Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

przeróbka goKarta na pedały do eGoKart elektryczny 250W

szczepulek 24 May 2020 20:50 1560 6
  • #1
    szczepulek
    Level 12  
    Witam. Zastanawiam się nad zakupem gokarta dla dzieci na pedały i przerobienie go na gokart elektryczny. Do tego celu chciałem wykorzystać silnik z popularnej chinskiej strony Ali o parametrach:
    Napięcie: 24 V DC

    Typ silnika: szybki silnik szczotkowy

    Moc wyjściowa/W: 250 W

    Prąd znamionowy: 13.7A

    Prędkość znamionowa (rpm): 2650 RPM

    Prąd bez obciążenia: 1.6 A

    Znamionowy moment obrotowy/N. m: 0.6 N. m



    Odpowiedni łańcuch: łańcuch 25 H

    Koło zębate: koło zębate 25 H 11 T

    Średnica wału: 95 MM

    Długość: 42mm

    Zębatka na wał z kołami 80T.
    Czyli przełożenie :
    7.27 zwiększenie siły nie licząc strat oczywiscie.. po zaokrągleniu 4,2 Nm.
    Prędkość obrotowa wału z zębatką 80T: 2650x0.135 wyniesie około 350 obr/min. Pod obciążeniem na pewno mniej. Powiedzmy 300. Czyli na sekundę 5 obrotów. Przy kole średnicy 25cm mamy jakieś 4m/s co odpowiada 14 km/h na płaskiej nawierzchni asfaltowej. Oczywiście na początek manetka będzie miała blokadę powiedzmy połowę zakresu wychylenia.

    Go kart ma być dla 4-5 latka i osiąganie ogromnych prędkości nie jest priorytetem. Musi być na tyle wolny by można było szybko dobiec w przypadku zagrożenia czy korekty kierunku jazdy.

    Zastanawiam się czy przy wadze pojazdu z dzieckiem około 40-45 kg. Mocy silnika 250 W i przy tych 4Nm pojazd będzie w stanie poradzić sobie z wzniesieniem
    O nachyleniu 9-15 procent. Czyli jakies 5 do 8.5 stopnia.
    Czy raczej celować w silnik 350W który posiada juz 1.2Nm ta sama prędkość obrotowa. Wtedy siła za przełożenie. Będzie około tych 8 Nm.

    Od razu mówię że nie zagłębiamy się tutaj w opłacalność tego projektu. Czy inne gotowe rozwiązania sprzedawane jako gotowy pojazd.
    Ma to cieszyć oko że samodzielnie złożono/przerobiono
  • #5
    wooden
    Level 8  
    Cześć,
    zrobilem podobnego gokarta i to dość cięższego, bo drewnianego. Silnik 350W z reduktorem, zasilany 2*12V. Dziecko 8 letnie jezdzi przez ok 40 minut nim napiecie na aku spadnie <12V (potem trzeba ładować, bo akumulatory zelowe i jak sie je mocniej rozladuje, to spada ich pojemnosc).
    Predkosc ktora u mnie wyszla to ok 9-10kmh.

    [film=450.370:103d90c4b5]https://www.youtube.com/watch?v=lzjhxA2gNfg[/film:103d90c4b5]
  • #7
    wooden
    Level 8  
    Tak, silnik kupiłem ze zintegrowaną przekładnią. Był nieco droższy, ale tanszy i mniej skopmlikowany (i bezpieczniejszy), niz gdybym budował przekładnie samodzielnie.

    Ludzie robią np tak, że dają na silniku małą zebatkę, ktora napędza dużą zębatkę na jakimś pommocniczym wale, ta duża zebatka kreci walem, na którym jest mala zebatka i z niej idzie lancuch na dużą zebatkę na oś dopiero. No da się tak, ale lepiej kupić od razu zintegrowane.

    o i jeszcze jedno, nie wiem jakiego sterownika uzyjesz, ale ja uzylem jakiegos taniego chinskiego i on dziala. Tylko nie wspiera on odzyskiwania pradu i mozna go spalić. Jeśli nie dodajesz gazu, gokart jedzie np z górki to wtedy silnik zachowuje sie jak pradnica i generuje prad. By tak nie bylo zastosowalem wolnobieg. Jak nie dodaję gazu, to wolnobieg nie kręci silnikiem. Dodatkowo ma to mniejsze opory toczenia z górki. Masz to na filmiku.