Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia

18 Maj 2020 22:49 618 15
  • Poziom 20  
    Witam
    Trafił do mnie przy okazji innych napraw rower elektryczny. Sprawa prosta, ładowarka nie ładuje baterii (tzn. ładuje napięciem niższym o połowę) przez co elektronika baterii nie załącza przekaźnika i rower nie jest wspomagany. Na obudowie jest podane napięcie 36V tymczasem na wyjściu jest nieco powyżej 19V. Mruga szybko na zielono dioda informująca o stanie naładowania. Nie robiłem jeszcze takiej ładowarki więc dlaczego by nie spróbować :) Po stronie pierwotnej mamy kontroler PWM UC3844D , oraz TL555C i LM393. Po stronie drugiej PIC16C715, LM324D, TL431 i podwójną diodę RHRG1560C. Po wylucie kondensatora po stronie pierwotnej widać, że było tam kiedyś małe zwarcie. Nie wiem czy od tamtej pory nie działa bo rower przyjechał z Niemiec już niesprawny (albo był sprawny, stał gdzieś pod chmurką, dostał wilgoci no a ciąg dalszy wszystkim chyba znany :) )
    Myślę, że problem jest po stronie pierwotnej. Czy mogę jakoś zdiagnozować ten UC3844 - czy przypadkiem nie poleciał przez to zwarcie ? Chociaż nie wiem czy poleciał bo gdyby tak było to nie byłoby żadnego napięcia na wyjściu. Inne półprzewodniki posprawdzane w tym BUZ81. Dorzucam zdjęcia do całości
    i proszę szanownych kolegów o jakąś podpowiedź, co i jak sprawdzić :)

    Pozdrawiam

    Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Spec od komputerów
    adam_sil napisał:
    Po wylucie kondensatora po stronie pierwotnej widać, że było tam kiedyś małe zwarcie.

    Zmierzyłeś pojemność tego kondensatora? Oczyściłeś laminat pod tym kondensatorem? Na zdjęciu widać zwęglenie.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 20  
    O mostku zapomniałem ale jest OK. Z obliczeń wychodzi mi, że kondensator ma jakieś 112 uF. Mierzyłem miernikiem z zakresem do 20uF z kondensatorem połączonym szeregowo. To zwęglenie również usunąłem.

    Dodano po 43 [minuty]:

    Komparator LM393 działa, napięcia zasilające na układach prawidłowe
  • Poziom 20  
    ... nie nie, aż tak zaawansowanej technologii tam nie ma. Wszystkie ogniwa są połączone szeregowo, plus i minus są połączone bezpośrednio z gniazdem ładowania (przez bezpieczniki). Jak będę w domu to podeślę zdjęcie

    Dodano po 2 [godziny] 17 [minuty]:

    Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia

    Pakiety mają po 6V, są połączone szeregowo. Na pcb jest przekaźnik, pewnie włącza się automatycznie dając napięcie na wyjście gdy bateria ma określone napięcie.
    W tej chwili pakiety mają mniej więcej 2.9V - 3V,czyli daje to napięcie jakim ładuje ładowarka, czyli o połowę za mało.
    Problem jest w ładowarce, przejrzę jutro dokumentację kontrolera PWM i mikroprocesora, trzeba poznać zasadę działania :)To na pewno pierdoła będzie, może rezystor smd, posprawdzam wszystko i zobaczymy
  • Poziom 32  
    Darek.S napisał:
    A jakie to są ogniwa?

    tak czy owak tez należy je sprawdzić. Ładowarka ładowarką ale na niesprawnych ogniwach za daleko nie pojedziesz.
    Na początek próba ładowania z zasilacza laboratoryjnego i pomiar multimetrem. Przywarte ogniwa jak najbardziej mogą być powodem złej pracy ładowarki. A jak chcesz dokładnie wiedzieć co reprezentują ogniwa:
    Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia
  • Poziom 20  
    ... ok, jutro podłączę i posprawdzam je dokładnie, dzięki
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    gdyby się okazało , że ogniwa słabe /popsute to ja już bym w nowe takie ogniwa nie wchodził. Choć dostępne ale przecież nie za darmo.
    Kolega zrobił sobie rower z akumulatorami kwasowymi i szału nie było...
    Można kupić nowe ogniwa LI-ION z depakietów co właśnie zrobiłem w przypadku Parkside'a i jakoś te 10 cel upchnąć w oryginalnej obudowie ( myślę, że i tak uzyskałbyś większą pojemność) plus balancer i ewentualnie BMS ( BMS może być w rowerze)
    Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia.
    Do tego oczywiście musiałaby być inna ładowarka ale też można zrobić ( lub ładować laboratoryjnym)
    Druga opcja to całkowicie nowa bateria ale niestety w innej obudowie...
    Ładowarka baterii roweru elektrycznego - tylko połowa napięcia
  • Poziom 20  
    Ogniwa są ok, z ładowarka coś nie tak, sprawdzę ją w wolnej chwili
  • Poziom 20  
    Witam
    Chciałbym podziękować koledze Darkowi.S, który z uporem twierdził że winne mogą być ogniwa i tak właśnie było :D. Oprócz jednego pakietu udało mi się je ocucić i przywrócić napięcie zbliżone do 6V. Ten jeden pakiet osiągał napięcie tylko ok. 5,5V. Chwilę to trwało bo reanimowałem je prostownikiem samochodowym na czuja że tak powiem. Przeładowując nieco pozostałe pakiety osiągnąłem napięcie w granicach 36V i mogłem posprawdzać elektronikę. Właściwie nie było co sprawdzać, wszystko ruszyło. Wymieniłem pakiety na nowe i wszystko jest ok, rower pojechał wspomagany silnikiem elektrycznym :). Pomysł na wymianę ogniw super ale miało być szybko. Dzięki Darek.S za poświęcony czas. Pozdrawiam, trzymaj się ;)
  • Poziom 32  
    Darek.S napisał:
    gdyby się okazało , że ogniwa słabe /popsute to ja już bym w nowe takie ogniwa nie wchodził.

    czyli nie poszedłeś w LI-Ion...
    A napisałem dlatego, ze sam mam elektryka i to nawet z dość pojemna bateria bo 500Wh. Ale chodzi mi po głowie większa by np dojechać do Zakopanego...
    na tej co mam osiągam zasięg nawet ponad 100km ale w warunkach raczej płaskich i przy pokaźnym własnym wkładzie pedałowania. W górach zgoła inaczej...
  • Poziom 20  
    Darek.S napisał:

    czyli nie poszedłeś w LI-Ion...


    ... to już nie ode mnie zależało. To rower znajomego starszego pana, ktoś mu go wcisnął za 100 euro mówiąc, że działa tylko podładować baterie. Jeździ nim do córki mieszkającej w tej samej miejscowości, dziennie może zrobi maksymalnie 10 km. Chodziło przede wszystkim aby w miarę tanio przywrócić go do sprawności. Udało się a starszy pan jest mega szczęśliwy :) Dla siebie pewnie bym pokombinował ale póki co nie potrzebuję na razie wspomagania :) Jeszcze raz dzięki
  • Poziom 32  
    adam_sil napisał:
    ale póki co nie potrzebuję na razie wspomagania :)

    Wszystko zależy... też tak kiedyś myślałem... na elektryku można się tak samo zmęczyć ale robi się 30% większy przebieg i szybciej. No i mniejsze obciażenia stawów co od pewnego wieku ma znaczenie. A zawsze się ruszamy ( mam oczywiście na myśli rower bez manetki czyli tzw "pedelec". Mam dwa rowery - elektryka i karbona. Elektryka biore jak mi zależy na czasie lub dłuższa wycieczka ( ~/>100km). Karbon lżejszy ( ba trzy razy) i na płaskim zdecydowanie szybszy od elektryka pod warunkiem, że elektryk w trybie Eco a nie Boost. Pozdrawiam i cieszę się, że problem rozwiązany