Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pronar/Mińsk 125 - Jak ustabilizować świecenie żarówek

14 Kwi 2020 22:53 348 15
  • Poziom 11  
    Witam, posiadam dość nietypowy motocykl ale załóżmy, że to Mińsk 125 typ 400A
    bo raczej wszystko jest w nim takie samo.
    Mam pytanie jak ustabilizować prąd na żarówkach tak aby świeciły jednostajnym światłem ?.
    Chyba nie muszę nikomu zainteresowanym tematem tłumaczyć jak działa to teraz.
  • Poziom 26  
    Fachowcem od motocykli nie jestem, ale jak każde takie ustrojstwo powinno mieć alternator (prądnicę) z regulatorem napięcia. Sprawdź czy obroty falują, jeśli tak to należy najpierw się tym zająć. Jeśli są stabilne, to na początek sprawdź regulator napięcia na alternatorze. Możesz też wpiąć równolegle z żarówką w kloszu kondensator elektrolityczny 16V 2200uF (dla akumulatora 12V) lub 6,3V 2200uF (dla aku 6V). Taki duży (być może za duży pojemnościowo, to się okaże) kondensator zapobiegnie to skokom napięcia. Stabilizator napięcia typu LM78XX szeregowo z żarówką nie zda egzaminu, za mały prąd.
  • Poziom 39  
    Moduł zapłonowy z Mińska posiada w sobie wbudowany regulator napięcia (ogranicznik napięcia dla świateł). Wytłumacz co nie pasuje.
  • Poziom 11  
    Wytłumaczę Ci o co mi chodzi na zasadzie skutera tak będzie najprościej.

    W skuterze lampy świecą nie zależnie od obrotów czyli na wolnych obrotach świecą tak samo jak po dodaniu gazu, w Mińsku natomiast na wolnych obrotach lampa świeci bardzo słabo.

    Włączenie kierunkowskazu w skuterze nie zaburza działania pozostałych podzespołów które są podświetlane jak np licznik a w Mińsku gdy włączysz kierunkowskaz lampa przód, tył, oraz podświetlenie licznika pulsuje, na lampie przedniej jest to raczej słabo widoczne ale na liczniku widać to nawet w słoneczny dzień.

    Chodzi mi o to czy da się coś zrobić aby cała instalacja była nazwijmy to bardziej stabilna.
  • Poziom 26  
    ddamianekk18 napisał:
    Włączenie kierunkowskazu w skuterze nie zaburza działania pozostałych podzespołów które są podświetlane jak np licznik a w Mińsku gdy włączysz kierunkowskaz lampa przód, tył, oraz podświetlenie licznika pulsuje, na lampie przedniej jest to raczej słabo widoczne ale na liczniku widać to nawet w słoneczny dzień.
    Czyli zanim włączysz kierunek, to świecą lampy normalnie? Po mojemu to winny jest moduł kierunkowskazów lub jak napisał
    BANANvanDYK napisał:
    Moduł zapłonowy z Mińska posiada w sobie wbudowany regulator napięcia (ogranicznik napięcia dla świateł).
    Może to wysiadło. Mierzyłeś napięcie na wyjściu z regulatora i na akumulatorze?
  • Poziom 39  
    ddamianekk18 napisał:
    W skuterze lampy świecą nie zależnie od obrotów czyli na wolnych obrotach świecą tak samo jak po dodaniu gazu

    Nie jest prawdą. Przy obrotach biegu jałowego światła nie świecą pełną mocą, stabilizacja napięcia osiągana jest przy obrotach od 3000 - 5000 RPM w zależności od wydajności alternatora i stopnia jego obciążenia.
    Przy nowych skuterach obecnie stosuje się światła zasilane z akumulatora, lecz nie oznacza to że ładowanie jest już od wolnych obrotów, tylko dopiero po przekroczeniu 3000 - 5000 RPM, co występuje nawet w "ścigaczach" wyposażonych w alternator z magnesami trwałymi.
    To, że światła przygasają itp. wynika z dwóch możliwości:
    1. Zamontowane jest więcej oświetlenia lub zamontowane żarówki o mocy większej niż przewidział producent.
    2. Alternator jest uszkodzony (przypalone uzwojenia) i nie ma deklarowanej wydajności, co akurat w Mińskach dość często występowało.
    Poza tym, kierunkowskazy powinny być zasilane z akumulatora, więc włączenie kierunkowskazów nie powinno mieć wpływu na obciążenie świateł.
  • Poziom 11  
    Zacznijmy od tego, że nie mam akumulatora.
    Motocykl to dokładnie Pronar 125 - nazywany przez każdego Mińsk 125.
  • Poziom 43  
    Więc tak ma być i jest to zjawisko całkowicie normalne. Że na wolnych obrotach świecą słabiej. Taka uroda starych wynalazków. Więc nie porównuj do nowożytnych sprzętów.
  • Poziom 11  
    Właśnie dlatego założyłem ten temat aby dowiedzieć się czy można coś z tym zrobić, jakoś to poprawić.

    kkknc napisał:
    Więc tak ma być i jest to zjawisko całkowicie normalne. Że ma wolnych obrotach świecą słabiej. Taka urodą starych wynalazków. Więc nie porównój do nowożytnych sprzętów.


    Nie zgodzę się z Tobą kolego, bo tak samo mógłbyś odpisać komuś kto pyta czy można poprawić zapłon np w motorynce bądź ogarze bo trudno odpala.
  • Poziom 43  
    Z pustego to i Salomon nie naleje. Nie ma wydajności więc nie zrobisz. Jedyna możliwość to żarówka na niższe napięcie i stabilizator z układem prostowniczym
  • Poziom 11  
    kkknc napisał:
    Jedyna możliwość to żarówka na niższe napięcie i stabilizator z układem prostowniczym

    Jest to jakieś rozwiązanie, możesz rozwinąć myśl ?.
  • Poziom 11  
    Chodzi o to że iskrownik musiałby mieć większą wydajność żeby można było zbić to napięcie, wtedy np dodanie obciążenia powoduje utrzymanie danego napięcia na ciągłym poziomie. Tak jak teraz jeśli masz instalacje 6V to żeby nie było różnicy regulator musiałby oddawać cały czas ze 4V a wiadomo że światła wtedy mizernie by świeciły o ładowaniu aku nie wspomne. Dlatego w skuterach jest około 20V AC (zmiennego prosto z iskrownika)
  • Poziom 11  
    Mocy iskrownika nie zwiększymy bo nie ma raczej takiej możliwości, instalacja u mnie jest na 12V.
    A gdyby zamontować iskrownik typowo z Mińska 125 oraz moduł zapłonowy który jak koledzy wyżej pisali posiada wbudowany w sobie regulator napięcia ? Tylko nie wiem jak w rzeczywistości świecą lampy w typowym Mińsku 125.
  • Poziom 27  
    Jeśli w tym motocyklu jest magneto do zasilania wszystkiego, to cała ta dyskusja nie ma sensu, bo magneto nie wytworzy dość prądu na biegu jałowym. Takie rzeczy potrafi alternator, ale nie każdy potrafi go wpasować w stary motocykl. Rozwiązaniem mogłoby być podłączenie akumulatora, który pochłonie nadwyżkę energii wytwarzaną w czasie jazdy i odda ją na postoju lub po włączeniu kierunkowskazów.
    Tylko czy konstruktor przewidział taką możliwość? W WSK akumulator zasilał tylko światła stop i pozycyjne. Żarówka reflektora zasilana była prądem zmiennym z cewki magneto. W omawianym motocyklu nie jest przypadkiem tak samo?
  • Poziom 43  
    Zajrzyj do schematu. Były dwie wersje z i bez akumulatora.

    Dodano po 9 [minuty]:

    ddamianekk18 napisał:
    kkknc napisał:
    Jedyna możliwość to żarówka na niższe napięcie i stabilizator z układem prostowniczym

    Jest to jakieś rozwiązanie, możesz rozwinąć myśl ?.

    A co tu rozwijać Albo dajesz akumulator i zmieniasz moduł, albo zmieniasz żarówkę na 6V i po zmianach w instalacji dajesz przetwornicę PWM do zasilania żarówki. Żarówka musi mieć też mniejszą bo inaczej nic z tego. Natomiast akumulator i przetwornica masz zawsze stabilne światło. Oczywiście bilans energetyczny obowiązuje.