Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zestaw hydroforowy nie działa poprawnie

lukiz85 28 Apr 2020 13:24 2316 60
  • #1
    lukiz85
    Level 9  
    Witajcie

    Mam problem z zestawem hydroforowym. Poniżej opis problemu:



    1. Wywierciłem studnie. W jednym miejscu nie było wody do 40 m. W innym miejscu nawiercili zwierciadło na 7m. Rura PE 40
    2. Studniarze powiedzieli abym kupił pompę z wydajnością 1-3 m3
    3. kupiłem pompę Grudziądza SM 4.02. plus zbiornik 100l
    4. Pompę odesłałem na gwarancji do Grudziądza bo była tak zalana w środku że nie chciała ruszyć- wał stał
    5. Pompę odesłali po naprawie
    6. Do pompy dołożyłem kondensator 125uF i 450V aby mógł silnik działać na 230V.
    7. Pompa ruszyła.
    8. Pierwsza woda która była pompowana była mocno zapiaszczona. Kiedyś montowałem już tą pompę i jej dźwięk pracy był zupełnie inny
    9. Szybko dołożyłem filtr piaskowy dyskowy i posprawdzałem każdą złączkę po kolei na części ssącej
    10. Sprawdziłem ciśnienie w zbiorniku i jest ok
    11. Pompa bardzo długo pompuje do ciśnienia wyłączenia. Nie jest ono zbyt wysokie ok. 3. Trwa to nawet i 10 minut, aby zbiornik napełnić do danego ciśnienia
    12. Pompa przy napełnianiu chodzi bardzo głośno
    13. Co ciekawe to wskazówka manometru przy ciśnieniu powyżej 1,5-1,8 bar zaczyna mocno drgać podczas pracy pompy.
    14. Studniarz powiedział abym sprawdził rurę, która wychodzi z odwiertu i zalał ją wodą i jak woda będzie odpływać z rury to znaczy, że ze studnia jest sprawna
    15. Jak otwieram kran zewnętrzny podczas pracy pompy to woda leci cienkim strumykiem i raz większym raz mniejszym z widocznymi zapowietrzeniami

    W załączeniu zdjęcia i filmik nagrany dzisiaj


    https://filmy.elektroda.pl/23_1588073030.mp4
    Attachments: To view the material on this forum you must be logged in.
  • #3
    sigwa18
    Level 38  
    Jak lustro wody jest na -7m to już na starcie przed pompą masz podciśnienie. Szybki start silnika i pojawia się kawitacja ( z wody robi się para wodna inaczej tzw bąble powietrza). Pompa nie pracuje na samej cieczy i stąd hałas i słaba wydajność. Filtr przeciw piaskowy nie polepsza sytuacji szczególnie jak jest mały i szybko się zapycha tworząc dodatkowo wąsie gardło. Te pompy mogą pracować w takich warunkach ale skutki widzisz sam. Granica podana przez produdenta to -8 metrów wiec jesteś bardzo blisko granicy krytycznej. Tu najlepsza byłaby mała pompa głębinowa.
  • #4
    anchilos
    Level 34  
    lukiz85 wrote:
    zwierciadło na 7m. Rura PE 40

    Takie wielkie G może nie poradzić
    lukiz85 wrote:
    kupiłem pompę Grudziądza SM 4.02. plus zbiornik 100
  • #5
    lukiz85
    Level 9  
    FrankAB wrote:
    Jaki masz poziom lustra wody po włączeniu pompy ?


    Prosze powiedz jak to sprawdzić ?

    Dodano po 1 [minuty]:

    sigwa18 wrote:
    Jak lustro wody jest na -7m to już na starcie przed pompą masz podciśnienie. Szybki start silnika i pojawia się kawitacja ( z wody robi się para wodna inaczej tzw bąble powietrza). Pompa nie pracuje na samej cieczy i stąd hałas i słaba wydajność. Filtr przeciw piaskowy nie polepsza sytuacji szczególnie jak jest mały i szybko się zapycha tworząc dodatkowo wąsie gardło. Te pompy mogą pracować w takich warunkach ale skutki widzisz sam. Granica podana przez produdenta to -8 metrów wiec jesteś bardzo blisko granicy krytycznej. Tu najlepsza byłaby mała pompa głębinowa.


    Filtr jest na 1 1/4 cala. Moge go przepłukac. Ale bez filtra pompa pracowąła tak samo. Pompa pracuej w innym głosie 1-2 sekundy od właczenai do prądu.

    A co ztobic z taką mulasta wodą ?

    Spróbowac na innej pompie ?
  • #7
    lukiz85
    Level 9  
    FrankAB wrote:
    Nie podałeś średnicy odwiertu i długości rury PE 40.
    Ciężarek i sznurek z podziałką.


    Czekam na odpowiedz od studniarza jaką ssrednicą wiercił i ile rury wpuscił

    W zakresie zwierciadła wody odpowiem malo precyzyjnie: jak zalewałem rure to około 1-1,5l wody wlałem i zwierciadło wody juz sie podniosło do granicy rury. Zalewanie odbywało sie około 0,5 m pod powierzchnią terenu
  • #8
    FrankAB
    Level 18  
    Zakładając  że masz rurę studzienną 120 i do niej wpuszczoną 40 to wyjdzie około 9 litrów na metr głębokości studni.
    Masz lustro na głębokości 7m, a pompa może pompować z max. 8m.
    Po załączeniu pompa wypompuje kilka litrów i następuje kawitacja jak to napisał kolega powyżej.
    Wydajnoś dopływu musi być taka jak wydajność pompy co jest mało prawdopodobne.
    Do studni wierconej należy zastosować pompę głębinową, a tą którą masz do studni o dużej średnicy.
  • #9
    lukiz85
    Level 9  
    FrankAB wrote:
    Zakładając  że masz rurę studzienną 120 i do niej wpuszczoną 40 to wyjdzie około 9 litrów na metr głębokości studni.
    Masz lustro na głębokości 7m, a pompa może pompować z max. 8m.
    Po załączeniu pompa wypompuje kilka litrów i następuje kawitacja jak to napisał kolega powyżej.
    Wydajnoś dopływu musi być taka jak wydajność pompy co jest mało prawdopodobne.
    Do studni wierconej należy zastosować pompę głębinową, a tą którą masz do studni o dużej średnicy.


    To co teraz proponujecie zrobić najmniejszym kosztem ?
  • #11
    lukiz85
    Level 9  
    FrankAB wrote:
    Kupić głębinówkę, powiesić 2 m nad dnem, podłączyć i pompować.


    To juz bym wolał jakąśpompe omnigeny dac małą bo wtedy bym miał mniej przeróbek
    Tylko czy to by działało
  • #12
    sigwa18
    Level 38  
    Tylko że jakakolwiek pompa jak będzie miała do lustra wody 7-8 m to będzie miała problem z kawitacją. Omnigena startuje jeszcze gwałtowniej od grudziąca i jak jeszcze będzie to wersja z jednym wirnikiem to problem się tylko nasili. Głębinówka jest zanurzona w wodzie (musi być) więc ma zawsze nadciśnienie i tylko tłoczy wodę i ten dodatkowy słup wody (jakieś 0,7-0,8 bara ) przy pompowaniu do standardowych 3 bar daje spokojne max 4 bary licząc opory i ewentualny filtr. Jedyna wada to że trzeba ciągnąc przewód do pompy. Zbiornik i wyłącznik ciśnieniowy może pozostać tam gdzie jest.
  • #13
    lukiz85
    Level 9  
    sigwa18 wrote:
    Tylko że jakakolwiek pompa jak będzie miała do lustra wody 7-8 m to będzie miała problem z kawitacją. Omnigena startuje jeszcze gwałtowniej od grudziąca i jak jeszcze będzie to wersja z jednym wirnikiem to problem się tylko nasili. Głębinówka jest zanurzona w wodzie (musi być) więc ma zawsze nadciśnienie i tylko tłoczy wodę i ten dodatkowy słup wody (jakieś 0,7-0,8 bara ) przy pompowaniu do standardowych 3 bar daje spokojne max 4 bary licząc opory i ewentualny filtr. Jedyna wada to że trzeba ciągnąc przewód do pompy. Zbiornik i wyłącznik ciśnieniowy może pozostać tam gdzie jest.


    Rozumiem
    Dużo roboty i zakup pompy.

    Czy ta pompa uwazacie co mam lepiej by sobei radziła by była na 400V?

    Czy juz definitywniw wskazujecie ze problemu nie ma w studni ?

    Dodano po 4 [godziny] 38 [minuty]:

    Byłem przed chwilą w opisywanym domu. Chciałem przepłukać instalacje, bo pomyślałem ze może woda będzie czystsza
    Spuściłem wodę w 3 kibelkach. Ciśnienie na hydroforze spadło do prawie zera. Niestety pompa chodziła więcej niż 5 minut i nie nabiła w ogóle ciśnienia. Pompę wyłączyłem, bo nie chciałem jej już męczyć
    Woda brudna okropnie.
    Czy te problemy naprawdę wszystkie tłumaczą się kawitacją?
    Może jeszcze raz powinienem sprawdzić czy nie ma na ssącym przewodzie jakiś nieszczelności lub coś innego
    Może ktoś poleci jakiegoś magika do hydroforów w okolicach Skierniewic, Żyrardowa, Grodziska kto mógłby pomóc na miejscu ?
  • #14
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Wysokość lustra wody powinno mierzyć się od osi pompy.

    Jeśli mierzyłeś 7m od terenu, a dojdzie Ci jeszcze posadzka, zbiornik itp. to już masz granicę 8m.

    I nie ważne jaka to będzie pompa. Z tej głębokości nie zassiesz wody ponieważ fizyka już CI nie pozwoli.

    Granicą nieprzekraczalna jest wartość ciśnienia atmosferycznego. Jeśli przyjmiemy, że jest to 1000hP czyli 1 Bar
    to maksymalna głębokość zasysania przy zerowym przepływie wynosi 10m

    W Twoim przypadku tylko pompa głębinowa. Szkoda prądu na mielenie wody w pompie zasysającej.
  • #15
    lukiz85
    Level 9  
    Zwierciadło wody było nawiercone na 7m ale woda w rurze jest na głebokosic jednego 1m

    Wiec to co piszesz nie ma uzasadnienia w praktyce
  • #16
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Czyli masz lustro wody na głębokości 1m?

    W jakiej rurce. Tej co pompa zasysa czy rura studni.
  • #17
    kamilo23
    Level 21  
    Sam sobie dobierałeś tą pompę czy pytałeś w sklepie z doborem?
  • #19
    lukiz85
    Level 9  
    piracik wrote:
    Czyli masz lustro wody na głębokości 1m?

    W jakiej rurce. Tej co pompa zasysa czy rura studni.


    Zwierciadło wody ustabilizowało sie mniej wiecej na tej wysokosć. Nawiercone jest na 7m- takie jest info od studniarza

    Dodano po 56 [sekundy]:

    piracik wrote:
    Czyli masz lustro wody na głębokości 1m?

    W jakiej rurce. Tej co pompa zasysa czy rura studni.


    W rurce studni

    Dodano po 1 [minuty]:

    kamilo23 wrote:
    Sam sobie dobierałeś tą pompę czy pytałeś w sklepie z doborem?


    Studniarz powiedział abym taką kupił bo słabe podobno te źródełko było.

    Wczesniej jak mi na innej na poprzednim domu pompa zrywała lustro wody i kupiłem Grudziądza SM to było dobrze

    Dodano po 2 [minuty]:

    FrankAB wrote:
    1. Jaką jest głebokość studni ?
    2. Jaka jest jej średnica ?
    Bez tych 2 parametrów można prowadzić akademicką dyskusję o pompowaniu.


    Ad1. Głebokosc studni to 7m
    Ad2. średnica studni mysle ze 120 ale nie byłem przy wierceniu a teraz studniarz nie odbiera
  • #20
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Czyli jeśli masz tylko 1 m do lustra wody to o zrywaniu czy kawitacji nie ma mowy.

    Sprawdź może kierunek obrotów pompy.
  • #21
    lukiz85
    Level 9  
    piracik wrote:
    Czyli jeśli masz tylko 1 m do lustra wody to o zrywaniu czy kawitacji nie ma mowy.

    Sprawdź może kierunek obrotów pompy.


    Sprawdzałem - sa prawe

    Jutro planuje jescze pododawać na kazdej złączce jeden oring i poskrecac- jest sens ?
    Mam też pompe drugą JY 1000- uwazacie ze jest sens sprawdzic na innej pompie ?

    Odkeciłem dzisiaj jescze filtr dyskowy, w śrdoku nie był bardzo brudny ale były w nim grudki gliny ze dwie

    Dzisiaj jak właczyłem pompe po nieużywaniu jej przez 2 dni to jakieś 5 sekund chodziła ładnie. Ale potem inny dzwiek. Nie dopompowała do ciśnienia zadanego. Jak otworzyłem kran zewnętrzny to dużo powietrza szło
  • #23
    lukiz85
    Level 9  
    Popracowałem dzisiaj trochę przy pompie. Mam następujące spostrzeżenia:
    1. JY 1000 wcale nie pociągnęła. Podpiąłem ją bez zbiornika hydroforowego, aby sprawdzić, czy da sobie rade.
    2. Pododawałem na każdej złączce dodatkowe oringi. Na każdej teraz są dwa. Więc nie powinno być najmniejszych nieszczelności na ssącym odcinku.
    3. Zanurzyłem ciężarek w rure studni. Podejście pod studnie jest na głębokości ok. 80cm. Studnia od tej rzędnej ma 7 mb głębokości. Zwierciadło ustabilizowało się na rzędnej 1m czyli ok. 1,8m od powierzchni terenu. Woda w środku rury studziennej bardzo brudna. Specjalnie wziąłem sznurek biały który nasiąka.
    4. Pompa tak jak poprzednio bardzo długo dobija do ciśnienia zadanego.
    5. Jest jedna zmiana. Pompa przy ciśnieniu ok. 3 bar zaczyna chodzić nieco ciszej. To nie jest ten dźwięk docelowy, ale jest już trochę cichszy. Czyli sytuacja jest taka ze do 3 barów jak traktor a powyżej 3 barów nicie stabilniej i ciszej. Ale nie oznacza to ze dobija lepiej.
    Załączam dwa filmiki na te okoliczność.



    Jesli to kawitacja tak jak piszecie to:
    1. wywalic filtr dyskowy ? ( choć w rurze studni jest mega brudna woda)
    2. z zaworem zwrotnym coś zrobic ?
    3, Moge troche przerobic jeszcze instalacje by pozbyć sie jednego kolana ale nie wiem czy jest sens ?
    4. Zwiększyć gdzies średnice ?
  • #24
    FrankAB
    Level 18  
    Masz rurę w ziemi o długości 7 metrów w której jest około 60 litrów wody.
    Nie znając wydajności źródła chcesz przy pomocy pompy z napędem elektrycznym napełnić zbirnik o pojemności 100 litrów i jeszcze pewnie równocześnie pobierać wodę.
    Kilka sekund pracy pompy i woda w rurze się kończy, a efekty katowania pompy sam słyszysz.
    To może działać tylko wtedy kiedy ilość dopływającej wody będzie w przybliżeniu równa wydajności pompy.
    Ręczną abisynką możesz sobie z tej rury w ziemi trochę wody napompować.
  • #25
    lukiz85
    Level 9  
    Czyli jedynym rozwiazaniem jest wiercenie nowej studni ?

    Czy podłaczenie pompy pod 400 cos pomożę ?
  • #26
    FrankAB
    Level 18  
    Masz 3 wyjścia:
    1. Zwiększyć głębokość do około 20 m i pompa głębinowa.
    2. Zwiększyć średnicę rury ze 120 na 160 mm.
    3. Zmniejszyć pojemność zbiornika, aby była mniejsza do pojemności rury w ziemi.
  • #27
    lukiz85
    Level 9  
    FrankAB wrote:
    Masz 3 wyjścia:
    1. Zwiększyć głębokość do około 20 m i pompa głębinowa.
    2. Zwiększyć średnicę rury ze 120 na 160 mm.
    3. Zmniejszyć pojemność zbiornika, aby była mniejsza do pojemności rury w ziemi.


    Dziekuje za podsumowanie.
    Ad1. podobno nnie było wody głebiej bo wiercił studniarz do 40mb i nie spotkał podobno. Wiec to odpada
    Ad2. Gdybym zwiekszył do 160 mm to by mój zbiornik dał rade ( 100l) ? Czy rura fi 40 mogła by zostać ? Czy to zda egzamin jesli woda w rurze studziennej jest taka brudna. ?
    Ad3. Na instalacji jest jeszcze zbiornik CWU. Rozumiem ze to nie przeszkadza. Zbiornik 50l czy 80l? To rozwiazanie jest w miare mało inwazyjne tak jak punkt 2.

    Czy punkt 2 i 3 daja gwarancje dobrej pracy pompy i w miare czystej wody ?
  • #28
    FrankAB
    Level 18  
    Ustawiając odpowiednie ciśnienie powietrza w zbiorniku przeponowym i ciśnienie zał/wył presostatu
    można uzyskać zmniejszenie porcji wody pompowanej w 1 cyklu pracy.
    Uchroni to pompę przed kawitacją pod warunkiem, że pomiędzy cyklami pompowania zdąży napłynąć do rury odpowiednia ilość wody.
    Po wywierceniu studni należy trochę czasu pompować aby uzyskać czystą wodę.
    Jeśli ujęcie jast za blisko dna to przy każdy załączeniu pompa będzie mącić wodę.
  • #29
    lukiz85
    Level 9  
    FRANK AB
    Czy mozesz poodac nastawy na wyłączniku i cisnienie jakie mam zadać ?
  • #30
    piracik
    Moderator of Heating systems
    lukiz85 wrote:
    Odkeciłem dzisiaj jescze filtr dyskowy, w śrdoku nie był bardzo brudny ale były w nim grudki gliny ze dwie


    A w dobrą stronę masz założony ten filtr?
    Zestaw hydroforowy nie działa poprawnie

    Nie wiesz czy lustro wody rzeczywiście opada tak nisko - opieramy się tylko na hipotezach musisz to jednoznacznie określić.
    Nie wiemy czy obroty silnika zasilanego 230V będą wystarczające aby uzyskać ciśnienie pow. 3 bar.

    FrankAB wrote:
    3. Zmniejszyć pojemność zbiornika, aby była mniejsza do pojemności rury w ziemi.

    Zadziała tylko przy pierwszym załączeniu pompy. Jeśli pompa, w krótkim czasie załączy się ponownie to problem wróci.
    Przy tej poradzie powinieneś dopisać aby wprowadzić limity zużycia wody max 30l na godzinę.

    Czemu studniarz nie chce pomóc Ci z tematem?
    Czemu nie przepłukał studni celem stworzenia naturalnego filtra i zbadania wydajności studni.
    Jeśli rzeczywiście lustro opada tak szybko to ta studnia nie nadaje się do niczego i powinien to poprawić lub wiercić drugą.

    Gdzie wiercił tą na 40 m? U ciebie na działce? Nie ma w niej wody?