Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Iveco Daily 3.0 HPT 176 KM - Czujnik temperatury silnika dla świec żarowych

19 Kwi 2020 02:45 207 3
  • Poziom 2  
    Witam, od niedawna jestem posiadaczem Iveco Daily 3.0 D HPT 176 KM 2008 r. i mam 2 pytania:
    1. gdzie znajduje się czujnik temperatury silnika/płynu chłodzącego podającego temperaturę dla świec żarowych..?
    Z tego co widzę, to jeden jest w naczynku wyrównawczym (od spodu), drugi w termostacie, ale który podaje do komputera temperaturę dla świec, a który na wskaźnik..? A może to jeden i ten sam, tylko który..?
    Chodzi o to, że jak dotąd przez całą zimę zdarzyło mi się zaledwie ze 3 razy, że przy rannym odpalaniu mignęła kontrolka świec żarowych na ułamek sekundy, a tak normalnie, to się w ogóle nie zapala i świece nie grzeją jak na ciepłym, tak i na zimnym silniku. Sprawdzałem świece i wszystkie 4 są sprawne, ale zgodnie ze wskazaniem kontrolki (a raczej jej braku) na fajkach nie ma prądu (po przekręceniu kluczyka) rozumiem, że sterownik nie podaje napięcia, a ponieważ kontrolka świec nie mruga, tylko w ogóle się nie pojawia podejrzewam, że czujnik zawyża temperaturę silnika i dlatego świece nie grzeją, bo komputer myśli, że silnik jest ciepły..? Nie wiem tylko, który to czujnik, tzn. gdzie on się konkretnie znajduje..?
    2. pyt. drugie, od razu po porannym odpaleniu na zimnym silniku obraca się wentylator chłodnicy fakt, że dość wolno i można go np. zatrzymać ręką, ale jak się go puści, to z powrotem zaczyna się obracać (w sumie całkiem żwawo..) i nie jest to przecież normalne, żeby wentylator chłodził zimny silnik..? Czy to jednak tak ma być..?
    Pytania kieruję licząc na odpowiedź użytkowników Iveco Daily IV z takim samym silnikiem, albo rzecz jasna osób, które to po prostu wiedzą.
  • Poziom 15  
    W zbiorniku wyrównawczym masz czujnik poziomu a nie temperatury. Czujnik temperatury jest w 99% silników w okolichach termostatu. Podłącz go do komputera i zobacz czy nie ma jakichś błędów związanych ze świecami.

    Nr 2. tam jest visco sterowane elektrycznie, może już nie do końca działa tak jak powinno.
  • Poziom 2  
    Dzięki za tak błyskawiczną odpowiedź, w zbiorniczku wyrównawczym są 2 czujniki, czujnik poziomu płynu jest na pionowej ściance zbiornika (no inaczej nie może być, żeby mierzył poziom płynu), tzn. jakby frontowej, masz go na wprost jak patrzysz po otwarciu maski, natomiast 2-gi czujnik jest od spodu, czyli zamontowany w dnie zbiorniczka, więc może to być jedynie czujnik temperatury płynu, może ten jest na wskaźnik..?
    2. tak też podejrzewam, że wiskoza nie puszcza do końca, chociaż jest to dość trwałe urządzenie, a samochód ma mały przebieg, jak go kupiłem miał 175.000 i od razu tak było. Poza tym, że się obraca na zimnym silniku sprzęgło wiskozowe wygląda na w pełni sprawne, nie ma żadnych luzów osiowych na łożyskach, ładne czyściutkie, załącza i wyłącza jak trzeba, zastanawiam się, czy w ogóle jest możliwa taka usterka wiskozy, żeby na zimno nie wysprzęglała do końca, a może jednak tak ma być (choć wydaje się to nieco absurdalne)..?
    Próbuję już namierzyć gdzieś na ulicy dailaka z takim silnikiem (lub podobnym z tą wiskozą) i zapytać użytkownika, czy wręcz zobaczyć na własne oczy, czy się kręci, czy nie i jak to jest z grzaniem świec przy rozruchu silnika, ale jakoś mi się nie trafia tak, żeby stał i można było zagadać..?

    Proszę w dalszym ciągu o odpowiedź kolegów, którzy mają Iveca z tymi silnikami i wiedzą 1:1, czy przy rozruchu na zimno zawsze grzej świece i czy wiatrak na wiskozie obraca się, czy nie..?
    Poza tym kto wie na 100%, gdzie jest czujnik temperatury płynu chłodzącego podający informacje do grzania świec w tym silniku..?
  • Poziom 2  
    Witam po dłuższej przerwie, no i co nikt nie posiada Iveco Daily na całej Elektrodzie..?!
    Z tego co udało mi się ustalić empirycznie, to czujnik temperatury podający "info" do komputera znajduje się w termostacie, natomiast wiskoza najwyraźniej jest tak zbudowana, że wiatrak chłodnicy (wentylator) obraca się lekko nawet przy zimnym silniku, ale jeżeli można go bez problemu zatrzymać ręką tak, jak w moim Daily, to jest to zupełnie normalne, no i fakt, że wtedy "nie chłodzi on zimnego silnika", jak napisałem tylko zimną chłodnicę, co o tyle nie ma żadnego znaczenia, że przecież dopóki silnik jest zimny, to chłodzenie jest na "małym obiegu", czyli bez udziału chłodnicy..!
    Może komuś przydadzą się te informacje, pozdrawiam.