Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór hydrauliki siłowej - urządzenie wielofunkcyjne.

08 Kwi 2020 09:45 120 2
  • Poziom 19  
    Dzień dobry,

    Od dłuższego czasu mierzę się z wykonaniem wielofunkcyjnego narzędzia ogrodowego. Całość ma mieć formę "traktora" bądź pojazdu czterokołowego do którego będą przyłączane różne narzędzia: świder, kosiarka, zamiatarka itp w zależności od wykonywanej pracy. Po lekturze Internetu postanowiłem, że całość najlepiej oprzeć o hydraulikę siłową. Jest to stosunkowo proste w wykonaniu, bezawaryjne i bardzo uniwersalne.

    Do wykonania maszyny chciałbym użyć następujących komponentów:
    - silnik główny: Briggs Stratton 18KM V2
    - pompę hydrauliczną 16cm³ Hydrosila 160 bar
    - dwóch rozdzielaczy: jeden jazdy jednosekcyjny, i drugi osprzętu 3 sekcyjny
    - zbiornika na olej 20 litrów
    - dwóch hydromotorów
    - kół od busa ok. 60cm średnicy

    Napęd kół jezdnych chciałbym zrealizować za pomocą dwóch hydromotorów (jeden na koło - tak aby wyeliminować dyferencjał) z napędem bezpośrednim 1:1. Czy to jest dobry pomysł czy należy zrobić to jakoś inaczej?

    Moje pytanie jest następujące. Z obliczeń i tabel danych technicznych silników wyszło mi, że potrzebuję silnika o ok. 130 obr/min. Znalazłem taki 250cm³ co przy obliczonej wydajności pompy da ok 110 obr/min. Prędkość max trochę spanie, ale jest na akceptowalnym poziomie. Czy ze względu na fakt połączenia dwóch silników nie muszę użyć takich co mają sumarycznie objętość 250cm³ czyli dwa silniki po 125cm³, wtedy gdy pompa poda 40l/min to podzieli się na dwa silniki, każdy z nich dostanie 20l/min i odczytując z tabeli dla silników o chłonności 125cm³ obroty wyniosą ok 120 obr/min.

    Jak zachowa się układ gdy np na drugim rozdzielaczu będzie podłączona kosiarka z hydromotorem (napęd noży tnących)? Wiadomo, że wtedy napęd jady maszyny nie będzie pracował z pełną wydajnością - mała prędkość jazdy (cała wydajność pompy oleju nie będzie przeznaczona na jazdę). Czy takie rozwiązanie wymaga użycia dwóch pomp hydraulicznych? Jedna zasila obwód jazdy, druga obwód osprzętu.

    Poniżej dołączam schemat, obliczenia wydajności pompy i mocy silnika, oraz dane techniczne hydromotorów. Prosiłbym z zweryfikowanie poprawności moich obliczeń.

    Dobór hydrauliki siłowej - urządzenie wielofunkcyjne.

    Dobór hydrauliki siłowej - urządzenie wielofunkcyjne.

    Dobór hydrauliki siłowej - urządzenie wielofunkcyjne.

    Dobór hydrauliki siłowej - urządzenie wielofunkcyjne.

    Pozdrawiam Nowakus
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 15  
    Przy takim podłączeniu nie będzie brakować regulacji ilości przeplywu silniki hydrauliczne/ silnik napedzajacy kosisko?
    Tak żeby wrazie napotkania gęsto porośniętych obszarow była możliwość zwolnienia jazdy bez zatrzymywania, ale żeby kosisko dalej pracowalo na wysokich obrotach. Analogiczne przy przejeździe przez prawie puste miejsca fajnie byłoby przyspieszyc jazdę.

    Może koledzy znający się na fabrycznych rozwiązaniach coś podpowiedzą w tym temacie?
  • Poziom 19  
    Przepływem zasadniczo reguluje rozdzielacz. Chyba, że się mylę?? Tego scenariusza się właśnie boję, że na jednej wspólnej pompie i zmiennym obciążeniu silnika kosiska (większa/mniejsza trawa) będą zmiany prędkości jazdy spowodowane nierównomiernym przepływem oleju.

    Rozważałem użycie dwóch pomp hydraulicznych i tym samym stworzeniem dwóch odrębnych układów hydraulicznych: jazdy i osprzętu. Wtedy jak ustawię daną prędkość kosiska będzie ona zależeć tylko od przepływu oleju w układzie nr 1, który jest determinowany tylko i wyłącznie prędkością obrotową silnika głównego (która zasadniczo będzie stała), a jazdą (prędkością i kierunkiem) sterować drugim rozdzielaczem w układzie nr 2 niezależnie od nr 1.

    Czy trzeba dodatkowo zastosować zawory dławiące (lub tym podobne rozwiązania) w obwodzie silników napędzających koła? Tak, aby rozdzielacz jazdy pracował tylko w dwóch pozycjach otwarty-zamknięty a przepływem oleju (prędkością jazdy) sterować zaworem dławiącym?

    nowakus