Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz buferowy jako prostownik samochodowy

17 Maj 2020 16:15 681 17
  • Poziom 14  
    Zasilacz buferowy jako prostownik samochodowy

    Witam chciałem zapytać jakie modyfikacje muszę wykonać aby wykorzystać ten zasilacz buferowy jako prostownik
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 37  
    Jaka jest wydajność prądowa tego zasilacza?
    Pewnie ok. 1 A, czyli za mało do akumulatorów samochodowych.
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Schemat z post # 7 może być używany do ładowania akumulatora prądem do 3A ( prąd ograniczony możliwościami stabilizatora LM350).Wymaga to transformatora o napięciu uzwojenia wtórnego 15-16V, zdolnego oddać do obciążenia 3.5-4A. Dla naładowania akumulatora 60Ah czas ładowania wzrośnie o 2 razy. Przy wymianie LM350 na LM338, transformatora i diod mostku, prąd ładowania można zwiększyć do 5A. Aby jeszcze zwiększyć prąd, do US należy dodać tranzystor . Napięcie ładowania należy zwiększyć do 14.2-14.4 V. w tym celu przewidziano potencjometr R3.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    koza350 napisał:
    Wydajność prądowa to 1.2 A
    Czyli musiał bym zastosować inny transformator.
    A w samej płytce co muszę przerobić?

    Nic z tej płytki się nie nadaje.
    Wszystko 5- razy za słabe.
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Kolego, CYRUS2! A dlaczego właśnie do 5 razy wszystko za słabe. Jeszcze nie znamy której pojemności akumulator u autora tematu czy , chociażby, który ma samochód, żeby w przybliżeniu orientować się względem pojemności akumulatora. A może do 6 razy czy 10, a może tylko do 4 razy. Akumulator nie obowiązkowo ładować prądem 1/10 pojemności, można ładować i mniejszym, przy proporcjonalnym wydłużeniu czasu ładowania.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    koza350 napisał:

    Witam chciałem zapytać jakie modyfikacje muszę wykonać aby wykorzystać ten zasilacz buferowy jako prostownik


    Musiałbyś zmusić ten układ aby ładował nie jak jest fabrycznie do 13,8 V tylko do 15 V. Niemniej jednak jak się Tobie to uda to pamiętaj, że tak wykonany prostownik będzie ładował przeciętny, samochodowy akumulator bardzo długo. Gdyż takie zasilacze buforowe mają małą moc a co za tym idzie wydajność prądową. One są przystosowane do ładowania akumulatorów o pojemnosć 7-12 Ah. Natomiast akumulator samochodowy ma przeciętnie 55 Ah lub więcej, więc czas ładowania będzie nieznośnie długi. Dla przykładu zrobiłem sobie taką ładowarkę z zasilacza z laptopa Toshiba. Zasilacz ma parametry 15 V / 8 A. W rzeczywistości napięcie wynosi 15,3 V. Takim zasilaczem, wielkości osełki masła szybko doładowuję nawet duży akumulator samochodowy.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Można nieco podnieść napięcie, gdyż standardowo zasilacz buforowy jest ustawiony dla pracy buforowej - jak nazwa wskazuje, czyli zwykle napięcie mieści się w przedziale 13,5-13,7 V. Natomiast akumulator do zabawki pracuje w trybie cyklicznym. Dla trybu cyklicznego trzeba napięcie ładowania zasilacz podnieść do 14,4-14,7 V. Wtedy akumulator trzeba po naładowaniu odłączyć od zasilacz - co zresztą będzie miało miejsce, gdyż nie da się jeżdzić samodzikiem z podłączoną ładowarką. Zasilacz z podniesionym napięciem skuteczniej i znacznie szybciej naładuje akumulator.
    Pozdrawiam!
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Autorze tematu - autor zamyka tematy ostatnim postem.
    Klikając w ikonkę "rozwiązano".