Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Topnik do lutowania twardego stali.

22 Maj 2020 17:35 285 4
  • Poziom 38  
    Witam,

    Jak to wygląda z lutowaniem mosiądzem na boraks? Na filmikach ludzie podgrzewają drut palnikiem i po wsadzeniu do boraksu ten się ładnie klei, u mnie z kolei nic nie przylega, nawet po mocnym podgrzaniu.
    Próbowałem też posypywać lutowany element, ale od razu palnik to zdmuchuje.

    Myślałem czy nie będzie lepsza pasta Amasan HS, ale nie wiem czy do mosiądzu się to nadaje, na razie działałem drutami otulonymi i te spisują się nawet ok, tylko że chciałbym używać też gołych ze względu na cenę.

    Pozdrawiam.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 38  
    Tak jest że drut po podgrzaniu klei się do boraksu. Możesz najpierw wstępnie podgrzać element lutowany a następnie posypać na niego boraks. Powinien się ładnie od razu rozpuścić tworząc szklistą strukturę.
  • TermopastyTermopasty
  • Warunkowo odblokowany
    Za dużą masz końcówkę palnika jak ci zdmuchuje. Kiepski pomysł lutowac stal na borax . Każdy robi robi jak chce. Ja czarna stal i kwasowa lutuje srebrem. Boraks jak pierze sie zachowuje. Robi się puszysty w trakcie podgrzewania kita płomienia. Trzeba technikę opanować. Ale za prawdę ci powiadam ze srebro to wszystkp ci polutuje. I jest dziecinne w lutowaniu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    bearq napisał:
    Tak jest że drut po podgrzaniu klei się do boraksu. Możesz najpierw wstępnie podgrzać element lutowany a następnie posypać na niego boraks. Powinien się ładnie od razu rozpuścić tworząc szklistą strukturę.

    Czasem trudno wyczuć ten moment podgrzania. Np jak kwasówke podgrzejesz za mocno to ciężko cos uzyskać. Niestety trzeba wprawy.
  • Poziom 38  
    Dało mi to do myślenia, bo otulina z powlekanego drutu ładnie się topi, a to co mam jako boraks już tak średnio, być może było to coś innego po prostu, chyba powtórzę eksperyment z boraksem kupionym prosto w sklepie, bo jakoś tak nie halo, jak do stali rozgrzanej do czerwoności nie chciał się kleić.
    Poza tym topiona otulina się pieniała, a specyfik który miałem jakoś nie za bardzo (teraz żałuję, że nie wziąłem "świeżego" boraksu podczas zamawiania drutu).


    Co do srebra, w cenie 2-3 kawałków drutu srebrnego mam 1kg mosiądzu, także przy takiej kalkulacji raczej więcej pójdzie na gazy niż sam lut, no i swoją drogą srebro ponoć lepiej płynie a mosiądzem łatwiej zrobić lut wypełniający (na razie robiłem próby i dobrze przemyślane połączenie mosiądzem ciężko rozwalić).
  • Poziom 38  
    Kupiłem nowy boraks i ten już bardzo ładnie się klei do ciepłego drutu, jednak wciąż lutowanie drutem otulonym idzie dużo łatwiej, mniej płomienia generuje, lepiej zwilża, jedynie w porównaniu do boraksu bardziej śmierdzi.

    Swoją drogą mam palnik TWL1 na propan i stal o grubości około 2mm lutuje się ładnie, ale już 5mm nawet z założonym wylotem nr 5 to męka, nie wiem czy zmiana tych wylotów daje jakiś większy efekt, skoro nasadka jest jedna, co oznacza ten sam inżektor dla wszystkich wylotów, już na nr 2 czasem mam tlen prawie w pełni otwarty (przy 1.5 bar jak w instrukcji) a wylot 5 sprawia jakby tylko jądro płomienia było grubsze (trochę więcej ciepła jest, ale nadal lekko za mało dla w/w grubości).