Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik samochodowy - Prostownik samochodowy. Czy dobrze ładuje?

Ssaab 04 Apr 2020 00:08 1038 18
  • #1
    Ssaab
    Level 15  
    Witam, posiadam prostownik, który ma jakieś 30-40 lat, odkąd pamiętam ładujemy nim od czasu do czasu swoje akumulatory w autach. Ostatnio postanowiłem nieco przyjrzeć się jego działaniu. Po podłączeniu do zasilania prostownik zmierzyłem multimetrem i wykazało, że daje napięcie na poziomie 18,2 V. Na innych forach czytam, że prostowniki dają nieco niższe napięcie, na poziomie 15-16 V, a natężenie podawane jest różnie w zależności od stopnia rozładowania czy tez naładowania akumulatora.

    Mój prostownik nie posiada żadnych regulacji i jak wspomniałem, ładuje 18,2 V natomiast, gdy zmierzyłem ampery to po podpięciu do akumulatora wartość jest stała i wynosi 1,18A.

    Zastanawiam się czy te wartości nie skrócą żywotności akumulatora. Nigdy tego nie zauważyłem, a posiadałem już niejeden akumulator, który ten prostownik obsługiwał.



    Obecnie postanowiłem podładować 2 akumulatory, których napięcie od pewnego czasu wynosiło poniżej 12V. Oba są bezobsługowe.

    Niestety alternator mimo, że ładuje 14,4-14,5 V nie spowodował, by napięcie w aku utrzymywało się na poziomie 12,5-12-7V. Dopiero, gdy podłączyłem akumulator pod prostownik napięcie skoczyło do 12,3V. Takie napięcie utrzymywało się przez kilka godzin po czym samoistnie wzrosło do 12,44. Zastanawiam się dlaczego...
    Poniżej zamieszczam m.in. fotki prostownika.

    Prostownik samochodowy - Prostownik samochodowy. Czy dobrze ładuje? Prostownik samochodowy - Prostownik samochodowy. Czy dobrze ładuje? Prostownik samochodowy - Prostownik samochodowy. Czy dobrze ładuje? Prostownik samochodowy - Prostownik samochodowy. Czy dobrze ładuje?
  • Helpful post
    #2
    świerszcz.UK
    Level 22  
    Ładuje wysokim napięciem ale małym amperarzem przez co nie niszczy baterii
    Ja mam rozne prostowniki automatyczne
    Automatyczne i manualne 2w1 wraz z regulacją na których mogę ustawić i V i A
    Rzekomo jest przyjęte że nie powinno przekraczać 16V a A powinno być 10% pojemności akumulatora
    Wedle mojej opinii prostownik jest w porządku żeby ładować nim baterie

    Moderated By szymitsu21:


    "Ładuje wysokim napięciem ale małym amperarzem przez co nie niszczy baterii"
    Proszę przeczytać na przykład ten wątek.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1366862.html

    Pierwszy jaki znalazłem. Bo o co napisałeś to po prostu nie prawda.

  • Helpful post
    #3
    pawelr98
    Level 39  
    Zapewne budowany był z "przypadkowych" części.

    Nie było transformatora na 12V to użyte zostało to co było.

    Prostownik selenowy zrzuca sporo napięcia, do tego dochodzi żarówka w szeregu.
    To sprawia, że podczas ładowania akumulatorowi nic nie będzie.

    Natomiast problem się zaczyna wtedy, kiedy akumulator już się naładuje.
    Prąd spada i zarówno żarówka jak i prostownik nie generują takiego spadku napięcia.
    Wtedy napięcie na akumulatorze może znacznie przekroczyć dopuszczalne wartości.

    Ale do doładowywania można zostawić, mimo iż jest wyjątkowo prymitywny.
    Wymiana mostka selenowego już raczej konieczna, przy takim wieku potrafią się uszkadzać.
    Wtedy ograniczenie prądu będzie przejmowała żarówka, prąd nieco wzrośnie bo ubędzie szeregowej rezystancji mostka selenowego.

    Nie mniej jednak przy tak dużym akumulatorze generalnie przeładowanie z szeregową żarówką zajmie wieki.
  • #5
    Ssaab
    Level 15  
    Ok, dzięki za podpowiedź. Też tak podejrzewałem, że jest ok. W związku z tym, że ma mały A i większy V, zastanawiam się czy aku, -gdy jest w fazie głębokiego rozładowania, lub niedoładowania przez dłuższy- może być podłączony do niego przez kilkanaście godzin, by porządnie go naładować, i być może przywrócić jego żywotność..

    Nadmienię, że ten niebieski Bosch ze zdjęcia jest z 2015 roku i miesiąc temu rozładowałem go, gdyż zapomniałem wyłączyć światła mijania. Stał tak około 8 h.

    Dodano po 6 [minuty]:

    niewolno2 wrote:
    Jakie napięcie dokładnie panuje w chwili ładowania akumulatorów?


    Teraz Panie kolego ładuje ten czarny aku, który miał 11,5-11,7V w aucie. Po godzinie ładowania, gdy teraz zmierzyłem, to w czasie ładowania prostownik pod obciążeniem podaje 13,63V. Po kilku minutach jest już 13,71V

    Ten Bosch niebieski wczoraj ładowałem całą noc i pod koniec miał 14,1V. Po kilku godzinach spadło do 12,3V i takie napięcie utrzymywało się przez kilka kolejnych godzin, by następnie samoistnie wzrosnąć do 12,43V.
  • #7
    Ssaab
    Level 15  
    niewolno2 wrote:
    jeżeli masz możliwość to podłącz amperomierz.


    Nie znam się na tym za bardzo.. mam miernik i mierzyłem A na podobnej zasadzie jak mierzy się w aucie pobór prądu przy wyłączonym silniku. Tzn. Zdejmuje jedną klemę w trakcie ładowania i podpinam miernik ustawiony na 20 A jak na załączonym obrazku. Tak jak pisałem wcześniej jest stała wartość 1,18A.

    Prostownik samochodowy - Prostownik samochodowy. Czy dobrze ładuje?
  • #8
    pawelr98
    Level 39  
    No to z formalnego punktu widzenia ładowanie zajmie nie mniej niż 74h.
    W praktyce będzie dłużej. Do podładowania starczy.

    Chce kolega szybciej to wymienić mostek selenowy na krzemowy.
    KBPC5010 za parę zł robi robotę.

    A jaki prąd ładowania można z tego uzyskać ?
    Trzeba by zmierzyć przekrój rdzenia transformatora i oszacować jego moc.

    Tylko pod żadnym pozorem nie zwierać żarówki.
    To ona głównie ogranicza prąd. Przy selenach taki zabieg najprawdopodobniej zniszczyłby mostek prostowniczy.
    Po wymianie na mostek krzemowy można już by kombinować co do zwiększenia prądu ładowania.
  • #9
    szogun
    Level 23  
    świerszcz.UK wrote:
    Ładuje wysokim prądem ale małym amperarzem ...

    Strach się bać ...
  • #10
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    Ssaab wrote:
    Teraz Panie kolego ładuje ten czarny aku, który miał 11,5-11,7V w aucie. Po godzinie ładowania, gdy teraz zmierzyłem, to w czasie ładowania prostownik pod obciążeniem podaje 13,63V. Po kilku minutach jest już 13,71V

    Skoro akumulator 60Ah naładował się w ciągu godziny prądem 1,18A, to zdaje się że z samym akumulatorem jest już słabo
    Ssaab wrote:
    Nadmienię, że ten niebieski Bosch ze zdjęcia jest z 2015

    Sześcioletni akumulator chociażby najlepszej marki ma prawo do emerytury, szczególnie jeśli mu fundujesz rozładowania do zera.
  • #12
    Ssaab
    Level 15  
    MikeC wrote:
    świerszcz.UK wrote:
    Ładuje wysokim prądem ale małym amperarzem przez co nie niszczy baterii
    Coś się chyba koledze pomyliło :) ..


    Panie kolego, co masz na myśli z tą pomyłką?
  • #13
    MikeC
    Level 30  
    Ssaab wrote:
    Panie kolego, co masz na myśli z tą pomyłką?


    Amper – jednostka natężenia prądu elektrycznego (nazywane też po prostu prądem elektrycznym[1]). Jest jednostką podstawową w układzie SI i układzie MKSA oznaczaną w obu układach symbolem A
  • #14
    Ssaab
    Level 15  
    Prostownik samochodowy - Prostownik samochodowy. Czy dobrze ładuje? Prostownik samochodowy - Prostownik samochodowy. Czy dobrze ładuje? Prostownik samochodowy - Prostownik samochodowy. Czy dobrze ładuje?
    Cowboy zagrabie wrote:
    Ssaab wrote:
    Teraz Panie kolego ładuje ten czarny aku, który miał 11,5-11,7V w aucie. Po godzinie ładowania, gdy teraz zmierzyłem, to w czasie ładowania prostownik pod obciążeniem podaje 13,63V. Po kilku minutach jest już 13,71V

    Skoro akumulator 60Ah naładował się w ciągu godziny prądem 1,18A, to zdaje się że z samym akumulatorem jest już słabo
    Ssaab wrote:
    Nadmienię, że ten niebieski Bosch ze zdjęcia jest z 2015

    Sześcioletni akumulator chociażby najlepszej marki ma prawo do emerytury, szczególnie jeśli mu fundujesz rozładowania do zera.


    Dlatego zastanawiam się jak bezpiecznie dojść do cel, by ewentualnie dolać wody. Obydwa są tzw. bezobsługowe, choć ta listwa górna daje wrażenie jakby można byłoby ją podważyć.

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=35&v=fA3pTgLIJu8&feature=emb_logo

    Na filmie widać, że na górę jest nakładana listwa zabezpieczająca otwory wlewu, ale domyślam się, że jest tak przytwierdzona uniemożliwiając jej otwarcie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    MikeC wrote:
    Ssaab wrote:
    Panie kolego, co masz na myśli z tą pomyłką?


    Amper – jednostka natężenia prądu elektrycznego (nazywane też po prostu prądem elektrycznym[1]). Jest jednostką podstawową w układzie SI i układzie MKSA oznaczaną w obu układach symbolem A


    OK, to jest jasne, ale wiadomo przecież o co chodziło wcześniej koledze. Wysokie napięcie, a małe natężenie..

    Ważne, że nie niszczy baterii.
  • #16
    Ssaab
    Level 15  
    Witam, nic nie otwierałem, nic nie podważałem. Póki co aku mają po naładowaniu 12,65 V i tak napięcie trzyma w domu już kilkanaście godzin. Jak będzie w autach po kilku dniach przy temperaturze w nocy bliskiej zera, to dam znać.
  • #17
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    Ssaab wrote:
    Jak będzie w autach po kilku dniach

    Większość współczesnych samochodów na postoju bez kluczyka jednak jakiś prąd pobiera, chociażby pamięć radyjka, czuwanie alarmu, zazwyczaj ten prąd nie przekracza 0,35A ale jednak. Po pierwsze powinieneś dokonać pomiaru tego prądu, a następnie pozostawić akumulator odpięty i kontrolować jego samorozładowanie poprzez pomiar napięcia powiedzmy raz na dobę. Natomiast jego skuteczność ( prąd rozruchowy szybko zmierzysz woltomierzem z opornicą.
  • #18
    Ssaab
    Level 15  
    Cowboy zagrabie wrote:
    Ssaab wrote:
    Jak będzie w autach po kilku dniach

    pamięć radyjka, czuwanie alarmu, zazwyczaj ten prąd nie przekracza 0,35A.


    W Maździe i Chryslerze mam pobór 0,01A-0,02A.
  • #19
    Ssaab
    Level 15  
    Poszedłem na drugi dzień sprawdzić jak wygląda napięcie w aku. W Maździe spadło do 12,3 V natomiast w Chryslerze do 12,00 V.

    Zastanawiam się nad aku Bosch, który mam w Chryslerze. Gdy podłączyłem go do miernika, zaczął reagować spadkiem napięcia, gdy robiłem kilka rzeczy, które nie miały większego na to wpływu. Np. gdy włączyłem na chwile światła pozycyjne, to aku wskazywał 11,5 V, gdy wyłączyłem powrócił do 12,00V. To samo było, gdy włączyłem na chwile światła mijania, czy radio, czy też otwierałem elektrycznie drzwi, spadek był nawet do 11,00 V po czym powracał do 12,00-12,10 V.