Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podpięcie bojlera elektrycznego pod dwa źródła zasilania

Caporeira 04 May 2020 22:39 1158 27
  • #1
    Caporeira
    Level 14  
    Bojler elektryczny podpięty jest pod nocną taryfę. Czasami w ciągu dnia potrzeba więcej ciepłej wody.
    Dlatego, bojler chciałbym podpiąć do drugiego źródła zasilania (pod gniazdo zasilania).
    Ktoś mi powie jak odczytać tą tabliczkę, dlaczego tam jest kilka razy wypisane napięcie i czy w takim wypadku mogą to spokojnie podpiąć pod gniazdo zasilania 220v ?

    Podpięcie bojlera elektrycznego pod dwa źródła zasilania

    PS. Czy są jakieś przełączniki czasowe na 2 źródła zasilania? Np. bojler cały czas podpięty jest pod taryfę nocną. Zaczyna mi brakować ciepłej wody w ciągu dnia, to ustawiam aby godzinę zasilało bojler z gniazdka. Po godzinie znowu przełącza się na taryfę nocną. Przełącznik musi być odporny na wilgoć bo to łazienka.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    To jest tabliczka do kilku typów bojlerów, lub kilku możliwości użycia grzałek(różnej mocy). Jaka grzałka jest w tym bojlerze? Nie wiadomo.
  • #3
    Caporeira
    Level 14  
    Dobrałem się do środka i porobiłem kilka fotek:
    https://www.dropbox.com/sh/7n0pbb1hpw6ys6i/AACoCraFj6OXirhH2JA1FQFka?dl=0

    Przewód A i B podpięte są pod złącze 1.2

    Stąd wnioskuje że bojler zasilany jest napięcie 220v, mocą 3,35 kW, przez 3,2 godziny (zaznaczyłem to na zdjęciu).


    Teraz nasuwa się pytanie, czy gniazdko pociągnie 3,35 kW i czy jest taki czasowy przełącznik na dwa źródła zasilania ?
  • #4
    stanislaw1954
    Level 43  
    Jak rozumie masz gniazdo 230 V, w którym jest napięcie tylko w taryfie tańsze (nocnej) ?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #5
    Zutket
    Level 35  
    Caporeira wrote:
    . Przełącznik musi być odporny na wilgoć bo to łazienka.
    Najprościej to zawołać elektryka, niech wyłączy sterowanie gniazda przez zegar tak aby na gnieździe (kablu zasilającym) było cały czas zasilanie. Resztę zrobi licznik. jak będzie bojler pracował w dzień, to pójdzie na taryfę dzienną, jak w nocy, to na nocną.
  • #6
    Caporeira
    Level 14  
    stanislaw1954 wrote:
    Jak rozumie masz gniazdo 230 V, w którym jest napięcie tylko w taryfie tańsze (nocnej) ?


    Tak, to jest podpięte pod bezpieczniki i jest do tego osobny licznik na zewnątrz.

    Zutket wrote:
    Najprościej to zawołać elektryka, niech wyłączy sterowanie gniazda przez zegar tak aby na gnieździe (kablu zasilającym) było cały czas zasilanie. Resztę zrobi licznik. jak będzie bojler pracował w dzień, to pójdzie na taryfę dzienną, jak w nocy, to na nocną.


    Ale ja nie chce mieć cały czas zasilnia na tym kablu.
    Ja mam dwa liczniki, jeden z taryfą dzienną a drugi z taryfą nocną.
  • #8
    stanislaw1954
    Level 43  
    Caporeira wrote:
    Ja mam dwa liczniki, jeden z taryfą dzienną a drugi z taryfą nocną.
    Warto by skontaktować się z dostawcą energii, by zlikwidować drugi licznik, a w miejsce jednego z nich zamontować licznik, z dwoma taryfami. Wtedy masz taryfę tańszą i droższą -w zależności od godzin w całym domu. Jeśli to załatwisz, to w gnieździe, gdzie masz włączony bojler wpinasz zegar sterujący, na którym ustawiasz godziny pracy(w taryfie nocnej) i dodatkowo możesz ustawić sobie dowolne np. 2-3 godziny w taryfie dziennej, aby dogrzać bojler. Dwa liczniki, to niepotrzebne dwie opłaty stałe za licznik. Jednej nie unikniesz, ale po co płacić dwie.
  • #9
    Zutket
    Level 35  
    Caporeira wrote:
    Ale ja nie chce mieć cały czas zasilnia na tym kablu.
    Ja mam dwa liczniki, jeden z taryfą dzienną a drugi z taryfą nocną.
    Skoro nie chcesz mieć cały czas zasilania, to musisz doprowadzić zasilanie z drugiego licznika i przełączać bojler na drugie gniazdo i ręcznie przełączać. Owszem, można zbudować dość prosty układ który będzie przełączał źródła zasilania bojlera z jednego licznika na drugi. Swoją drogą to ciekawy układ z osobnym licznikiem na taryfę nocną...
  • #10
    stanislaw1954
    Level 43  
    Zutket wrote:
    Swoją drogą to ciekawy układ z osobnym licznikiem na taryfę nocną...
    W wielu gospodarstwach bywały dwa liczniki : jeden na "siłę" a drugi na oświetlenie i gniazda 230 V( dawniej 220 V).
  • #11
    Zutket
    Level 35  
    stanislaw1954 wrote:
    Zutket wrote:
    Swoją drogą to ciekawy układ z osobnym licznikiem na taryfę nocną...
    W wielu gospodarstwach bywały dwa liczniki : jeden na "siłę" a drugi na oświetlenie i gniazda 230 V( dawniej 220 V).
    Ale w tym przypadku nie mamy do czynienia z ,,siłą" a dwoma licznikami. Jeden na taryfę nocną, drugi ,,normalny". Być może dlatego zegar wyłącza napięcie poza godzinami nocnymi, aby nie korzystać z tego licznika.
  • #12
    stanislaw1954
    Level 43  
    Zutket wrote:
    Być może dlatego zegar wyłącza napięcie poza godzinami nocnymi, aby nie korzystać z tego licznika.
    Może tak, a może jest to forma limitowanie poboru tańszej energii, podobna do wersji z jednym gniazdem 230 V dedykowanym niegdyś do np. parników do ziemniaków. W całym gospodarstwie było tylko jedno gniazdo podłączone do taryfy nocnej.
  • #13
    Caporeira
    Level 14  
    Nie jest to moje mieszkanie i nie planuje tutaj bardzo długo zabawić.
    Dlatego myślałem o bardzo minimalistycznym rozwiązaniu.

    Zakład energetyczny pytałem to kazali elektryka do tego wołać.

    Początkowo też myślałem aby w skrzynce bezpieczników to zrobić. Zamontować dwustopniowy stycznik dla bojlera. 0 off, 1 noc, 2 dzień (bo teraz jest tylko wyłącz/włącz bojler).
    Ale myślę że dużo wygodniejsze byłby taki czasowy wyłącznik.
    Widzę że zaczyna brakować ciepłej wody, włączam go na przykład na godzinę i nie muszę pamiętać aby go wyłączyć/przełączyć.
  • #14
    Zutket
    Level 35  
    Caporeira wrote:
    Nie jest to moje mieszkanie i nie planuje tutaj bardzo długo zabawić.
    Dlatego myślałem o bardzo minimalistycznym rozwiązaniu.
    Nie da się ,,minimalnie" tego tematu rozwiązać bez doprowadzenia drugiego zasilania.
    Caporeira wrote:
    Zakład energetyczny pytałem to kazali elektryka do tego wołać.
    I słusznie, bo coś bardzo oględnie opisujesz problem i mimo chęci, trudno coś konkretnego Ci zaproponować.
    Caporeira wrote:
    Początkowo też myślałem aby w skrzynce bezpieczników to zrobić. Zamontować dwustopniowy stycznik dla bojlera. 0 off, 1 noc, 2 dzień (bo teraz jest tylko wyłącz/włącz bojler).
    To zamiast robić fotki bojlera, lepiej było zrobić zdjęcia przyłącza skąd jest zasilany bojler. Skoro jest wyłącznik to co za problem...
  • #16
    Zutket
    Level 35  
    Caporeira wrote:
    Bojler podpięty jest pod numer 6:
    I chcesz powiedzieć, że na całej tablicy pojawia się napięcie tylko w godzinach nocnych :?:
  • #17
    Caporeira
    Level 14  
    Zutket wrote:
    Caporeira wrote:
    Bojler podpięty jest pod numer 6:
    I chcesz powiedzieć, że na całej tablicy pojawia się napięcie tylko w godzinach nocnych :?:


    Na pewno pod 6 prąd pojawia się tylko w nocy.
    Jak wspominałem to nie moje mieszkanie i nie znam tej instalacji.

    Jestem świadomy że trzeba podciągnąć drugie zasilanie (do bojlera). Sam o tym pisałem.
    "oględnie opisujesz" - bo moim pytaniem było czy jest jakiś przełącznik na dwa źródła zasilania. Nie sądziłem że inne informacje będą niezbędne.

    PS. Mam w domu centralę HomeMatic CCU3 oraz HM-LC-SW2-FM. Może to by się nadało jako przełącznik na dwa źródła prądu?
  • #18
    Zutket
    Level 35  
    Caporeira wrote:

    Jestem świadomy że trzeba podciągnąć drugie zasilanie (do bojlera). Sam o tym pisałem.
    "oględnie opisujesz" - bo moim pytaniem było czy jest jakiś przełącznik na dwa źródła zasilania. Nie sądziłem że inne informacje będą niezbędne.
    Skoro jesteś świadom, że trzeba doprowadzić dodatkowe zasilanie, to nic nie stoi na przeszkodzie zastosować przełącznik zasilania.
    Podpięcie bojlera elektrycznego pod dwa źródła zasilania
    Co prawda ten jest na trzy fazy, ale to nie problem.
    To jest najprostsze rozwiązanie wymagające ręcznego sterowania. Oczywiście można się pokusić i zbudować pełny automat który będzie sprawdzał, kiedy się pojawi zasilanie nocne i sam przełączy bojler.
  • #19
    stanislaw1954
    Level 43  
    Zutket wrote:
    Skoro jesteś świadom, że trzeba doprowadzić dodatkowe zasilanie, to nic nie stoi na przeszkodzie zastosować przełącznik zasilania.
    Ale ten wyłącznik/przełącznik trzeba za każdym przełączeniem,. na "dzień' przełączyć poźniej na noc, bo efekt będzie taki : Brakuje ciepłej wody w dzień, przełączamy na zasilanie dodatkowe. Woda grzeje się, po czym zapominamy, że w nocy nie będzie zasilania z nocnej taryfy. Z rana chcemy korzystać z ciepłej wody, której nie ma, bo wieczorem wzięliśmy prysznic, a przełącznik nie pozwolił na korzystanie z nocnej taryfy, bo go nie przełączyliśmy.
  • #20
    Zutket
    Level 35  
    stanislaw1954 wrote:
    Z rana chcemy korzystać z ciepłej wody, której nie ma, bo wieczorem wzięliśmy prysznic, a przełącznik nie pozwolił na korzystanie z nocnej taryfy, bo go nie przełączyliśmy.
    Szkoda, że kolega nie zacytował całości mojego wpisu gdzie napisałem; To jest najprostsze rozwiązanie wymagające ręcznego sterowania. oraz to: Oczywiście można się pokusić i zbudować pełny automat który będzie sprawdzał, kiedy się pojawi zasilanie nocne i sam przełączy bojler.
    Ja przynajmniej staram się pomóc w przeciwieństwie do kolegi.
  • #21
    stanislaw1954
    Level 43  
    Zutket wrote:
    Ja przynajmniej staram się pomóc w przeciwieństwie do kolegi.
    Bo to jest wyzwanie dla elektryka i nie da sie tego zrobić prosto, bo nie wiemy, czy poprzez zwykłe połączenie z dwóch liczników nie spotkaja się tam inne fazy i w najprostszynm przypadku skończy się zwarciem.
  • #22
    Zutket
    Level 35  
    stanislaw1954 wrote:
    Zutket wrote:
    Ja przynajmniej staram się pomóc w przeciwieństwie do kolegi.
    Bo to jest wyzwanie dla elektryka i nie da sie tego zrobić prosto, bo nie wiemy, czy poprzez zwykłe połączenie z dwóch liczników nie spotkaja się tam inne fazy i w najprostszynm przypadku skończy się zwarciem.
    Widzę, że koledze udziela się fantazja. A gdzie ja napisałem (zaproponowałem) połączenie faz z różnych liczników :?: Wręcz przeciwnie. Przełącznik który zaproponowałem właśnie do tego służy aby odbiornik był przełączony na różne obwody zasilania spełniając izolację pomiędzy dwoma źródłami ( licznikami). Tyle w temacie.
  • #23
    stanislaw1954
    Level 43  
    Zutket wrote:
    Widzę, że koledze udziela się fantazja.
    Nic mi się nie udziela. Dobrze wiem, ze w przypadku tego przełącznka(oczywiście przy prawidłowym podłączeniu, nawet przy połączeniu z dwóch liczników)nic nie stanie się złego. Wybiegam w przyszłość i rozwiązanie tego tematu, by działo się to powiedzmy "pół automatycznnie jest wyzwaniem dla elektryka. I tyle.
  • #24
    Caporeira
    Level 14  
    Czyli rozumiem że nie ma czegoś takiego jak przełącznik źródła zasilania z opcją ustawienia czasu, kiedy ma się przełączyć ?
    Aby było można kupić gotowy produkt.
  • #25
    mdove84
    Level 12  
    Oczywiście, że jest rozwiązanie. A nawet dwa, a na upartego co najmniej 3 :). Od autora tematu zależy, którą opcję wybierze.

    1. Kupujemy programator czasowy (koszt około 40zł), do tego przekaźnik przełączny z cewką 230V i obciążalność styków 16A (dobrać do bojera) plus podstawka dobrana do przekaźnika. Oprócz tego gniazdko, do którego wepniemy fabryczną wtyczkę z bojera i trochę kabelków. Całość można wykonać w małej rozdzielce natynkowej, by nie kuć w murze, a elementy zamocować na szynie DIN. L1 to faza taryfy nocnej, L2 to faza taryfy dziennej. Działa to tak, że programator o określonych według harmonogramu porach zasila cewkę przekaźnika, która powoduje przełączanie styków głównych. Styk wspólny jest wyprowadzony do gniazdka zewnętrznego, do którego wpinamy fabryczną wtyczkę z bojera. Do jednego ze styków "luźnych" podłączamy fazę z taryfy nocnej, a do drugiego "luźnego" fazę taryfy dziennej. Dzięki temu programator steruje pracą przekaźnika by ten "wybierał" taryfę zgodnie z wolą właściciela. Wadą tego rozwiązania jest fakt, że po wybraniu taryfy dziennej bojer jest zasilany cały czas, chyba że... przełączymy go na taryfę dzienną np. od 13, a od 15 na taryfę nocną (na której nie ma fizycznie napięcia). Dopiero po powrocie napięcia na taryfę nocną (pewnie koło 22) bojer znowu jest zasilany prądem. Zaleta - niższy koszt względem wariantu numer dwa.
    Patrz schemat poniżej (przepraszam za jakość typu "Paint" ale ideę widać a chciałem na szybko pomóc koledze

    2. Kupujemy automatyczny przełącznik faz (APF - żeby nie reklamować konkretnego producenta nie podaję modelu, ale w szukajce wystarczy wpisać tą frazę i wyskoczy pełno wyników). Do tego gniazdko. Koszt tego pierwszego to cena od około 180zł. Oczywiście można wykonać rozwiązanie na szynie DIN w małej rozdzielce razem z gniazdem do bojera. Zasada działania: do wejścia L1 w APF podpinamy fazę taryfy nocnej, do wejścia L2 w APF podpinamy fazę taryfy dziennej. Na wyjściu podpinamy przewód i prowadzimy go do gniazdka, do którego wepniemy wtyczkę bojera. Te najtańsze, najprostsze APF mają domyślnie ustawione wejście L1 jako priorytet, czyli jak na L1 jest faza to z niej na wyjściu zasila urządzenie. W przypadku braku fazy na L1 (sztywno ustawiona wartość napięcia min. na L1 poniżej której przyjmuje się "brak fazy"), APF przy braku taryfy nocnej (czyli L1) przełącza się na L2 (taryfa dzienna) i z niej zasila urządzenie. Po powrocie fazy na L1 (taryfa nocna), APF wraca z L2 na L1. Zwykle te droższe APF mają regulację progu zadziałania, jak i wyboru fazy priorytetowej oraz krótszy czas reakcji (działający komputer się nie zresetuje). Jeśli taryfa nocna będzie priorytetowa, to wówczas gdy APF wykryje na niej napięcie, automatycznie przełączy się by bojler pobierał z niej prąd. Jak działa taryfa dzienna APF przełącza na nią. Podobnie jak wyżej bojer w ciągu dnia korzysta z droższej taryfy dziennej chyba, że... na wyjściu APF zamontujemy programator czasowy wspomniany w rozwiązaniu nr 1 :) Dopiero do niego wpinamy bojer. Mamy dzięki temu przełącznik taryf i zarazem harmonogram działania w trybie "droższej" taryfy. Koszt wszystkiego powinien zamknąć się w 300zł. Zaleta - to bezobsługowość i korzystamy z gotowych elementów.

    3. Kupujemy jakiś mikrokomputer typu Arduino, RaspberryPi, BananaPi itd. lub mikrokontroler (Atmega itp.). Do tego przekaźnik przełączny z cewką na niskie napięcie stałe, garść elektroniki i umiarkowana ilość wiedzy z zakresu programowania, lutowania, projektowania i montażu układów elektronicznych. Wady: wiedza i minimum doświadczenia w temacie. Zalety: najbardziej elastyczny i dostosowany do naszych potrzeb (w końcu sami go programujemy), duże możliwości rozbudowy (wyzwalanie zmiany taryfy np. łącznikiem chwilowym, wodotryski w postaci lampek sygnalizacyjnych itd.) i najważniejsze... cena kilkakrotnie niższa niż gotowych rozwiązań. Wymaga jednak czasu, a dla niektórych po przeliczeniu roboczogodzin taniej wyjdzie poskładać z gotowych elementów kosztem elastyczności i rozbudowy ;)

    4. Patrz punkt 3 wykonany przez kogoś znającego się na rzeczy, ale wtedy cena może szybko wzrosnąć ;)

    Pozdrawiam
    Podpięcie bojlera elektrycznego pod dwa źródła zasilania
  • #26
    Zutket
    Level 35  
    Można jeszcze prościej. Wystarczy zastosować stycznik z stykami przełączanymi. Nie podam typu bo znowu narażę się modelatorowi.
    Cewkę stycznika podłączasz do obwodu taryfy nocnej. Jak się pojawi napięcie, to zadziała stycznik i przełączy bojler z zasilania dziennego na nocne i to cała automatyka. Reszta na PW.
  • #27
    mdove84
    Level 12  
    Zutket wrote:
    Można jeszcze prościej. Wystarczy zastosować stycznik z stykami przełączanymi. Nie podam typu bo znowu narażę się modelatorowi.
    Cewkę stycznika podłączasz do obwodu taryfy nocnej. Jak się pojawi napięcie, to zadziała stycznik i przełączy bojler z zasilania dziennego na nocne i to cała automatyka. Reszta na PW.


    Racja. Stycznik zrobi dokładnie to samo co przekaźnik z wariantu numer 1 mojego postu powyżej, z tą różnicą, że cewką steruje taryfa nocna, a nie programator czasowy. O czym kolega Zutket napisał, a co ważne i należy jeszcze raz podkreślić, to by stycznik był wyposażony w styki przełączane lub dodatkowe pomocnicze o trybie przełączania NC/NO i miał cewkę na 230V. W przypadku niektórych modeli może się okazać, że nie mieszczą się w proponowanym przeze mnie rozwiązaniu tj. rozdzielce natynkowej, bo standardowe styczniki popularnego producenta na "E" zyskują "dodatkowe piętro". W takiej sytuacji już lepiej zastosować zwykły przekaźnik ze stykami przełącznymi, gdzie taryfa nocna zasila także cewkę przekaźnika i jest wpięta do styków NO. Do NC wpinamy taryfę dzienną, a do COM bojler. Zajmuje mniej miejsca niż stycznik i różnica jest w cenie :) W późniejszej eksploatacji również wychodzi taniej, bo wpinając przewody w podstawce, przy awarii przekaźnika wymieniamy go na nowy za kilkanaście złotych bez przepinania instalacji. Styczniki na 16A<= są ciut droższe
  • #28
    Caporeira
    Level 14  
    Zutket wrote:
    Caporeira wrote:

    Jestem świadomy że trzeba podciągnąć drugie zasilanie (do bojlera). Sam o tym pisałem.
    "oględnie opisujesz" - bo moim pytaniem było czy jest jakiś przełącznik na dwa źródła zasilania. Nie sądziłem że inne informacje będą niezbędne.
    Skoro jesteś świadom, że trzeba doprowadzić dodatkowe zasilanie, to nic nie stoi na przeszkodzie zastosować przełącznik zasilania.
    Podpięcie bojlera elektrycznego pod dwa źródła zasilania
    Co prawda ten jest na trzy fazy, ale to nie problem.
    To jest najprostsze rozwiązanie wymagające ręcznego sterowania. Oczywiście można się pokusić i zbudować pełny automat który będzie sprawdzał, kiedy się pojawi zasilanie nocne i sam przełączy bojler.


    Czy ten będzie ok ?
    Link
    Jesli nie, podałbyś jakiegoś linka lub model (najlepiej z amazon).