Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Cewki zapłonowe jawa/WSK itp - Pytanie o budowę cewek w statrych iskrownikach(sc

Grgeory92 22 Apr 2020 21:16 552 4
  • #1
    Grgeory92
    Level 9  
    Mam kilka pytań odnośnie cewek występujących w iskrownikach w pojazdach PRLu.
    W jakim celu owija się kilkukrotnie zwojami kawałek materiału na wyprowadzeniu z cewki do instalacji motocykla? Zwoje zaczynają się od rdzenia, kolejno są nawijane aż do momentu zastosowania owego materiału, który kilkukrotnie zostaje owinięty zwojami i na końcu umieszcza się wyprowadzenie do przerywacza/świateł itd itp. Zwoje są pokrywane jakimś lakierem izolującym, nanoszony on jest za każdym owinięciem kolejnego zwoju czy tylko pod koniec produkcji? Czy zwoje mogą być w kontakcie ze sobą bez owej izolacji i pracować poprawnie?
    Po czym rozpoznać, jakie cewki indukcyjne w iskrownikach są jedno, dwupołówkowe? Co oznacza owa połówkowość?
    Biorąc na warsztat zapłon jawy 50, gdzie kondensator, przerywacz i cewka indukcyjna(niskiego napięcia, wysokiego jest umieszczona na zewnątrz silnika) jest to połączone 1 wyprowadzeniem, tym samym w momencie zamkniętych styków jak rozumiem jest to połączone z cewką wysokiego napięcia pod zbiornikiem. Gdy zaczyna podnosić się przerywacz(styki rozwarte) zostaje odcięta cewka indukcyjna,a zgromadzony ładunek dostarczony do cewki wn pod zbiornikiem jest wystarczający do wyprodukowania iskry? Co dzieje się tym czasie z cewą w iskrowniku będąca "odcięta" od cewki WN?


    Jeśli był taki temat - proszę o wskazanie linku i przepraszam za powielenie. Przeszukałem też kilka książek z podstaw elektrotechniki ale nie znalazłem odpowiedzi. Jeśli coś nie jasno opisałem - postaram się dogłębniej wytłumaczyć, śmiało pytać:)
    Zdjęcie cewki od jawki ze wspominanym materiałem:
    https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcRfOLORtik06JJIIaGxXR82ppsyrVPPNB9NsNI31Awhtp-D4ZBILK6akq4B_FKHTMFzdM4IXsgK&usqp=CAc
  • Helpful post
    #2
    kierbedz4
    Level 36  
    Układy ładowania w motocyklach są jedno połówkowe i dwu połówkowe.Jedno połówkowe to takie gdzie cewka ładowania ma jeden przewód zgrzany do metalowego rdzenia iskrownika a drugi koniec poprzez diodę lub prostownik selenowy ładuje akumulator np WSK125 Układ dwu połówkowy występuje wtedy gdy obydwa przewody z cewki ładowania wychodzą z cewki i są wpięte w mostek prostowniczy np WSK175 Cewki WN są nawijane drutem miedzianym na karkasie i co warstwa izolowane papierem lub ceratką olejoodporną a następnie całość pod ciśnieniem jest zaimpregnowana lakierem elektroizacyjnym. Np WSK125.Cewki zabudowane w innych motocyklach jak Simson,Jawa 50,WSK175 mają cewki cylindryczne nawijane w podobny sposób lecz są zabudowane w obudowie aluminiowej gdzie zalane są olejem transformatorowym który jest doskonałym izolatorem.Taka cewka w trakcie pracy ulega również grzaniu to ten olej również odprowadza ciepło na aluminiową obudową cewki i stanowi dla niej radiator. Cewka stanowi rolę transformatora i jak podasz impuls ze styku w układzie zapłonowym to na uzwojeniu cewki pojawi się napięcie które zaindukuje się w cewce o dużej liczbie zwoi w postaci wysokiego napięcia które na tyle jest wysokie że powoduje przeskok iskry na świecy i wybuch mieszanki w cylindrze.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ze względu na prostotę i lepsze upakowanie detali cewkę wysokiego napięcia wpakowano pod zbiornik paliwa gdzie jest do niej dosyć swobodny dostęp.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Czym się różni ładowanie jedno połówkowe od dwu połówkowego?Przede wszystkim sprawnością w ładowaniu.Układ jedno połówkowy jego sprawność wynosi około 30% natomiast układ dwu połówkowy posiada znacznie większą sprawność w układzie ładowania.

    Dodano po 28 [minuty]:

    Budowa cewki zapłonowej.Na karkasie cewki są nawinięte dwa uzwojenia jedno nawinięte grubszym drutem nawojowym które współpracuje z platynkami układu zapłonowego i po położeniu dobrej izolacji na tą cewkę następuje nawinięcie cewki cienkim drutem nawojowym w ilości kilka tysięcy zwoi ,wskutek czego jak platynka się otworzy to powstaje impuls na pierwszym uzwojeniu gdzie jest nawinięte zaledwie kilkadziesiąt zwoi co spowoduje zaindukowanie wysokiego napięcia w uzwojeniu które liczy sobie kilka tysięcy zwoi.
  • #3
    Grgeory92
    Level 9  
    Bardzo dziękuje za odpowiedź. Zasadę działania znam, jeżdżę tymi pojazdami już 13 lat. Po prostu pojawiły się pytania, na które odpowiedzi nie znalazłem:) Uzwojenie wtórne i pierwotne są mi znane, tak samo ich oporności i diagnozowanie.

    Napisałeś, że po każdym nawinięciu zwoi(nazwijmy to "serią" czyli nawinięciem całej powierzchni od lewej do prawej strony) jak dobrze zrozumiałem następuje ich izolacja lakierem lub olejem transformatorowym, nawijane są kolejne serie? W przypadku mechanicznego uszkodzenia izolacji cewka dostająca przebicia na poprzednie "serie" nadaje się do kosza? Czy cewka zapłonowa dwupołówkowa poprawi wydajność zapłonu zamiast cewek jednopołówkowych?

    No i jaki cel ma owy materiał na wyjściu cewki zapłonowej(niskiego napięcia w Jawie 50) do podłączenia przewodem z przerywaczem oraz kondensatorem? Dlaczego przerywacz zawsze ma być na minusie? Co by się stało gdyby był na plusie?
  • #4
    kierbedz4
    Level 36  
    To jest kwestia wykonania instalacji przy czym należało by przygotować pojazd do zmiany polaryzacji instalacji pokładowej motocykla poprzez zamontowanie akumulatora z biegunem dodatnim na obudowie motocykla oraz dokonać przełączeń w układzie ładowania. Kto powiedział że układ przerywacza zawsze ma być na minusie?A rozpatrz sprawę instalacji samochodu SYRENA przecież tam jest plus akumulatora na podwoziu samochodu a przerywacze pracują z plusem na obudowie.Jawa 50 W trakcie odpalania obracające się magneto powoduje powstanie napięcia które zasila cewkę zapłonową.przerwanie w danym momencie przez przerywasz prądu powoduje przepływ prądu przez uzwojenie cewki a zarazem zaindukowanie w cewce wysokiego napięcia powodującego wystąpienie iskry na świecy.Kondesator mostkujący styki przerywacza ma na celu zapobieganie wypalaniu się styków przerywacza w trakcie pracy motocykla.Cewka wysokiego napięcia dwubiegunowa ma zastosowanie wyłącznie w silnikach dwucylindrowych typu FIAT126 i zabudowana na silniku jednocylindrowym nie poprawi jego parametrów. Cewka wysokiego napięcia składa się z dwóch uzwojeń.Najpierw jest nawinięte jedno a następnie warstwa izolacji i kolejne uzwojenie.Tak nawinięte uzwojenia nawinięte na korpusie razem z rdzeniem są impregnowane lakierem.
  • #5
    carrot
    Moderator of Cars
    Quote:
    W jakim celu owija się kilkukrotnie zwojami kawałek materiału na wyprowadzeniu z cewki do instalacji motocykla?

    Chodzi o mechaniczne unieruchomienie styku, do którego jest przylutowany kabel, równie dobrze na karkasie mogła by być przynitowana np mosiężna przelotka, ale widać uznano, że tak będzie prościej w procesie produkcji.