Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBwayPCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Autko elektryczne dla dziecka - układ zasilania zmiana z 12V na 16,8V Li-On 4s

14 Maj 2020 13:49 288 10
  • Poziom 13  
    Witam...

    Posiadam dziecięce autko elektryczne z silnikami 2x45W. Zasilanie wykonane jest w tej chwili w oparciu o 2 aku żelove 6V 10Ah spięte szeregowo - czyli 12V. Zastanawiam się dlaczego producent tak to rozwiązał, jaka jest różnica pomiędzy 2 akumulatorami 6V 10 Ah a jednym 12V 10 Ah.

    Pytam ponieważ u mnie te akumulatory padają jak muchy i zastanawiam się nad włożeniem w ich miejsce 2 akumulatorów 12V po np 10Ah ale rozdzielonych od siebie (przełączanie zasilania i ładowania pomiędzy nimi). Autko jedzie na jednym, jak się rozładuje przełączam na drugi i dzięki temu mam pewność że zawsze wróci do domu bez pchania.

    Druga koncepcja to przejście na pakiet LI-ON, tu jednak zastawiam się nad pakietem 3p lub 4p. Obawiam się jednak czy przy 4p nie popali tego sterowniczka który jest tam zainstalowany (po pełnym naładowaniu napięcie wyjdzie w okolicach 17V), natomiast 3p może być jednak wolny przy większym rozładowaniu pakietu (przy BSMie odcinającym na 3,2 V mamy 9,6 V).

    Podzielcie się szanowni koledzy swoimi pomysłami na większy zasięg, ew. doradźcie co wybrać...
  • PCBwayPCBway
  • Poziom 38  
    sztorm napisał:
    Druga koncepcja to przejście na pakiet LI-ON, tu jednak zastawiam się nad pakietem 3p lub 4p. Obawiam się jednak czy przy 4p nie popali tego sterowniczka który jest tam zainstalowany (po pełnym naładowaniu napięcie wyjdzie w okolicach 17V), natomiast 3p może być jednak wolny przy większym rozładowaniu pakietu (przy BSMie odcinającym na 3,2 V mamy 9,6 V).

    Zakładam że miałeś na myśli 3S albo 4S.
    Całkiem dobrym sposobem na zastąpienie akumulatora 12 V jest bateria 4S ale z ogniw LiFePO4, mają niższe napięcia min - typ - max, poza tym ich charakterystyka jest bardziej płaska niż "klasycznych" Li-Ion.
    Nie są to ogniwa tanie jak barszcz
    https://www.bto.pl/kat/66/akumulatory-lifepo4
    ale cena też na kolana nie rzuca.
    Do tego przyzwoity układ zabezpieczający
    https://www.bto.pl/kat/254/128v132v-(4s)
    Przydatna będzie też ładowarka z funkcją balansowania.
  • Poziom 13  
    Witam.

    Tak S anie P, roztargnienie.

    Bateria na LiFePO4 napięciowo byłaby idealna ale koszt jej wykonania przekracza dwukrotnie koszt wykonania podobnej na Li-On, dlatego też skupiam się na tym drugim rozwiązaniu. Zupełnie nowe markowe ogniwa Samsunga 2900 mAh mogę dostać poniżej 7 zł za sztukę...

    Więc padło na zbudowanie baterii Li-On. Tylko pozostał dylemat 3S czy 4S.

    Ponawiam pytanie, czy ktoś puszczał już może te samochodziki na 16,8 V i jak to działało ?
  • PCBwayPCBway
  • Poziom 43  
    Po wyjęciu z ładowarki i tak mają około 4,15V, a pod obciążeni spada napięcie. W środku masz zwykły szczotkowy silnik. Więc różnica 2-3V nie wpłynie zbytnio na niego. Bardziej obawiam się długości jazdy. Mały akumulator krótka jazda więc i czas na ostygnięcia silnika. Kto pewnie zrobiony po taniości na styk.
  • Poziom 40  
    Na silnik nie wpłynie, ale na sterownik teoretycznie może.
    Jak masz w tym sterowniku kondensatory elektrolityczne jakieś to zobacz na jakie są napięcie.
    Jak na 16V to bym nie kombinował z 4S, jak na 25V to testowo można zaryzykować...
  • Poziom 43  
  • Poziom 40  
    sztorm napisał:
    Obawiam się jednak czy przy 4p nie popali tego sterowniczka który jest tam zainstalowany (po pełnym naładowaniu napięcie wyjdzie w okolicach 17V),


    Niektóre mają, inne nie. Modelu autka nie znamy...
    Skoro twierdzi że coś tam ma, to pewnie i ma. Chyba że to jakiś ukł. ładowania.
    @sztorm daj fotkę!
  • Poziom 13  
    Witam.
    Widzę, że dyskusja się rozkręciła.

    Autko jak najbardziej ma sterownik, jazda przód, tył, po dwie prędkości, do tego soft start i hamulec elektryczny, oraz sterowanie pilotem (z pilota 3 prędkości). Na płytce elementy smd, przekaźniki, mikrokontroler oraz tranzystor. Ludzie pisali że czasem przez pomyłkę 6v autka podłączali pod 12v albo 12v pod 24v i jedne jeździły inne nie wytrzymały. Ale mniejsza...

    Odpuściłem temat 4s, zdecydowałem się na 3s + wymianę silniczków na takie z większą prędkością obrotową, co powinno zrekompensować ew. straty związane ze zmniejszeniem napięcia.

    Buduje pakiet 3s8p + zintegrowana ładowarka z BMS na jednej pcb.

    I tutaj pojawia się kolejne moje pytanie. Z doświadczenia może ktoś podpowie czym to zasilić przy ładowaniu żeby pakiet ładował się do końca. Jako że nadzór nad ładowaniem będzie w samym pakiecie, nie muszę kupować dedykowanej ładowarki do Li-Ion (które przy tak małym napięciu i natężeniu 4-5A są dosyć drogie, a ładowarka 2A będzie ładować długo). Dla przykłądu dedykowana ładowarka 12,6v 5A kosztuje koło 100 zł, zasilacz impulsowy 12v, 5A to wydatek 35 zł... Czy mogę w tym miejscu wrzucić jakiś zasilacz impulsowy 12v, 4A ? Jakie napięcie ma faktycznie taki zasilacz równe 12 czy nieco większe ?
  • Poziom 43  
    Ma 12V i można go rozkręcić do wymaganych 12,6V tylko niestety ale tam nie masz ogranicznika prądu. Więc pakiet będzie brał ile chce. Zasilacz po prostu się wyłączy. Zawsze można poszukać używki takiej jak to. Autko elektryczne dla dziecka - układ zasilania zmiana z 12V na 16,8V Li-On 4s
  • Poziom 13  
    Dzięki za porady. Temat już ogarnąłem.

    W kwestii ładowarki, znalazłem jakieś trafo od wzmacniacza 2x20,5 V 4A. Do wykorzystania jeden odczep 20,5V i do tego przetwornica regulowana - 12,8V 4A. Jak poskładam wrzucę fotki dla potomnych.

    A na pierwszy ogień poszedł pakiet. Zdrutowałem coś takiego:

    Zestaw części:

    Autko elektryczne dla dziecka - układ zasilania zmiana z 12V na 16,8V Li-On 4s

    Pomiary napięć:

    Autko elektryczne dla dziecka - układ zasilania zmiana z 12V na 16,8V Li-On 4s

    Szeregowanie w koszyczku plus dodatkowe izolatory (niestety pakiet lutowany):

    Autko elektryczne dla dziecka - układ zasilania zmiana z 12V na 16,8V Li-On 4s

    Balansowanie ogniw (ładowanie i rozładowywanie):

    Autko elektryczne dla dziecka - układ zasilania zmiana z 12V na 16,8V Li-On 4s

    Surowy pakiet:

    Autko elektryczne dla dziecka - układ zasilania zmiana z 12V na 16,8V Li-On 4s

    Montaż BMS:

    Autko elektryczne dla dziecka - układ zasilania zmiana z 12V na 16,8V Li-On 4s

    Gotowy pakiet:

    Autko elektryczne dla dziecka - układ zasilania zmiana z 12V na 16,8V Li-On 4s

    Autko elektryczne dla dziecka - układ zasilania zmiana z 12V na 16,8V Li-On 4s

    Zdjęcia z budowy ładowarki dorzucę jak ją już zdrutuje :)