otwierając go. Jak wirnik ma mocny magnes, to jest PMM.
    Wg. mnie jest to silnik indukcyjny przystowany do zasilania napięciem o sporej częstotliwości.
    Bez otwarcia silnika się nie dowiemy.
  • Poziom 14  
    jack63 napisał:
    abecadlozpieca napisał:
    Electronically Commutated Motors.

    To pojęcie bardziej marketingowe a mniej techniczne, bo jest zbyt "pojemne". W praktyce to może być wiele rodzajów silników. Podobnie jak "termin" inverter...
    zbyszekkr napisał:
    Moim zdaniem jest to silnik krokowy BLDC,

    Jak krokowy,to nie BLDC.
    Z resztą czy jest to silnik PMM łatwo sprawdzić otwierając go. Jak wirnik ma mocny magnes, to jest PMM.
    Wg. mnie jest to silnik indukcyjny przystowany do zasilania napięciem o sporej częstotliwości.
    Bez otwarcia silnika się nie dowiemy.
    Rzeczywiście z rozpędu nie usunąłem słowa krokowy co teraz czynię. Moim zdaniem nie trzeba otwierać silnika. Jeśli przy kręceniu wirnika ręką czuć charakterystyczne "skakanie" - silnik ma na wirniku magnesy, czyli BLDC.
  • Poziom 8  
    Podczas obracania silnik chodzi gładko, nie czuć żadnych oporów, kliknięć ani innych dźwięków.

    Poniżej zdjęcie całego silnika, wewnątrz też nie ma żadnej tabliczki znamionowej, jedyne informacje to te na zdjęciu w pierwszym poście Dobór kondensatora rozruchowego - silnik jednofazowy Dobór kondensatora rozruchowego - silnik jednofazowy
  • Poziom 14  
    Wygląda to na silnik klatkowy, asynchroniczny, jak twierdził @iskrownik, trójfazowy, przeznaczony do pracy z falownikiem.
    Teoretycznie można by go uruchomić z sieci energetycznej włączając jedną parę przewodów do sieci a pomiędzy trzeci i jeden z "sieciowych" kondensator rozruchowy kilka-kilkanaście microF. Pojemność dobrać doświadczalnie. Uruchamiałem tak nieraz silniki trójfazowe małej mocy, w celach testowych.

    Dobór kondensatora rozruchowego - silnik jednofazowy

    Będzie się kręcił z prędkością zależną od ilości par biegunów, jednak z uwagi na zbyt wysokie napięcie (230V a 195V z tabliczki), pójdzie z dymem. Można by obniżyć napięcie regulatorem na triaku, ale czy to ma sens? Jego moment obrotowy będzie niewielki w stosunku do jego rzeczywistych osiągów. Najlepiej poszukać falownika 1f do silników trójfazowych. Będzie regulacja obrotów i praca jak należy.
  • Poziom 8  
    Dziękuję za pomoc ;D