Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Grand Scenic 2 Renault 1,9dci 2005 błąd DF015 obwód czujnika pozycji sprzęgła

gugul 25 Apr 2020 00:21 17043 55
  • #1
    gugul
    Level 8  
    Witam.
    Od jakiegoś czasu w kilku programach diagnostycznych pojawia mi się błąd czujnika sprzęgła.
    Jednak od tego mniej więcej czasu jeżdżę bez sprężyny sprzęgła, która mi pękła

    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci 2005 błąd DF015 obwód czujnika pozycji sprzęgła

    Błąd był wykrywany tylko przy diagnostyce komputerowej, ale nic nie pokazywało na desce w aucie... jednak dziś w hamulcu postojowym za pomocą PyClip android przestawiłem, aby hamulec postojowy był jako automat, od tego czasu paliła mi się kontrolka włączonego hamulca postojowego, oraz miałem komunikat, natomiast po ruszeniu komunikat zmieniał się z ON na OFF oraz kontrolka na desce gaśnie, ale na postoju przy włączonym silniku pojawił mi się błąd Chek parking break i obok zapaliła się kontrola P w żółtym trójkącie. Natomiast komunikat ten ginie po nadciśnieniu sprzęgła i gdy dalej stałem znów mi się błąd ten pokazał.
    Wg programu PyClip nr błędu DF015 obwód czujnika pozycji sprzęgła.

    Zastanawiam, się czy ten błąd jest generowany w wyniku uszkodzonego czujnika sprzęgła, czy braku tej sprężyny???
    Czy ma ktoś możliwość sprawdzenia jaki jest nr OE tej sprężyny samej lub z tym plastykiem. Znalazłem na Allegro samą sprężynę ale ma oznaczenie MTZ501602032, ale niestety brak wymiarów, i czy ewentualnie ona może zastąpić tą pękniętą?
    Wiem tyle, ze czujników w sprzęgle jest 2 lub 3, a wiec który to ten może być ewentualnie do wymiany?
  • #2
    PREDAT
    Level 23  
    Żaden. Wymień sprężyne i ciesz się sprawnym autem :-)
  • Helpful post
    #4
    carrot
    Moderator of Cars
    Brak sprężyny sprawia, że pedał nie podnosi się do samej góry i nie naciska na wyłącznik /czujnik, stąd błąd
  • #5
    genek1000
    Level 35  
    gugul wrote:
    i jednak trzeba zmienić czujnik, to który do wymiany, bo są dwa na pedale: niebieski i zielony?

    Ani ten , Ani ten . :cry:
    carrot wrote:
    Brak sprężyny sprawia, że pedał nie podnosi się do samej góry i nie naciska na wyłącznik /czujnik, stąd błąd

    Nie do końca . :|
    Oprócz czujników zielonego i niebieskiego - tzw. czujników początku i końca skoku sprzęgła jest jeszcze potencjometryczny czujnik pozycji sprzęgła zamontowany z boku pedału sprzęgła . Odpowiada za informację pozycji sprzęgła dla hamulca postojowego. Jego wartość musi się mieścić w pewnych widełkach dla pedału puszczonego i naciśniętego .
    Jeśli jest brak sprężyny pedał sprzęgła może być poniżej swojej prawidłowej wysokości przez co może się nie mieścić w widełkach . :cry:
    Ponowne założenie sprężyny może załatwić problem. :D
    Jeśli nie to trzeba szukać problemów z czujnikiem pozycji sprzęgła / instalacją :cry:
  • #6
    gugul
    Level 8  
    genek1000 wrote:
    gugul wrote:
    i jednak trzeba zmienić czujnik, to który do wymiany, bo są dwa na pedale: niebieski i zielony?

    Ani ten , Ani ten . :cry:
    carrot wrote:
    Brak sprężyny sprawia, że pedał nie podnosi się do samej góry i nie naciska na wyłącznik /czujnik, stąd błąd

    Nie do końca . :|
    Oprócz czujników zielonego i niebieskiego - tzw. czujników początku i końca skoku sprzęgła jest jeszcze potencjometryczny czujnik pozycji sprzęgła zamontowany z boku pedału sprzęgła . Odpowiada za informację pozycji sprzęgła dla hamulca postojowego. Jego wartość musi się mieścić w pewnych widełkach dla pedału puszczonego i naciśniętego .
    Jeśli jest brak sprężyny pedał sprzęgła może być poniżej swojej prawidłowej wysokości przez co może się nie mieścić w widełkach . :cry:
    Ponowne założenie sprężyny może załatwić problem. :D
    Jeśli nie to trzeba szukać problemów z czujnikiem pozycji sprzęgła / instalacją :cry:


    Ok, obecnie jestem na etapie zamówionej sprężyny, zobaczę co przyjdzie, jak będzie pasowała, to założę i sprawdzę jak działa i dam znać.
  • #7
    gugul
    Level 8  
    Sprężyna kupiona, założona. niestety problem nadal nie rozwiązany. Nadal pojawia się ten błąd. Z racji tego, że kupiłem używany kompletny pedał sprzęgła, wymieniłem także oba czujniki (niebieski i zielony) oraz wymieniłem to (zaznaczone na czerwono) :

    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci 2005 błąd DF015 obwód czujnika pozycji sprzęgła

    co prawda pedał pochodzi od GSC2 1,5dci, ale nr OE części jest taki sam jak w GSC2 1,9dci

    Także raczej trzeba szukać w np uszkodzonych przewodach, ale z tego co widzę to łatwy dostęp nam nie jest.
    jak można sprawdzić ewentualnie czujniki oraz przewody dochodzące do czujników, aby znaleźć problem?
  • #8
    genek1000
    Level 35  
    Masz PyClip .
    Rozumiem że błąd został skasowany i pojawił się ponownie :?:
    Za pomocą w/w programu sprawdź parametry pozycji pedału sprzęgła podczas zmiany położenia pedału sprzęgła .
    Jeśli parametr nie zmienia się prawidłowo w przedziale około 20 do 80 to
    zmierz miernikiem oporność czujnika, od pedału puszczonego do wciśniętego .
    Jeśli nadal nie trafisz na problem , sprawdź instalację od czujnika do modułu hamulca z szczególnym uwzględnieniem złącza głównego instalacji pod fotelem kierowcy
  • #9
    gugul
    Level 8  
    genek1000 wrote:
    Masz PyClip .
    Rozumiem że błąd został skasowany i pojawił się ponownie :?:
    Za pomocą w/w programu sprawdź parametry pozycji pedału sprzęgła podczas zmiany położenia pedału sprzęgła .
    Jeśli parametr nie zmienia się prawidłowo w przedziale około 20 do 80 to
    zmierz miernikiem oporność czujnika, od pedału puszczonego do wciśniętego .
    Jeśli nadal nie trafisz na problem , sprawdź instalację od czujnika do modułu hamulca z szczególnym uwzględnieniem złącza głównego instalacji pod fotelem kierowcy


    Tak mam PyClip. Kiedys udalo mi sie trafic na tę opcje sprawdzania pedału. Ale ostatnio tego szukalem i nie mogę znaleźć. Ale będę szukał.
    Jak sprawdzę to podam wyniki.
  • #11
    gugul
    Level 8  
    genek1000 wrote:
    Masz PyClip .
    Rozumiem że błąd został skasowany i pojawił się ponownie :?:
    Za pomocą w/w programu sprawdź parametry pozycji pedału sprzęgła podczas zmiany położenia pedału sprzęgła .
    Jeśli parametr nie zmienia się prawidłowo w przedziale około 20 do 80 to
    zmierz miernikiem oporność czujnika, od pedału puszczonego do wciśniętego .
    Jeśli nadal nie trafisz na problem , sprawdź instalację od czujnika do modułu hamulca z szczególnym uwzględnieniem złącza głównego instalacji pod fotelem kierowcy


    A który czujnik mam ewenrualnie sprawdzić?
  • #13
    genek1000
    Level 35  
    Sprawdzałem jeszcze dokumentację i niby te 3% na pedale gazu jest prawidłowo ( 0-20% ) ale ręki sobie nie dam uciąć że nie jest to błąd w dokumentacji :cry:
    Znalazłem jeszcze dwie ciekawostki . :D
    Dokumentacja podaje że jeśli nie można skasować błędu to odłączyć i ponownie podłączyć czujnik pozycji sprzęgła na włączonym zapłonie :|
    Drugie to stany ET016 i ET017 czy zmieniają się jak wrzucasz wsteczny i bieg do przodu :?:
    Patrzę na te twoje zrzuty i zastanawiam się dlaczego PR017 masz cały czas na 117% czyli pedał gazu wciśnięty :?:
  • #14
    gugul
    Level 8  
    genek1000 wrote:
    Sprawdzałem jeszcze dokumentację i niby te 3% na pedale gazu jest prawidłowo ( 0-20% ) ale ręki sobie nie dam uciąć że nie jest to błąd w dokumentacji :cry:
    Znalazłem jeszcze dwie ciekawostki . :D
    Dokumentacja podaje że jeśli nie można skasować błędu to odłączyć i ponownie podłączyć czujnik pozycji sprzęgła na włączonym zapłonie :|
    Drugie to stany ET016 i ET017 czy zmieniają się jak wrzucasz wsteczny i bieg do przodu :?:
    Patrzę na te twoje zrzuty i zastanawiam się dlaczego PR017 masz cały czas na 117% czyli pedał gazu wciśnięty :?:


    No można przetestować z tym odłączeniem czujników (chodzi o zielony i niebieski?). Ale odłączenie któregoś z czujników może wygenerować kolejny błąd związany z brakiem czujnika itp, no i czy takie odłączanie i podłączanie na włączonym zapłonie nie zrobi mi czegoś złego w elektryce? Zawsze zalecają odłączać klemę "-" przy akumulatorze

    Stanów ET016 i ET017 nie sprawdzałem, ale sprawdzę.
    Co do PR017 czyli pedału gazu, to fakt to sprawdzałem. I mimo naciśnięcia pedału, czy po puszczania, wartość 117% nie zmieniała się i to jakoś też mnie zaciekawiło, ale moja wiedza, aż tak nie sięga i nie wnikałem w temat (sam fakt 117%).
  • #15
    genek1000
    Level 35  
    gugul wrote:
    No można przetestować z tym odłączeniem czujników (chodzi o zielony i niebieski?

    Nie . Ten który wcześniej nazwałeś
    gugul wrote:
    oraz wymieniłem to (zaznaczone na czerwono) :

    gugul wrote:
    czy takie odłączanie i podłączanie na włączonym zapłonie nie zrobi mi czegoś złego w elektryce?

    Nie.
    gugul wrote:
    Co do PR017 czyli pedału gazu, to fakt to sprawdzałem. I mimo naciśnięcia pedału, czy po puszczania, wartość 117% nie zmieniała się i to jakoś też mnie zaciekawiło, ale moja wiedza, aż tak nie sięga i nie wnikałem w temat (sam fakt 117%).

    Sprawdź jeszcze na zapalonym silniku .
  • #16
    gugul
    Level 8  
    genek1000 wrote:
    gugul wrote:
    No można przetestować z tym odłączeniem czujników (chodzi o zielony i niebieski?

    Nie . Ten który wcześniej nazwałeś
    gugul wrote:
    oraz wymieniłem to (zaznaczone na czerwono) :

    gugul wrote:
    czy takie odłączanie i podłączanie na włączonym zapłonie nie zrobi mi czegoś złego w elektryce?

    Nie.
    gugul wrote:
    Co do PR017 czyli pedału gazu, to fakt to sprawdzałem. I mimo naciśnięcia pedału, czy po puszczania, wartość 117% nie zmieniała się i to jakoś też mnie zaciekawiło, ale moja wiedza, aż tak nie sięga i nie wnikałem w temat (sam fakt 117%).

    Sprawdź jeszcze na zapalonym silniku .


    Ok.
    Niestety sprawdzenia rozwiązania usunięcia błędu, tzn odłączeniu czujnika od pedału, jest problematyczne, ponieważ trzeba demontować plastik osłonę pod kierownicą, aby dostać się do tego. A na to to już muszę zaplanować godzinkę może dwie wolnego czasu.postaram się to ogarnąć w najszybszym czasie i czekać na poprawę pogody (prace pod chmurką, garażu brak)

    Porobiłem zrzuty ekranów z pomiarów na zapalonym silniku:
    1. bez naciśniętego pedału sprzęgła i gazu, bez włączonego biegu przód lub tył.

    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci 2005 błąd DF015 obwód czujnika pozycji sprzęgła
    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci 2005 błąd DF015 obwód czujnika pozycji sprzęgła

    2. bez naciśniętego pedału gazu, sprzęgło, na około połowie, bez włączonego biegu przód lub tył.
    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci 2005 błąd DF015 obwód czujnika pozycji sprzęgła

    3. bez naciśniętego pedału sprzęgła, gaz przy lekko ponad 2000 obr./min, bez włączonego biegu przód lub tył.
    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci 2005 błąd DF015 obwód czujnika pozycji sprzęgła

    4. bez naciśniętego pedału spzęgła i gazu, na biegu przód Grand Scenic 2 Renault 1,9dci 2005 błąd DF015 obwód czujnika pozycji sprzęgła



    i na wstecznym
    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci 2005 błąd DF015 obwód czujnika pozycji sprzęgła

    Taka mala ciekawostka. jak widać położenie pedału sprzęgła nie nienaciśniętego jest powyżej 0% (czyli od 2,34 wzwyż). Ale jak od dołu lekko nogą docisnąłem do góry, wartość ta spadła do 0,0% - czy to normalna sprawa?
  • #17
    PREDAT
    Level 23  
    A tak przypadkiem odbezpieczając tą wajche plastikową czujnika nie ma możliwości jego kalibracji ? Nie wymieniałem
    nigdy to nie wiem, tyle co na zdjęciach widziałem.
  • #18
    genek1000
    Level 35  
    PREDAT wrote:
    A tak przypadkiem odbezpieczając tą wajche plastikową czujnika nie ma możliwości jego kalibracji ? Nie wymieniałem
    nigdy to nie wiem, tyle co na zdjęciach widziałem.

    Nie. Nie ma kalibracji . Dlatego jest prawdopodobnie taki rozrzut puszczony 0-20% , wciśnięty powyżej 80 %.
    Z doświadczenia wiem, że nigdy nie widziałem przy puszczonym pedale takich wartości 0-4% . Zawsze to było powyżej 10%. ( albo się mylę ) . Zastanawia mnie czy czasami nie pękła podstawa pedału sprzęgła i pedał wędruje bardziej do góry :?: Ale to już takie moje drążenie .
    Bardziej zastanawia mnie stan ET016 - cały czas czy to na luzie czy na biegu jest "poza jałowym" czyli po naszemu " na biegu " :D .
    Czy silnik zapala przy skrzyni biegów na luzie i wciśniętym pedale hamulca ( pedał sprzęgła puszczony) :?:

    Dodano po 2 [minuty]:

    gugul wrote:
    Niestety sprawdzenia rozwiązania usunięcia błędu, tzn odłączeniu czujnika od pedału, jest problematyczne, ponieważ trzeba demontować plastik osłonę pod kierownicą, aby dostać się do tego.

    Nie trzeba . Wystarczy rękę złamać w dwóch miejscach :D
    Na poważnie - da się to zrobić be demontażu tylko trzeba się troszkę po gimnastykować :D
  • #19
    gugul
    Level 8  
    ok. dziś udało mi się poświecić "chwilę".
    z powodu urazów po złamaniu ręki, niestety ja nie dałem rady bez rozbierania osłony pod kierownicą. łatwiej i i wygodniej.
    Na włączonym zapłonie odłączyłem wtyczkę czujnika (potencjometru) i podłączyłem z powrotem. po kasacji błędów, odpaliłem silnik i... niestety, po ok. 15sekundach, bez naciśniętego pedału sprzęgła, pojawił mi się ponownie komunikat "chek parking break"

    Dodano po 4 [minuty]:

    stan ET016 może wynikać z tego, ze podczas odpalania jest naciśnięte sprzęgło, ale mam zazwyczaj wbitą "1", dopiero po odpaleniu, przez puszczeniem sprzęgła, wbijam na "luz", aby silnik kilka sekund popracował spokojnie. a potem jazda....

    Dodano po 15 [minuty]:

    wg mnie nr kodu błędu DF015 obwód czujnika pozycji sprzęgła - wskazuje na typową elektrykę, czyli np przerwany/luźny przewód, zwarcie, być może jakieś niska/za duża wartość.
    Podobnie miałem z błędem poduszki. też miałem chyba nr kodu DF015, ale ze wskazaniem obwodu pasa biodrowego, i przeglądając wszystkie przewody po fotelem kierowcy znalazłem luz w połączeniu przewodu.
    Może ktoś wie jak sprawdzić od kostek czujników do innej kostki przewody, lub ewentualnie wartości jakie powinny być na poszczególnych kostkach itp.
    Który to w ogóle jest to czujnik pozycji sprzęgła?
  • #20
    PREDAT
    Level 23  
    Ten zaznaczony na czerwono w Twoim wcześniejszym poście. Przewody idą do zespołu hamulca postojowego.
  • Helpful post
    #21
    genek1000
    Level 35  
    gugul wrote:
    Który to w ogóle jest to czujnik pozycji sprzęgła?

    Mnie już ręce opadają . :cry:
    Napisałem już kilka razy że to ten przyczepiony z boku sprzęgła ( nie zielony i nie niebieski) . :|
    Poza tym było już tyle dodatkowych informacji w temacie i zapytań na które nie odpowiedziałeś że lepiej zawieź ten samochód do elektryka .
    Sorry . Ale nie masz w ogóle podstawowej wiedzy o technice motoryzacyjnej i widać nie chcesz jej przyswajać ani poszerzać . :cry:
    Ostatnia szansa z mojej strony :D :
    gugul wrote:
    stan ET016 może wynikać z tego, ze podczas odpalania jest naciśnięte sprzęgło, ale mam zazwyczaj wbitą "1", dopiero po odpaleniu, przez puszczeniem sprzęgła, wbijam na "luz", aby silnik kilka sekund popracował spokojnie. a potem jazda....

    Co twoja odpowiedź ma wsólnego z moim pytaniem :
    genek1000 wrote:
    Bardziej zastanawia mnie stan ET016 - cały czas czy to na luzie czy na biegu jest "poza jałowym" czyli po naszemu " na biegu " .
    Czy silnik zapala przy skrzyni biegów na luzie i wciśniętym pedale hamulca ( pedał sprzęgła puszczony) :?:
  • #22
    gugul
    Level 8  
    genek1000 wrote:
    gugul wrote:
    Który to w ogóle jest to czujnik pozycji sprzęgła?

    Mnie już ręce opadają . :cry:
    Napisałem już kilka razy że to ten przyczepiony z boku sprzęgła ( nie zielony i nie niebieski) . :|
    Poza tym było już tyle dodatkowych informacji w temacie i zapytań na które nie odpowiedziałeś że lepiej zawieź ten samochód do elektryka .
    Sorry . Ale nie masz w ogóle podstawowej wiedzy o technice motoryzacyjnej i widać nie chcesz jej przyswajać ani poszerzać . :cry:
    Ostatnia szansa z mojej strony :D :
    gugul wrote:
    stan ET016 może wynikać z tego, ze podczas odpalania jest naciśnięte sprzęgło, ale mam zazwyczaj wbitą "1", dopiero po odpaleniu, przez puszczeniem sprzęgła, wbijam na "luz", aby silnik kilka sekund popracował spokojnie. a potem jazda....

    Co twoja odpowiedź ma wspólnego z moim pytaniem :
    genek1000 wrote:
    Bardziej zastanawia mnie stan ET016 - cały czas czy to na luzie czy na biegu jest "poza jałowym" czyli po naszemu " na biegu " .
    Czy silnik zapala przy skrzyni biegów na luzie i wciśniętym pedale hamulca ( pedał sprzęgła puszczony) :?:


    Gdybym miał taka widzę, to bym wam wszystkim nie "..." zawracał, tylko sam zrobił. Brak wiedzy spowodował rozpoczęcie tematu, i przy okazji on się rozwinął. Nie przyswajanie wiedzy nie wynika z chęci jej przyswajania, lecz czasem nie zrozumienia o co z waszych podpowiedzi chodzi, dużo czasem jest ogółu. Ale ok. Nie ważne.
    Do elektryka raczej z tym nie będę szedł, bo aż tak mi to nie przeszkadza, aby wywalać na to kasę, a wiem, że tanio nie będzie.

    Nie wiem, czy to ważne, ale problem ten z komunikatem na desce, pojawił się po wymianie lewego tył zacisku hamulcowego, wymianie płynu hamulcowego i odpowietrzeniu przy kołach układu hamulcowego, chodź sam błąd wyrywany przez program Delphi był wykryty około rok temu po uszkodzonej sprężynie sprzęgła (foto z pierwszego posta).

    Ok skupiamy się na razie na potencjometrze (zaznaczony w czerwonym kółku) i parametrze ET016.
    Aby dobrze zrozumieć, mam sprawdzić czy parametr ten zmienia się: przy odpalonym silniku, na postoju , gdy auto stoi na luzie, gdy stoi na biegu jałowym, musi być z naciśniętym pedałem sprzęgła? Ważne pytanie, czy hamulec postojowy ma być zaciągnięty w obu przypadkach, czy też sprawdzić i także te 2 warianty ( tu można na biegu, bez naciśniętego pedału sprzęgła.
    Przypominam, że błąd pojawia mi się na wyświetlaczu przy włączonym silniku, zaciągniętym postojowym, nie naciśniętym pedale sprzęgła, bez biegu (na luzie).

    Jeśli źle rozumiem sposób sprawdzenia, to poproszę opis, co i jak sprawdzić z tym parametrem ET016?
  • #24
    gugul
    Level 8  
    genek1000 wrote:
    genek1000 wrote:
    Czy silnik zapala przy skrzyni biegów na luzie i wciśniętym pedale hamulca ( pedał sprzęgła puszczony) :?:

    Sprawdź tylko to .
    Prościej : Skrzynia biegów na luzie , pedał sprzęgła puszczony , pedał hamulca wciśnięty - czy silnik zapali w takiej kombinacji


    W podanej kombinacji silnik nie odpalił. Pojawił sie komunikat "Select Natural". Silnik odpala tylko z nacisnietym sprzęgłem.
  • #27
    genek1000
    Level 35  
    gugul wrote:
    Kilka miesięcy temu wymieniłem na nowy

    To sprawdź czy jest sprawny . Brak informacji że pojazd jest na luzie .
    Nie jest normalnym zachowaniem pojazdu że jest wrzucony bieg , pedał sprzęgła jest w pozycji górnej czyli puszczonej, a prędkość pojazdu jest 0 km . System może to odczytywać jako uszkodzenie czujnika pozycji sprzęgła
  • #28
    gugul
    Level 8  
    genek1000 wrote:
    gugul wrote:
    Kilka miesięcy temu wymieniłem na nowy

    To sprawdź czy jest sprawny . Brak informacji że pojazd jest na luzie .
    Nie jest normalnym zachowaniem pojazdu że jest wrzucony bieg , pedał sprzęgła jest w pozycji górnej czyli puszczonej, a prędkość pojazdu jest 0 km . System może to odczytywać jako uszkodzenie czujnika pozycji sprzęgła


    A jak mozna sprawdzić ten czujnik? Jak wspominalem kilka miesiecy temu zakladalem nowy, bo mi sie światla wstecznego zapalaly mimo dania a luz lub bieg do przodu.
    Nowy czujnik jest na gwarancji i niechcialbym go wysyłać bez powodu.
  • #29
    kwok
    Level 39  
    genek1000 wrote:
    Nie jest normalnym zachowaniem pojazdu że jest wrzucony bieg , pedał sprzęgła jest w pozycji górnej czyli puszczonej, a prędkość pojazdu jest 0 km . System może to odczytywać jako uszkodzenie czujnika pozycji sprzęgła


    To francuska elektronika więc równie dobrze może sobie wymyśleć błąd zamka bagażnika. Wniosek z tego taki że wszelakie niesprawności trzeba usuwać.

    Odnośnie czujnika położenia sprzęgła myślę że pozycja całkowicie zwolnionego pedału nie jest dla ręcznego potrzebna bo: jak pedał wciśnięty do podłogi to ręczny nie zwolni; jak pedał gdzieś na cirka 60% i mniej wciśnięcia to spuści po dodaniu gazu oczywiście; gdy pedał całkowicie puszczony - no cóż, sytuacja normalnie nie osiągalna bo bez gazu silnik się zdusi. Oczywiście system musi wiedzieć czy auto na biegu czy na luzie, bo na luzie ręcznego nie zwolni pedałami a tylko i wyłącznie tym brandzlatorem ręcznym.
    Co za powyższym idzie @*Genek może mieć rację z czujnikiem wstecznego a jego nieprawidłowe działanie może być spowodowane złą grubością podkładki.