Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Uszkodzenie pakietu baterii -

mariuszml 17 May 2020 17:06 864 10
Testo
  • #1
    mariuszml
    Level 11  
    Witam wszystkich.

    Posiadam niemiecki rower MIFA wyposażony w silnik 250W oraz baterię 36V 11.6 Ah zorganizowaną w formie dziesięciu pakietów po cztery ogniwa Panasonic NCR18658. Rower ten nie był użytkowany przez długi czas, niestety bateria nie była w międzyczasie podładowywana. Efektem tego była trudność z inicjacją procesu ładowania (napięcie na całej baterii przed ładowaniem wynosiło 25V) zaś zasilacz zachowywał się jakby nie by był w ogóle podłączony albo bateria była naładowana do pełna (napięcie na stykach było ale brak wysokiego prądu ładowania sygnalizowanego czerwoną kontrolką). Udało mi się ostatecznie wymusić proces ładowania przystawiając wewnątrz baterii na moment między + i - kabla zasilacza opornik ceramiczny 150 Ohm (bocznik) no i ostatecznie ładowanie zaczęło działać.

    Pojawił się natomiast inny problem - ładowarka przestaje ładować w chwili gdy wg wskaźnika bateria jest naładowana do ok.80%. Napięcie na wszystkich celach wynosi po naładowaniu 36,8V czyli chyba OK, ale już napięcie na poszczególnych pakietach (po cztery ogniwa) chyba nie jest poprawne jeżeli:
    - na sześciu z nich napięcie wynosi ~4.2V
    - na czterech wynosi ~3.2V

    Czy dobrze rozumuję że pakiety ~3.2V mogą mieć uszkodzone po jednej celi ? Czy z tego wynikała by mniejsza pojemność wskazywana przez wskaźnik % naładowania ? Jeżeli ładowanie zatrzymywane by było zawsze w okolicach tego samego napięcia 36,8V, to na każdej czwórce ogniw powinno być chyba 36,8V/10 = ~3.7V ?
  • Testo
  • #2
    vieleicht
    Level 36  
    Po pełnym naładowaniu powinno być jakieś 42V.
    Wartość 3,2 V wskazuje na to, że się nie ładowały podczas tego procesu, a 25V przed ładowaniem to średnio 2,5V na ogniwo, czyli sporo poniżej minimalnego dopuszczalnego napięcia rozładowania. Możliwe że niektórych ogniw nie uda się już reaktywować.
  • #3
    mariuszml
    Level 11  
    OK, czyli należało by się dobrać do tych pakietów 3.2V i sprawdzić w nich pojedyncze ogniwa i wymienić te na których w ogóle nie ma napęcia....

    PS. Opcję z rezystorem sam wymyśliłem, to co u mnie się działo to chyba to co inni opisywali jako "zablokowana bateria". To może być proste rozwiązanie na taki scenariusz.
  • Testo
  • #4
    vieleicht
    Level 36  
    Przy takim stanie baterii trzeba rzeczywiście każde ogniwo z osobna sprawdzić.
  • #5
    mariuszml
    Level 11  
    vieleicht wrote:
    Przy takim stanie baterii trzeba rzeczywiście każde ogniwo z osobna sprawdzić.

    No fakt. Ale w pierwszej kolejności planuję się skupić na tych najbardziej uszkodzonych.

    42V, 2A wg opisu na obudowie podaje moja ładowarka (tak faktycznie jest), ale czy na pewno podobne napięcie powinno być na stykach baterii deklarowanej jako 36V'oltowa po jej naładowaniu i odłączeniu od zasilania ?
  • #6
    vieleicht
    Level 36  
    4,2V to w pełni naładowane ogniwo i maksymalne napięcie, którego dla większości ogniw nie można przekraczać. Zaraz po ładowaniu dla 10 takich szeregowo powinno być prawie 42V bez obciążenia.
  • #7
    mariuszml
    Level 11  
    OK, dzięki.
  • #8
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    mariuszml wrote:

    - na sześciu z nich napięcie wynosi ~4.2V
    - na czterech wynosi ~3.2V
    Proces ładowania został przerwany przez BMS po wykryciu 4,2V na części ogniw pakietu. Stąd niedoładowanie pozostałych.

    W takiej sytuacji należy je "ręcznie" doładować do 4,2V korzystając z dowolnego zasilacza.
    Wbrew pozorom zadanie nie jest łatwe. Ogniwa są pod nadzorem modułu BMS, ale przy takim ładowaniu jest on tylko biernym obserwatorem. Cały więc obowiązek spadnie na Ciebie.
    Zatem ubrany w szaty BMS-a :) musisz pilnować by ładowane ogniwa nie przekroczyły 4,2V !!!.

    Po wyrównaniu wszystkich części pakietu do 4,2V możesz je trochę rozładować jazdą na rowerze, potem ponownie naładować ładowarką.
    Po kilku takich cyklach zajrzyj znów do pakietu bu ocenić jakość ogniw (pomiar napięcia szeregowo połączonych sekcji).
  • #9
    mariuszml
    Level 11  
    Dzięki za precyzyjną odpowiedź, już przymierzam rzeczone szaty ;)
    Czy w związku z powyższym sugerujesz że niekoniecznie te niedoładowane 4sztukowe pakiety 3.2V mają w sobie uszkodzone cele ? (jeszcze nie sprawdzałem bo nie miałem ostatnio czasu)
    Jaka pierwotna przyczyna mogła spowodować że nie zostały w pełni doładowane (jeżeli nie są uszkodzone) ?

    Dodam jeszcze co może być istotną wskazówką, że wszystkie cztery pakiety 3.2V znajdują się najbliżej wyjścia na sterownik silnika i najdalej od BMS'a.

    Rozważam także scenariusz który ponoć jest polecany przez producentów ogniw jako metoda na długie przechowywanie ogniw Li-Io i która ponoć korzystnie wpływa na ich regenerację - mianowicie "krioterapia" w zamrażarce. Co o tym sądzisz W.P. ?
    https://www.laptopshop.pl/Jak-ozywic-martwa-baterie-do-laptopa-blog-pol-1417178519.html
  • #10
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    mariuszml wrote:
    ...że niekoniecznie te niedoładowane 4sztukowe pakiety 3.2V mają w sobie uszkodzone cele?
    Może być wręcz odwrotnie.
    Na pakiet zasilający składa się łańcuch 10 połączonych równolegle grup ogniw.

    Dla lepszego zobrazowania można wyobrazić sobie, że rozciągasz pakiet 10 identycznych sprężyn połączonych szeregowo, mierząc precyzyjnie na ile [mm] rozciągnęła się każda.

    Może się okazać, że akurat ta, która osiągnęła 4,2cm wcale nie jest najlepsza. Pozostałe, które mają zaledwie 3,8cm akurat nie zardzewiały jak ta pierwsza.
    To tylko taka historyjka z sufitu dla unaocznienia zjawiska.
    mariuszml wrote:
    Dodam jeszcze co może być istotną wskazówką, że wszystkie cztery pakiety 3.2V znajdują się najbliżej wyjścia na sterownik silnika i najdalej od BMS'a.
    To nie ma znaczenia. BMS nadzoruje jednakowo wszystkie elementy łańcucha ogniw.

    Jeśli chodzi o zamrażanie to nie mam żadnej wiedzy na ten temat.
  • #11
    mariuszml
    Level 11  
    OK, dzięki. Spróbuję podładować każdy z tych 3.2v pakietów zasilaczem regulowanym który daje max. 1000mA z ustawieniem dokładnie 4.2V