Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Buczenie/Bzyczenie w bezpiecznikach

Phate25 30 Mar 2020 19:05 13152 15
Wago
  • #1
    Phate25
    Level 9  
    Witam,
    Ostatnio zauważyłem dziwny dźwięk dobiegający ze skrzynki z bezpiecznikami. Dodam, że nic nie było zmieniane od dłuższego czasu i nic takiego nie działo się wcześniej.
    Mieszkamy w starym budownictwie, więc na pewno instalacja elektryczna jest wykonana bardzo słabo i zdaje sobie z tego sprawę. Sami nie robiliśmy tej instalacji.
    W obecnej sytuacji (stan epidemii) nie chce zbytnio bez poważnego problemu wzywać elektryka więc może będę w stanie poradzić coś sam (np. wystarczy wymienić jeden z bezpieczników)

    Sprawa wygląda następująco:
    Mam siedem osobnych bezpieczników (obwodów)
    1 - Bezpiecznik B10 - Światła i dzwonek
    2 - Bezpiecznik B10 - Gniazdka
    3 - Bezpiecznik B10 - Gniazdka
    4 - Bezpiecznik B16 - Piekarnik, okap, zmywarka
    5 - Bezpiecznik B10 - Lodówka
    6 - Bezpiecznik B10 - Gniazdka w łazience (w tym podłączona Pralka)
    7 - Bezpiecznik B10 - światła w łazience
    G - Bezpiecznik główny odcinający po wyłączeniu prąd we wszystkich powyższych - C16

    Gdy włączę piekarnik na to dopóki działa grzałka słychać ze skrzynki takie dziwne "bzyczenie / buczenie", gdy włącze w tym samym czasie zmywarkę, buczenie staje się głośniejsze. Na początku myślałem, że problem tkwi w bezpieczniku na obwodzie nr 4 ale wczoraj zauważyłem, że gdy pracuje sama pralka to też słyszę ciche buczenie dopóki działa grzałka (pralka jest na obwodzie nr 6).
    Myślę, że problem jest gdzieś w tym bezpieczniku głównym (źle dobrany, przepala się ?)

    Dam radę rozwiązać to sam czy niezbędna jest wizyta elektryka ?

    Z góry dzięki za pomoc
  • Wago
  • #2
    Grendel
    Level 21  
    Witaj.
    Jeśli zjawisko takie występuje przy obciążaniu różnych obwodów, wskazywałoby to na G, czyli C16.
    Wyłącznik samoczynny ma 2 rodzaje wyzwalania - przeciążeniowy (termiczny) i zwarciowy (elektromagnetyczny).
    Przy dużych obciążeniach może dochodzić do wibracji kotwiczki w obwodzie wyzwalania bezzwłocznego.
    Włączenie piekarnika i zmywarki to obciążenie nawet ponad 5 kW, więc
    pobierany prąd wynosi 22 A, co już przeciąża obwód zabezpieczenia głównego.
  • Wago
  • #3
    zbich70
    Level 43  
    Phate25 wrote:
    Dam radę rozwiązać to sam czy niezbędna jest wizyta elektryka ?
    Sugeruję elektryka. Ewentualnie możesz zdjąć maskownicę i popatrzeć w poszukiwaniu nadpaleń, stopionej izolacji. Wrzuć zdjęcie.
  • #4
    Ktoś_tam
    Level 33  
    Czasem zdarza się, że wyłączniki nadprądowe buczą pod obciążeniem. Nie jest to coś czym trzeba się martwić, wszystko jest ok.
    Jedynie czego można się doczepić to:
    Phate25 wrote:
    G - Bezpiecznik główny odcinający po wyłączeniu prąd we wszystkich powyższych - C16

    Nie jest to coś co rodzi jakieś zagrożenie życia (oprócz nabicia sobie guza po ciemku) lub mienia ale po co się ograniczać. Wyłączniki nadprądowe mają to do siebie, że jak jest zwarcie w instalacji to wyłączają się wszystkie po kolei, czyli któryś powiedzmy od oświetlenia oraz ten C16. Wtedy jest ciemność w całym mieszkaniu.
    Być może przewód od licznika jest cieńki i dlatego ktoś coś takiego zastosował.
    Jakie jest zabezpieczenie przedlicznikowe oraz jaka jest średnica przewodu od licznika. Być może ten aparat można wymienić na rozłącznik izolacyjny.
  • #5
    Grendel
    Level 21  
    Ktoś_tam wrote:
    Wyłączniki nadprądowe mają to do siebie, że jak jest zwarcie w instalacji to wyłączają się wszystkie po kolei, czyli któryś powiedzmy od oświetlenia oraz ten C16. Wtedy jest ciemność w całym mieszkaniu.

    Otóż to - przy takim układzie nie ma żadnej selekcji. Jeśli impedancja pętli zwarcia wynosi 1 Ω (a zazwyczaj jest mniejsza) to prąd zwarcia wyniesie 230 A.
    Natomiast prądy wyzwalania bezzwłocznego poszczególnych WS-ów wynoszą:
    B10 -> 30-50 A
    B16 -> 48-80 A
    C16 -> 80-160 A
    Czyli zawsze wyleci któryś 1-7 oraz główny.
  • #6
    Phate25
    Level 9  
    Buczenie/Bzyczenie w bezpiecznikach

    Instalacja jest taka kombinowana z tego co się orientuje. Przed bezpiecznikiem "G" mam starą instalację aluminiową jeszcze. Bezpiecznik na korytarzu przed mieszkaniem tam gdzie licznik jest jeszcze topikowy o symbolu 25A

    Właśnie jak otworzę sobie skrzynkę z bezpiecznikami to nie widzę, żadnego iskrzenia ani stopionego kabla. Chyba, że mam coś jeszcze głębiej otwierać i ściągać.

    P.S.
    I tak wiem, że jest to do góry nogami zainstalowane - podobno były za duże komplikację (przez starą instalację aluminiową) z podłączeniem tego normalnie.
  • #7
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Phate25 wrote:
    podobno były za duże komplikację (przez starą instalację aluminiową) z podłączeniem tego normalnie.

    I po co elektrykom wmawiać takie bajki? :D "Za duże komplikacje"... Nie! To było zwykłe partactwo i lenistwo wykonawcy (bo elektrykiem nazwać go nie można). Żadnych komplikacji.
    Oraz totalny brak wiedzy, nawet tej podstawowej.
  • #8
    Phate25
    Level 9  
    Oczywiście całkowicie się z wami zgadzam. Ja nie jestem elektrykiem i na pierwszy rzut oka widzę, że ta skrzynka jest mało profesjonalna.
    W tej chwili gdy jest ogólny problem z dostępem do usług i usługodawców chciałbym po prostu rozwiązać zaistniały problem aby się dalej nie pogłębiał.

    Czyli stawiacie na problem z bezpiecznikiem głównym "G" ? Wymienić go na nowy ? Taki sam czyli C16 czy na inny ?
  • #9
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Phate25 wrote:

    Czyli stawiacie na problem z bezpiecznikiem głównym "G" ? Wymienić go na nowy ? Taki sam czyli C16 czy na inny ?
    Stawiam na wizytę elektryka i przegląd instalacji, aby po prostu zinwentaryzować jej stan i określić problemy do rozwiązania. Bo buczenie i różne dźwięki to jest jedynie jeden z objawów problemu, a nie sam problem. Wymianą zabezpieczenia głównego na pewno go nie rozwiążesz. Czas się z taką myślą oswoić.

    Gdybyś podał region skąd jesteś, to może nawet ktoś z piszących mógłby się podjąć wykonania takiej oceny.
  • #11
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Na razie pozostaje dokręcenie wszystkich zacisków, bo sam więcej nie zrobisz. Dla bezpieczeństwa należy to wykonać izolowanym wkrętakiem. No i czekać na lepsze czasy.
  • #12
    Grendel
    Level 21  
    Budowa wyłącznika nadprądowego wygląda tak:
    Buczenie/Bzyczenie w bezpiecznikach
    gdzie:

    1 Dźwignia napędowa
    2 Zamek
    3 Styk stały i styk ruchomy
    4 Zaciski przyłączowe
    5 Wyzwalacz termobimetalowy (przeciążeniowy)
    6 Wkręt regulacyjny
    7 Wyzwalacz elektromagnetyczny (zwarciowy)
    8 Komora gaszeniowa (do gaszenia łuku elektrycznego)

    Przy ułożeniu go "do góry nogami" zwiększasz szansę na bzyczenie przy dużym obciążeniu z uwagi na odwrotne działanie grawitacji na element ruchomy wyzwalacza elektromagnetycznego.
    Poza tym, jak już pisałem, ten wyłącznik bywa u Ciebie znacznie przeciążany.
    Porównaj efekt z tym: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=K9aMlBzZ0VM&feature=emb_logo

    Najlepszym wyjściem byłaby zamiana C16 na rozłącznik izolacyjny, o czym pisał kolega Ktoś_tam
  • #13
    Phate25
    Level 9  
    Dźwięk jest z tego filmu podobny (choć wiadomo, że nie taki sam bo u Mnie troszkę bardziej wytłumiony)
    Zastanawia Mnie trochę to co piszecie o przeciążeniu wyłącznika - otóż słyszę też ten dźwięk (choć ciszej niż przy pracy samego pieca piecu) jak działa sama pralka. Czy sama pralka przeciąża mi układ ?

    Spróbuje dokręcić dziś śruby przy pomocy tych izolowanych wkrętaków.
    A mogli byście do mojej inastalacji podać konkretny model rozłącznika izolacyjnego który powinien być zainstalowany ?
  • #14
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Phate25 wrote:
    Czy sama pralka przeciąża mi układ ?

    Gdy wszystko jest normalne, to nie przeciąża. Ale jeśli coś się sypie...
    Spotkałem się kiedyś z przypadkiem, że włączenie do gniazdka wtyczki od zwykłego radioodbiornika powodowało zadziałanie zabezpieczenia nadprądowego B 16A. Co nie znaczy, że radio pobierało więcej, po prostu bezpiecznik był tak zjechany, że reagował już na powiew wiatru.
  • #15
    Ktoś_tam
    Level 33  
    Phate25 wrote:
    A mogli byście do mojej inastalacji podać konkretny model rozłącznika izolacyjnego który powinien być zainstalowany ?

    Moglibyśmy, ale po co? To musi wymienić elektryk nie ty. Do tego potrzeba albo rozplombować zabezpieczenie przedlicznikowe albo robić pod napięciem. Więc jak sam widzisz to zajęcie raczej nie dla ciebie. Elektryk będzie wiedział co zrobić i co kupić. Te aparaty majątku nie kosztują więc nawet jak doliczy sobie drugie tyle marży to nie zbiedniejesz a przynajmniej prąd ciebie nie zabije.
    To co trzeba dokładnie kupić i zrobić to najlepiej na żywo zobaczyć, ja zdalnie nie podejmę się tego.
  • #16
    Grendel
    Level 21  
    Jeśli chodzi o typ rozłącznika, to jest tego mnóstwo: Link
    Zbędne usunąłem. /zbich70/
    Dobry byłby z bezpiecznikiem: Link
    ale ma szerokość 1.5 modułu, więc może braknąć miejsca.