Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Uciekające powietrze spod pedała jelcz

tomaszkurek 25 Apr 2020 13:06 1719 21
  • #1
    tomaszkurek
    Level 4  
    Witam, w dzwigu ucieka mi powietrze pod pedałem przez co sprezarka dobija do 5-5,5 atmosfer i dalej nie idzie. Nie może przez to zwolnić bębnów.

    Zawor pod pedałem jak i sam pedał wymienilem. Powietrze jednak wciaz ucieka spod membrany. Nie mam już pomysłu co sprawdzić... Ciekawostką może być to że odpialem przewod przy przednim kole i nieustannie cisnie troche powietrza na przednią oś z przewodu od pedału mimo nienaciskania hamulca. Tak jakby zawor nie trzymał do konca mimo że jest nowy. Ale syczenie slychac tylko z membrany od zaworu hamulca.

    Ktoś pomoże? Bo ręce opadają.

    Edit:
    Zaślepiłem jeden z przewodów aby syczenie ustało (przewod dajacy powietrze z tyłu pod pedał). Ten przewod hamuje tylko tylnie osie. Przez to man hamulec tylko przod wiec daleko nie ujedziem. Ktos cos?
  • #2
    maxetm
    Level 23  
    Jaki masz zawór główny hamulcowy?? (daj foto)
    Ile przewodów dochodzi do głównego?? Cztery przewody??
    Rozumiem że leci właśnie z głównego zaworu .
  • #3
    tomaszkurek
    Level 4  
    Uciekające powietrze spod pedała jelcz Uciekające powietrze spod pedała jelcz

    Zawór ma 8 wyjść. 4 z nich są podpaczone pod przewody.
  • #4
    maxetm
    Level 23  
    Odkręcić przewody wyjściowe i zostaw je luźne, a zasilające miej podłączone. Napompuj układ i zobacz skąd leci powietrze. Jeśli leci z zaworu to go wymień, a jeśli z przewodów wyjściowych znakiem tego że skądś się cofa powietrze.
  • #5
    tomaszkurek
    Level 4  
    Uciekające powietrze spod pedała jelcz

    Jestes w stanie określić ktore są zasilające a ktore nie? Numer 7 z wykresu to zawor glowny hamulca.

    Są tam przewody z1, z2, v1, v2
  • #6
    M.R-V4
    Level 21  
    Na zaworze masz opisane, 11 i 12 to zasilanie ze zbiorników, 21 i 22 to wyjście z zaworu.
  • #7
    maxetm
    Level 23  
    Jeśli chcesz opierać się tym schematem to :
    V1 - zasilanie przedniego obwodu (1.1)
    V2 - zasilanie tylnego obwodu (1.2)
    Z1 - wyjście na przedni obwód hamulcowy (21)
    Z2 - wyjście na tylny obwód hamulcowy (22) idzie na sterowanie do tylnego regulatora siły hamowania.
  • #8
    tomaszkurek
    Level 4  
    Witam ponownie.
    Dziekk za porade. Faktycznie cofało powietrze do pedała z zaworu przepływowego (12 na schemacie). Powietrze przestalo uciekać jednak problem nie zniknął. Myślałem że to uciekające powietrze jest przyczyną zablokowanych kół na tyle. Jednak nie.

    Nie wiem co zrobic. Ciekawym jest że do ręcznego (numer 6 na schemacie) nie dochodzi powietrze, więc ręcznym mogę sobie ruszać a on ani bucha nie wyziębi. Do ręcznego wedlug mnie powinno nonstop dochodzić powietrze z zaworu przekaźnikowo-sterującego (nr. 23).

    Rozkrecilem ten zawor, wydawal sie ok. Do zaworu wchodzi przewod V doprowadzający powitrze. Powietrze to jednak nie przechodzi na przewod M (idący do ręcznego). Dlaczego ten zawor nie zasila tego przewodu to nie mam pojecia... Proszę o wskazówki bo już tydzień wojuję z tym radzieckim wynalazkiem...
    Uciekające powietrze spod pedała jelcz Uciekające powietrze spod pedała jelcz Uciekające powietrze spod pedała jelcz
  • Helpful post
    #9
    maxetm
    Level 23  
    Zacznijmy od początku.

    Najpierw sprawdź po kolei gdzie czago nie masz.
    Przede wszystkim jakie masz ciśnienie na zbiorniku nr. I . Jeśli jest ok to sprawdź :

    1. Zawór dwuobwodowy zabezpieczający (22) rozdziela na zbiorniki . Sprawdź czy na obu obwodach (wyjściach) jest powietrze. Są to zbiorniki II oraz III i IV.

    2. Ze zbiornika III idzie zasilanie na zawór (23) przekaznikowo sterujący. Zobacz czy na jego zasilaniu jest powietrze , port V.

    3. Następnie układ ręcznego zasilany jest ze zbiornika nr.V. sprawdź czy w zbiorniku jest powietrze . Gdyby nie było to przed zbiornikiem masz zawór przepływowy (12) być może przepływowy się nie otworzył.

    4. Jak już się pojawi ciśnienie na zbiorniku nr.V automatycznie zasili manetkę ręcznego (6)

    5. Z manetki na puszczonym recznym idzie powietrze na sterowanie zaworu (23) na port nr.M.

    ......itd.
  • #10
    tomaszkurek
    Level 4  
    Jestem pełen uznania dla osob ktorym chce się komuś tak po prostu bezinteresownie przeanalizowac czyiś problem. Dzieki wielkie. Co do zaworu nr 12 o ktorym wspominasz. To on cofał powietrze do zbiornika V a dalej na pedał hamulca i tam uciekał. Poprawiłem go nieco mocniej dokręcając i przestal puszczac. Może za mocno kurde dokręciłem. W czwartek bede grzebał wiec przeanalizuje ale juz teraz moge powiedziec że na zaworze 23 w porcie V jest powietrze.

    W zbiorniku V nie ma powietrza mimo że nabija spreżrka normalnie do zielonego pola na manometrze a potem odbija. Czyli co tam może nawalac? Ten zawor przelewowy cos? Ciężko mi sobie wyobrazić jak to działa. Ten zawor puszczał troche powietrza na zbiornik V, wiec żeby tak sie nie stało to dociągnąłem ten zawór. A teraz sie okazuję że ten zawor ma zasilić zbiornik V? Nie bardzo rozumiem.
  • #11
    maxetm
    Level 23  
    tomaszkurek wrote:
    W zbiorniku V nie ma powietrza mimo że nabija spreżrka normalnie do zielonego pola na manometrze a potem odbija. Czyli co tam może nawalac? Ten zawor przelewowy cos? Ciężko mi sobie wyobrazić jak to działa. Ten zawor puszczał troche powietrza na zbiornik V, wiec żeby tak sie nie stało to dociągnąłem ten zawór. A teraz sie okazuję że ten zawor ma zasilić zbiornik V? Nie bardzo rozumiem.


    Tak tam musi być powietrze aby na zasilaniu manetki ono się pojawiło.
    Dla sprawdzenia wywal zawór przelewowy, wkrec przewód bezpośrednio w zbiornik, wtedy ciśnie pujdzie na zbiornik nrV wcześniej i zobacz czy zadziała.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jeśli w zaworze 23 port V jest powietrze znakiem tego zawór dwuobwodowy się otwiera i tak ma być.
  • #12
    tomaszkurek
    Level 4  
    Czyli rozumiem że ten zawor przelewowy nr. 12 powinien się otwierać po pewnym czasie, gdy juz wzrosnie ciśnienie. A teraz na probe mam podłączyć "na krótko" tak aby odrazu cisnienie szlo na ten zbiornik.
    Dobrze rozumiem? Obawiam sie że wtedy wszystko pod pedał zacznie uciekać bo teraz też wciaz uciekało na pedał do czasu az wyregulowalem czy może jednak zakrecilem (sam juz nie wiem) zawor 12.
    W czwartek będę śledził. Dzieki bardzo.
  • #13
    maxetm
    Level 23  
    tomaszkurek wrote:
    Czyli rozumiem że ten zawor przelewowy nr. 12 powinien się otwierać po pewnym czasie, gdy juz wzrosnie ciśnienie. A teraz na probe mam podłączyć "na krótko" tak aby odrazu cisnienie szlo na ten zbiornik.
    Dobrze rozumiem?


    Tak dobrze rozumiesz. Przelewowy jest ustawiony na dane ciśnienie . Jak osiognie np.6 bar to się otwiera i daje na zbiornik. A na krótko pójdzie od razu.
  • #14
    tomaszkurek
    Level 4  
    Witam ponownie.
    Podpialem na krótko, w zbiorniku pojawilo sie powietrze, ale nie może nabić ani bara bo ucieka z samego tyłu na zaworze przekaznikowo sterującym (23). Membrana sie otwiera i ucieka powietrze.

    Dochodzą tam przewody Zm (hamulec nożny), M (hamulec reczny) i Z (przyczepa). Wyjscia Zm i M są bez cisnienia (rowniez nie cofa sie z nich powietrze ani wspomniany zawor nie daje na nie powietrza.

    Sam już nie wiem czy moglem cos pomylic gdzies. Zanim podpialem na krotko ten zawor przelewowy o ktorym ostatnio rozmawialismy to również uciekalo powietrze na tym tylnim przekaznikowo-sterującym.
  • #15
    maxetm
    Level 23  
    tomaszkurek wrote:

    Dochodzą tam przewody Zm (hamulec nożny), M (hamulec reczny) i Z (przyczepa). Wyjscia Zm i M są bez cisnienia (rowniez nie cofa sie z nich powietrze ani wspomniany zawor nie daje na nie powietrza


    Na porcie Zm (hamulec nożny) pojawi się powietrze tylko wtedy jak depniesz hamulec nożny.
    Na porcie M (hamulec ręczny) pojawi się powietrze prawdopodobnie jak manetka będzie puszczona do jazdy.
    Port Z to wyjście z zaworu 23 na zawór przyczepy.
    Jeśli masz powietrze na zasilaniu zaworu 23 port V i resztę przewodów odkręcone (na zaciągniętym ręcznym) i leci ci z niego powietrze odpowietrzeniem znakiem tego że padł zawór i go wymień.
  • #16
    tomaszkurek
    Level 4  
    Miałeś racje z tym zaworem. Troche źle był złożony, mój błąd. Koła puściły, czyli główny problem minął jednak gdzies coś nie gra jeśli chodzi o ręczny. Cisnienie do ręcznego dochodzi, po otwarciu ręcznego cisnienie przechodzi dalej. Sprawdzilem że cisnienie przy spuszczonym recznym normalne dochodzi do zaworu ktory wczesniej przepuszczał ten w tyle (przekaznikowo sterujący nr 23).
    Jednak nie ma syknięcia, membrana w tym zaworze nr 23 wedlug mnie powinna sie wowczas otworzyć a się nie otwiera. Brak sykniecia i kół nie blokuje.

    Ostatnim razem kombinowalem z tym zaworem przelewowym ktory poleciles podpiac na krótko. Faktycznie byl winowajcą braku powietrza w ukladzie. Wyczyscilem go, nabilem uklad do max czyli 7bar i krecilem nakretką tak by do zbiornika zaczelo leciec powietrze. Wiec wyregulowalem go raczej prawidlowo.

    Według mnie reczny nie reaguje ze wzgledu na:
    1. problem z tylnim zaworem (troche tam naciągnąłem sprezynke membrany i może dlatego nie chce wydusic z siebie powietrza)

    Lub

    2. Zbyt niskie ciśnienie w tej czesci układu mimo że sprezarka dobija do max czyli 7 bar.

    Może wpadnie ktoś na inny pomysł z tym ręcznym?
  • #17
    maxetm
    Level 23  
    Być może zawór 22 nie otwiera się do końca i daje słabe ciśnienie na zbiornik nr.III a tym samym jest słabe ciśnienie na zasilaniu zaworu 23.
    Ciężko jest pomóc na odległość. Musiał byś podłączać wszędzie manometr i po kolei sprawdzać ciśnienia na zasilaniach , wyjściach oraz ich wydajność.
  • #18
    tomaszkurek
    Level 4  
    A możesz mi wyjasnić po co to zasilanie V na zaworze tym przekaznikowo-sterującym ( nr 23) skoro wpada do niego powietrze z M i z Zm kolejno z hamulca ręcznego i nożnego.

    Bo niebardzo moge to sobie zobrazować czemu wyższe cisnienie z przewodu V mialoby naprawic problem z brakiem ręcznego.

    Ps. Wysyłam dobry trunek pod wskazany adres jak tylko uda sie uporac z tym olbrzymem. Jestem wdzięczny za pomoc.
  • #19
    maxetm
    Level 23  
    Masz może zdjęcia zaworu 23 i 24 ? Lub numery owych zaworów.
  • #20
    tomaszkurek
    Level 4  
    Mam zdjęcia zaworu 23. Tego od przyczepy 24 jutro moge zrobic. Pamietam tylko że ten od przyczepy mial regulacie od dołu (na śrubke).



    Uciekające powietrze spod pedała jelcz Uciekające powietrze spod pedała jelcz Uciekające powietrze spod pedała jelcz
  • #21
    maxetm
    Level 23  
    Ok to czekam jeszcze na foto zaworu 24. A wyjście na przyczepę jest jednoobwodowe?? czy masz tylko jedną słuchawkę??
  • #22
    tomaszkurek
    Level 4  
    Przy spuszczonym recznym (do jazdy) na przewodzie M jest cisnienie. Po zacoagnieciu recznego to cisnienie powinno uchodzić gdzies a nie uchodzi. Recznie jak odkrece to wtedy ujdzie ale wajcha nie przepuszcza od recznego. Pytanie czy to cisnienie powinno schodzic na tym zaworze 23?

    Wedlug mnie zasilanie V jest tam po to by niejako kontrować membrane. Membrana uchyla się (za sprawą ciśnienia z V)) dopieroprzewodu M przestanie lecieć powietrze. Czy tak to moze dzialac? Jesli tak to zawor 23 do wymiany.

    Na prawo nr 23, lewo 24. Uciekające powietrze spod pedała jelcz Uciekające powietrze spod pedała jelcz