Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] - Dobór rezystorów do żarówek LED (zamiast halogenowych)

04 Maj 2020 15:27 546 15
  • Poziom 10  
    Witam,

    Chciałbym zapytać czy do doboru rezystora dla lamp LED zamiast halogenowych poniższy wzór jest poprawny:
    R = U*U/(P1-P2)
    gdzie:
    R - rezystancja [R]
    P1 - moc znamionowa żarówki halogenowej [W]
    P2- moc znamionowa lampy LED [W]
    U - napięcie znamionowe [V]

    A żeby wyliczyć jaką moc otrzymamy mając konkretny rezystor:
    P = (U*U/R)+P2
    gdzie:
    R - opór rezystora [R]
    P - moc wyjściowa [W]
    P2- moc znamionowa lampy LED [W]
    U - napięcie znamionowe [V]

    Jakiej mocy rezystory najlepiej zastosować dla kierunkowskazów? 25W czy 50W?
    Do jakiej temperatury może nagrzewać się rezystor?
    [3.12.2020, webinar] Zagadnienia pomiarowe w nowoczesnej inżynierii materiałowej. Zarejestruj się
  • Poziom 28  
    To raczej nic nie da.Charakterystyka żarówki nie odpowiada temu wzorowi(trochę zależy od kalkulatora samochodu)ale raczej się nie uda.Poz artur
  • Poziom 10  
    arturdip napisał:
    Charakterystyka żarówki nie odpowiada temu wzorowi
    A gdzie można znaleźć charakterystykę rezystancji żarówek halogenowych?
  • Poziom 29  
    Rezystancja włókna jest zależna od temperatury, zimne włókno żarówki halogenowej ma ok. 10x mniejszą rezystancję niż gorące...
  • Poziom 10  
    Układ sterujący kierunkowskazami jest w stanie wykryć czy zapala zimną czy rozgrzaną żarówkę?
  • Poziom 38  
    kurkudor napisał:
    Układ sterujący kierunkowskazami jest w stanie wykryć czy zapala zimną czy rozgrzaną żarówkę?

    Jest to moim zdaniem dość mało prawdopodobne.
    Czas nagrzewania jest bardzo krótki w porównaniu z czasem świecenia.
    Uważam, że wykrywa rozgrzane włókno.
    Ale co Ci szkodzi sprawdzić ?
  • Poziom 29  
    A jaki samochód? Nowe samochody sprawdzają stan oświetlenia bez zapalania żarówek.
  • Poziom 10  
    web69 napisał:
    A jaki samochód?
    Jest to samochód beż systemu kontroli żarówek Acura (Honda).
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Nie straszcie kolegi korkudor.
    Bierzesz halogen i zasilasz go napięciem przykładowo 13,5 V, mierzysz pobór prądu , przykładowo 4,1 A. Najlepiej nadaje się do tego zasilacz o regulowanym napięciu wyjścia. Reszta wg wzorów.

    Ta temperatura jest dosyć wysoka, zobacz jak silnie nagrzewa się żarówka, czym mniejsza objętość tym większa temperatura na nim, uważaj bo nie raz można spalić budę.
  • Poziom 38  
    web69 napisał:
    A jaki samochód? Nowe samochody sprawdzają stan oświetlenia bez zapalania żarówek.

    A czy te "nowe samochody" nie mają już LED-ów "same z siebie" ?
    kurkudor napisał:
    Jest to samochód beż systemu kontroli żarówek Acura (Honda).

    To może nie są potrzebne sztuczne obciążenia ?
    Aleksander_01 napisał:
    Ta temperatura jest dosyć wysoka, zobacz jak silnie nagrzewa się żarówka, czym mniejsza objętość tym większa temperatura na nim, uważaj bo nie raz można spalić budę.

    Można kupić oporniki (niestety dość drogie) w obudowie (na przykład) TO-220, można przykręcić do czegoś, co będzie robiło za radiator.
  • Poziom 28  
    Witam.Kiedyś próbowałem w audi a6 i skończyło się na żarówkach podłączonych do led równolegle i pomalowanych na czarno(rezystory to nie było rozwiązanie)
  • Poziom 10  
    Aleksander_01 napisał:
    Bierzesz halogen i zasilasz go napięciem przykładowo 13,5 V, mierzysz pobór prądu , przykładowo 4,1 A. Najlepiej nadaje się do tego zasilacz o regulowanym napięciu wyjścia. Reszta wg wzorów.
    Zmierzyłem prąd bezpośrednio w samochodzie i dla zwykłej żarówki wyszło mi maksymalnie 1,88A a dla żarówki LED (która bez dodatkowego obciążenia miga za szybko) 0,37A. Napięcie przy gnieździe żarówki wynosiło ok. 12V.
  • Poziom 22  
    A czy zastanawiałeś się co będzie w razie wypadku? Nawet jeśli to nie ty będziesz sprawcą? Sprawca zawsze może skłamać, że nie widział kierunkowskazu lub innego swiatła. Istnieje prawdopodobieństwo, że to ty zostaniesz w świetle prawa sprawcą lub współwinnym. Po dzwonie zbite reflektory pokażą nagą prawdę co tam siedzi. Poruszasz się po drodze samochodem, który ma światła niezgodne z homologacją. Homologacja jest ważna z odpowiednim reflektorem oraz źródłem światła. Takim samochodem z przeróbkami w świetle prawa nie można się poruszać po drodze publicznej. Nawet bez wypadku lub kolizji można stracić dowód rejestracyjny.
  • Poziom 10  
    Ktoś_tam napisał:
    Poruszasz się po drodze samochodem, który ma światła niezgodne z homologacją. Homologacja jest ważna z odpowiednim reflektorem oraz źródłem światła.
    To jakie rozwiązanie zastosować jeśli auto nie ma europejskiego odpowiednika i nie można wymienić lamp?
  • Poziom 33  
    To takie auto nie ma prawa po europie jeździć.. Skoro nie spełnia wymogów europejskich.
  • Poziom 10  
    Zaproponowane wzory do obliczenia dodatkowej rezystancji są prawidłowe. Zostało to przetestowane bezpośrednio w samochodzie.

    Temat zamykam. Patrząc na to w jakim kierunku zmierza dyskusja nie ma sensu dłużej jej kontynuować. Niektórym kolegom polecę tylko żeby nie oglądali amerykańskich filmów bo są przecież europejskie.

    Pozdrawiam,