Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt

p.kaczmarek2 30 Apr 2020 21:34 6834 15
Automation24
  • Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Witajcie moi drodzy
    Opiszę tutaj szczegółowo jedną z najprostszych napraw sprzętu elektronicznego którą mogą wykonać nawet początkujący, czyli wymianę wylanych kondensatorów elektrolitycznych. Zrobię to na przykładzie 17-calowego monitora LCD SyncMaster 740N.

    Uwaga
    Temat jest przeznaczony dla początkujących. Nie będzie tu nic odkrywczego, ale będzie dokładnie opisany przebieg naprawy wraz ze zdjęciami z każdego kroku. Doświadczeni elektronicy nie dowiedzą się raczej stąd nowych rzeczy, ale mam nadzieję, że przynajmniej uda mi się kilku początkujących zachęcić do nauki wykonywania samodzielnych napraw sprzętu.
    I oczywiście - do sprzętu zaglądacie na własną odpowiedzialność i zakładam, że znacie dobrze BHP i zasady obchodzenia się z prądem elektrycznym. W takim monitorze są napięcia groźne dla zdrowia i życia. Sprzęt serwisuje się po odłączeniu od sieci. Jeśli nie czujecie się na siłach i/lub monitor który jest uszkodzony jest dla was cenny to lepiej oddajcie to komuś kto bardziej się zna.

    Objawy usterki
    Problem z zużywającymi się kondensatorami elektrolitycznymi może się objawiać w różny sposób, ale z mojego doświadczenia wynika, że monitory/telewizory które mają ten problem stopniowo mają coraz większy problem z włączaniem się. Czasem się załączają, czasem nie, czasem nie chcą wyjść ze standby, czasem w ogóle nie świeci się żadna dioda i monitor nie daje znaków życia.
    W tym przypadku też tak było - monitor stopniowo zaczął mieć problemy z włączaniem się, czasem zaskakiwał po kilku próbach, a ostatecznie praktycznie całkiem przestał odpowiadać na przyciski.
    Oczywiście z zewnątrz trudno jest powiedzieć, czy to na pewno wina kondensatorów, ale zaraz go otworzymy i się przekonamy co jest nie tak.

    Co będzie nam potrzebne?
    Opisana tutaj usterka jest stosunkowo prosta do naprawy. Oczywiście nie mogę zagwarantować wam, że każdy uszkodzony monitor nie działa właśnie ze względu na kondensatory, może być naprawdę wiele różnych usterek, ale spuchnięte kondensatory zdarzają się dość często.
    Do naprawy potrzebne będą tylko:
    - jakieś narzędzia by rozkręcić monitor
    - lutownica, troszkę topnika, najlepiej też odsysacz (by wylutować i wlutować kondensatory)
    - kondensatory na wymianę (o takiej pojemności jak trzeba i co najmniej takim napięciu; też należy pamiętać by pasowały pod kątem wymiarów)
    Nie potrzeba do tego specjalistycznego sprzętu ani miernika, choć na pewno polecam poczytać w sieci lub w dobrej książce o kondensatorach elektrolitycznych i ich parametrze ESR, ja tutaj tego nie opiszę gdyż skupię się na samej naprawie od strony praktycznej.

    Naprawiany monitor
    Naprawiany w tym temacie monitor to płaski SyncMaster 740N produkcji Samsunga:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Dokładniej jego model to 740NPLUS o kodzie LS17HALKSY/EDC:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Teraz opiszę krok po kroku jego naprawę.

    Krok 1: Otwieramy monitor
    Na początku musimy rozkręcić monitor i dostać się do płytki.
    W przypadku monitora z tego tematu zacząłem od zdjęcia nóżki:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Potem wykręciłem dwie śrubki od złącza VGA (o nich początkujący może zapomnieć lub nawet nie wiedzieć, że je się wykręca):
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Następnie mogłem już zdjąć obudowę, tyle że żadnych więcej śrubek na niej nie było. Ten monitor ma obudowę zakładana na zaczepy i trzeba ją po prostu podważyć, np. płaskim śrubokrętem:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Śrubokrętem trzeba przejechać wokół obudowy tak by zdjąć każdy zaczep, nie należy jej na siłę odłamywać/zdejmować z monitora.
    Po zdjęciu mamy osobno ramkę i resztę monitora:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Można wtedy już zdjąć plastikową pokrywę z tyłu.
    Po zdjęciu zrobiłem kolejne zdjęcie, ten przewód widoczny na nim idzie do przycisków na przednim panelu:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Następne co zdjąłem to blachę przykrywającą przewody do podświetlenia monitora (tutaj świetlówkowego, CCFL):
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Potem odłączyłem wszystkie połączenia matrycy z płytkami z elektroniką, tzn:
    - taśmę LVDS od matrycy:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    - kable do klawiatury:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    - kable od świetlówek:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Następnie udało mi się umiejętnie zdjąć tył monitora (tzn. jego elektronikę + metalową obudowę). Nie był on przykręcony, lecz tylko założony. Tak została sama matryca:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Sam tył prezentuje się tak:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Płytki z elektroniką są do niego przykręcone - musiałem je odkręcić.
    Dość łatwo udało się je wydobyć:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    UWAGA: Kondensatory elektrolityczne na płytkach mogą trzymać ładunek długo po wyłączeniu urządzenia z sieci. Mogą nawet nas porazić, jeśli dotkniemy leżącej luzem płytki. Mogą też uszkodzić nasz sprzęt, np. miernik ESR (jeśli nie jest przed tym zabezpieczony, a te tańsze nie są).
    Polecam zachować dużą ostrożność z płytkami i najlepiej sprawdzić miernikiem i upewnić się, że kondensatory są rozładowane np. z pomocą żarówki (rozładować je poprzez żarówkę poprzez przyłożenie od niej kabelków do pinów kondensatora na płytce).

    Krok 2: Diagnozujemy usterkę i lokalizujemy wylane kondensatory
    Teraz możemy się przyjrzeć elektronice z wnętrza monitora i w ogóle zorientować się, czy problemem są rzeczywiście kondensatory.
    Tutaj widzimy dwie płytki, jedna to zasadniczo zasilacz impulsowy sieciowy i zasilacz dla świetlówek CCFL (podświetlenie monitora), druga zawiera 'inteligentny' układ który dekoduje VGA, obsługuje klawiaturkę i steruje matrycą za pomocą sygnału LVDS.
    Od razu też rzucają się nam w oczy kondensatory które wyglądają na spuchnięte. To właśnie one tutaj są głównym podejrzanym. Widać na nich nawet wylany elektrolit:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Na zdjęciach powyżej widać wyraźnie różnicę pomiędzy dwoma kondensatorami które są definitywnie wylane/wybrzuszone, a pozostałymi, które wydają się być ok.
    I te kondensatory na początek wymieniłem, ale o tym w następnym akapicie.

    Krok 3: Wymieniamy kondensatory
    Zlokalizowaliśmy już podejrzane kondensatory. Teraz pojawia się pytanie, na jakie najlepiej je wymienić?
    Zamienniki powinny mieć tą samą pojemność i powinny być na co najmniej takie napięcie, jak te które tam były.
    I też polecam, by były to zamienniki nowe i firmowe; na dużą temperaturę i o niskim ESR - najlepiej nie jakieś "no-name" z Chin.
    W ostateczności można tam wlutować kondensatory z wylutu, ale tylko na własną odpowiedzialność i też najlepiej sprawdzone przed tym za pomocą miernika pojemności/ESR.

    Aby wymienić kondensatory musimy na początek oczywiście wylutować te stare. Każdy ma swój sposób na to, ale ja użyłem do tego mojej taniej lutownicy grotowej:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    pasty do lutowania (z jej pomocą się o wiele lepiej odlutowuje):
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    prostego odsysacza 'pompki':
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Na początek zlokalizowałem luty kondensatora, który chcę wymienić:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Następnie nałożyłem na nie pastę:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Potem za pomocą nagrzanej lutownicy roztopiłem pierwszy lut i usunąłem większość cyny odsysaczem. Odsysacz należy regularnie czyścić, bo inaczej nie będzie skutecznie wciągać cyny. Odsysacz polecam przykładać do płytki lekko pod kątem, bo jak przyłożymy zbyt ściśle do lutu to słabo odsysa (nie ma jak wciągnąć powietrza).
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Na koniec złapałem kondensator i go delikatnie wyciągnąłem, jednocześnie pomagając sobie lutownicą i dodatkowo nagrzewając luty (bo jeszcze trzymały resztkami spoiwa):
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Kondensator po wyjęciu:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Przygotowałem sobie zamiennik o tej samej pojemności i większym napięciu (mocno sugeruję wsadzać fabrycznie nowe zamienniki, ale ja użyłem zamiennika 'z szuflady' bo naprawiałem ten monitor dla siebie i przy założeniu że mam zerowy budżet na części):
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Przy wlutowywaniu zamiennika należy koniecznie pamiętać o odpowiedniej polaryzacji jego ustawienia. To są kondensatory elektrolityczne, one mają polaryzację, nóżkę + i -.
    Minus kondensatora powinien być zaznaczony na jego obudowie i też na PCB:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Trzeba to oczywiście respektować i sprawdzić kilka razy jak naprawiamy. Inaczej kondensator może wybuchnąć (tak samo zresztą jak damy na za małe napięcie).
    Wsadziłem zamiennik i zrobiłem mu nowe luty, używając do tego spoiwa lutowniczego ze sklepu:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Po wlutowaniu i przetestowaniu polecam usunąć nadmiar topnika/pasty, ale tylko wtedy gdy mamy pewność, że działa.
    Następnie wziąłem się za drugi kondensator, który jest przyklejony do innych białym klejem:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Ten klej polecam wcześniej przeciąć ostrym narzędziem, by móc łatwo wyjąć kondensator a nie siłować się z nim i z resztą PCB.
    Wymiany drugiego kondensatora nie będę już opisywać szczegółowo, tylko dam zdjęcia:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    W ten sposób wymieniłem oba kondensatory:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Tutaj należy jeszcze wspomnieć, że nie zawsze z daleka widać kondensator winny awarii (a nie zawsze nawet jest to wina kondensatorów) i czasem warto jest profilaktycznie wymienić jeszcze sąsiednie elektrolity. Bardzo pomocny tutaj może być miernik kondensatorów/ESR, ale nie będę się aż tak w temat zagłębiać.

    Krok 4: Skręcamy i testujemy monitor
    Teraz trzeba przetestować, czy po naszej wymianie się coś zmieniło.
    W tym celu na szybko złożyłem monitor, pomijając przy tym jego obudowę i uruchomiłem go na podłodze, na początek bez sygnału VGA:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Włączyłem go, nacisnąłem przycisk Power i... dobry znak - zapaliła się dioda standby i po chwili obraz:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Oczywiście należy go dłużej zostawić by upewnić się, czy jest ok i najlepiej przetestować z jakimś sygnałem VGA.
    Ja do tego użyłem mojego VGA Shielda dla Arduino, ale Wy oczywiście możecie użyć dowolnego innego źródła VGA, komputera, itp.
    Zostawiłem go w takiej konfiguracji na jakiś czas:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Na zdjęciu powyżej jest mój Shield VGA na Arduino, powerbank pożyczony od kogoś (on zasila generator VGA) i oczywiście monitor.
    Nie zaobserwowałem żadnych problemów i na ten moment uznałem, że monitor jest naprawiony.

    Dodatek - przyglądamy się PCB
    Skoro już rozkręciłem ten monitor, to uznałem że zrobię kilka zdjęć dobrej jakości znajdującym się tam komponentom i razem przyglądniemy się, co tam siedzi.
    Zaczniemy od płyty zasilacza:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Sercem zasilacza jest DM0465R w obudowie TO220:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Pełna nazwa tego elementu to FSDM0465R produkcji Farchild Semiconductors.
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Jest to tzw. Green Mode Fairchild Power Switch.
    Producent opisuje go tak:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    W nocie katalogowej jest uproszczony schemat przykładowej aplikacji tej kostki, czyli przetwornicy flyback:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Są tam też podane moce jakie może ta przetwornica przenosić:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    W układzie tej przetwornicy jest charakterystyczny element, transoptor, który też rzuca się w oczy na PCB:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    A o samym transformatorze chyba nie trzeba wspominać.
    Na spodzie płyty z zasilaczem są kolejne dwa układy:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Pierwszy z nich, w obudowie TO252, to 4525GEH.
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Ten element to tak naprawdę dwa tranzystory typu MOSFET, jeden N, drugi P w jednej obudowie.
    Są one na napięcie +40V/-40V, co sugeruje nam że nie są zasilane bezpośrednio z sieci i nie są oczywiście częścią zasilacza impulsowego, tylko są częścią układu generującego wysokie napięcie dla świetlówek. Czyli pierwszy zasilacz (ten na DM0465R) w dużym uproszczeniu zamienia 230V na jakieś 12V/5V, a ten układ zamienia 12V na napięcie dla świetlówek (kilkaset V lub więcej).
    Drugi duży element widoczny na poprzednim zdjęciu to SEM2005. Jest to tzw. 'Halfbridge Inverter Driver IC'. Można się domyśleć, że steruje on tymi MOSFETami.
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    W jego nocie katalogowej jest schemat przykładowej aplikacji, która nieco przypomina nam to co mamy na PCB:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Na drugiej płytce jest o wiele więcej komponentów SMD i jest ona trudniejsza do prześledzenia i zrozumienia.
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Kilka zbliżeń na płytkę:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Na środku płytki jest jakiś mikrokontroler (ale nie jakiś popularny typu AVR, tylko przeznaczony specjalnie dla monitorów) wraz z rezonatorem kwarcowym 14.318MHz, w rogu płytki jest regulator napięcia podpisany 17-33G, dokładnie ten:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Jest to tak naprawdę NCP1117, po prostu kody na częściach SMD są skrócone.
    Na płytce jest kilka tranzystorów w obudowie SOT-23 z kodem C1Y:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Pełna ich nazwa to KSC1623-Y, typ NPN.
    Wśród innych elementów na płytce pamięć EEPROM, choć na początku nie ma pewności, czy to akurat jest pamięć. Podpisana jest ona A81SC i jest to tak naprawdę 24C08, co można wyczytać w sieci lub w schematach monitorów tej rodziny.
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Ten EEPROM oferuje 8192 bitów pamięci, czyli 1KB.
    Jeśli przyjdzie nam kiedyś rozpoznawać taki układ o nieznanym kodzie, to też warto prześledzić jego połączenia, na początek te do masy a potem też do zasilania.
    Bardziej zainteresowanych budową tego monitora zapraszam do zapoznania się z jego service manualem (prawie 100 stron!):
    samsung_lc...0n_145.pdf Download (5.9 MB)

    Schemat monitora, service manual
    W przypadku przedstawionej tu naprawy schemat monitora nie był nam wcale potrzebny, ale mimo wszystko wypada wspomnieć, że taki jest dostępny w sieci i często dobrze i szczegółowo opisuje sprzęt. Może być niezbędny w diagnozowaniu bardziej skomplikowanych usterek.
    Akurat ten monitor ma bardzo bogaty manual i przedstawię tutaj kilka jego stron. Warto wiedzieć o tym, że coś takiego w ogóle jest dostępne dla wielu sprzętów.
    Manual zawiera podstawowe informacje jak serwisować sprzęt, jak zachować bezpieczeństwo:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Manual zawiera dokładniejszą specyfikację monitora:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    (co prawda to nie jest ten sam konkretnie model co tu przedstawiłem, ale pokrewny)
    Manual zawiera informacje i opis co jest dostępne w menu OSD i jak w nie wejść:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Manual zawiera konkretne informacje jak diagnozować i naprawiać daną usterkę w postaci algorytmów na schematach blokowych:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Manual przedstawia jakie powinny być przebiegi w niektórych punktach układu, możemy je zweryfikować za pomocą oscyloskopu:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Manual zawiera tzw. "exploded view", czyli rysunek części monitora odsuniętych od siebie:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Do tego jest lista części, warto zwrócić uwagę, że wszystko ma swój kod, jest podpisane i nazwane jednoznacznie:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Manual zawiera listę wszystkich elementów na płytkach, więc jeśli coś się spali i będzie nie do poznania lub w ogóle nie jest podpisane, to możemy tam znaleźć informacje jaki zamiennik dać:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Manual zawiera uproszczone schematy blokowe płytek. Tu dla przykładu moduł zasilacza (a dokładniej: zasilacz impulsowy sieciowy, nie ten od świetlówek):
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    W manualu pokazane są też banalne rzeczy, takie jak sposób podłączenia nóżki:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Pod koniec manuala są nawet rozpiski pinów VGA, mimo iż są one standaryzowane:
    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt
    Podsumowując, manual/schemat monitora może być źródłem olbrzymiej ilości informacji i nie należy się go obawiać. Jeśli chcemy naprawić monitor (lub po prostu się czegoś nauczyć) to naprawdę polecam poszukać jego dokumentacji i wszystko tam prześledzić.
    Niestety nie każdy sprzęt ma dostępny tak bogaty manual i nie każdy producent otwarcie pokazuje co produkuje, więc tym bardziej uważam, że otwarta postawa producenta i szczegółowe schematy/manuale są godne pochwały.

    Podsumowanie
    Szczegółowo opisałem tutaj prostą naprawę monitora polegającą na wymianie zużytych kondensatorów elektrolitycznych. Wymieniłem dwa kondensatory i monitor ruszył. Oczywiście nie jest to jedyna usterka jaka spotyka monitory, ale jest dość popularna i jest bardzo łatwa i przyjemna zarówno w diagnozie, jak i naprawie. Dodatkowo ten sam problem występuje też ogólnie w zasilaczach, nie tylko tych od monitorów.
    Monitor został przeze mnie naprawiony praktycznie zerowym kosztem i na ten moment jest sprawny, mam nadzieję, że jeszcze długo posłuży.
    Na koniec jeszcze raz zachęcam do nauki samodzielnych napraw sprzętu i ogólnie nauki elektroniki.

    Cool? Ranking DIY
    Do you have a problem with Arduino? Ask question. Visit our forum Arduino.
    About Author
    p.kaczmarek2
    Moderator Smart Home
    Offline 
  • Automation24
  • #2
    lodzik1990
    Level 19  
    Kondensator elektrolityczny posiada jeszcze parametr taki jak: temperatura, gdzie w zasilaczach impulsowych przewiduje się elektrolity na 105 stopni.
    Zaś w innych urządzeniach stosuje się kondensatory na 85 stopni.
    Wszystko zależy od tego w jakich warunkach ma pracować taki element.
  • Automation24
  • #3
    p.kaczmarek2
    Moderator Smart Home
    Słuszna uwaga, chociaż część producentów (zwłaszcza chińskich) tego pewnie i tak nie respektuje.

    Jeszcze mogę dodać, że wymienione przeze mnie kondensatory są produkcji chińskiej firmy Capxon (co jest napisane na ich obudowie) a Capxon właśnie słynie z sieci z tego, że robi słabe elektrolity. W Google można trochę o nich znaleźć.

    Quote:

    This weekend I serviced one more Samsung 205BW monitor dealing with a very infamous capacitor issue. One which has caused some attention and lawsuits similar to dell and other companies dealing with. A crappy Chinese capacitor company “CapXon” handing out a bunch of mid-range low-temperature caps inside of a confined space where there can be up to 4 or more high voltage back-lights going resulting in the insides of your monitor cooking and respectfully your capacitors overheating as well.

    Źródło: https://www.s-config.com/bad-capacitors-thanks-capxon-caps-and-samsung/
  • #6
    Gizmoń
    Level 28  
    p.kaczmarek2 wrote:
    Na koniec złapałem kondensator i go delikatnie wyciągnąłem, jednocześnie pomagając sobie lutownicą i dodatkowo nagrzewając luty (bo jeszcze trzymały resztkami spoiwa)


    Trzeba było zrobić tak od razu, bez zabaw z pastą i odsysaczem. Byłoby szybciej ;)

    p.kaczmarek2 wrote:
    Objawy usterki


    Trafiłem raz na telewizor Samsung, w którym uszkodzenie kondensatora objawiało się właśnie samorzutnym włączaniem urządzenia. Czasem tuż po wyłączeniu, czasem o 3 w nocy... Uszkodzony kondensator miał bardzo dużą upływność i momentami niemal zwierał zasilacz stand-by. Po czymś takim "odpuszczał" i wtedy TV ruszał jakby właśnie został włączony do sieci.

    p.kaczmarek2 wrote:
    W manualu pokazane są też banalne rzeczy, takie jak sposób podłączenia nóżki


    Niedawno naprawiałem też monitor LG, w którym system mocowania stopki był tak porąbany, że nawet instrukcja z opisem obrazkowym nie pomogła. Dopiero po rozkręceniu na czuja okazało się, że choć model jest ten sam co w instrukcji, to stopki po prostu nie da się odkręcić z zewnątrz... Dobrze, że jej nie urwałem próbując postąpić zgodnie z instrukcją :D
  • #7
    jarrod
    Level 22  
    W manualu z którego sam autor wstawił screeny, pokazany jest też prawidłowy sposób rozebrania monitora bez podważania wkrętakiem itp

    Prosta naprawa monitora który się nie chce włączyć - wymiana kondensatorów elekt

    Jak na ostatnim obrazku łapiemy za brzeg i podważamy palcami od wewnątrz i zaczepy puszczają.
    ;)
  • #8
    Gonza
    Level 27  
    Dobrze byłoby zwrócić uwagę na to, żeby po dostaniu się do płyty zasilacza sprawdzić miernikiem i ewentualnie rozładować np. żarówką kondensator elektrolityczny po stronie wysokiego napięcia.
  • #9
    krzychk2
    Level 12  
    Fajny artykuł, dobrze opisana naprawa. Jednakże Syncmastery mają jeszcze jedną wadę. Jak już padną elektrolity na płycie zasilacza, wymienisz je i monitor pochodzi rok, max dwa lata a potem padnie kontroler matrycy. Miałem dwa Syncmastery chyba 810 i w jednym matryca zrobiła się biała jak gołąbek, wyświetlała kolory negatywowo, a w drugim matryca załączała się na 5 sekund po czym się wyłączała. Ponieważ miałem dwa takie same monitory więc mogłem sobie bebechy poprzekładać - dokładnie takie same objawy na matrycach, niezależnie od kombinacji płytek zasilacza i płyt głównych. Teraz oba leżą i czekają na wywózkę do PSZOK-u bo płytka kontrolera matrycy jest tak beznadziejnie wykonana, że ruszenie tam czegokolwiek oznacza koniec gry. Naprawa nieopłacalna bo czas poświęcony na analizę i wymianę elementów w monitorze za 80 - 100 PLN przekracza wartość sprzętu.

    Ale gratuluję i dziękuję - więcej takich artykułów dla początkujących :D
  • #10
    speco
    Level 17  
    U mnie monitor samsung 943sn czasami smużył i było widać stroboskopowanie jaśniejszych partii obrazu, podmieniłem kondensatory niskich napięć po stronie wtórnej. Wcześniej sprawdziłem te co były przy użyciu testera rcl t4 i wstawiłem używki z odzysku i już nie ma tych dodatkowych efektów.
    :D
  • #11
    darens
    Level 22  
    "Następnie mogłem już zdjąć obudowę, tyle że żadnych więcej śrubek na niej nie było. Ten monitor ma obudowę zakładana na zaczepy i trzeba ją po prostu podważyć, np. płaskim śrubokrętem:
    Nie śrubokrętem, nigdy! Są narzędzia z plastyku, teflonu itp. ale nie śrubokręt. Satysfakcja z naprawy, tak, ale również wtedy kiedy nie widzisz śladu ingerencji w urządzenie.
  • #12
    nici
    Moderator Chiptuning
    Gonza wrote:
    Dobrze byłoby zwrócić uwagę na to, żeby po dostaniu się do płyty zasilacza sprawdzić miernikiem i ewentualnie rozładować np. żarówką kondensator elektrolityczny po stronie wysokiego napięcia.


    Oj tak, to ważna uwaga. Kiedyś mi tak przedramię wyprostowało aż RGB w oczach miałem :/
  • #13
    p.kaczmarek2
    Moderator Smart Home
    Dziękuję za dobre słowa i uwagi, niektóre są bardzo ważne, zaktualizowałem pierwszy post na bazie Waszych sugestii.

    Jak mi się trafi okazja to być może spróbuję jeszcze jakąś inną naprawę opisać.

    Gizmoń wrote:

    Trzeba było zrobić tak od razu, bez zabaw z pastą i odsysaczem. Byłoby szybciej ;)

    Akurat tego nie polecam, nie dość że są potem większe problemy z wlutowaniem zamiennika to jeszcze od takiego sposobu z reguły blisko jest do zbędnego zwiększania temperatury lutownicy (ja mam tanią grotową ale z prostą regulacją temperatury) a od tego już niedaleko do przegrzania/uszkodzenia padów.
  • #14
    Ricoh_220

    Level 37  
    Ja osobiście używam przeterminowanej karty bankomatowej i to działa nie widać śladów ingerencji.
  • #15
    rider3
    Level 10  
    Witam, bardzo fajny post, autor włożył tutaj naprawdę dużo pracy w opisy, zdjęcia itp, wyjaśniając bardzo wiele.
    Dodam tylko, że są 2 ważne aspekty, których należy przypilnować :
    1.Trwałość kondensatora potrafi być wielokrotnie dłuższa, jeśli znacznie obniżymy temperaturę jego pracy. Reguła jest taka, że podniesienie temperatury o 10 st.C powoduje skrócenie czasu "życia" kondensatora o połowę. Z tego względu właśnie bardzo ważne jest, aby był to kondensator Low ESR.Z ciekawostek podam, że mam 46" płaski TV samsunga , który działa od 10 lat po kilka godzin dziennie bez problemu.
    Tajemnica długowieczności ? Po upływie roku od zakupu zdjąłem tylną obudowę, aby było dużo lepsze chłodzenie i nic więcej nie robiłem.

    2.Żywotności kondensatorów o podobnych parametrach mogą być bardzo różne , zaczynając od 1000h dla temperatury 85 st C (najtańsze elementy) , aż do 7000h w temperaturze 105 st C (renomowani producenci, serie przeznaczone do zastosowań przemysłowych , np automatyki).

    pozdrawiam, r.
  • #16
    Stanley_P
    Level 27  
    mmm777 wrote:
    A wcześniej monitor - wymiana *wszystkich* elektrolitów, nawet jak wyglądały dobrze. Tak radzili fachowcy.)

    Nie uważam się za fachowca, ale skoro jeden-dwa elektrolity straciły parametry, można przypuszczać, że inne w niezbyt odległym okresie czeka to samo. Dlatego skoro sprzęt jest już rozebrany, leży na "stole operacyjnym", najlepiej wymienić hurtem wszystkie. A przynajmniej znajdujące się w "rejonach" gdzie najczęściej są narażone na trudniejsze warunki pracy, wyższe temperatury, itp. Czyli w części zasilającej urządzenia, inwerterach, itp. Dużo też zależy od ogólnego stanu danego sprzętu, jak mocno jest wyeksploatowany, itd. No chyba, że ktoś lubuje się w powracaniu do tej samej naprawy ;-)
    Z jednym wyjątkiem: w swojej praktyce zauważyłem, że stosunkowo rzadko ulega uszkodzeniu pierwszy kondensator wygładzający, znajdujący się w zasilaczach impulsowych po stronie pierwotnej tuż za mostkiem Graetza. W urządzeniach na 230V~ zazwyczaj o pojemności ok. 10-100uF, napięciu około 400V (to ten który przed rozpoczęciem naprawy należy koniecznie rozładować! )
    Nie twierdzę oczywiście, że te kondensatory w ogóle nie "padają", nie raz i nie dwa zdarzały się całkiem "suche", trafił się kiedyś i zwarty (wywołał przerwę w bezpieczniku ;-) ) Jednak jeśli stwierdzam, że jego pojemność nie odbiega bardzo od znamionowej, "organoleptycznie" wygląda dobrze - zazwyczaj zostawiam go w spokoju.
    krzychk2 wrote:
    Fajny artykuł, dobrze opisana naprawa.
    .
    rider3 wrote:
    Witam, bardzo fajny post, autor włożył tutaj naprawdę dużo pracy w opisy, zdjęcia itp, wyjaśniając bardzo wiele.

    Dlatego moim zdaniem artykuł powinien trafić do działu gdzie jest jego miejsce, czyli Monitory Serwis->Początkujący. Można by go przypiąć u góry, coby nie zniknął zaraz w czeluściach Elektrody.