Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Co zmienić w moim komputerze? Dysk ssd m.2 970 Evo

19 Maj 2020 23:55 342 12
  • Poziom 7  
    Na początek chciałbym wszystkich powitać i podziękować za niejednokrotną pomoc, niestety w tym przypadku musiałem utworzyć własny temat, ponieważ nie wiem co robić.

    Na początek aktualna specyfikacja mojego komputera:

    Płyta główna: MSI B250M BAZOOKA
    Procesor: Intel Pentium G4560 3.50GHz
    RAM: 2x4GB HyperX Savage Black XMP
    2x8GB HyperX Fury DDR4
    Karta graficzna: GTX 1080
    Dysk: ST500DM002 Segate
    Samsung 970 EVO Plus M.2 SSD
    Zasilacz: Chieftec (GPS-550A) 550W
    Obudowa: AeroCool QS-200 SE Advance
    Wentylatory: 2 przód 1 tył + boxowe chłodzenie procesora
    Windows 7 Professional

    Prosiłbym o pomoc, ponieważ czuję że mam ogromny bałagan w moim PC. Wszystko działa super szybko, gry np. Metro Exodus, Dirt 2.0, Wiedźmin 3, GTA 5, DOOM, M&B II: Bannerlord na maksymalnych ustawieniach chodzi płynnie na rozdzielczości 1920x1080 w 60kl/s, a samo ładowanie jest błyskawiczne. Gdy włączam starsze gry lub League of Legens to komputer się bardzo nudzi.

    1. Nie jestem pewny czy kupno dysku m.2 to był dobry pomysł, zastanawiam się nad sprzedażą i wymianą na zwykły ssd 1 TB pod SATA np. Samsung 860 QVO.

    Pierwszy problem miałem przy zainstalowaniu Windows 7 na tym dysku bez ingerencji dysku twardego w rozruch, ogarnięcie tego zajęło mi 4 dni, ale udało się to zrobić i wszystko śmiga prawie miesiąc.

    Druga rzecz to instalowanie coraz więcej gier na tym dysku i kończące się miejsce, przy kupnie nie zwracałem na to uwagi bo 500gb mi wystarczało.

    Trzecia to temperatura, która normalnym użytkowaniu to 50-55 stopni. Zbiłem je do 40-45 i niecałych 60 w stresie, ale musiałem uruchomić wentylatory w karcie graficznej, przez co zrezygnowałem z trybu pasywnego.

    Czwarta to uświadomienie samemu sobie że niepotrzebnie kierowałem się tym, że mam wolny slot m.2 w płycie głównej. Liczyłem na jakąś mega wydajność nad ssd i wolałem postawić na nowszą technologie. Okazuje się jednak, że ze zwykłego ssd też byłbym zadowolony i miałbym w tej samej cenie 2 razy większą pojemność. Tu zaznaczę że wcześniej używałem tylko dysku hdd.

    2. Chciałbym zakupić dysk zewnętrzny lub jakiś hdd na dane minimum 2T, a z 500gb dysku całkowicie zrezygnować. Może ktoś poleci jakiś dysk. Zaznaczam że moja obudowa jest bardzo mała, są 2 miejsca na montaż dysku pionowo, z czego dolnego nie założę, przez ogromną kartę graficzną, a w kieszonce mam czytnik kart sd

    3. Miałem jeszcze dziwny problem z systemem.
    Gdy oglądałem powtórkę meczu w League Of Legend i wcisnąłem przyśpieszenie, komputer zawiesił się. Obraz stał w miejscu, klawiatura i myszka przestały działać. Nie dało się niczym wybudzić systemu, więc zrobiłem reset i Windows przestał się uruchamiać. Była animacja, zatrzymywała się i po około 1 minucie robił się czarny ekran, a komputer nadal pracował. Za każdym razem miałem to samo, dopiero po włączeniu systemu w trybie awaryjnym, wyłączeniu i uruchomieniu normalnie działał, ale tylko chwile i znowu się zawieszał. Podłączyłem inny dysk z system i to samo. Ładował się tylko po uruchomieniu trybu awaryjnego. Odłączyłem go z prądu na 4 godziny i po włączeniu nadal było to samo. Pomogło dopiero odpięcie stacji DVD od zasilacza. Za drugim razem komputer był włączony około 5 godzin i używałem tylko internetu. Uruchomiłem bardzo mało wymagającą grę, poszedł jakiś load i wszystko się zawiesiło, zrobiłem reset i znowu przestał się ładować system. Pomogło odłączenie dysku zewnętrznego pod USB. Z ciekawości podłączyłem wczoraj stacje DVD i razem z dyskiem zewnętrznym wszystko działa. Nigdy nie zdarzyło się, żeby w czasie grania w wymagające gry coś się zawiesiło, tylko przy jakimś mało wymagającym procesie.

    4. Kolejną rzeczą jest rozbudowa, aktualnie mam 4 kości RAM 2x4 + 2x8, czyli 24GB, jest to całkowicie niewykorzystywane, a nawet zastanawiam się czy taka konfiguracja tylko nie spowalnia komputera. Nie ciąży mi to, bo pierwsze kości zakupiłem 3 lata temu, a drugie rok temu, bo 8gb to jednak za mało. Po prostu dołożyłem nowe do wolnych slotów i nie mogłem przymierzyć się do sprzedania starych.

    Wiem że mój procesor jest nieporozumieniem w tym zestawie, ale po prostu nie wiem co z tym zrobić. Procesor był hitem w 2017 i kupiłem go pod gtx 660 2gb . Gry działają, temperatury są niskie, ale czuję że moja obecna karta graficzna nie jest w pełni wykorzystywana. Zastanawiałem się nad jakąś i5 lub i7 pod moją płytę główną, ale z drugiej strony niewiele drożej wyjdzie mi przejście na na nowszy socket 1151 i procesor np. i5-9400F, który powinien być idealny pod GTX 1080 (moim zdaniem). Biorę też pod uwagę AMD, nie pamiętam jaki mnie zainteresował, ale był to chyba Ryzen 7 2700. Bardzo mnie to ciekawi, bo na gtx 660 GTA 5 online mimo niższych ustawień procesor działał na 100% i zdarzały się przycinki lub spadki FPS. Teraz też działa na 100% ale o przycinaniu nie ma mowy, ustawienia są na full (zmniejszyłem tylko suwaki otoczenia/ludności i filtrów, bo czułem lekką niestabilność przy jeździe samochodem).

    Czy opłaca się wymieniać zasilacz, pół roku temu coś w nim piszczało, ale przestało i był cichutki. Ostatnio zaczęło w nim coś brzęczeć, okazało się że to wentylator. Wymontowałem i założyłem wentylator z mojego starego (w sumie sprawnego) zasilacza Modecoma Feel 3 500W. Teraz jest niesłyszalny. Na szybko zmierzyłem linię 12v (trochę lepszym miernikiem) i bez obciążenia było 12.26, a na Metro Exodus utrzymywało się między 11.88 a 12.00 (zależnie od lokalizacji), w Dirt 2.0 podobnie. Jak znajdę trochę czasu to postaram się go obciążyć na chociaż 2 godziny przy Wiedźminie 3.

    5. Ostatnia rzecz jaka mnie nurtuje od lat, czyli przesiadka na Windows 10. Jestem bardzo przywiązany do Windowsa 7 i uważam że jest to najlepszy system, który Microsoft zadeptuje dla 10. Wiele poprawek których potrzebowałem szukałem po różnych stronach bo Microsoft je udostępnił, ale usunął. Dwa razy miałem Win 10 i nie wytrzymywałem psychicznie, po 2 dniach wracałem do Windows 7 i tak siedzę już 2 lata. Dodam że mam Xbox One, który fakt że kurzy się prawie rok pod biurkiem, ale mam na nim dużo gier w które chyba mogę grać na PC. Do tego w kilka gier już nie zagram na 7. Wiem że to sprawa indywidualna, ale może to już pora żeby się przełamać i mimo zarzucanej inwigilacji i psujących system aktualizacje przejść na niechciany system. Plan był postawienie obok 7, 10 na przygotowanej partycji 60GB, ale nie jestem pewny czy wystarczy. Na razie nie chciałem dłubać, bo pewnie znowu coś się zepsuje i będę tracił czas żeby to naprawić.

    6. Czy zwykły dysk SSD pod SATA, normalnie przyjmie Windowsa i będzie się z niego bootował bez kombinacji, jakie miałem z m.2?

    Dużo tego, ale liczę na waszą pomoc, bo robi się z tego komputera niezła skarbonka.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 10  
    pkt. 6 Zwykły dysk ssd widziany jest w systemie identycznie jak dysk m.2, mogą się one różnic jedynie parametrami odczytu/ zapisu o czym informuje producent.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 7  
    Pixom2 napisał:
    pkt. 6 Zwykły dysk ssd widziany jest w systemie identycznie jak dysk m.2, mogą się one różnic jedynie parametrami odczytu/ zapisu o czym informuje producent.


    Widziany będzie na zainstalowanym systemie, ale czy będzie botootwał się z niego system? Na ten moment wspomagam się dyskiem hdd, bo namieszałem w biosie i musiałem go całkowicie zrestartować. Teraz po odpięciu hdd nie można uruchomić systemu.
  • Pomocny post
    Moderator - Komputery Serwis
    Ramiroshi napisał:
    1. Nie jestem pewny czy kupno dysku m.2 to był dobry pomysł, zastanawiam się nad sprzedażą i wymianą na zwykły ssd 1 TB pod SATA np. Samsung 860 QVO.

    Witaj. Wszystko zależy od tego, czy chcesz dużo i słabo, czy mniej i szybciej. Serie QVO są oparte o pamięci QLC. Mają niską wytrzymałość (jeśli chodzi o ilość zapisów), mają też dość niską prędkość (producenci dysków nadrabiają to stosowaniem dużego bufora cache i sztuczkami z optymalizacją zapisów). Ogólnie jeśli chodzi o wydajność NVMe to jest wysoka, ale często trudno ją odróżnić "na oko" od wydajności SSD SATA. Natomiast jeśli jest już ten dobry dysk, to nie warto go sprzedawać. Lepiej sobie dokupić drugi dysk SSD, jeśli jest konieczny, ale szybki i względnie niezawodny dysk pozostawić na system.

    Ramiroshi napisał:
    Pierwszy problem miałem przy zainstalowaniu Windows 7 na tym dysku bez ingerencji dysku twardego w rozruch, ogarnięcie tego zajęło mi 4 dni, ale udało się to zrobić i wszystko śmiga prawie miesiąc.

    Z racji takiej, że Windows 7 był wyprodukowany kawał czasu przed dyskami NVMe - nie obsługuje on natywnie takich dysków. Na szczęście da się zintegrować sterownik (bądź załadować go po uruchomieniu instalatora). Więcej problemów z tym być nie powinno.

    Ramiroshi napisał:
    Druga rzecz to instalowanie coraz więcej gier na tym dysku i kończące się miejsce, przy kupnie nie zwracałem na to uwagi bo 500gb mi wystarczało.

    Niestety 500GB to nie jest powalająca ilość jeśli chodzi o instalowanie gier. Szczególnie jeśli chce się instalować kilka na raz, teraz gra potrafi zajmować 50GB czy więcej, więc miejsce szybko się kurczy. Można sobie albo dołożyć duży i tani dysk talerzowy (ładowanie gier czy etapów będzie dłuższe, ale w grze już powinno wszystko działać rozsądnie), albo coś taniego i dużego SSD - chociaż tutaj przez pewną niechęć do QLC raczej szukałbym konstrukcji na kościach TLC.

    Ramiroshi napisał:

    Trzecia to temperatura, która normalnym użytkowaniu to 50-55 stopni. Zbiłem je do 40-45 i niecałych 60 w stresie, ale musiałem uruchomić wentylatory w karcie graficznej, przez co zrezygnowałem z trybu pasywnego.

    Wysoko, ale dyski SSD grzeją się bardziej niż HDD. 60 stopni jest jeszcze temperaturą do przełknięcia. Na niektórych płytach dysk jest schowany pod grafiką, co nie wpływa rewelacyjnie na jego chłodzenie, jeśli wentylatory są wyłączone. Warto je włączyć, tym bardziej że przy niskim obciążeniu i tak i praktycznie pewnie nie słychać.

    Ramiroshi napisał:
    Czwarta to uświadomienie samemu sobie że niepotrzebnie kierowałem się tym, że mam wolny slot m.2 w płycie głównej. Liczyłem na jakąś mega wydajność nad ssd i wolałem postawić na nowszą technologie. Okazuje się jednak, że ze zwykłego ssd też byłbym zadowolony i miałbym w tej samej cenie 2 razy większą pojemność. Tu zaznaczę że wcześniej używałem tylko dysku hdd.

    Pewnie masz rację. Już za to, że kupiłeś 970 EVO przepłaciłeś, są inne dyski, znacznie tańsze, które sa również przyzwoite. Nie szukając daleko Plextor M9PeG (z radiatorem), Patriot VPN100 (też z radiatorem, teraz był ostatnio w kilku miejscach w promocjach, więc ciut niż zwykle), Są też przyzwoite modele bez radiatora (Plextor M9PeGN - to jest dokładnie model M9PeG tylko bez radiatora), czy PNY XLR9 CS3030. No ale masz już 970 Evo, za jakość i wydajność trzeba dopłacić, co uczyniłeś.

    Ramiroshi napisał:
    2. Chciałbym zakupić dysk zewnętrzny lub jakiś hdd na dane minimum 2T, a z 500gb dysku całkowicie zrezygnować. Może ktoś poleci jakiś dysk. Zaznaczam że moja obudowa jest bardzo mała, są 2 miejsca na montaż dysku pionowo, z czego dolnego nie założę, przez ogromną kartę graficzną, a w kieszonce mam czytnik kart sd

    Zewnętrzny dysk będzie porażką wydajnościową. Już lepiej nawet 2.5" dysk sobie kupić. Albo lepsza obudowę. HDD 3.5" da się też zamontować w zatoce 5.25", jeśli masz taką wolną.

    Ramiroshi napisał:
    3. Miałem jeszcze dziwny problem z systemem.
    Gdy oglądałem powtórkę meczu w League Of Legend i wcisnąłem przyśpieszenie, komputer zawiesił się. Obraz stał w miejscu, klawiatura i myszka przestały działać. Nie dało się niczym wybudzić systemu, więc zrobiłem reset i Windows przestał się uruchamiać. Była animacja, zatrzymywała się i po około 1 minucie robił się czarny ekran, a komputer nadal pracował. Za każdym razem miałem to samo, dopiero po włączeniu systemu w trybie awaryjnym, wyłączeniu i uruchomieniu normalnie działał, ale tylko chwile i znowu się zawieszał. Podłączyłem inny dysk z system i to samo. Ładował się tylko po uruchomieniu trybu awaryjnego. Odłączyłem go z prądu na 4 godziny i po włączeniu nadal było to samo. Pomogło dopiero odpięcie stacji DVD od zasilacza. Za drugim razem komputer był włączony około 5 godzin i używałem tylko internetu. Uruchomiłem bardzo mało wymagającą grę, poszedł jakiś load i wszystko się zawiesiło, zrobiłem reset i znowu przestał się ładować system. Pomogło odłączenie dysku zewnętrznego pod USB. Z ciekawości podłączyłem wczoraj stacje DVD i razem z dyskiem zewnętrznym wszystko działa. Nigdy nie zdarzyło się, żeby w czasie grania w wymagające gry coś się zawiesiło, tylko przy jakimś mało wymagającym procesie.

    Mogą to być pierwsze objawy usterki karty graficznej, zasilacza (zdaje się, że ma już parę lat), lub pamięci RAM (ta ostatnia może zostać profilaktycznie sprawdzona programem typu memtest).

    Ramiroshi napisał:
    4. Kolejną rzeczą jest rozbudowa, aktualnie mam 4 kości RAM 2x4 + 2x8, czyli 24GB, jest to całkowicie niewykorzystywane, a nawet zastanawiam się czy taka konfiguracja tylko nie spowalnia komputera. Nie ciąży mi to, bo pierwsze kości zakupiłem 3 lata temu, a drugie rok temu, bo 8gb to jednak za mało. Po prostu dołożyłem nowe do wolnych slotów i nie mogłem przymierzyć się do sprzedania starych.

    Nadmiar pamięci RAM w niczym nie przeszkadza.

    Ramiroshi napisał:
    Wiem że mój procesor jest nieporozumieniem w tym zestawie, ale po prostu nie wiem co z tym zrobić. Procesor był hitem w 2017 i kupiłem go pod gtx 660 2gb . Gry działają, temperatury są niskie, ale czuję że moja obecna karta graficzna nie jest w pełni wykorzystywana. Zastanawiałem się nad jakąś i5 lub i7 pod moją płytę główną, ale z drugiej strony niewiele drożej wyjdzie mi przejście na na nowszy socket 1151 i procesor np. i5-9400F, który powinien być idealny pod GTX 1080 (moim zdaniem). Biorę też pod uwagę AMD, nie pamiętam jaki mnie zainteresował, ale był to chyba Ryzen 7 2700. Bardzo mnie to ciekawi, bo na gtx 660 GTA 5 online mimo niższych ustawień procesor działał na 100% i zdarzały się przycinki lub spadki FPS. Teraz też działa na 100% ale o przycinaniu nie ma mowy, ustawienia są na full (zmniejszyłem tylko suwaki otoczenia/ludności i filtrów, bo czułem lekką niestabilność przy jeździe samochodem).

    Jak zacznie Koledze brakować wydajności to warto wymienić całą platformę, 9 gen Intela już się kończy, za chwilę w sklpeach będzie gen 10, tyle że jeszcze z płytami w absurdalnych cenach (bo same topowe modele wyjdą na start). Swoją drogą Ryzen 3600 oceniam jako procesor najkorzystniejszy do gier. Ryzen 2700 kosztuje tyle samo (mniej więcej). 2700 ma 8 rdzeni, 3600 ma 6 rdzeni. 3600 ma szybsze rdzenie. Mało gier potrafi zrobić rozsądny użytek z większej ilości rdzeni, więc zwykle Ryzen 3600 wygrywa w grach z Ryzenem 2700. 3600 po podkręceniu (lub 3600X, czyli jak dla mnie fabrycznie podkręcony model 3600) jest dobrym konkurentem i5-9600K.

    Ramiroshi napisał:
    Czy opłaca się wymieniać zasilacz, pół roku temu coś w nim piszczało, ale przestało i był cichutki. Ostatnio zaczęło w nim coś brzęczeć, okazało się że to wentylator. Wymontowałem i założyłem wentylator z mojego starego (w sumie sprawnego) zasilacza Modecoma Feel 3 500W. Teraz jest niesłyszalny. Na szybko zmierzyłem linię 12v (trochę lepszym miernikiem) i bez obciążenia było 12.26, a na Metro Exodus utrzymywało się między 11.88 a 12.00 (zależnie od lokalizacji), w Dirt 2.0 podobnie. Jak znajdę trochę czasu to postaram się go obciążyć na chociaż 2 godziny przy Wiedźminie 3.

    Jeśli działa wszystko stabilnie to nie opłaca się, chociaż wahania między 11.88 a 12.26V są dość duże, tym niemniej GTX1080 to dość ciężka dla zasilacza karta i między najniższym a najwyższym obciążeniem takie różnice w tym zasilaczu mogą występować. Niestety miernikiem nie da się w pełni oszacować stanu zasilacza, można zrobić tylko podstawowy pomiar. Warto ten zasilacz rozkręcić i sprawdzić, czy nie ma przebarwień i spuchniętych kondensatorów - jeśli są to warto wymienić i używać dalej.

    Ramiroshi napisał:
    5. Ostatnia rzecz jaka mnie nurtuje od lat, czyli przesiadka na Windows 10. Jestem bardzo przywiązany do Windowsa 7 i uważam że jest to najlepszy system, który Microsoft zadeptuje dla 10. Wiele poprawek których potrzebowałem szukałem po różnych stronach bo Microsoft je udostępnił, ale usunął. Dwa razy miałem Win 10 i nie wytrzymywałem psychicznie, po 2 dniach wracałem do Windows 7 i tak siedzę już 2 lata. Dodam że mam Xbox One, który fakt że kurzy się prawie rok pod biurkiem, ale mam na nim dużo gier w które chyba mogę grać na PC. Do tego w kilka gier już nie zagram na 7. Wiem że to sprawa indywidualna, ale może to już pora żeby się przełamać i mimo zarzucanej inwigilacji i psujących system aktualizacje przejść na niechciany system. Plan był postawienie obok 7, 10 na przygotowanej partycji 60GB, ale nie jestem pewny czy wystarczy. Na razie nie chciałem dłubać, bo pewnie znowu coś się zepsuje i będę tracił czas żeby to naprawić.

    Ja też wolę Win7, niestety ze względu na brak wsparcia z nowszymi programami i grami będzie coraz gorzej. Sam brak wsparcia MS nie robi aż tak wiele, ale brak wsparcia autorów używanego oprogramowania już owszem. Tak więc niektóre nowsze gry już pod siódemką wcale nie pójdą.

    Na tyle na ile nie lubię Windowsa 10 muszę jednak obiektywnie stwierdzić, że po odpowiednim pogrzebaniu da się ten system nieco spacyfikować i dostosować do swoich potrzeb. Da się wyłączyć część kretyńskich dodatków i upierdliwości zafundowanych przez MS, część można ignorować, bo nie będą przeszkadzać. Jeśli chodzi o granie to Windows 10 będzie lepszym rozwiązaniem - nawet można zaryzykować stwierdzenie, że już jest.

    Według mnie 60GB na ten system to mało, sugerowałbym coś koło 100GB, chociaż oczywiście da się i na 60GB ścisnąć, jeśli się dobrze dba o porządek w systemie. Nawet na 32GB imitacje laptopów z magazynami eMMC sobie przecież z dziesiątką radzą (a to że po instalacji jest kilka GB na dane i soft to inny temat).

    Ramiroshi napisał:
    6. Czy zwykły dysk SSD pod SATA, normalnie przyjmie Windowsa i będzie się z niego bootował bez kombinacji, jakie miałem z m.2?

    Tak, SATA jest obsługiwane natywnie przez Windows 7 i nic nie trzeba kombinować.
  • Poziom 7  
    Czyli na ten moment, procesor zostawiam, bo szkoda pakować kasy skoro wszystko działa przyzwoicie. Przekonałeś mnie co do zostawienia sobie tego dysku, dokupię po prostu jakiś talerzowy (może ktoś poleci jakiś do 300-350zł).

    Do zasilacza, dodam że miałem miesiąc temu przypadki że komputer wyłączał się sam z siebie jakby stracił zasilanie i po ponownym uruchomieniu wszystko działało normalnie, zdarzyło się to losowo kilka razy, ale jak na razie nic takiego się nie powtórzyło.

    Kartę graficzną mam prawie rok, kupiłem ją używaną od jakiegoś kolesia co pracował w jakiejś firmie graficznej i miał tych kart z 10 na sprzedaż różnego rodzaju, ja wybrałem MSI GTX 1080 ARMOR. Zapłaciłem za nią z pudełkiem itd. 1.100zł więc długo się nie zastanawiałem, plomby nienaruszone i była czysta, ale raczej nie czyszczona przed sprzedażą. Grzać wiadomo, maksymalne temperatury miałem na niej około 78 stopni. Te problemy z zawieszaniem komputera, pojawiły się dopiero po zainstalowaniu Windowsa na dysku m.2, podejrzewam że może być po to po częśći wina sterowników, bo zainstalowałem najnowsze, a na poprzednim systemie nie aktualizowałem ich od zakupu karty. Dzisiaj gdy uruchomiłem 3DMark w pewnym etapie fps spadło do 0 i zaczęło klatkować. Poczekałem chwilę i wyrzuciło błąd sterownika który odzyskał sprawność. Na poprzednim gtx 660 miałem to samo w niektórych grach (np. GTA 5), pomagało minimalne zmniejszenie zegarów w MSI Afterburner, chociaż sprzedałem ją dla znajomego i u niego śmiga na WoT, bez problemu i jest zadowolony. Spróbuje dzisiaj zainstalować starsze sterowniki i spróbować jeszcze raz. Oprócz tego postaram się przetestować RAM-y, ktoś mi kiedyś mówił że podobno takie mieszanie ramów może gorzej działać, niż żebym zostawił 2x8GB w dual chanel. Na ten moment w pierwszym kanale jest 2x4, a w drugim 2x8.

    Edit:
    Przeinstalowałem sterownik i uruchomiłem ponownie 3DMark, ustawiony jest limit na 60fps:
    Co zmienić w moim komputerze? Dysk ssd m.2 970 Evo
  • Pomocny post
    Moderator - Komputery Serwis
    Procesor warto zmienić tylko jak za grosze dostaniesz i5 6xxx/7xxx. Biorąc pod uwagę, że nowsze generacje procesorów mają więcej rdzeni, ceny czterordzeniowych i5 powinny spadać. Dwa rdzenie z Pentiuma to stanowczo za mało do dzisiejszych gier, karta jest mocno na wyrost do tej konfiguracji.

    Jeśli chodzi o stabilność zestawu i zasilacz piszczący kiedyś, a mający w tej cwhili parę lat - jest to pierwszy podejrzany, warto go niezależnie od wszystkiego rozkręcić i sprawdzić, czy kondensatory mają płaskie wieczka. Tylko tyle i aż tyle. Przy okazji wywalić z niego kurz, jeśli zalega.

    Firma graficzna sprzedająca nowe karty kojarzy mi się z osobami handlującymi karty graficzne po koparkach - warto przez rok czy dwa taką kartę katować i sprzedać z jeszcze względnie długą (roczną na przykład) gwarancją producenta. A karty wymęczone, bo ponad 8000 godzin na rok pracują z pełnym obciążeniem. Błędy typu sterownik odzyskał sprawność wskazują na pierwsze objawy uszkodzenia karty albo na niewydolny zasilacz, który nie jest w stanie jej poprawnie zasilić. Obie rzeczy do sprawdzenia.

    Kanały RAM powinny być symetrycznie zapełnione, a więc w pierwszym kanale powinna być jedna kość 4GB i jedna kość 8GB, w drugim to samo. Wstawienie 2x4GB do jednego kanału i 2x8GB do drugiego nie jest poprawną konfiguracją dla DC.
  • Poziom 7  
    Widocznie źle odczytałem instrukcje płyty głównej. Co zmienić w moim komputerze? Dysk ssd m.2 970 Evo
    Teraz gdy wyjąłem kości RAM to na 8gb piszę 1.2v, a na 4gb 1.35v, ale to chyba nie ma znaczenia.
  • Moderator - Komputery Serwis
    Pobierz CPU-z i wstaw zrzuty ekranu zakładek Memory oraz SPD (w SPD zrób dwie fotki - raz ze slotem pokazującym pamięć 4GB, raz ze slotem pokazującym pamięć 8GB). Będzie można ustalić, czy powinny one współpracować bezpiecznie.
  • Moderator - Komputery Serwis
    Zestaw jak widać ustawił się na DDR4-2133-CL15, a dla tej prędkości obie pamięci mogą być zasilane z 1.20V. Jeśli na płycie jest możliwość ręcznego ustawienia to można próbować DDR4-2400-CL15 ustawić, może w okolicy 1.2V pójdzie, jeśli nie to można do 1.25V czy 1.3V podbić. Albo zostawić jak jest.
  • Poziom 7  
    Jutro zobaczę co da się z tym zrobić, bo w biosie coś tam da się poprzestawiać, ale tylko do 2400.
  • Poziom 7  
    Próbowałem i mimo wszystko nadal w CPUID nic się nie zmieniło i mam 2133. Chyba że coś źle ustawiam w biosie:
    Spoiler:
    Co zmienić w moim komputerze? Dysk ssd m.2 970 Evo Co zmienić w moim komputerze? Dysk ssd m.2 970 Evo Co zmienić w moim komputerze? Dysk ssd m.2 970 Evo Co zmienić w moim komputerze? Dysk ssd m.2 970 Evo Co zmienić w moim komputerze? Dysk ssd m.2 970 Evo
  • Poziom 7  
    Problem z zawieszaniem się na logo windowsa powrócił. Nie pomogło odpinanie stacji DVD, wentylatorów, nawet reset biosu, bo dość mocno namieszałem. Dopiero jak odpiąłem i wpiąłem wtyczki przy karcie graficznej system startuje. Jeśli będzie się to powtarzać, to chyba czeka mnie wymiana zasilacza. Zastanawia mnie tylko, dlaczego jak podpiąłem inny dysk z laptopa, to system z niego normalnie się uruchamiał, a po kilkugodzinnym obciążeniu nic się nie wyłącza itd. Możliwe że sam coś sknociłem, bo przekładałem RAM i chciałem zobaczyć jaka wydajność będzie na 2x8gb 2400mzh, ale się zawiodłem i założyłem wszystkie.

    Mimo że taktowania są zbijane do 2133mzh, to i tak 2x4 + 2x8 robi lepszą robotę. Grałem kilka dni w Wiedźmina, wczoraj kilka godzin na ultra i zero problemów. Przy graniu na 2x8 mam bardzo często spadki, nawet o 20fps, a na 4 kościach występuje to bardzo rzadko i tylko o kilka fps. Jednak coś w tym jest i 4 pamięci działają szybciej od 2 z większym taktowaniem.