Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falowniki GROWATT błędy w oprogramowaniu

26 Kwi 2020 11:21 1071 24
  • Poziom 6  
    Miałem kontakt z kilkoma falownikami Growatt serii TL3-S czyli 3 fazowe w wersjach 3 do 6kW. I w każdym był problem z odczytami czyli to co pokazywał falownik i monitoring nie pokrywa się z pomiarem.

    Różnice są pomiędzy MPPT czyli o ile napięcie jest ok to ampery różnią sie sporo co moim zdaniem wpływa na pracę MPPT i wydajność bo przecież algorytm opiera się na fałszywych danych.

    Ale najciekawsze jest to, że monitoring rejestruje produkcje mimo, że falownik pokazuje zero.
    Na firmware CF0 w miarę się zgadza ale na DK1 Pac jest zero a mimo to pokazuje, że na fazach wysyłana jest energia. Załączam screeny.


    Falowniki GROWATT błędy w oprogramowaniucf0.jpg Download (34.63 kB)

    Falowniki GROWATT błędy w oprogramowaniudk11.jpg Download (69.42 kB)
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 24  
    Prąd w poszczególnych fazach płynie i moc też się tu zgadza, natomiast ten Pac to tu nie pasuje może to miał być od DC, sprawdź iloczyn napięcia i prądu
  • Poziom 6  
    Suma faz się nie zgadza dodaj to jeszcze raz.
    Porównaj dokładnie odczyty, symbol jest symbol bez domysłów.

    Dodatkowo falownik ma PF 1 czyli VA = W i to się zgadza tylko w pewnym zakresie bo gdy jest niska moc to falownik pokazuje moc produkcji w Watach zero a VA jest powiedzmy 600VA czyli co produkuje tylko moc bierną?

    Ewidentnie coś tu nie gra. Co ciekawe na firmware CF0 sumy faz i Pac się zgadza gdy falownik nie produkuje mocy czynnej to Va=W czyli zero a nie tak, że jest 600VA i 0W jak na DK1.

    Mam nadzieje, że piszę zrozumiale.

    EDIT: Aha i najciekawsza rzecz zobaczcie, że na fazach jest po 90Wat a produkcja z paneli to też 90 Wat czyli falownik wysyła do sieci więcej niż produkują panele?
  • Poziom 24  
    Nie dodaję tu faz aby się miało zgadzać z Pac, liczę moc np. fazy Rac 410,5/√3*0,4 =94,6 i tak samo dla S z ostatniej pozycji 405,4/√3*0,8 =187,4 i tu z jakimś tam błędem wychodziło by dobrze a z drugiej strony to jaką mamy pewność i na ile takie wskazania są wiarygodne?
  • Poziom 6  
    O to chodzi co pokazuje falownik? To są proste działania dodawania, masz składowe i wynik, który się nie zgadza bez wyższej matematyki.

    Skoro panele dają 90Wat w sumie to dlaczego falownik na każdej fazie wysyła po 90 Wat a pokazuje zero? Błąd jest tutaj różny i zależy od obciążenia.

    Różnica pomiędzy MPPT też jest ważna bo przecież tutaj chodzi o sprawność czyli o pieniądze. O ile MPPT 1 się zgadza z pomiarami z natury to MPPT 2 ma błąd nawet 0,7 ampera względem MPPT1 i miernika co przesuwa MPPT i pewnie znacznie obniża sprawność.

    Nie wiem może to kwestia kalibracji falowników ale co dziwne takie falowniki wychodzą z fabryki bo sprawdziłem kilka mam nawet gdzieś raport ze stanowiska pomiarowego więc wynik jest wiarygodny.
  • Poziom 2  
    Witam, koledzy jestem posiadaczem falownika Growatt 4000TL3-S, zauważyłem ze produkcja pierwszego stringu jest mniejsza o jakieś 15% a na dachu po 7 paneli na string w tym samym kierunku i pochyleniu. Co ciekawe po zamianie stringów na falowniku nadal pierwsze wejście jest słabsze czyli coś z falownikiem. Macie jakieś sugestie jak to naprawić? Aktualizacja oprogramowania albo coś innego? Pozdrawiam!
  • Poziom 6  
    Tak jest to znane mi dokładnie zjawisko niestety na firmware DK1 jeszcze bardziej widoczne.
    Jak podejrzewam jest to wada produkcyjna tych falowników one takie wychodzą z fabryki wiem bo mam raport z badania takiego falownika.
    Błąd wynika z błędnego odczytu amperów na stringach przez falownik niestety jak podejrzewam ma to wpływ na skuteczność MPPT. Jak sobie porównasz odczyt z miernika z odczytem falownika to widać, że falownik ma błędny odczyt.

    Pozostaje raportować te błędy do polskiego serwisu oraz do serwisu producenta w Chinach. Jak ja zgłaszałem błąd to olali więc musimy pisać wszyscy może to naprawią.

    Najlepiej jakby ktoś podwiesił ten wątek więcej ludzi to zobaczy.
  • Poziom 12  
    Czyli jak przepnę jeden string z MPPT A na MPPT B to mogę mieć wzrost produkcji na MPPT B?
  • Poziom 2  
    fazik napisał:
    Czyli jak przepnę jeden string z MPPT A na MPPT B to mogę mieć wzrost produkcji na MPPT B?


    Możesz zrobić test, jak masz podłączony jeden string to przypiąć go na wejście pv2 przy zachowaniu wszystkich środków ostrożności. Jak zrobisz to szybko i uruchomisz cała instalacje to powinieneś mieć jakieś 10-15% większą uzyskiwana moc, sprawdź później w raporcie czy jest to zauważalne, wiadomo ze warunki pogodowe się zmieniają ale może coś się da wywnioskować z danych w raporcie.

    Serwis rozkłada ręce w tym temacie

    Pozdrawiam
  • Poziom 6  
    To nie jest takie proste każdy egzemplarz falownika ma inny błąd jeden będzie miał 15% drugi 5% to zależy jaki jest błąd pomiaru. Widać to po napięciu jak ampery są zaniżone to falownik nadrabia napięciem stringu

    Growatt uaktualnia oprogramowanie dosyć często serwis też jakiś jest a z tego co wiem to Sofar aktualizuje oprogramowanie rzadko a z serwisem też jest może być problem. Trudno coś wybrać z tej chińszczyzny.
  • Poziom 12  
    A czy masz namiar do oprogramowania Growatt? Z samą aktualizacją sobie poradzę ;)
  • Poziom 6  
    Którą wersję chcesz?
  • Poziom 12  
    Aktualnie mam
    FW version: DK1.0
    Inner version: dkaa0202

    Jeśli mógłbyś się podzielić wiedzą czy warto aktualizować firmware oraz co mniej więcej wnoszą nowe wersję, to byłoby super.
  • Poziom 6  
    Niestety nie ma żadnej wzmianki co zmieniają, najnowsza wersja to dkaa0505 ale nie wiem co zmienia, mam nadzieje, że poprawią odczyty w kolejnych wersjach.
    Moim zdaniem dobra wersja była ta pierwsza CF0 dkaa0101 przynajmniej odczyty się zgadzały jako tako.
  • Poziom 12  
    Proszę o konsultację.
    Wczoraj miałem do godziny 15:05 panele podpięto do MPPT B.
    O 15:05 podpiąłem panele do obu MPPT jednocześnie za pomocą KONEKTORA MC4 PODWÓJNEGO RÓWNOLEGŁEGO

    Proszę o analizę załączonego zrzutu, bo moim zdaniem oba MPPT u mnie wskazują takie samo natężenie.
    Falowniki GROWATT błędy w oprogramowaniu
  • Poziom 6  
    Na tym polega błąd, że falownik pokazuje głupoty, natężenia są równe ale realnie drugi MPPT jest słabszy albo mocniejszy, porównaj z miernikiem to się przekonasz.

    Chociaż masz soft dkaa0202 może ta wersja pokazuje dobre wartości ja testowałem dkaa0303 i 0404 obie mają złe wskazania.

    Pokaż wszystkie wartości czyli Pac i moc na fazach bo ten screen jest obcięty. Zobaczymy czy te wskazania masz dobre.
  • Poziom 6  
    Dostałem odpowiedź od chińczyka, w końcu przyznali, że jest błąd a więc sukces, przekazali do działu R&D i będą szukać przyczyny. No to czekamy na aktualizację :) Jakim cudem taki babol przechodzi kontrolę jakości jak na odczytach widać, że ewidentnie jest coś nie tak.

    Zobaczcie jakie się cuda dzieją pod koniec dnia jak słońca brakuje
  • Poziom 1  
    Panowie,

    Czy jest opcja żebyście podali numery seryjne falowników?

    Pozdrawiam
    Wojciech
    Growatt
  • Poziom 6  
    A skąd nagle takie zainteresowanie polskiego serwisu, czy trzeba było pisać aż do Chin?
    Teraz to chyba nie ważne, chinole potwierdzili usterki więc po co wam numery seryjne? Trzeba było normalnie podejść do sprawy. Ilu użytkowników pisało do was o różnicy miedzy MPPT i co jednak to nie błąd pomiarowy?
  • Poziom 2  
    Panowie to ja też dorzucę coś od siebie. Growatt nie dość że olewa nasze problemy to jawnie nas okłamuje co do parametrów falownika.Jestem prawie pewien że żaden nie trzyma parametrów tych deklarowanych na tabliczce znamionowej.Mam instalacje z falownikiem 13000 TL3-S ale moi znajomi maja z tej serii 7000TL3-S 8000TL3-S 9000 TL3-S zresztą teraz ze wstydem muszę się przyznać że osobiście im poleciłem Growata .Otóż pisze w czym problem Moja instalacja z falownikiem 13000 TL3-S ma podpiete 3 stringi
    1String 20paneli x 305W =6400W
    2 String 19paneli x 305W= 6080W
    3String w zależności od warunków 8 lub 16 panelix x 300W= 2400W lub 48000W więc jak widać moc dostarczana przez PV jest wystarczająca aby falownik pracował pełna mocą w sprzyjających warunkach . Niestety tak nie jest pomimo iż falownik pokazuje moc PowerDC dostarczoną na poziomie 14-16kW to po stronie PowerAC ledwo wyrabia 12.5kWp- 12.9 kWp co na wykresie online przedstawione jest jako pozioma linia ciągła Tabliczka znamionowa natomiast mówi o max mocy 14.3KVA .Interwencja u instalatora niewiele dała .Instalator rozkłada ręce i mówi żeby pytania kierować do SERVIS GrowattPolska niestety tu zderzamy się ze scianą.Growat Polska odbija piłeczkę i odsyła do producenta w Chinach a tak swoja droga to co mnie to Q........obchodzi.... To przedstawiciel Growatt Polska jest tylko od brania pieniędzy ? a walczyć o swoje klient ma z Chińczykami ?....Długo się zastanawiałem czy poruszyć ten temat ale widze że nie jestem odosobnionym przypadkiem.Moja rada Panowie proszę sprawdzic swoje falowniki pod kątem przypadłości o której napisałem. W moim przypadku strata 1.5 kW przez 6 godzin =9kWh w godz 10.00 16.00 w miesiącach Maj-Sierpień to strata ponad 250kWh miesięcznie pomnożone przez 4 miesiące daje 1000kWh jest więc o co kopie kruszyć.Jeszcze słowo jak rozkłada się prąd na poszczególne stringi ..Tabliczka mówi o 20A na string I+II i 10 A na string III a u mnie jest tak że kiedy string I+II dochodzi do około 20A wtedy string III spada z około 7-8A na 2A jak dla mnie logika algorytmu oprogramowania ma jakis błąd ale jak dotąd uwagi zgłaszane to tylko wołanie na Puszczy .Jeśli Growatt Polska dalej z tym nic nie zrobi zarządam zwrotu kosztów lub wymianę na falownik innego producenta.Jak wspomniałem tę przypadłośc ma 99% falowników z tej serii TL3-S..Falowniki poprzedniej wersji tej przypadłości nie mają wiem bo mam również znajomych ze starsza wersją.Dokładnie to stwierdziłem u swoich znajomych ale na razie nic im nie mówię z nadzieją że cos sie zmieni .jesli dalej podejscie Growatta bedzie jak do tej pory to zapewniam że będzie pozew zbiorowy o wymianę falowników lub zmiana oprogramowania a wiem że taka zmiana jest możliwa .Ciekawi mnie czy Growatt Polska zmieni soft czy bedzie czekac na zbiorowy pozew .Najbliższy czas pokaże .Proszę monitować i cierpliwie czekać .Jeśli Growat nadal bedzie utrzymywał stanowisko że wszystko jest OK......to może go to bardzoooo drogo kosztować nie mówiąc o utracie rynku.Pozdrawiam wszystkich zawiedzionych jak również kierownictwo GROWATT POLSKA
  • Poziom 15  
    jacektvs napisał:
    Tabliczka znamionowa natomiast mówi o max mocy 14.3KVA

    ...i żeby nie było, że ktoś podchwyci, że KVA<>KW. Jeśli mamy falownik ustawiony na współczynnik mocy=1 (a tak jest praktycznie zawsze) - to zachodzi taka równość że KVA=KW.
  • Poziom 6  
    O jakich wersjach falowników i oprogramowania piszesz? Oprogramowanie ma sporo błędów na szczęście łatają je w miarę na bieżąco.
    Z serwisem polskim też miałem kontakt, przyznaje nie było to przyjemne doświadczenie.

    W końcu ktoś poruszył kolejny ważny temat. Parametry falowników. Sam tego nie zrobiłem bo dotąd nie uważałem, że to ważne.
    Porównajcie sobie karty katalogowe tego samego falownika TL3-S w zasadzie każdy dystrybutor pisze co innego. Czyli dla przykładu falownik Growatt 3000 TL3-S ma sprawność euro 97,5% podczas gdy chińska strona mówi o 96,5%, sprawność MPPT polska strona mówi o 99,5% a chinole 99,9% jedyne wiarygodne źródło to moim zdaniem nie tabliczka znamionowa czy karta katalogowa tylko certyfikat bo tam chyba muszą napisać prawdę.