Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Kosiarka elektryczna Makita ELM3710 naprawa silnika

08 Kwi 2020 13:00 954 7
  • Poziom 12  
    Witam , zatarło się podczas pracy łożysko w silniku kosiarki elektrycznej Makita ELM3710 . Silnik stanął w trakcie koszenia i zaczął buczeć. Natychmiast wyłączyłem . Lecz był bardzo gorący . Po rozebraniu silnika nie ma widocznych oznak przepalenia ani nie śmierdzi spalenizną .
    Poradźcie szanowni internauci jak zdiagnozować czy uzwojenia się nie przepaliły . Mam tani multimetr którym można pomierzyć rezystancję. Lecz nie wiem na jaki zakres go ustawić i jakie przewody podłączyć . I jakie parametry ma pokazać. Przewody czarny i czerwony to zasilanie 230V . Przewody biały i czerwony to kondensator 18 uF . Na tabliczce znamionowej jest : 230V - 50H - 1300W ; 2900rpm class F ; CBB60 18µF 500V AC ; Serial No.: 20120902990 . Wymiana łożysk nie jest dla mnie problemem lecz po co mam je wymieniać w spalonym silniku . Gdyby kogoś interesowało to łożyska w tej kosiarce są 6203Z .
    Kosiarka elektryczna Makita ELM3710 naprawa silnika Kosiarka elektryczna Makita ELM3710 naprawa silnika
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 43  
    Jak nie ma przebicia to raczej sprawny. Spalony silnik jest czarny. Ty masz normalny kolor. Wymieniaj i składaj.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 39  
    Jeżeli uzwojenia silnika są nawinięte prawdziwym drutem miedzianym to jest duża szansa że silnik przeżył i tak jak nadmienił przedmówca wymieniaj łożyska i do dzieła.
  • Poziom 21  
    Wzrokowo uzwojenie wygląda na sprawne. Najczęściej uszkodzenie to zwarcie uzwojenia pracy z rozruchem, ponieważ brak przekładek między pracą a rozruchem. Taki silnik można sprawdzić mierząc opór pracy i rozruchu a potem zmierzyć razem prace z rozruchem i ta oporność powinna być równa lub prawie równa(np. praca 5 om rozruch 15 om to razem 20 om plus-minus 0,1 oma) Jeśli masz inną oporność, bardzo różniącą się będzie świadczyć że silnika jest uszkodzony. Można go ratować ostrożnie odginając rozruch od pracy i wstawić przekładki na czoła uzwojenia. Następnie związać s powrotem czoła sznurkiem i posmarować lakierem dla usztywnienia. W twoim przypadku również wchodzi w rachubę zadarcie wirnikiem o blachę rdzenia przesunięcie go i zwarciu uzwojenia na masę. wszystko należy sprawdzić.
  • Poziom 12  
    Pomierzyłem oporności i wyszło mi : Przewód czerwony - czerwony = 0.9 Om ; Czerwony - czarny (końcówka gdzie podłącza się zasilanie) = 5 Om ; Czerwony - biały (gdzie podłącza się kondensator ) = 9,2 Om ; Biały - Czarny = 9,2 Om . Wcześniej miernik sprawdziłem na rezystorze cementowym 1 kOm 5% . Miernik pokazał 1016 Om . Uszkodzeń mechanicznych wirnika i stojana nie widzę . Pierścień wewnętrzny łożyska i kulki zmieniły pod wpływem temperatury kolor na fioletowy .
  • Poziom 21  
    Z foto wynika że czerwone przewody to jako jeden przewód. Pomiar czarny-czerwony =a. Czarny-biały = b. Czarny-biały =c.
    a+b=c. Te 2 czerwone są zwarte w silniku, ten pomiar 0,9 oma jest nie potrzebny. Pomiary nie pasują, przed pomiarem oskrobać miejsca pomiaru do czystej miedź i .
  • Poziom 12  
    Pomiar wyszedł wadliwy bo bateria padła w mierniku . Połączenia są dobre .
  • Poziom 12  
    Uzwojenia silnika nie uległy spaleniu . Kosiarka po wymianie łożysk działa . Nie sprawdziłem uzwojeń miernikiem ponieważ w czasie pandemii nie mogłem zdobyć baterii. Temat można zamknąć .