Witam
Mam prostą instalację solarną oświetlającą garaż. Panel o parametrach:
Do tego akumulator samochodowy 50Ah i regulator solarny 20A 240w z Chin (panel ma 150wat, a regulatory 10A obsługują panele do 120w) + 2 amperomierze - jeden przy panelu, drugi dwukierunkowy przy akumulatorze.
Wszystko działało ponad rok bez zarzutu, ale ostatnio regulator nie ładuje akumulatora do pełna i napięcia 14,4v (po czym przestaje ładować), lecz bez przerwy na obu amperomierzach mam natężenie 2A, którym ładuje się akumulator i napięcie maksimum 13,2v. Akumulator gorący i nie przestaje się ładować. Zacząłem szukać przyczyny:
1. Pierwsza myśl - zwarcie na akumulatorze. Odstawiłem, napięcie zeszło do 12,6v i tak zostało. Akumulator zimny, nie rozładowuje się sam.
Podmieniłem akumulator na drugi, na 100% sprawny. Podłączyłem go - nadal to samo. Czyli to nie akumulator.
2. Kolejne przypuszczenie - padł regulator. Kupiłem drugi. Epever Ls2024EU. Podłączyłem. Zaczął ładować po czym kontrolka ładowania przestała świecić światłem ciągłym i zaczęła migać, co wg instrukcji oznacza: Battery Over Voltage. Check if battery voltage is higher than OVD (Over Voltage Disconnect Voltage), and disconnect the PV
Tu link do instrukcji: https://www.epsolarpv.com/upload/cert/file/1811/LS-E-EU-SMS-EL-V2.0.pdf
3. Sprawdziłem regulator na starym i nowym akumulatorze. To samo. Regulator wykrywa, że akumulator ma za wysokie napięcie. Wg instrukcji to 16v, a dwoma różnymi miernikami sprawdziłem, że maksymalne napięcie na akumulatorach to 13,2v. Zaznaczam, że dzień był lekko pochmurny, ale jak wyszło słońce to napięcie wzrastało chwilowo do 13,4, a jak przyszła najmniejsza choćby chmurka to natychmiast spadało do 13.0-13.2v. Prąd ładowania maksimum 2A. Przed awarią choćby nie wiem co zawsze równo 14,4v i 0A na naładowanym akumulatorze.
4. przy pełnym słońcu włączyłem światło, które pobiera 4A. Amperomierz na panelu pokazał tylko 2A poboru prądu. Amperomierz dwukierunkowy pokazał pobór dodatkowy 2A z akumulatora - razem 4A. Czyli tak jakby wina była panelu - niewystarczający amperaż.
5. Odłączyłem panel i sprawdziłem napięcie: przy maksymalnym nasłonecznieniu 20,5v, ale wystarczył minimalny spadek natężenia oświetlenia by było 19v. Sprawdziłem miernikiem prąd zwarcia. Pochmurno - 3A, pełne oświetlenie - 6A.
6. Podłączyłem wprost do panelu żarówkę samochodową H7. Pobór prądu na amperomierzu ponad 4A, napięcia nie zmierzyłem, ale żarówka świeciła pełną mocą.
Skoro wykluczyłem awarię akumulatora i awarię obu regulatorów - czy przyczyną może być panel? Skoro prąd zwarcia to 6A, to dlaczego przy poborze 4A wprost z panelu wszystko działa, a przy podłączeniu go do regulatora można pobrać tylko 2A? Jakieś pomysły gdzie szukać problemu? Bo ostatnie co mi zostało to zdemontować panel z dachu garażu.
Mam prostą instalację solarną oświetlającą garaż. Panel o parametrach:

Do tego akumulator samochodowy 50Ah i regulator solarny 20A 240w z Chin (panel ma 150wat, a regulatory 10A obsługują panele do 120w) + 2 amperomierze - jeden przy panelu, drugi dwukierunkowy przy akumulatorze.
Wszystko działało ponad rok bez zarzutu, ale ostatnio regulator nie ładuje akumulatora do pełna i napięcia 14,4v (po czym przestaje ładować), lecz bez przerwy na obu amperomierzach mam natężenie 2A, którym ładuje się akumulator i napięcie maksimum 13,2v. Akumulator gorący i nie przestaje się ładować. Zacząłem szukać przyczyny:
1. Pierwsza myśl - zwarcie na akumulatorze. Odstawiłem, napięcie zeszło do 12,6v i tak zostało. Akumulator zimny, nie rozładowuje się sam.
Podmieniłem akumulator na drugi, na 100% sprawny. Podłączyłem go - nadal to samo. Czyli to nie akumulator.
2. Kolejne przypuszczenie - padł regulator. Kupiłem drugi. Epever Ls2024EU. Podłączyłem. Zaczął ładować po czym kontrolka ładowania przestała świecić światłem ciągłym i zaczęła migać, co wg instrukcji oznacza: Battery Over Voltage. Check if battery voltage is higher than OVD (Over Voltage Disconnect Voltage), and disconnect the PV
Tu link do instrukcji: https://www.epsolarpv.com/upload/cert/file/1811/LS-E-EU-SMS-EL-V2.0.pdf
3. Sprawdziłem regulator na starym i nowym akumulatorze. To samo. Regulator wykrywa, że akumulator ma za wysokie napięcie. Wg instrukcji to 16v, a dwoma różnymi miernikami sprawdziłem, że maksymalne napięcie na akumulatorach to 13,2v. Zaznaczam, że dzień był lekko pochmurny, ale jak wyszło słońce to napięcie wzrastało chwilowo do 13,4, a jak przyszła najmniejsza choćby chmurka to natychmiast spadało do 13.0-13.2v. Prąd ładowania maksimum 2A. Przed awarią choćby nie wiem co zawsze równo 14,4v i 0A na naładowanym akumulatorze.
4. przy pełnym słońcu włączyłem światło, które pobiera 4A. Amperomierz na panelu pokazał tylko 2A poboru prądu. Amperomierz dwukierunkowy pokazał pobór dodatkowy 2A z akumulatora - razem 4A. Czyli tak jakby wina była panelu - niewystarczający amperaż.
5. Odłączyłem panel i sprawdziłem napięcie: przy maksymalnym nasłonecznieniu 20,5v, ale wystarczył minimalny spadek natężenia oświetlenia by było 19v. Sprawdziłem miernikiem prąd zwarcia. Pochmurno - 3A, pełne oświetlenie - 6A.
6. Podłączyłem wprost do panelu żarówkę samochodową H7. Pobór prądu na amperomierzu ponad 4A, napięcia nie zmierzyłem, ale żarówka świeciła pełną mocą.
Skoro wykluczyłem awarię akumulatora i awarię obu regulatorów - czy przyczyną może być panel? Skoro prąd zwarcia to 6A, to dlaczego przy poborze 4A wprost z panelu wszystko działa, a przy podłączeniu go do regulatora można pobrać tylko 2A? Jakieś pomysły gdzie szukać problemu? Bo ostatnie co mi zostało to zdemontować panel z dachu garażu.