Witam wszystkich
Dziś pragnę przedstawić prosty sposób na poprawę jakości oświetlenia kuchenki elektrycznej (indukcyjnej) z wykorzystaniem istniejącego okapu.
Zacząłem od zakupów na znanym portalu aukcyjnym.
Kupiłem:
-Profil aluminiowy
-Gęstą taśmę LED
-Zasilacz 100W (taki z zapasem mocy "bo co ścisłe lubi się grzać")
-samoprzylepną taśmę dwustronną
No to jedziemy:
Z racji tego, że nabyte taśmy LED są sporej mocy, postanowiłem je podłączyć z możliwością płynnej regulacji natężenia światła.
Oczywiście jak sami wiecie są różne oferty urządzeń które zapewniają taki komfort, który w większości przypadków jest realizowany poprzez wypełnienie PWM mający niestety swoje wady.
-Zjawisko stroboskopowe
-mniejsza żywotność LED
-dodatkowe zużycie energii
-dodatkowy moduł
Tak więc ostatecznie pozostało na drobnej modyfikacji samego zasilacza, bo tyle w zasadzie tu wystarczy:
Tego typu zasilacze po większości mają dostępny potencjometr umożliwiający drobną korekcję napięcia wyjściowego, gdzie w moim przypadku znajdował się on w środku tego zasilacza (wymagane uszkodzenie plomby gwarancyjnej).


Tym elementem możliwy zakres regulacyjny wyniósł w zakresie od 11V do 12,7V


W pierwszej kolejności postanowiłem obniżyć wartość górnego zakresu napięcia z 12,7V na wartość ok. 12V, po rzez zwiększenie rezystancji rezystora R21- 4K7 na 4K9 (ponieważ nie posiadałem rezystora o wartości 4K9 to dołożyłem rezystor 300R do istniejącego z racji tego, że pomierzona wartość R21 wynosiła 4K6, a nie 4K7 o czym świadczy kolor paska tolerancji)
Teraz pomierzony zakres regulacji napięcia wyniósł od 10,6V - 12,1V


Gdzie dolną wartość napięcia ok. 7,2V ustalił zewnętrzny potencjometr osiowy 5K w miejscu zdemontowanego potencjometru montażowego 1K

Przygotowany do pracy zasilacz ostatecznie wygląda tak:
Teraz czas na LED-y:
Docięcie na wymiar profili aluminiowych:

Nawiercenie otworów przelotowych, oraz zabezpieczenie końców profili taśmą izolacyjną:
Docięcie z długości taśm LED do profili, oraz polutowanie przewodów:

I montaż taśm LED w profilach:
Zabezpieczenie końców profili piano-gąbką:

Nałożenie samoprzylepnej taśmy dwustronnej:


Nawiercenie otworów przelotowych pod przewody zasilające profile:
Teraz przyklejenie profili do zdemontowanych części okapu:

Połączenie przewodów profili, do przewodu zbiorczego:
-Nawiercenie otworu w panelu przy przyciskach, oraz montaż potencjometru:

Połączenie zasilacza do panelu przycisków okapu:


Teraz wstępne próby:
Niestety okazało się, że pojemność filtracji kondensatora zasilacza powoduje zacięcie wyłącznika w panelu okapu (sklejanie styków), dlatego zastosowałem dodatkowy moduł przekaźnika wspomagający prądowo wyłącznik:
Zasilacz oraz moduł przekaźnika umieściłem w dogodnym, oraz odpowiednim miejscu:

A tak wygląda panel okapu po skończonej pracy.
I krótka prezentacja mojej wczorajszej pracy:
Koszt: ok. 100 zł (nie licząc modułu przekaźnika)
Wrażenia:
Ja nie gotuję...

Cool? Ranking DIY