Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW e39 523i 98r- za wysoka temperatura chłodnicy

04 Kwi 2020 09:21 1218 41
  • Poziom 7  
    Witam.
    Na początek opiszę problem od początku, bowiem nieraz szczegóły są najważniejsze :)

    Jadąc z pracy zrobiłem pierwsze 5 km i zawróciłem na budowę bo zapomniałem czegoś wziąć, zrobiłem drugie 5 km (jazda w ten czas nie była za bardzo dynamiczna na tym odcinku 10 km, ograniczenia 30-50), wróciłem i zostawiłem odpalony silnik.
    Gdy wracałem po chwili do auta zobaczyłem nieciekawą plamę pod autem i fakt, że coś nieźle kapie. Mimo że się nie znam aż tak na samochodach maź konsystencją i specyficznym zapachem została wg mnie sklasyfikowana jako płyn z chłodnicy.
    Wsiadłem zerknąłem na trochę za bardzo podniesioną wskazówkę jak na postój auta (ok 15% za dużo od optymalnej temperatury).
    Zgasiłem auto i zerknąłem pod maskę. Okazało się, że faktycznie kapało z chłodnicy i starałem się znaleźć miejsce przecieku, z góry, z dołu- bezskutecznie.
    Gdy auto się trochę uspokoiło otwierałem powoli korek od chłodnicy, ciśnienie jakie tam panowało było bardzo mocne, usłyszałem dużo za dużo syczenia- tak jakbym odpowietrzał nową chłodnicę z nowym płynem. Biorąc pod uwagę braku znalezienia przecieku i fakt że koło korka głównego widziałem ślady przecieku doszedłem do wniosku że może przeciek gdzieś jest ale to niesamowite ciśnienie pompuje płyn głównie przez główny otwór gdzie wlewa się płyn, mimo że był bardzo mocno dokręcony.
    Po telefonie do znajomego zalecił mi butelki z wodą i ostrożny powrót, jako że nie mam wykupionego ADAC (pomoc drogowa w DE) i za lawetę zapłacę krocie. Na miejscu auto miało trafić do jego znajomego mechanika.
    Miejsce docelowe niestety znajdywało się ponad 75 km od owej pracy. Musiałem jechać bardzo wolno i ostrożnie, wyłączając silnik gdy tylko wskazówka temperatury chłodnicy pójdzie za daleko, odczekując jakiś czas póki nie wróci do normy i bardzo często kontrolując poziom płynu w chłodnicy i tego co działo się pod maską. Dojechałem do domu (11 godzin koszmaru, gdzie powinno zając to 45 min).

    Pierwsze domysły i werdykt mechanika potwierdziły chłodnicę, znalazł rozszczelnienie nagrywając filmik i ja go zobaczyłem. Z racji epidemii koronowirusa ciężko było sprowadzić zamówioną chłodnicę ale w końcu się udało, po wymianie i początkowym odpowietrzaniu chłodnicy przejechałem trochę jednak widziałem, że nic się nie zmieniło, jak auto trochę pojeździło i się rozgrzało (ok 10 km mojej jazdy) sytuacja zaczęła się powtarzać... logika podpowiadała termostat lub jakiś czujnik.
    Auto wróciło do mechanika, jemu też wydawał się to termostat, ale nie wykluczał on też nawet uszczelki pod głowicą która robi za duże ciśnienie. :/

    Wymienił termostat, na początku usłyszałem że gdzieś tam za (czy przed) termostatem było zero wody gdzie powinno być ze 3 L. Pierwsze 20 km wszystko było dobrze, a przynajmniej z mojej perspektywy- może opiszę: Temperatura chłodnicy trzymała się w normie, czasami podskakiwała o jakieś 10-15% ale po chwili wracała na swoje optymalne miejsce (tutaj dodam, że wcześniej, przed tym problemem zrobiłem tym autem około 9 tys km i nigdy nie zauważyłem by temperatura podskakiwała chociaż o 2 mm, na początku odpalania auta była na poziomie zimnym, ale gdy się auto rozgrzewało i była w optymalnym miejscu, nigdy nie zauważyłem na jakimkolwiek postoju czy zerknięciu podczas jazdy by ona chociaż o trochę się podnosiła- może to kluczowa informacja).
    Po rozmowie z kolegą powiedział on mi że jeszcze 10%, czasami te 15% i potem spadek to norma, kiedy skacze temperatura i wentylator zaczyna bardziej chłodzić auto po czym wraca na swoje miejsce, a wentylator zwalnia. Pierwsza moja myśl, że w takim razie wcześniej musiało być coś nie tak skoro wskazówka nigdy mi nie latała ani o 5% w górę, więc wniosek, że może wcześniej było już coś trochę nie tak? Ale nie znam się, więc teraz gdybam).

    Wymiana termostatu odbyła się wczoraj i dzisiaj jechałem zaś do pracy, niestety po tym jak auto się rozgrzało zaczął wracać problem z samego początku, za wysoka temperatura w chłodnicy, na awaryjnych postanowiłem trochę jeszcze sprawdzić czy w miarę nowa chłodnica nie potrzebuje zaś odpowietrzenia skąd ten problem. Ociupinkę sykło powietrze i potem płyn więc wszystko było "dobrze". Niestety w stylu "stop and go" którego opisywałem wyżej wróciłem do domu, kontrolując wszystko i stając na awaryjnych kiedy tylko temperatura wzrośnie za bardzo. Udało się wrócić te 15 km w miarę szybko. Nie było to tak tragiczne jak na samym początku, w ciągu 15 km byłem zmuszony do zrobienia "zaledwie" hm..5-ciu? postojów z odczekaniem i wyłączonym silnikiem oczywiście. A postoje zaś trwały chwilę, nie to co na samym początku- przy w/w 75 km przez mękę i niewyspanie :P

    I teraz dotarliśmy do czasu teraźniejszego, ja o 9:13 pisząc tego posta wróciłem do domu i jestem już "po pracy", auto stoi pod domem i dziś bądź w poniedziałek zaś będzie musiało wrócić do mechanika...
    I tu pojawia się moje pytanie, czy po skrupulatnie opisanym problemie bardziej znający się koledzy są w stanie mi pomóc, doradzić co to może być?
    Będę wdzięczny, gonią mnie terminy a z robotą jestem coraz bardziej do tyłu i nie mogę nadgonić :( .
    Często burze mózgów potrafią znaleźć coś co zdarza się przeoczyć :).
    #HelpDlaŻyciaBezAuta
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Odpowietrzony prawidłowo? BMW e39 odpowietrza się specyficznie, nie jak każde inne auto.
    Pompa wody sprawna?
  • Poziom 7  
    sebap napisał:
    Odpowietrzony prawidłowo? BMW e39 odpowietrza się specyficznie, nie jak kadrze inne auto.
    Pompa wody sprawna?

    Nowej chłodnicy dorwać nie mogłem, nie mogli mi jej dostarczyć przez je**ną koronę, musiałem kupić używaną ale sprawną, znaczy "sprawną" bo odpowietrzanie w sposób jaki się powinno nie działa, muszę przez korek główny, odkręcając trochę i spuszczając powietrze, na początku dużo potem systematycznie jeżdżąc po troszku jeszcze. Czy to rozumiesz przez "prawidłowe odpowietrzanie"?

    Pompa? Nie mam pojęcia, a czy to co opisałem nadaje się na klasyfikacje niesprawnej pompy?
  • Poziom 14  
    Witam.. Faktycznie bmw odpowietrza się bardzo ciężko jak pisze kolega sebab ale trzeba poświęcić czasu i czasami pomóc w odpowietrzaniu poluzować inne połączenia itd. Podstawa to prawidłowe odpowietrzenie ale jeśli to robił mechanik więc chyba sprawdzał to. Miejmy nadzieję , że faktycznie nie padła uszczelka od wcześniejszego przegrzania oraz ,że nie lałeś zimnej wody na tak rozgrzany silnik. pozdrawiam
  • Poziom 7  
    robert10 napisał:
    Witam.. Faktycznie BMW odpowietrza się bardzo ciężko jak pisze kolega sebab ale trzeba poświęcić czasu i czasami pomóc w odpowietrzaniu poluzować inne połączenia itd. Podstawa to prawidłowe odpowietrzenie ale jeśli to robił mechanik więc chyba sprawdzał to. Miejmy nadzieję, że faktycznie nie padła uszczelka od wcześniejszego przegrzania oraz, że nie lałeś zimnej wody na tak rozgrzany silnik. Pozdrawiam

    Wody nie lałem wcale, miałem tylko w pogotowiu by w razie w dolać do chłodnicy, ale udało się dojechać bezpiecznie bez ingerencji z wodą.
    Mechanik odpowietrzał ale jeszcze mówił, że muszę uważnie jeździć by jeszcze odpowietrzać jak będzie potrzeba. Kilka razy z co najmniej 6 razy od tego czasu luzowałem korek i wypuszczałem ociupinkę powietrza.
    Czy tak się prawidłowo odpowietrza?

    Dodano po 6 [minuty]:

    I w sumie powinienem zapytać czy to dalej może być tylko i wyłącznie przyczyna nie do odpowietrzonej chłodnicy? Czy objawy pasują? Czy tak się może zachowywać auto nie odpowietrzone?
  • Poziom 14  
    Samo luzowanie korka nic nie daje jedynie upuszczasz ciśnienie , które i tak się pojawi, musisz ewentualnie delikatnie poluzować rury które są zimne i tam upuścić powietrza aż pokaże się płyn.

    Dodano po 1 [minuty]:

    tak takie objawy złego odpowietrzenia mogą być.
  • Poziom 41  
    kowal1528 napisał:
    sebap napisał:
    Odpowietrzony prawidłowo? BMW e39 odpowietrza się specyficznie, nie jak kadrze inne auto.
    Pompa wody sprawna?
    Pompa? Nie mam pojęcia, a czy to co opisałem nadaje się na klasyfikacje niesprawnej pompy?

    Tak, może to być objaw połamanych plastikowych łopatek pompy wody.
    Co do odpowietrzania https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16286175#16286175
    https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=15&t=42444.
    Wisko sprawne?
  • Poziom 7  
    sebap napisał:
    kowal1528 napisał:
    sebap napisał:
    Odpowietrzony prawidłowo? BMW e39 odpowietrza się specyficznie, nie jak kadrze inne auto.
    Pompa wody sprawna?
    Pompa? Nie mam pojęcia, a czy to co opisałem nadaje się na klasyfikacje niesprawnej pompy?

    Tak, może to być objaw połamanych plastikowych łopatek pompy wody.
    Co do odpowietrzania https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16286175#16286175
    https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=15&t=42444.
    Wisko sprawne?

    Okej zatem zgodnie z instrukcjami odpalam silnik. Daje ogrzewanie na 32 i na wolnym chodzie niech pochodzi. Zobaczymy co się stanie. Póki co silnik pracuję juz kilka minut na full ogrzewaniu i ciągle zimne pow wieje

    Dodano po 6 [minuty]:

    Update: po około 10 miutach zaczęła dźwigać się wskazówka chłodnicy.
    Załączam zdjęcie BMW e39 523i 98r- za wysoka temperatura chłodnicy
  • Poziom 41  
    Odpowietrzasz na ZIMNYM silniku.
  • Poziom 7  
    sebap napisał:
    Odpowietrzasz na ZIMNYM silniku.

    Fak. I na zimnym silniku ma polecieć cieple powietrze? Troche to nierealne bo przecież ciepło jest z silnika
  • Poziom 41  
    Kto powiedział, że ma lecieć ciepłe powietrze?
    Stanowczo za wysoka temperatura. Wskazówka ma stać idealnie w pionie. Przy uruchomionym silniku jest widoczny strumyk płynu po odkręceniu korka zbiorniczka wyrównawczego?
  • Poziom 7  
    Ewentualnie w którym to momencie będę wiedział ze to juz?

    Dodano po 1 [minuty]:

    sebap napisał:
    Kto powiedział, że ma lecieć ciepłe powietrze?
    Stanowczo za wysoka temperatura. Wskazówka ma stać idealnie w pionie. Przy uruchomionym silniku jest widoczny strumyk płynu po odkręceniu korka zbiorniczka wyrównawczego?

    Tak jest widoczny płyn po lekkim odkreceniu korka. Podczas wcześniejszej pracy silnika
  • Poziom 41  
    Odpowiedz na pytania. Na to
    sebap napisał:
    Wisko sprawne?

    również.
  • Poziom 7  
    Co do wcześniejszego zdjęcia chwile po tym jak pisałem post doszło do czerwonego pola i wyłączyłrm silnik. Teraz zgodnie z waszym i zaleceniami na zimnym silniku kontynuację
  • Poziom 7  
    sebap napisał:
    Odpowiedz na pytania. Na to
    sebap napisał:
    Wisko sprawne?

    również.

    I dochodzimy do etapu gdzie muszę zapytać co to Wisko :P
  • Poziom 41  
    Wentylator chłodnicy ze sprzęgłem wiskotycznym. Na zimnym silniku, po jego (silnika) uruchomieniu ma być "wichura" pod maską, tak około minuty. Po tym czasie ma przestać dmuchać i ma dmuchać dopiero podczas dużego zagrzania silnika, przy czym im wyższe obroty silnika tym słabsze dmuchanie.
  • Poziom 7  
    sebap napisał:
    Wentylator chłodnicy ze sprzęgłem wiskotycznym. Na zimnym silniku, po jego (silnika) uruchomieniu ma być "wichura" pod maską, tak około minuty. Po tym czasie ma przestać dmuchać i ma dmuchać dopiero podczas dużego zagrzania silnika, przy czym im wyższe obroty silnika tym słabsze dmuchanie.

    Za czekam aż silnik się ostudzi i spróbuje na zimnym z 30 min puścić nawiew na full
    A następnie sprawdze tego Wiska.

    Jeżeli chodzi o te 32 stopnie to normalne nadmuch na 32 czy odpalić mocniej -na szyby?
    (odpalenie nadmuchu na zimne dni do szyb, wtedy w środku jakieś 3 razy bardziej dmucha)
  • Poziom 41  
    Jeśli masz klimatronik to włącz wszystkie 3 przyciski.
  • Poziom 7  
    Zauważyłem że podczas pierwszej awarii która opisywalem wyżej Pojawiło się coś nowego załączam zdjęcie, BMW e39 523i 98r- za wysoka temperatura chłodnicy
    Pęknięcie, pewnie powstałe w wyniku niesamowitego ciśnienia w podczas pierwszej awarii. To górny główny wąż od chlodnicy... Czy to może być przyczyną?
  • Poziom 41  
    Przecież sam napisałeś
    kowal1528 napisał:
    Pęknięcie, pewnie powstałe w wyniku niesamowitego ciśnienia w podczas pierwszej awarii

    Niezła rzeźba tam jest skoro zamiast odpowietrznika jest śruba 8. Od kiedy masz to auto?
  • Poziom 14  
    Zalej płyn , właśnie tą śrubę poluzuj ewentualnie odkręć jak płyn się pokaże zakręć , rozgrzej silnik ,sprawdż czy wszystkie przewody gorące po rozgrzaniu głównie chodzi mi o te z tyłu silnika co idą do nagrzewnicy w chodzą w przegrodę mają być też gorące jak nie są to dalej zapowietrzony i wróć do mojej wcześniejszej podpowiedzi , jeszcze raz odkręć śrubę ze zdjęcia . Pęknięcia nie może być bo znowu będzie się zapowietrzał.

    Dodano po 2 [minuty]:

    zimne powietrze bedzie lecieć jak będzie zapowietrzony. pozdrawiam

    Dodano po 13 [minuty]:

    P.S Oczywiście jak płyn bedzie schodził wykonując te czynności musisz go dolewać myśle że jest to zrozumiałe
  • Poziom 7  
    sebap napisał:
    Niezła rzeźba tam jest skoro zamiast odpowietrznika jest śruba 8. Od kiedy masz to auto?

    No z pol roku już. Śruba to sprawa poprzedniego wlasciciela:S
  • Poziom 7  
    Co do wisko to sprawdze jutro bo jutro jade do mechanika dac auto. To prawda że gdy jest sprawne to na początku idzie pełna pi*dą a po 2 min można zatrzymać je papierem, jeżeli jest sprawne. A jeżeli silnik się zagrzeje do 90 stopni to zaś powinien się wracać tak że nie można wiatraka zatrzymać?

    Dodano po 2 [minuty]:

    sebap napisał:
    Co już przy nim zrobiłeś?

    Wymieniłem olej. Wymienilem łożysko w tylnim kole. Teraz podczas tej awarii wymieniona chłodnica i termostat
  • Poziom 41  
    Można zatrzymać jeśli jest sprawne ale nie próbował bym bo w 22 letnim aucie może być spięte na stałe.
  • Poziom 7  
    sebap napisał:
    Można zatrzymać jeśli jest sprawne ale nie próbował bym bo w 22 letnim aucie może być spięte na stałe.

    No to jak inaczej jest sprawdzić Wisko tak żeby być pewnym?
    Po odgłosie to za mało mam doświadczenia takiego by stwierdzić jak brzmi sprawne, a jak brzmi niesprawne
  • Poziom 41  
    Sprawne to wichura pod maską po zagrzaniu silnika, nie można tego nie usłyszeć.
  • Poziom 7  
    sebap napisał:
    Sprawne to wichura pod maską po zagrzaniu silnika, nie można tego nie usłyszeć.

    wichura raczej jest obecna, szczególnie jak dodam nieco gazu- raczej obecna bo się na tym nie znam :) równie dobrze mogę wichurę uznawać jej brak i zwykłą pracę silnika:)
    Ale chyba sprawdzę te całe zwalnianie obrotów na kartonie, czy zwolni jak powinien.