Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Parkside 3,6V (4V) - Dobór BMS (1S) do wkrętarki

08 Kwi 2020 23:29 558 7
  • Poziom 35  
    Moja ulubiona mała wkrętareczka po 6 latach pracy osłabła i wymagała wymiany akumulatora. Oryginalny 18650 został zastąpiony nowym 18650 z serii LG HG2. Dostała nowe życie, bo ten aku ma dwa razy większą pojemność (3Ah) od oryginalnego i do tego większy prąd pracy ciągłej (20A).
    Niestety po roku padł BMS wkrętarki. Być może ze starości, a być może z powodu większego prądu, który daje nowy akumulator.
    Naprawa uszkodzonego BMS wkrętarki nie wchodzi już w grę, ponieważ... nieco go niechcący uszkodziłem przy próbie reanimacji. :-D

    Do rzeczy. Potrzebuję dobrać BMS do tej wkrętarki.
    Dokonałem pomiarów i okazuje się, co następuje:
    Prąd rozruchowy to około 20A, przez co najmniej 7ms. Pomiar ten jest poprawny. Zweryfikowałem to mierząc prąd zablokowanego silnika. Wyszło także około 20A.
    Prąd na najwyższym ustawieniu sprzęgła to około 5A.
    Prąd jałowy to około 2A.
    Pierwsza myśl to dobiorę BMS na 10A i będzie w sam raz. Ale z opisów BMSów, które przeglądałem wynika, że są one bardzo szybkie i wykryją te chwilowe 20A przy rozruchu. Zatem spodziewam się problemów.
    Przejrzałem forum i okazało się, że intuicja mnie nie myliła.
    Oto przegląd tematów, gdzie taki problem występował:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3567050.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3577307.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3574168.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3449935.html

    W pierwszym z nich, autor poradził sobie dając w szereg dławik, który wystarczająco wygładza mu prąd. W oryginalnym BMS wkrętarki nie widzę żadnego dławika. Zatem da się rozwiązać problem bez stosowania dławika.

    Proszę o pomoc jaki BMS dobrać? Na ile amperów?
    Obawiam się problemów z prądem rozruchowym.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 41  
    Dokładnie te BMSy ratyje słabe ogniwo. Po prostu podczas rozruchu nie jest w stanie oddać więcej niż 15A i BMS nie rozłącza. Na alibabie są takie 1s 20A, ale w Polsce nie widziałem. Weź taki na 15A i próbuj ograniczyć prąd.
  • Poziom 35  
    Wojtek(KeFir) napisał:
    Dokładnie te BMSy ratyje słabe ogniwo. Po prostu podczas rozruchu nie jest w stanie oddać więcej niż 15A i BMS nie rozłącza.

    Nie zgodzę się. Przez rok ta wkrętarka jednak pracowała z tym nowym akumulatorem i BMS działał prawidłowo.
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    No to w takim razie wiedząc, że taki BMS ma jakiś bocznik co mierzy prąd. Może można tam jakiś kondensator dać po stronie pomiarowej?
  • Poziom 35  
    To może się udać! Kondensator równoległy do rezystora (pełniącego rolę bocznika) przepuści impulsy (szpilki) i wygładzi przebieg. Dzięki temu układ pomiarowy BMSa zostanie lekko oszukany.
    Tak jest zrobione na fabrycznej PCB wkrętarki.
    Kurcze, że ja sam na to nie wpadłem. :-D
    A wystarczyło tylko przeanalizować oryginalny układ. W nim dali elektrolita 100uF 10V równolegle do rezystora SMD pełniącego rolę bocznika.
    Dzięki @Wojtek(KeFir)!
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    A wystarczyło tylko przeanalizować oryginalny układ. W nim dali elektrolita 100uF 10V równolegle do rezystora SMD pełniącego rolę bocznika.

    Bocznik ma zapewne bardzo małą rezystancję więc stała czasowa tego układu RC będzie chyba zbyt mała.
    Chyba powinien być "jawny" obwód RC.
    Możesz również zaprojektować własny układ od zera.
  • Poziom 35  
    Słuszna uwaga. Też się nad tym zastanowiłem już wcześniej na etapie analizy oryginalnego układu. Okazuje się że kondensator jest włączony równolegle nie do bocznika a do rezystora 1k który chyba pełni rolę dzielnika napięcia.
    BMS który planuje kupić ma podobną topologię.
    Będę trochę działał na chybił trafił. :-D