Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolumny: 2 x ARN-226-07 + ARP-150-00 + co pomóżcie?

01 Paź 2005 19:10 2283 28
  • Poziom 16  
    Mam problem z doborem wysokotonowca. Chce zastosować zwrotke JANBO model BOTES w której jest podobno zastosowany tłumik na średniaka o około -4dB tak więc ARP nie będzie się wywyższał i chcę aby wysokotonówka też się nie wywyższała.Nie wiem jaką zastosować.

    Pierwszy wariant o jakim myślałem to tak jak w projekcie MDCS'a: ARV-104-04 ale nie wiem jak się będzie sprawował i czy jego delikatna cewka wytrzyma:cry:

    Albo jakaś tubka Tonsila tylko żeby była okrągła i żeby SPL nie było większe niż 90 db bo nie wiem jak zrobić tłumik chyba że macie jakiś schemat.
    Proszę o pomoc w wyborze
    Pozdro:D
  • Poziom 33  
    Tłumik to dwa rezystory, jeden szeregowo, drugi równolegle z wysokotonowcem. Tłumik instaluje się za zwrotnicą. ARV na pewno wytrzyma.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Zamiast GDWT daj tam GDWK 9/120 lub GDWK9/80 - oczywiście tonsil, CIężko znaleźć niskodecybelową TUBKĘ. Tubki by sie marnowały...

    Powiedz tylko o ile ewentualny wysoki będzie głosniejszy od basowców to się przeliczy tłumik...

    Wystarczy kupic oporniki 5-watowe, wczesniej przeliczone. I będzie grało równo.

    np -6dB to dla 8 Omowca
    4 Omy w szereg + 8 Omów równolegle do głosnika.
  • Poziom 20  
    arv to słaby głośnik!! polecam Vife tc20 60zł lub Visaton dt94 69zł ale na prawde warto :)
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    A miałeś ARV że tak mówisz. Na pewno dobry wybór to GDWK.

    po za tym moim zdaniem to mezalians Vife wrzucać do Tesli.

    To tak jak Tonsila do Alpharda...
  • Poziom 20  
    Każdy ma prawo do posiadania swojego zdania... Moim zdaniem zespół głośnikowy pokazuje swoją klasę w zakresie wysokich i średnich tonów. Arv miałem i nie podobało mi się. Vifa jest o klasę wyżej, i doskonale komponuje się z ARP gdyż są na podobnym poziomie jakościowym.
  • Poziom 16  
    Ok decyduje się na GDWK 9/120
    Przydało by się go zdławić o jakieś -6 dB
    Przoszę o policzenie i napisanie co mam kupić i jak podłączyć
    Z góry dzięki
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    6 dB to 8 Om równolegle z głośnikiem + 4 Omy ównolegle tak jak napisałem.

    Ale Tesla 226-07 ma 88dB czyli Dwa maja 91 dB i wystarczy tłumik 2 dB - około 30 Om równolegle i 1,6 Oma w szereg. Mogą być cenentowe. Pamietaj jesli nie kupisz takich to uzywaj połaczeń zastepczych i odpowiednich wzorów.
  • Poziom 11  
    Tak z ciekawości.
    Jakiego typu jest obudowa? Jak będą połączone ARN-y?
  • Poziom 16  
    Właśnie tu mam największ kłopot ale chyba BR
    Tak ja k w projekcie MDCS'a (www.mdcs.prv.pl)
    Będą wytłumione bardziej podobnie jak się wytłumia zamkniętą
    Jak nie zaglądałeś na tą strone to prosze tam prawie wszystko pisze

    To spoko już wszystko wiem. No prawie wszystko.
    To pytania trochę z innej beczki, ale proszę o odpowiedź
    Jak umieszczać zdjęcia żeby było je od razu widać i skoro mam mieć tego Tonsila to jak zrobić na niego frez czy wgłębienie tak żeby nie wystawał, bo przecież jest on nie dosyć, że kwadratowy to jeszcze rogi ma zaokrąglone
    Jak skończę to oczywiście się pojawi w dziale DIY to ocenicie?


    Ale jak o 2db to będzie miał 92 a dwa ARN-y nie będą miały do końca 91
    To niech będzie o -4dB gdybyś mógł to policzyć jeszcze raz I SORRY za kłopot
    Pozdro
  • Poziom 11  
    Byłem na witrynie, którą podałeś. Nic tam nie jest szczegółowo opisane. Poza tym w sposób jaki to zostało opisane, podchodził bym do tych kolumn z dużą reazerwą.
    Dlaczego piszesz, że "...2ARN nie będą miały do końca 91 dB..."?
  • Poziom 27  
    artistic wzrost SPL o 3dB jako linia prosta w funkcji częstotliwości jest możliwy tylko i wyłącznie jeślibyś umieścił je koaksjalnie. Niestety jest to niemożliwe, wobec czego powstają przesunięcia fazowe, które obliczysz sobie z różnic w długości boków trójkąta tworzącego się między głośnikami a uchem słuchacza. Do długości tych boków musisz przyrównać k długości fali promieniowanej przez głośniki dla danej częstotliwości. Resztę z porównania możesz wyrazić jako kąt przesunięcia fazowego i zobaczyć jak to się ma do wzrostu bądź spadku SPL w granicach +3/-3dB. Powiem ci, że czym niżej tym bliżej tych +3dB, im wyżej tym więcej górek i dołków.
  • Poziom 16  
    No może nie szczegułowo ale jest tam odpowieć na twoje pytaniai być może na parę innch jakie chciałeś zadać

    Kolega dobrze napisał i chyba wyjaśnił dlaczego nie będzie do końca 91 ja gdzieś na forum znalazłem tematjak to z tymi db jest naprwade.Wszystko podparte obliczeniami i wzorami

    Chyba się pomyliłeś Tremolo bo napisałeś dwa razy równolegle:"6 dB to 8 Om równolegle z głośnikiem + 4 Omy ównolegle tak jak napisałem. "

    Nie zabaedzo łape mam kupić 2 oporniki 5-watowe jeden podłączyć równolegel do głośnika potem drugi szeregowo do głośnika i potem jeszczę w to samo miejsce 2 kable
    Tak szczeże to niewiem mógł byś to opisać dokładniej gdzie + gdzie - po klolej bonie rozumiem

    Dzięki za wyrozumiałość ale dopiero się ucze
  • Poziom 11  
    >>gdl
    To się zgadza. Ale czy przy rozrzucie rzeczywistych parametrów głośników TVM (a mają spory) nie można by tego zjawiska pominąć i dla obliczeń przyjąć te hipotetyczne +3dB? Napisałeś "...czym niżej tym bliżej tych 3dB..." Czy do pewnych częstotliwości w takim razie też można to zjawisko pominąć? Pozdrawiam
  • Poziom 27  
    To nawet nie chodzi o rozrzut parametrów, ale o odpowiedź impulsową, [+] przy tej samej zakładanej masie membrany i typie zawieszenia będzie można uznać, że są to 2 identyczne głośniki, dlatego rozrzut parametrów jest moim zdaniem pomijalny. Pominąć niestety już w pewnym momencie nie można tych zaburzeń fazowych, ale absolutnie dla niskich częstotliwości są one nieistotne, jeśli głośniki będą w miarę blisko siebie. Można uznać, że jeśli 1/4 fali będzie większa niż odległość między nimi, to można pominąć zaburzenia fazowe.
    1/4 fali to właśnie 0 dB wzmocnienia, 90*
    1/2 dł fali dla danej częstotliwości, to przeciwfaza, czyli -3dB, 180*
    3/4 dł fali to 0, 270*
    4/4 to +3dB. 360*/0* odpowiednik koaksjalnego głośnika, ale niestety TYLKO dla tej częstotliwości. Koaksjalny byłby dobry dla każdej, a nie tylko dla danej. I teraz, wszystko się zmienia jeśli weźmiesz pod uwagę odległość ucha od głośnika, niewiele bo niewiele, ale zawsze. I niestety to 1/4 jest założeniem optymistycznym, bo w miarę wzrostu odległości od głośnika różnica się pogłębia [ 1/4 λ między głośnikami, to zależnie od położenia ucha słuchacza nawet sporo ponad 1/4 λ długości, w zależności od kąta. Możesz policzyć ze wzoru Carnota ]. Wzmocnienie masz zawsze po środku między dwoma głośnikami, poza tym masz pogłębiające się zaburzenia fazowe - jak dźwiękowe prążki interferencyjne. Tylko czym niższa częstotliwość tym mniej prążków wchodzi, także mniej to słychać. Wszystko z założeniem pominięcia różnic w starcie ruchu obu membran, czyli z założeniem z gwiazdką [+]. M. in. dlatego koledze w temacie o tych kolumnach radziłem zwrotkę 2,5 drożną, bo jeśli 2 niskośrednio mają odtwarzać do 3,5 kHz, to prążków robi się dla 3,5 khz już tak ponad 14 między midwooferami.
  • Poziom 11  
    Co do zaburzeń fazowych to nie można się nie zgodzić, ale dlaczego piszesz o wzmocnieniu np. 1/4 długości fali 0dB? To by oznaczało, że dwa głośniki o średnicy ok. 20 cm i odległości mierzonej od środka membran = 20 cm przy 430 Hz ma 0 dB wzmocnienia!? Przecież podwójna powierzchnia membran wobec konstrukcji z 1 głośnikiem daje wzrost efektywności o 3dB w przypadku równoległego połączenia głośników.
    Jesli chodzi zaś o konstrukcję 2,5 drożną z 2 niskotonowymi (bądz nisko-średniotonowymi) gł. to zgodziłem się już wcześniej. Konstrukcja 2 drożna ma sens moim zdaniem w zestawieniu 1n lub n-śr + 1w. Jednakże kolega wybrał konstrukcję 3 drożną z niską częst. I podziału, w której można zastosować spokojnie 2n.
  • Poziom 27  
    No jeśli tak ci wyszło, że w danej odległości od głośnika po jednej liniii miałeś strzałkę, a z drugiej węzeł, to tak właśnie ma być - 0 dB, czy to 1/4 czy 3/4. Bo głośnik zawsze promieniuje "strzałkę". Strzałkę masz też zawsze przy ścianie.
  • Poziom 16  
    Dzięki za wszystkie rady i porady jak zkończe to się pochwale.
  • Poziom 16  
    Sorki że tak długo nie pisałem ale padł mi net

    Policzyłem w WinISD sobie tłumik o 4 dB ale nie wiem czy dobrze.
    Jest to tłumik do głośnika GDWK 9/120 który ma 94dB a ma mieć 90
    Mają to być oporniki 5-watowe połączone tak jak na rysunku, tak?


    O co chodzi z połączeniami zastępczymi i odpowiednimi wzorami i czy nie mogą być oporniki np. 10-watowe od czego to zależy.

    Proszę o odpowiedż
  • Poziom 33  
    No... raczej program Tobie źle nie wylicza, wszystko jest w porządku. Moc powinna być tym większa, im niższy podział i moc dostarczona do klumny. Profilaktycznie możesz wstawić rezystory 10W, nepewno zestaw na tym nic nie straci.
  • Poziom 16  
    A mam jeszcze jedną sprawe bo tłumiki już mam z głowy zrobie na 10W rezystorach
    Gdzieś czytałem że dobra zwrotka to połowa sukcesu i dżwięk może byś o klasę leprzy z dobrą zwrotnicą.
    Więc tak sobie pomyślałem że zamiast kupywać Janbo model BOTES mógł bym zrobić tylko niewiem nic na ten temat
    Na jakich częsciach jaki podział najleprzy do tych głośników itp.
    Najlepiej by było gdyby ktoś mi zaprojektował taką zwrotke specjalnie pod te głośniki bo janbo to vhyba bardziej uniwersalne zwrotki
    Czy ktoś się podejmie :?:
    A jak nie to chociaż informacje przy ilu Hz ciąć głośniki jakie cewki i co tam jeszcze potrzebne
    Pomożecie licze na was:D
    Pozdrowienia:D[/u][/b]
  • Poziom 20  
    mikrofon, JIG, chęci, kasa i masz zwrotke
  • Poziom 33  
    No no, prawidłowe zaprojektowanie zwrotnic dwudrożnych to już problem, co dopiero trzydrożnych. Można zciągnąć schemat tej zwrotki JANBO i pozmieniać wartoście elementów tak, by konkretniej pasowały one do naszej konfiguracji.
  • Poziom 16  
    No dobra ale z kąd wytrzasnąć schemat np.zwrotki janbo model botes i co trza pozmieniać aja sie nie znam więc pomurzcie.
    Jak bym miał schemat wiedziałco pozmieniać i na co to mam kolege który by mi pomógł to poskładać a zalerzy mi na tej zwrotce
  • Poziom 16  
    Tak sobie myśle że chyba zmienie te ARN-y ale na co?
    Żeby były do tych samych pudeł co ARN-y czyli od 50 do 75l i wiekościowo podobne ale jakoścowo leprze żeby nie robić od nowa obudowy bo te już prawie skończyłem.
    Cena to do 80zł +/- pare złoty.
    Niewiem co wybrać doradźcie coś sprawdzonego chyba że konstrukcja na ARN-ach jest waszyma zdaniem ok
    Pozdro
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Naprawdę polecam te ARNki. Wykonałem teraz kolejne kolumny na nich (poojawią się na stronce z dokładniejszym opisem) i grają pięknie (jak za taką kaskę). Oczywiście polecam tylko wersję siódmą , czyli ARN-226-07 i to w wersji 4 omowej, bo ósemka ma już zbyt wysoką dobroć. Tylko ta wersja daje się częściowo zwentylować (br). Dwa 4R dają 8 omów i do tego idzie ARV oraz ewentualnie ARP w wersji 8R.
  • Poziom 16  
    Witam pana MDCS'a
    Wreszcie mam jakiś kontakt z panem
    Robie kolumny z pana strony 2xARN226-07+ARP150-00+tego jeszcze nie wiem ale poże będzie ten ARV104
    Mam problem zzwrotką ponieważ nie wiem jak zrobić
    Czy mógł by mi pan wysłać jakiś schemat zwrotki do tych głośników na pana stronie ta kostrukcja ma zwrotekwe jambo model BOTES a ja chciałbym samemu zrobić bo podobno jakość dźwięku może być dużo leprza.
    Jak by mi mógł pan pomuc zaprojektować taką zwrotkę to byłoby super
    albo może ma pan jużgotowy projekt do tej kostrukcji(i wtedy bym zastosował wysokotonówke ARV 104 taką jak w pana projekcie.
    Czy moge liczyć pana pomoc