Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
BotlandBotland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Regulacja obrotów silnika krokowego Nema 17 17PM-K940

23 Maj 2020 18:28 288 13
  • Poziom 8  
    Witam.
    Mam silnik krokowy NEMA17 42mm 1.5A model MINEBEA- 17PM-K940
    https://allegro.pl/oferta/silnik-krokowy-nema...jcxNzZhZGEwNDMwY2QwMDdiNzk4NzdjNTk4MWVmZDQ%3D

    Do tego regulator silnika SSKv1
    https://allegro.pl/oferta/regulator-silnika-k...TVlNGQ0MjhlOWE3Mjc5ZjE3ZmQ0NmY4ZTI3NjgwMDM%3D

    i zasilacz komputerowy ATX 350 W - napięcie 3,3V; 5V; 12V
    Da się to poskładać by silnik się kręcił i można mu regulować obroty? Generalnie zależy mi na regulacji obrotów (w jakikolwiek sposób)
    posiadam jeszcze silniczek EM-288 STP-42D157-01 oraz EM-258 STP-42D144

    ps. podpinałem całość wg zaleceń sprzedających i nic.
    pozdrawiam
    Maciej
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • BotlandBotland
  • Specjalista elektronik
    Ten silnik jest uniwersalny (6-przewodowy) - może działać zarówno jako uni-, jak i bipolarny. Sterownik jest do unipolarnego, i w opisie aukcji masz schemat podłączenia.

    Na początek upewnij się, jakie sygnały podajesz na sterownik, bo są takie, które powodują brak kręcenia silnikiem - może podałeś akurat takie, które zatrzymują silnik?

    Jeśli nie działa, to przede wszystkim trzeba pomierzyć co się da (wystarczy typowy miernik uniwersalny):
    1. Sprawdź silnik: najmniejszy opór powinien być A'-A, A'-C, B'-B i B'-D; między A i B nie powinno być połączenia. Być może źle zidentyfikowałeś końcówki.
    2. Dalej silnik: jeśli połączysz A' z B' do +zasilania, a A, B, C, D będziesz kolejno łączyć z -zasilania, silnik powinien powoli się obracać - o 1 krok (nie podali, ale pewnie 1,8o) na każde przełączenie; przyczep jakąś wskazówkę do osi silnika, żeby zauważyć, czy zmienia położenie. Przy dowolnym połączeniu silnik powinien trzymać (oś nie daje się obrócić - no, może dużą siłą...).
    3. Możesz też sprawdzić pojawianie się napięcia między końcówkami, które mają połączenie wewnątrz silnika, kiedy obracasz oś silnika. Zwykle kręcąc ręką uzyskuje się parę V~.
    4. Jeśli silnik wygląda na sprawny, końcówki masz dobrze zindentyfikowane, to podłącz je do sterownika, i sprawdź, czy na wszystkich pojawia się napięcie zmienne.
  • BotlandBotland
  • Poziom 8  
    Regulacja obrotów silnika krokowego Nema 17 17PM-K940

    Takie podłączenie (rozumowanie ) jest błędne?
  • Specjalista elektronik
    Tu na rysunku masz pokazane cewki wewnątrz silnika - to nie są połączenia, do których byś miał dostęp. Napisali "pomijamy półcewki"... To nie całkiem tak - jak masz sterownik unipolarny, to A' i B' do +zasilania - nie pomijasz ich. A pozostałe do wyjść sterownika (są 4), i to we właściwej kolejności, bo przy złej będą np. tylko lekkie drgania, albo mała moc i niestabilna praca silnika.

    Ale przede wszystkim: jeśli w silniku gdzieś się przerwało jakieś połączenie, albo jeśli coś się uszkodziło w sterowniku, albo zwyczajnie dostaje on sygnał, który go wyłącza, to silnik nie ma szans prawidłowo działać, i trzeba zacząć od sprawdzenia, czy nie ma którejś z tych sytuacji. Co można sprawdzić w prosty sposób, żeby wyeliminować takie przyczyny, to należy posprawdzać.
  • Poziom 38  
    Jakim napięciem zasilasz to wszystko ?
  • Poziom 8  
    Dziękuję za całe info.
    ps. 12V

    Dodano po 10 [godziny] 50 [minuty]:

    Pomiar miernikiem
    1-3 daje opór 6 Ohm
    4-6 daje taki sam opór

    reszta tak jakby bez przejścia.

    pod w/w styki ręcznie kręcąc wytwarza się małe napięcie.

    podpinając A'z B' do + i kolejno - = zero reakcji.
  • Poziom 37  
    Witam !
    Cytat:
    "Pomiar miernikiem
    1-3 daje opór 6 Ohm
    4-6 daje taki sam opór"
    a 1-2, 2-3, 4-5 i 5-6, ile omów ?

    Jeśli reszta nie ma oporu to masz silnik bipolarny, a sterownik jest do silnika unipolarnego.
  • Poziom 8  
    własnie nic, takjaby nie było przejścia w ogóle
    dokładnie tak jak na silniku krokowym z 4 przewodami
  • Poziom 37  
    Silnik bipolarny, a sterownik jest do silnika unipolarnego.
    Bawiłem się kiedyś silnikiem bipolarnym i wyprowadziłem ze środka silnika piąty przewód ( oba środki uzwojeń ).
    W środku silnika pod pokrywą przy której są styki była płytka drukowana z połączeniami uzwojeń.
    Jak jest w Twoim silniku nie wiem.
  • Poziom 8  
    Sprzedający opisuje ze to silniczek unipolarny (dodatkowo 6 pinów na wyjściu).

    Generalnie potrzebuję uzyskać 6 obr/min dla małego obrotnika (dodatkowo jakaś regulacja +/-). Nie chcę się bawić w przekładnie, koła itp. Zwykły silnik i reduktor obrotów powoduje taki spadek mocy ze mogę to zatrzymać palcem bez użycia siły.
    Chętnie usłyszę pomysły.
    pozdrawiam
  • Specjalista elektronik
    1 i 3 to A i C, 4 i 6 to B i D - czy to znaczy, że A' i B' na 2 i 5 nie są podłączone? Jeśli tak jest, to silniczek jest bipolarny, bez możliwości działania jako unipolarny.
    Gdyby to był uniwersalny (tak, jak by wynikało z opisu), to między A', a dowolnym z A i C byłby opór 2x mniejszy, niż między A i C; analogicznie z B', B i D.

    Może należałoby jeszcze raz sprawdzić, a potem skontaktować się ze sprzedawcą i zgłosić mu, że przysłał nie taki silniczek, jak jest w opisie, bo on jest bipolarny.

    Można oczywiście uruchomić i bipolarny, ale z tym byłoby dużo zachodu. Najprostszy sposób (ale z dużymi stratami mocy i marnym działaniem), to oporniki od końcówek silnika (A,C,B,D) do +zasilania. Skoro silnik ma uzwojenia na 1,5A, to tyle (albo i więcej) powinno płynąć przez każdy z oporników, jeśli zostanie podłączony do zasilania - a więc oporniki np. 7R5, albo i 6R8, i o mocy ze 20W każdy. Takie oporniki dałoby się zrobić ze spirali grzejnej, raczej o sporej mocy, np. 1kW (ma opór z 52 omy, więc 1/7, czy 1/8 takiej spirali da pasujący opornik).

    Znasz zasadę działania wzmacniacza z wyjściem push-pull? Sterownik bipolarny ma takie wyjścia. A unipolarny ma tylko pull, bez push. Więc wypadałoby - jeśli masz użyć takiego silnika - dorobić mu to push. 4 dodatkowe tranzystory, bo są 4 wyjścia. Przy zasilaniu 12V może się uda tak, że podłączysz 4 MOSFET-y z kanałem P i to będzie działać.
  • Poziom 8  
    W załączeniu foto z pomiarów.
    1. A może silniczek nie wytrzymał zasilania? Zasilacz od komputera atx 350 W napięcie 12 V.
    2. Może inne zasilanie? mniejszy A? Zwykły zasilacz od golarki? 15V - 7,5 W ?
    3. Jaka jest inna możliwość wykonania sterowania obrotami dla silnika krokowego 4 pinowego?
    ps. Może ktoś ma(zrobi) prostą regulację obrotów i odsprzeda?
  • Specjalista elektronik
    1. Wykluczone, jeśli podłączałeś go poprzez sterownik. Większa moc nie przeszkadza, sterownik bierze tyle, ile potrzebuje. A gdyby nawet sterownik dał za duży prąd, uszkodzenie byłoby inne.
    3. Jest kwestia, czy inny sterownik (tam coś napisali o A4988 i DRV8825) i dodać generator sygnałów, czy rozbudować ten sterownik o część "push". Ja bym proponował jednak to pierwsze.

    Sterownik z A4988 można kupić w Botlandzie (2 wersje, raczej drogo link i link, ale dają opisy), na Allegro (ceny od ~6zł, opisy mizerne), w Kamami (cena 1/3 tego, co taki sam w Botlandzie, opis znacznie gorszy), w Pololu (USA, cena jak w Botlandzie, opis chyba nieco gorszy), w AVT (ciut taniej, niż w Kamami, opis mizerny), w Stepsticku (nie tanio, ponad 1/2 ceny w Botlandzie, a opis gorszy), i w ABC-RC.PL (tu mają najtaniej, i chyba najlepszy opis... no, nie całkiem, pominęli tabelkę ustawień wielkości kroku, a Botland ją ma). Wszyscy sprzedają w zasadzie to samo (są chyba 2 podobne wersje, Botland sprzedaje obie). ABC-RC.PL ma również DRV8825 (8zł, nieco lepszy, i lepiej opisali).

    Ten moduł sam z siebie nie ma regulacji obrotów - podaje mu się sygnał do wykonania pojedynczego kroku. Aby silnik się kręcił w sposób ciągły, trzeba podawać impulsy na sterownik. Żeby sprawa nie była zbyt prosta: sterownik można ustawiać na różną wielkość kroku (od 1 do 1/16), typowy silnik krokowy ma 200 kroków na obrót i przy ustawieniu sterownika na 1/16 potrzebuje on 3200 impulsów, żeby zrobić jeden obrót. Zrobienie małego kroku daje nieco bardziej płynny obrót (a DRV8825 ma nawet krok 1/32).

    Generator impulsów można zrobić na NE555, najprościej, ale z pewnym ograniczeniem: ciężko zrobić regulację częstotliwości od 0 (da się, ale z kombinowaniem), więc nie można przez kręcenie potencjometrem zatrzymać silnika - można łatwo zrobić regulację prędkości w zakresie np. 1:10, czy nawet nieco większym (1:100 też by się dało, ale koniecznie potencjometr antylogarytmiczny).
  • Poziom 8  
    Bardzo dziękuję za wszystkie informację.
    Nie zmienia faktu, że muszę doposażyć się w inny silnik i zacząć dalej zabawę.

    dziękuję bardzo