Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zabezpieczenie prądowe klimatyzatora Carrier

01 Oct 2005 11:19 4435 11
  • Level 11  
    Witam,

    wiem, że pytanie dotyczące klimatyzaora nie bardzo jest związane z tematyką AGD, jednak pozwoliłem zamieścić sobie ten temat, bo wiem że użytkownicy tego forum będą mogli mi pomóc.

    Opiszę z czym mam problem:
    Klimatyzator (Carrier serii Allegr) zaraz po załączeniu zgłasza błąd. Kod błędu odczytuje jako czterokrotne zadziałanie zabezpieczenia prądowego sprężarki. Z instrukcji wyczytałem, że czterokrotne zadziałanie tego zabezpieczenia w przeciągu 5 minut powoduje zablokowanie klimatyzatora. Faktycznie tak jest (klima nie reaguje na żadne polecenia z pilota). Jedynym lekrstwem jest odcięcie zasilania. Ponowne załączenie kończy się tak jak opisałem wyżej.

    Teraz pytanie: co może być przyczyną zadziałania zabezpieczenia prądowego sprężarki??

    Klima zasilana jest napięciem 230V, prąd nominalny ok. 4A jeśli dobrze pamiętam.

    Z góry dziękuje za wszelkie wskazówki
    Pozdrawiam
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 41  
    Witam
    Możesz mieć przyczyny.
    1. Uszkodzony silnik sprężarki (zwarcie, zablokowanie)
    2. Zbyt duże ciśnienie i silnik nie ma siły ruszyć.
    Bardzo często taką przyczynę usuwa się przez uderzenie w zawór (zakleszcza się).
    Pozdrawiam
  • Home appliances specialist
    Sprawdz kondensatory i przekaznik rozruchowy sprezarki
  • Level 15  
    Witam
    Napisz coś więcej.
    -czy sprężarka startuje i zatrzymuje się po chwili ,czy też w ogóle się nie załańcza,
    -czy próbowałeś w funkcji grzania,
    -czy masz możliwość zmierzyć ciśnienie
  • Level 16  
    Jeśli możesz i masz czym, to zmierz prąd rozruchu tej spręzarki. Jeśli nie jest za duży to faktycznie może być awaria osprzętu do rozruchu sprężarki.
    Jednak w poważnym % to może być sama sprężarka.
  • Level 11  
    Dzięki za wszelkie uwagi.

    Niestety póki co nie miałem okazji zobaczyć jak zachowuje się sprężarka w momencie startu. Dopiero w środę tj. 12.10 będę miał dostęp do jednostki zewnętrznej.

    Moje podejrzenia były podobne tzn. uszkodzona sprężarka lub walnięty kondensator rozruchowy. Możecie jeszcze podpowiedzieć jak odróżnić jedno od drugiego? Jaką wartość powinien mieć kondenstor? 130 ?F będzie OK?

    Wszelkich pomiarów (prąd rozruchu, ciśnienie) dokonam przy oględzinach w środę?

    Tak więc do środy!
    Pozdrawiam
  • Level 16  
    Na początek przeglądnij wszystko optycznie.
    Kondensator możesz zmierzyć przyrządem. Nie wiem co to za kompresor, ale może mieć dwa kond. jaden do pracy ciągłej drugi do rozruchu. Sprawdz samo urządzenie rozruchowe ( przekażnik lub warystor). Powodzenia
  • Level 31  
    4 A nominalne to wskazuje na jakieś maleństwo więc raczej tylko kondensator pracy. Ale nie bardzo rozumiem - układ zgłasza bład zaraz po załaczeniu pracy? to nieco dziwne tego typu układy mają zwłokę do startu systemu chłodniczego ok 3 minut a zatem błąd wskakuje za szybko. Być może pomiar bezpośredni lub pośredni prądu zasilania wskazuje na zbyt duże obciążenie układu elektrycznego w całym urzadzeniu (silniki wentylatora itp) może to być również awaria zasilania sama w sobie (upalone 0 itp)
    W przypadku gdy błąd wskazywany jest jednak przy próbie startu sprężarki to przychylam sie do wskazań przedmówców jednak należy sprawdzić w którym momencie pracy urzadzenia ten błąd jest przez układ wskazywany.
  • Level 11  
    Quote:
    4 A nominalne to wskazuje na jakieś maleństwo więc raczej tylko kondensator pracy. Ale nie bardzo rozumiem - układ zgłasza bład zaraz po załaczeniu pracy? to nieco dziwne tego typu układy mają zwłokę do startu systemu chłodniczego ok 3 minut a zatem błąd wskakuje za szybko.


    Tak podał mi klient. Zwłoka czasowa faktycznie jest, jednak o tym jak szybko dochodzi do wyłączenia dowiem sie w środe.

    Aby wyprzedzić trochę sprawę zadzwoniłem do serwisu Carriera z zapytaniem czy mają w swojej ofercie przekaźniki rozruchowe. Usłyszałem, że ten element nigdy się nie psuje więc go niesprzedają. Ewentualnie do wymiany cała płyta. Wszystko okaże się w środę.

    Pozdrawiam
  • Level 31  
    o bardzo ciekawa odpowiedź serwisu. Fakt że nazwa modelu niewiele mi mówi ale może fakt wskazania przez serwis na płytę określa, że to inwerter ze sprężarka stałoprądową i faktycznie w tym wypadku najprościej wymienić jest płytę w skraplaczu. tam w zasadzie nie ma co grzebać a juz na pewno bez specjalistycznych narzędzi. Jeśli to inwerter to warto poprosić serwis o przybliżenie sposobu wejścia w wymuszoną pracę serwisową urzadzenia na stałej wydajności bez tej wiedzy nawet nie ma sensu podpinać manometrów.
  • Level 11  
    Wlasnie wrocilem od klienta. Klima działa!!! Ale po kolei...

    Pierwsze co zrobilem to odpaliłem klimatyzator aby przekonać się co jest grane. Okazało się, że klima chodzi (ustawiłem jej min. temp. 17C). Poszedłem rozkręcić jedn. zewn..Pomierzyłem prądy, podpiołem manomentry itd. Wszystko w normie. Poprosiłem o wymuszenie możliwie max temperatury tak aby przełączyć klimę w tryb grzania. I w tym momencie klima zaczęła się blokować tak jak opisywał to klient. Po ponad dwugodzinnych poszukiwaniach przyczyny odnalazłem usterkę. Na kablu do komunikacji między jednostkami nie było styku. Zastanawiam się tylko czemu jednostka wewnętrzna wskazywała taki kod (tzn. zadziałanie zabepieczenia prądowego). Być może nie pracował zawór czterodrożny? Tego nie wiem. Grunt, że wszystko jest OK.

    Dziękuję za pomoc
    Pozdrawiam