Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik motocyklowy do akumulatorów kwasowych 16,2 V

09 Maj 2020 10:51 774 35
  • Poziom 20  
    Prostownik motocyklowy: chcę zrobić prostownik do akumulatorów motocyklowych kwasowych, nie żelowych, takich jak 5 Ah, 6 Ah, 8 Ah, 12 Ah (plus/minus).
    Czyli prąd ładowania od 0,5 A do 1 A.
    Pytanie jaki transformator kupić, żeby po dodaniu diod czy mostka prostowniczego uzyskać napięcie 16,2 V oraz jak zrobić regulację skokową lub płynną prądu?
    Mam duży prostownik SteFpol EST 305M 15A ale nie nada się. Trzeba było by dokładać żarówki.
    Przyda się każda pomoc. Dzięki.
    Dodam, że najprościej kupić, ale nie robią takiego a zwłaszcza z napięciem końcowym 16,2 V.

    Moderowany przez Marek_Skalski:

    Poprawiłem pisownię. Proszę pisać po polsku, ponieważ błędy utrudniają zrozumienie treści.

    3.1.13. Dbaj o poprawność językową i zachowuj zasady netykiety. Nie wysyłaj wiadomości z których trudno wywnioskować co ich autor chciał przekazać.

  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Zacznij od użycia funkcji "szukaj" na forum.
  • Poziom 20  
    Są tematy, ale nie z 16,2 V.
    Chyba że na moim telefonie wszystkiego nie widzę to podeślij link.
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Co za problem kupić trafo i mostek, upchnąć to w obudowę?
    Jak chciałbyś zrealizować zakres mocy? Po pierwotnej stronie transformatora triakiem, przełącznikiem na odczepach transformatora (pierwotne wtórne)? Może bardziej rozbudowany mostek tyrystorowy? Określ się.
    Do porządnego prostownika przydał by się również ustrój pomiarowy, wolty i ampery.
  • Poziom 20  
    Co do wyświetlacza są kilku centymetrowe, np. takie z bocznikiem wbudowanym do 5 A.
    Co do transformatora, to nie wiem jakie, skąd kupić żeby miało 12 V lub 13 V zmiennego na wyjściu? Napięcie za mostkiem wzrośnie do 16,2 V.
    A jak zrobić regulację 0,5 A do 1A?
    Prostownik motocyklowy do akumulatorów kwasowych 16,2 V Prostownik motocyklowy do akumulatorów kwasowych 16,2 V
    lub
    Prostownik motocyklowy do akumulatorów kwasowych 16,2 V
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    603mariusz napisał:
    Są tematy ale nie z 16.2v
    To z ilu - z 17V? :)
    Przeglądnij to co jest i podaj co wybrałeś.
  • Poziom 20  
    Rezystor240 napisał:
    @603mariusz

    Odpuść sobie takie wynalazki, kup analogowe wskaźniki, są dokładniejsze lepsze pod każdym względem.

    Jakie? Tak do 2 A czy do 5 A?
    ....
    Freddy napisał:
    603mariusz napisał:
    Są tematy ale nie z 16.2v
    To z ilu - z 17V? :)
    Przeglądnij to co jest i podaj co wybrałeś.

    Nie wiem który transforamtor po dołożeniu mostka czy samych diod osiągnie 16,2 V.
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Aby skonstruować prostownik do ładowania akumulatora o napięciu 16.2 V i prądzie 1A , a także z możliwością regulacji napięcia i prądu ładowania, potrzebujesz transformatora o mocy nie mniejszej niż 30-35VA z napięciem uzwojenia wtórnego 17-19V. Bez możliwości regulacji wystarczy napięcia uzwojenia wtórnego 12-12.5 V.
  • Poziom 20  
    aksakal napisał:
    Aby skonstruować prostownik do ładowania akumulatora o napięciu 16.2 V i prądzie 1A , a także z możliwością regulacji napięcia i prądu ładowania, potrzebujesz transformatora o mocy nie mniejszej niż 30-35VA z napięciem uzwojenia wtórnego 17-19V. Bez możliwości regulacji wystarczy napięcia uzwojenia wtórnego 12-12.5 V.

    Bardzo dziękuję za odpowiedź.
    czyli np bez regulacji 1A 12v 12.5V szukać trafa,
    dać mostek prostowniczy czy po jednej osobnej diodzie
    jakie diody kupić
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Spójrz na ten schemat. Posiada regulację napięcia i ograniczenie prądu. Maksymalny prąd jest ograniczony parametrami transformatora, układu stabilizatora i diod. Prostownik motocyklowy do akumulatorów kwasowych 16,2 V
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Zmierz rezystancję pierwotnego uzwojenia transformatora. Do uzwojenia wtórnego podłącz drutowy opor o mocy nie mniejszej niż 15W, lub żarówkę 12V 15-20W i zmierz o ile zmniejszyło się napięcie na uzwojeniu wtórnym przy obciążeniu.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Od skoku w 1.41 razy naprzód, trzeba wziąć niewielki krok wstecz-minus 1.3-1.5 V-spadek napięcia na diodach mostku.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Ja gdybym stanął przed takim wyzwaniem jak Autor tematu, to jako:
    - pierwsze rozwiązanie - zastosowałbym trafo do 30VA na napięcie wyjściowe nawet 11.6 VAC plus mostek i ewentualnie układ przerywający ładowanie gdy napięcie na ładowanym akumulatorze wzrośnie do np 14.4-14.8 V, ale prawdopodonie nie będzie konieczny,
    - drugie rozwiązanie - zasilacz do lapka (zwykle mają napięcie 19-20 V i 2-3 A) plus do tego LM317 lub LM338 (na radiatorze) w układzie regulatora napięcia, z ustawionym napięciem 14.4 V i nic więcej nie trzeba, to jest samograj.
    W obydwóch tych rozwiązaniach można dołożyć moduł woltomierza i amperomierza - ja, w swoich prostownikach z niego korzystam.
  • Poziom 20  
    Może uda się coś zrobić max 1A prądu,najważniejsze żeby w końcowym etapie ładowania akumulatora kwasowego napięcie doszło do 16.2V
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Konstrukcja transformatora autora pozwala na bezproblemowe wykonanie około 15-20 zwojów drutu i uzyskanie napięcia 16-17V. i nie trzeba wydawać pieniędzy na zasilacz z laptopa , do którego potrzebny będzie stabilizator z możliwością regulacji napięcia i ograniczenia prądu. Użyj schematu post#12. Do tego schematu można dodać chiński Woltomierz/ Amperomierz -post#5. I pamiętaj-ładowanie akumulatora bez perspektywy jego zniszczenia może być tylko do napięcia 14.6-14.8 V . Aby dalej ładować do 16-16. 2 V, potrzebujesz monitorowania stanu baterii, aby zapobiec intensywnemu gazowaniu i nagrzaniu elektrolitu, w przeciwnym razie otrzymasz nieprzyjemne niespodzianki.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Skoro masz już transformator, mostek i tak musisz dokupić, dokup i drugi (wydatek niewielki), po czym poskładaj coś takiego:
    Prostownik motocyklowy do akumulatorów kwasowych 16,2 V
    i sprawdź, w którym połączeniu - 1, 2 lub 3 - masz najlepsze parametry ładowania, to jest, osiągasz wymagane napięcie bez skutków ubocznych, czyli przede wszystkim gazowania.
    Na początek połączenie 1, 2 lub 3 wykonaj przewodem - jako stałe. Jeśli efekt będzie zadowalający, możesz dokupić przełącznik.

    Mostek najlepiej kup z zapasem, z możliwością przykręcenia do radiatora. Np. coś z tych:
    https://www.google.pl/search?source=univ&tbm=...pAhXcSxUIHRWFCfcQsAR6BAgIEAE&biw=1024&bih=615

    Jak się to nie sprawdzi, możesz sprzęt dalej rozbudowywać wg powyższych wskazówek Kolegów lub zrobić coś zupełnie innego.
    Tak, czy inaczej, elementy nie pójdą do kosza. Zaczynając więc od rzeczy prostej, nic nie tracisz, .
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Układ z tymi dwoma mostkami ciekawy, i może być skuteczny do regulacji prądu ładowania, ale raczej nie bardzo do regulacji napięcia ładowania do jakiego ma być naładowany akumulator. A to dlatego, że spadek napięcia na diodach mostka będzie dążył do zera, gdy prąd ładowania będzie dążył do zera w wyniku naładowania akumulatora. Można przyjąć, że ten prąd nigdy nie spadnie do zera, z powodu pokrywania strat ładunku w wyniku samorozłądowywania się akumulatora.
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    gimak napisał:
    - drugie rozwiązanie - zasilacz do lapka (zwykle mają napięcie 19-20 V i 2-3 A) plus do tego LM317 lub LM338 (na radiatorze) w układzie regulatora napięcia, z ustawionym napięciem 14.4 V i nic więcej nie trzeba
    To jest propozycja najlepsza.
    To
    samo napislaem tyko kolega gimak był pierwszy.
    Post skasowałem.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Cytat:
    Można przyjąć, że ten prąd nigdy nie spadnie do zera, z powodu pokrywania strat ładunku w wyniku samorozłądowywania się akumulatora.

    Względnie dodać jakąś lampkę - kontrolkę na wyjściu.

    gimak napisał:
    drugie rozwiązanie - zasilacz do lapka (zwykle mają napięcie 19-20 V i 2-3 A) plus do tego LM317 lub LM338 (na radiatorze) w układzie regulatora napięcia, z ustawionym napięciem 14.4 V i nic więcej nie trzeba

    CYRUS2 napisał:
    To jest propozycja najlepsza.

    Aksakal, w #12 dodał do tego, nie komplikujący zanadto całości, ogranicznik prądowy.
    A jak spojrzeć w datasheet LM317, można prąd ograniczyć w sposób jeszcze prostszy.

    I tak dalej, z klocków można robić cuda. :)
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    603mariusz napisał:
    Może uda się coś zrobić max 1A prądu,najważniejsze żeby w końcowym etapie ładowania akumulatora kwasowego napięcie doszło do 16.2V

    Do tego jest potrzebna elektronika - zasilacz stabilizowany 16,2V z ograniczeniem prądu.
    Dwa mostki to pomyłka - tego nie zapewnią.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Nie mają zapewniać.
    To tylko propozycja bazy - do rozbudowy do momentu, kiedy autor tematu osiągnie satysfakcjonujący wynik.
    A dwa mostki dlatego, żeby uprościć sprawę i nie zastanawiać się, czy takie, a takie, pojedyncze diody mogą być.
    Nic nie stoi na przeszkodzie, aby liczbę stopni zwiększyć.
    Zastosować przełącznik wielopozycyjny i bezpośrednio do końcówek dolutować mu łańcuszek diod, np. 5-amperowych, typu 1N540x, w ilości: liczba pozycji - 1.
  • Poziom 41  
    portwein napisał:
    Aksakal, w #12 dodał do tego, nie komplikujący zanadto całości, ogranicznik prądowy.
    To jest konieczne bo inaczej zniszczy się akumulator.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Bardzo łatwo jest wydawać zalecenia, zwłaszcza gdy nie trzeba tracić własnych pieniędzy na ich realizację. Dlaczego należy kupować zasilacz z laptopa i na dodatek konstruować do niego stabilizator? . Autor ma transformator, który zapewni wymagane napięcie i prąd do ładowania akumulatorów. W post#1 autor napisał, że zadowoli go najprostszy obwód , a teraz prawdopodobnie będzie już potrzeba użycia mikrokontrolera do sterowania prostownikiem. Po raz kolejny , już ostatni, polecam autorowi zrealizować przedstawionego przeze mnie schemat z regulacją napięcia i prądu , ale wraz ze wzrostem napięcia uzwojenia wtórnego do 16-19V. Transformator 12 V zabezpieczy ładowanie akumulatora do potrzebnego napięcia, a ograniczyć prąd można prymitywnym, dziadkowym, lecz efektywnym sposobem - włączeniem między wyjściem prostownika i akumulatorem żarówek różnej mocy . Autor chciał prosty sposób - prościej nie bywa. Prostownik motocyklowy do akumulatorów kwasowych 16,2 V Na zdjęciu ładowarka zgodnie wskazanego schematu . Wykorzystuję dla ładowania akumulatorów 6 i 12V. Prostownik motocyklowy do akumulatorów kwasowych 16,2 V .
  • Poziom 20  
    Cytat:
    ograniczyć prąd można prymitywnym, dziadkowym, lecz efektywnym sposobem - włączeniem między wyjściem prostownika i akumulatorem żarówek różnej mocy . Autor chciał prosty sposób - prościej nie bywa.

    Autor tak ma:
    Cytat:
    Mam duży prostownik SteFpol EST 305M 15A ale nie nada się. Trzeba było by dokładać żarówki.

    ale chce iść z postępem. :)
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Lecz należy odczuwać różnicę między 15 i 1.5А
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Tylko po co komplikować. To rozwiązanie, które wcześniej zaproponowałem
    gimak napisał:
    - drugie rozwiązanie - zasilacz do lapka (zwykle mają napięcie 19-20 V i 2-3 A) plus do tego LM317 lub LM338 (na radiatorze) w układzie regulatora napięcia, z ustawionym napięciem 14.4 V i nic więcej nie trzeba, to jest samograj.

    nie potrzebuje nic więcej. Ja takim tandemem plus moduł woltomierz-amperomierz, w celach poznawczych, ładowałem akumulator 55 Ah/12 V, przy napięciach 13.8 V, 14.4 V, 14.8 V i 15.3 V. Akumulator brał prąd stosowny do jego rozładowania. Na początku po podłączeniu brał prąd 5.5-6 A, czyli zbliżony do Q/10, więc ze względu na zasilacz laptopa, trochę go podładowałem ze zwykłego prostownika i po przełączeniu na zasilacz lapka pobierany prąd spadł do 2 A i stopniowo spadał do ok. 400-450 mA niezależnie od ustawionego napięcia. Mnie w tym eksperymencie interesowała sprawa gazowania (od jakiego napięcia zaczyna występować) oraz przy jakim napięciu ładowania można mówić o pełnym naładowaniu akumulatora.
    Ładowanie takim tandemem, przy napięciu 13.8 -14.4 V, można porównać z ładowaniem występującym w samochodach, tam nie ma żadnych ograniczników prądowych.
    W przypadku Autora tematu, do ładowania akumulatorów do 12 Ah, jeżeli ma lapka z napięciem zasilania 19-20 V, to potrzebny LM317, ale lepiej LM338 na radiatorze i dwa odpowiedniej wartości oporniki lub opornik i potencjometr i to wszystko.
    Można zasilacz lapka zastąpić transformatorem o odpowiednim napięciu wyjściowym+mostek+kondensator.