Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomocy turbo vs. kompresor!!!.

tdi1982 29 Wrz 2005 22:47 12987 8
  • #1 29 Wrz 2005 22:47
    tdi1982
    Poziom 10  

    Panowie może macie pojęcie czym się różni turbo od kompresora np. Mercedes C-klass 180 kompresor. Czym się różnią silniki z kompresorem a czym z turbiną i co jest lepsze?. Wiem że zasada działanie jest podobna jeśli ktoś wie coś na ten temat to proszę o szczegółowy opis.Z góry dzięki.

    0 8
  • Pomocny post
    #2 29 Wrz 2005 23:21
    fabi7
    Poziom 13  

    Turbosprężarka to inaczej WIRNIK napędzany spalinami.Po drugiej stronie wirnika tez jest wirnik łapatkowy ktory tłoczy zimne powietrze z zewnątrz auta do komory spalania obnizajac temp tlenu przez co dostaje sie go wiecej do cylindra co zapewnia lepsze i nizzsze spalanie itp.
    A kompresor to spręzarka powietrza napedzana paskiem klinowym od silnika!W kompresorze sa tłoczki-tak jak w cylindrze w silniku ktore sprężaja i pompują powietrze do komory spalania

    0
  • Pomocny post
    #3 30 Wrz 2005 00:26
    Roli
    Poziom 26  

    Ja moze uzupełnie wypowiedź fabi7. Turbosprężarki to maszyny składające sie z dwóch wirnków połączonych współną osią ułożyskowaną na łożyskach ślizgowych smarowanych z obiegu olejowego silnika. Wylatujące spaliny napędzają jeden wirnik (i wylatują do układu wydechowego) a ten poprzez oś napędza drugi wirnik który zasysa powietrze (poprzez rure dolotową i filtr powietrza), spręża je i tłoczy do układu dolotowego silnika. Obroty wirników to kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy obrotów na minute. Kompresory do również urządzenia służące do sprężania powietrza,ale napędzane są poprzez (najczęsciej) paski klinowe. Zaletami turbosprężarek jest to ze nie pobierają mocy z silnika na napęd (wykożystują gazy spalinowe, które i tak tracimy), wady to np. duża turbodziura (głównie silniki wyczynowe) powodowana bezwładnością łopatek. Zalety kompresora to brak turbodziury i praktycznie ciągłe dostarczanie powietrza do silnika (brak turbodziury), wady to część mocy uzyskiwana poprzez zastosowanie kompresora idzie na jego napęd. Nie wymieniłem wszystkich plusów i minusów, opis również jest ogólnikowy, ale jest późno, jestem zajechany i oczy mi sie zamykają. Poniżej kilka obrazujących z czym mamy doczynienia :)

    0
  • Pomocny post
    #4 30 Wrz 2005 02:07
    Mad Max
    Poziom 23  

    fabi7 napisał:
    Turbosprężarka to inaczej WIRNIK napędzany spalinami.Po drugiej stronie wirnika tez jest wirnik łapatkowy ktory tłoczy zimne powietrze z zewnątrz auta do komory spalania obnizajac temp tlenu przez co dostaje sie go wiecej do cylindra co zapewnia lepsze i nizzsze spalanie itp.
    A kompresor to spręzarka powietrza napedzana paskiem klinowym od silnika!W kompresorze sa tłoczki-tak jak w cylindrze w silniku ktore sprężaja i pompują powietrze do komory spalania


    Z wirnikami można się zgodzić, ale nie z resztą!!!Powietrze akurat się rozgrzewa podczas sprężania i dlatego, aby obniżyć jego temperaturę i jednocześnie zwiększyć masę ładunku dostarczonego do cylindra stosuje się intercooler-y, czyli chłodnice powietrza doładowującego. W przypadku sprężarek mechanicznych również. Głównym celem stosowania wszelkich metod doładowania silnika jest zwiększenie ładunku mieszanki paliwowo-powietrznej lub samego powietrza do cylindra. Sprężarki mechaniczne stosowane do doładowania silników nie są napędzane paskami klinowymi ani też nie mają "tłoczków"-z reguły są to sprężarki śrubowe, ślimakowe,Roots-a, typu "G" lub Comprex-nigdy tłokowe!!! Ponadto, aby poprawić ich sprawność wszędobylska obecnie elektronika zajmuje się ustawianiem geometrii kierownic powietrza,steruje zaworami upustowymi...bez komputera nie podchodź :)

    0
  • Pomocny post
    #5 30 Wrz 2005 12:30
    HZ10
    Poziom 14  

    Cytat:
    Sprężarki mechaniczne stosowane do doładowania silników nie są napędzane paskami klinowymi
    a czym :?: np w vw g60 :idea: :arrow:

    0
  • Pomocny post
    #6 30 Wrz 2005 12:56
    Roli
    Poziom 26  

    He he he he są napędzane niewidzialnymi przekładniami zebatymi gdzie każde koło zebate ma po jednym zębie. A jak trafisz odpowiedni moment zazębienia to możesz teleportować kompresor do bagażnika :D Teraz tak na serio kompresory są głównie napędzane poprez paski, przekłądnie zębate są głośne i wymagają smarowania dlatego jest to niepraktyczne :!: :!: :!:

    0
  • #7 30 Wrz 2005 18:55
    tdi1982
    Poziom 10  

    Witam.Dzięki za odpowiedzi rozjaśniające mój umysł już wiem o co chodzi.Pozdrawiam wszystkich i dzięki za zainteresowanie tematem.Pozdro.

    0
  • #8 30 Cze 2006 17:26
    Wienio10
    Poziom 2  

    NAWIASEM UZUPEŁNIENIA W MADZI 626 COMPREX, PASKIEM JEST NAPĘDZANY TYLKO WIRNIK W KTÓRYM SĄ KANAŁY POPRZECZNE POMIĘDZY WYDECHEM A SSĄCYM ORAZ ODPOWIEDNIO SKIEROWANE KANAŁY GDZIE PODCZAS OBROTU WIRNIKA W TAKI KANAŁ JEST ZASYSANE POWIETRZE A NASTĘPNIE SPRĘŻANE PRZEZ SPALINY.CZĘŚCIOWO MIESZA SIĘ Z NIMI. EFEKTEM JEST DOŁADOWANIE PRZY MAŁEJ BO OK.2% OBCIĄŻALNOŚCI SILNIKA

    0
  • #9 30 Cze 2006 21:28
    0__0
    Poziom 30  

    Jakie wymiary ma kompresor i jaka pobiera moc?
    Moznaby go np zalozyc zamiast sprezarki od klimatyzacji?

    0