Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stiga ELS 460, zatarte łożyska i WD40

gkgkgk 17 Apr 2020 22:43 1170 14
  • #1
    gkgkgk
    Level 11  
    Witam,

    mam kosiarkę elektryczną Stiga 460 ELS (inaczej COLLECTOR 46 ELS 1800 W) i doszło w niej do lekkiego zatarcia łożysk (nie była szczególnie dużo używana, raczej czas ją zepsuł, ca 15 lat), czasami udało jej się wystartować, a czasami nie - musiałem (po wyłączeniu z prądu) wykonać kilka obrotów nożem, czuło się, że ciężko idzie i ruszała. Dzisiaj zdecydowałem się na demontaż silnika i popsikałem WD40 do łożysk - wirnik od razu zaczął lekko chodzić. Mam pytania:
    1. czy takie posikanie WD40 nie skończy się całkowitym zatarciem tych łożysk, do ścinania jest trawa na 250 m2, max 1h pracy, co 2-3 tygodnie
    2. czy ktoś z forumowiczów rozbierał ten silnik, jakieś pomocne uwagi mile widziane. Wentylator jest sklejony z wirnikiem i od tej strony nic sie nie zrobi. Wstępnie myślę, że jedynie zdjecie tej 4-o ramiennej pokrywy wchodzi w grę i wyciągnięcie wirnika razem z wentylatorem.
    3. teraz po skręceniu, czasami (1 na 5) przy próbie włączenia, tak głośno klika/cyka i nie rusza, puszczam przycisk, ponownie startuję i jest OK. Czy to uszkodzony kondensator, czy może jakiś czujnik położenia? Przy rozbieraniu wiele razy przewracałem kosiarkę na bok i do góry nogami.

    Stiga ELS 460, zatarte łożyska i WD40 Stiga ELS 460, zatarte łożyska i WD40 Stiga ELS 460, zatarte łożyska i WD40

    Pozdrawiam
  • #2
    ta_tar
    Level 39  
    gkgkgk wrote:
    Wentylator jest sklejony z wirnikiem
    Po czy sądzisz że wentylator jest sklejony z osią? Jeżeli chcesz żeby kosiarka jeszcze coś popracowała, to koniecznie wymień łożyska. Jak nie rozbierzesz silnika to nie będziesz pewny które łożysko jest uszkodzone. Tak czy tak, spróbuj rozebrać i wymienić oba łożyska.
  • #3
    zadam64
    Level 39  
    Rozebrac i wymienic lozyska obydwa. Lanie WD40 to na jakis czas a bieznie lozysk coraz gorsze .Dlatego juz masz problemy ze startem podkaszarki . Bieznia lozysk sie juz zluszczyla i tak drobne opilki blokuja normalna prace lozysk .
  • #4
    gkgkgk
    Level 11  
    Rzeczywiście, może nie jest, :-). Zasugerowałem się jasnobrązową obwódką między osią a brzegiem otworu wentylatora. Z przyklejonym do osi wentylatorem nawet po wyjęciu wirnika i tak nie zdejmę łożyska, więc może rzeczywiście jest tylko wciśnięty, ale ta równa obwódka jest zastanawiająca.

    Stiga ELS 460, zatarte łożyska i WD40

    Pozdrawiam
  • #6
    ta_tar
    Level 39  
    gkgkgk wrote:
    ale ta równa obwódka jest zastanawiająca.

    Nie przejmuj się obwódką. Ty i tak musisz ściągać wentylator a obwódka może zostać w tym samym miejscu. Ona nie przeszkadza w zdjęciu wentylatora.
  • #7
    gkgkgk
    Level 11  
    Poszedłem zrobić zdjęcie i nie zauważyłem odpowiedzi zadam64. Wirnik z nożem chodzi teraz o niebo lepiej, a ten efekt cykania pojawił się po skręceniu, ale może rzeczywiście WD40 wypłukał i rozpuścił brudy w których teraz te kulki chodzą. Nie dokręciłem jeszcze osłon, jutro jeszcze kilka razy psiknę, może lepiej się łożyska oczyszczą/wypłuczą. Będę używał kosiarki dopóki coś się nie zacznie dziać i wtedy pójdę " na całość", :-). A już widzieliście tak zamocowane wentylatory, całe plastikowe i tylko wciśnięte na oś bez żadnej śrubki ściskającej z boku?

    Pozdrawiam.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Stiga ELS 460, zatarte łożyska i WD40
  • #9
    ta_tar
    Level 39  
    gkgkgk wrote:
    A już widzieliście tak zamocowane wentylatory, całe plastikowe i tylko wciśnięte na oś bez żadnej śrubki ściskającej z boku?
    Tak widziałem. To są wentylatory wciskane na wieloklin na osi i nie maja żadnej śrubki aby ona nie robiła za ciężarek.
  • #10
    gkgkgk
    Level 11  
    Witam,

    łożyska (6203Z, gr.12) zdjęte! Rady się przydały, dziękuję, :-), kleju nie było. Wentylator zdjęty dwoma kluczami, na kilka ruchów pompujących góra/dół. Załączam nieco zdjęć, może komuś się przydadzą. Wypustki pod wentylatorem spiłowałem, by zdjąć łożysko, zrobię nowe punktakiem, myślę, że to się sprawdzi, jak nie to może śrubka z podkładką od czoła osi.

    Pozdrawiam
    PS Łożyska są w b. dobrym stanie, jak wspomniałem wcześniej kosiarka nie była szczególnie często używana, ale kilkanaście lat ten smar załatwiło. Na marginesie wydaje mi się, że zamknięcie łożyska powinno być demontowalne, ostatecznie smar straci swoje właściwości również w łożysku w ogóle nieużywanym i tylko z tego powodu trzeba je wymieniać. Niestety nie leży to w interesie producentów łożysk.

    Stiga ELS 460, zatarte łożyska i WD40

    Stiga ELS 460, zatarte łożyska i WD40 Stiga ELS 460, zatarte łożyska i WD40 Stiga ELS 460, zatarte łożyska i WD40
  • #11
    ta_tar
    Level 39  
    Łożyska są tak tanie że nie warto na nich oszczędzać.
  • #12
    gkgkgk
    Level 11  
    Ale ile zbędnej roboty? Jestem wrogiem rzeczy nierozbieralnych, :D
  • #14
    ta_tar
    Level 39  
    gkgkgk wrote:
    Jestem wrogiem rzeczy nierozbieralnych
    Jak już masz coś rozebrane to warto wymienić.
  • #15
    zadam64
    Level 39  
    Jak sciagnie lozyska i porowna nowe ze starym moze bedzie zauwazalna ,namacalna roznica . Druga rzecz to ten dlugi walek napedowy od silnika do piasty tnacej . Posiada tez lozysko i ono szczegolnie jest narazone na uszkodzenie czy zuzycie .