Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skaner Uniden EZI33XLT - Znacznie słabszy sygnał częstotliwości lotniczych w god

Fokker787 23 Apr 2020 22:49 690 7
  • #1
    Fokker787
    Level 4  
    Cześć!

    Szukam wyjaśnienia pewnego zjawiska:
    Amatorsko nasłuchuję korespondencji lotniczej przy użyciu skanera ręcznego. Mieszkam w Warszawie ok. 5 km od lotniska Chopina, gdzie znajduje się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, a tam radar i kontrolerzy, którzy sterują ruchem lotniczym: TOWER, APPROACH i RADAR.
    Najwięcej frajdy sprawia nasłuchiwanie korespondencji obszaru, czyli RADAR - aktualnie na częstotliwości 125.450 MHz. Ogólnie mówiąc jest to łączność miedzy kontrolerem obszarowym, a samolotami, które gdzieś przelatują przez polską przestrzeń powietrzną.
    I teraz sytuacja wygląda tak:
    W dzień: Bardzo dobrze słyszę nadajnik radiowy na lotnisku czyli kontrolera i dobrze słyszę samoloty powiedzmy w promieniu ok. 100km (np. wlatujące od strony Ukrainy, Białorusi).
    W nocy: Praktycznie w ogóle nie słyszę nadajnika na lotnisku (który jest tylko 5km ode mnie), a samoloty słyszę w miarę dobrze nadal w promieniu ok. 100km (czyli słyszę samolot oddalony o 100km, a nie słyszę kontrolera na lotnisku).



    Trochę myślałem i mam kilka tez:
    1. W nocy mamy inną propagację fal (wiem, że HF mają dalszy zasięg w dzień niż w nocy), ale wydaję mi się, że VHF działają bardziej na zasadzie 'w linii wzroku nadajnik-odbiornik'?
    2. W nocy moc nadajnika na lotnisku jest redukowana (gdzieś mi się obiło o uszy coś takiego)?
    3. Zmieniana jest lokalizacja nadajnika?

    Czy ktoś może spotkał się z takim tematem? Lub ma jakąś ciekawą teorię? Nie daje mi spokoju fakt niesłyszenia nadajnika oddalonego o 5 km :P

    PS: Mieszkam w bloku, dość wysoko, lotnisko mam bezpośrednio w linii wzroku.

    Pozdrawiam i życzę zdrowia
    Kamil
  • Helpful post
    #2
    Bushman10980
    Level 22  
    Witam, a nie jest tak przypadkiem że w nocy przechodzi się na tak zwaną częstotliwość "nocną". Polska dzieli się na dwa obszary i one mają zupełnie inne częstotliwości...
  • #3
    Fokker787
    Level 4  
    Bushman10980 wrote:
    Witam, a nie jest tak przypadkiem że w nocy przechodzi się na tak zwaną częstotliwość "nocną". Polska dzieli się na dwa obszary i one mają zupełnie inne częstotliwości...


    To by się mogło zgadzać, ale w moim przypadku słyszę odpowiedź pilota na korespondencję kontrolera, czyli nadal wymiana informacji prowadzona jest na tej częstotliwości, tylko słyszę jedną z dwóch stron.
  • Helpful post
    #5
    lysy1980
    Level 32  
    W godzinach nocnych (zmienionego natężenia ruchu) dochodzi do łączenia sektorów i zmienia się miejsce nadawania np z Warszawy do Poznania dlatego nie słyszysz stacji naziemnej.
  • #6
    Fokker787
    Level 4  
    lysy1980 wrote:
    W godzinach nocnych (zmienionego natężenia ruchu) dochodzi do łączenia sektorów i zmienia się miejsce nadawania np z Warszawy do Poznania dlatego nie słyszysz stacji naziemnej.


    Dzięki za ciekawą informację :D Co prawda zauważyłem, że teraz (podczas ograniczonego ruchu przez wirusa) w dzień i w nocy jest cały czas aktywny tylko jeden sektor obejmujący całą Polskę, nie ma zapotrzebowania na dzielenie, ale może mimo wszystko przenoszą nadawanie do Poznania.
  • #7
    Preskaler
    Level 39  
    Fokker787
    Na jakiej antenie odbierasz te sygnały? Jeśli na kierunkowej to można by było ustalić z jakiego kierunku nocą jest nadawany sygnał (jeśli jakiś jego ślad przynajmniej odbierasz).
  • #8
    Fokker787
    Level 4  
    Preskaler wrote:
    Fokker787
    Na jakiej antenie odbierasz te sygnały? Jeśli na kierunkowej to można by było ustalić z jakiego kierunku nocą jest nadawany sygnał (jeśli jakiś jego ślad przynajmniej odbierasz).


    Niestety jest to skaner ręczny z niewielką anteną FA-B02AR ICOM, czyli nie jestem w stanie ustalić kierunku nadawania sygnału