Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik.

16 Maj 2020 18:39 711 17
  • Poziom 11  
    Witam wszystkich. Mam taki problem w agregacie Tagred TA 1500 uległ zatarciu silnik ( zablokowało szarpak), prawdopodobnie było zbyt mało oleju w silniku. Do tego czasu chodził super, jednak małe niedopatrzenie i teraz koszty niepotrzebne...Chce zakupić zestaw naprawczy tłok, pierścienie, cylinder, sworzeń i samemu to zamontować. Mam pytanie jaki to jest symbol silnika lub gdzie szukać oznaczeń jego by zamówić części? Odnośnie części zamiennych jakie polecacie? i jedno pytanie jakim momentem dokręcać głowicę?
    Dzięki z góry.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Moderator Samochody
    Wstrzymaj się z zakupami do czasu rozebrania i weryfikacji silnika, tam najczęściej zaciera się aluminiowy korbowód na wale, tłok zwykle nie ulega uszkodzeniu
  • Poziom 11  
    Jestem po wstępnych oględzinach silnika, zdemontowałem szarpak i można ruszyć wałem w jedną i drugą stronę ale jedynie o jakieś 30°, i czuć, że coś blokuje i dalej wałem nie idzie ruszyć. Odkręciłem świece zapłonową i podczas obrotów wału tłok porusza się góra -dół, więc na szczęście nie jest zatarty. Prawdopodobnie tak jak pisał kolega carrot korbowód przyblokował ??
    Teraz pytanie jak się dostane do korbowodu, czy wystarczy jak rozpołowię silnik ( tj. oddziele silnik od prądnicy po środku), będzie dostęp do wykorbienia wału i mocowania korbowodu, natomiast aby dojść do sworznia tłoka to muszę ściągać głowicę, czy też od dołu dojdę, jak będzie rozpołowiony silnik?
  • Moderator Samochody
    Tak, musisz rozdzielić silnik z generatorem, zazwyczaj jest to złożone tak, że wirnik alternatora jest osadzony na stożku wału korbowego, trzeba wykręcić w uj długą śrubę i w jej miejsce wkręcić długi gwintowany pręt (śruba powiedzmy M10, to pręt M12 i użyć go jako ściągacza wirnika, Potem najlepiej wymontować silnik z ramy agregatu i rozebrać na stole
  • Poziom 11  
    Czy po wymianie korbowodu, trzeba ustawiać rozrząd i sprawdzić luz na zaworach?

    Dodano po 9 [minuty]:

    slaw777 napisał:
    trzeba wykręcić w uj długą śrubę

    Tą śrubę muszę odkręcić tą centralną, od strony wentylatora, tam gdzie był zamontowany szarpak?

    [url=https://obrazki.elektroda.pl/7231979300_1589918029.jpg]Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik.

    Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik.[/url]

    Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik.
    Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik.

    Wykręciłem wszystkie śruby na obwodzie mocujące silnik do generatora ( zaznaczone na zdjęciu czerwoną strzałką), zaczynam rozdzielać te dwa elementy robi się luz jakiś 10 mm dalej nie idzie....jeszcze jutro muszę się przyjrzeć jak rozdzielić te oba elementy tj. silnik od generatora. Mam nadzieje, że nie ma śruby kontrującej prądnicę aby się do niej dostać to trzeba cała prądnicę rozbierać....
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Zdejmij ten czarny dekiel z tyłu prądnicy (alternatora) to zobaczysz łeb śruby o której pisałem (przechodzi przez całą długość osi wirnika i jest wkręcona w wał korbowy)
  • Poziom 11  
    Zrobiłem na szybko ściągacz ( od środka osi ściągacza jest nakrętka, która wypycha prądnicę), aby oddzielić prądnice od silnika, jednak do pewnego momentu szło delikatnie robiłem., ręką można to oddzielić do pewnego stopnia, poddaje siię jakby trzymał wentylator prądnicy tek, który jest z przodu silnika i nie weim czy nie trzeba rozpoławiać samej prądnicy, dołączam zdjęcia:
    Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik. Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik. Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik.

    Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Robisz to źle !
    Usiłujesz ściągaczem wypchnąć wirnik z obudowy generatora, a musisz go rozłączyć z wałem korbowym silnika, z którym jest połączony stożkiem
    Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik.
    Narysowałem o co chodzi (mniej, więcej ;) )
    Jeśli w wirniku jest nacięty gwint wewnątrz, to wkręcasz długi, gwintowany pręt i nim ściągasz lub odciągasz łyżką generator od silnika i walisz młotkiem w łeb poluzowanej śruby, którą wykręciłeś z wirnika
  • Poziom 11  
    No właśnie tak myślałem, żę robię żle. Na początku jak wkręciłem gwintowany pręt do stukałem w niego młotkiem ale trochę obawiałem się o gwint, bo ten pręt dość miękki kupiłem. Spróbuje raz jeszcze, ten stożek po paru uderzeniach powinien puścić. Dziękuję za rozjaśnienie sprawy, nawet tak na logikę mi to nie pasowało jak ja ściągałem.

    Okazało się, że zawór się urwał i blokował tłok. Wystarczyło by ściągnąć pokrywę zaworów i było by wszystko jasne, eh człowiek uczy się na błędach ale nic nauka nie idzie w las:). Patrząc jak to było zrobione, bo już był kiedyś nawet chyba 2 razy u mechanika, to nie było to fachowo( np. silikon na uszczelce pod głowica? nie wiem czy daje się dodatkowo montując z uszczelką? może mi wyjdzie lepiej zobaczymy.
    Tak to wygląda:
    Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik. Agregat prądotwórczy TA 1500 - Zatarł się silnik.

    Tak się zastanawiam jaka mogła być przyczyna, że zawór urwało (słaby materiał, zmęczenie materiału?) Czy np. niski stan oleju.
  • Moderator Samochody
    Ten zawór jest urwany, tj koniec trzonka ?, czy rozpiął się zamek (półstożki) i wpadł do cylindra ?
    Tak czy inaczej, jak zawór jest tak zgięty, to prawdopodobnie korbowód również. Po takim "dzwonie" tłok również mógł ucierpieć i pierścienie są zablokowane w zmiażdżonych rowkach
  • Poziom 11  
    Zawór jest urwany i wpadł do środka, sprawdzę luz pierścieni w rowkach i obejrze korbowód. Tak się zastanawiam czy wymieniać uszczelkę pod głowicą, tutaj jest płaska blaszka z obu stron na silikonie. Najważniejsze to chce części zamówić a nigdzie na bloku silnika nie ma wycechowane jaki to model silnika.?
  • Moderator Samochody
    Tą upg na silikonie to już ktoś musiał składać, albo fabrycznie jest goła blacha, albo powleczona takim ciemno szarym tworzywem, w każdym razie składa się ją na sucho, bez żadnego uszczelniacza. I tak będziesz musiał zamówić co najmniej zawór, uszczelka nie powinna być droga i należy ją wymienić
  • Poziom 11  
    carrot napisał:
    Tą upg na silikonie to już ktoś musiał składać,

    Tak kiedyś był 2 razy już w naprawie, 1 raz ze względu na stuki- wymieniony korbowód i 2 raz w naprawie zawór tez był już wymieniany. Zamówię uszczelkę i zawory i sprawdzę stan tłoka i korbowodu.
    Zastanawiam się skąd ubytek oleju, trochę zaolejony blok był, możliwe, że przez to.
  • Moderator Samochody
    Jak już wyjmiesz tłok, to zdejmij pierścienie i wsadź pojedynczo do cylindra, tak aby był równo ustawiony w miejscu, w którym pracuje i zobacz na szczeliny na zamkach, może są zużyte i stąd spalanie oleju
  • Poziom 11  
    Luz na zamkach pierścienia górnego - 0,20 do 0,35
    Luz na zamku pierścienia środkowego - 0.20 mm
    Luz między rowkiem pierścienia a pierścieniem - 0.15 mm i ciasno wchodzi szczelinomierz.
    Czytając na forum to powinno być ok, to nie ma co ich wymieniać.
  • Moderator Samochody
    Dokładnie, pierścienie są w porządku i nie ma potrzeby ich wymiany. Pozostaje zrobić głowicę i produkować prąd ;)
  • Poziom 11  
    Mam nadzieję, że to będzie wszystko chodzić:).
    Czekam właśnie na zawory, tylko to udało się dostać, uszczelkę pod głowicą będę musiał założyć starą ( gdyż tez nigdzie nie można dostać) ta używana uszczelka nie wygląda tak źle aby ja ponownie zamontować.
    Pytanie jakimi momentami dokręcić głowicę? ( mam wychylny klucz dynamometryczny Yato, przy odkręcaniu było około 50Nm, to tak myśle aby dać trochę ponad 40Nm, powinno być ok? i jaki luz na zaworze ssącym i wydechowym ustawić?
    Jednak tą starą uszczelke pod głowicą dam bez silikonu, ona dość ładnie wygląda, a pchać pod nią silikon nie ma sensu.
  • Poziom 11  
    Agregat działa bardzo ładnie silnik pracuje:), już go przetestowałem podczas ścinania żywopłotu na działce.