Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Wtyk DIN-5 typu 560 - przejściówki, kable, co i jak?

Lejonek Mabmi 25 May 2020 16:23 528 6
  • #1
    Lejonek Mabmi
    Level 2  
    Dzień dobry,

    zdobyłem za półdarmo mikrofon Unitry (Tonsil MDO 21). Są w nim dwa wtyki - jeden to wspomniany DIN-5, drugi to DIN-3 (z tego co się zorientowałem ma coś wspólnego z blokowaniem sygnału przy użyciu przełącznika w samym mikrofonie, ale nie mam tutaj pewności).

    Niestety nie mam jak sprawdzić, czy ten mikrofon w ogóle działa - wszelkie znalezione przeze mnie przejściówki i kable przejściowe na bardziej uniwersalne formaty (jak np. jack) mają gniazda DIN-5 typu 545, a czasem nawet 590 - nigdy zaś 560.

    Czy ktoś z Państwa może wie, gdzie jakąś przejściówkę z DIN-5 typu 560 na np. duży jack zdobyć (a byłbym tym bardziej wdzięczny, gdyby ktoś miał namiary na jakiegoś serwisanta w Szczecinie, gdzie obecnie mieszkam)? A może istnieje jakiś sposób na to, aby przerobić układ pinów we wtyku mikrofonu?

    Niestety jestem laikiem w tych sprawach, niemniej gdybym dostał jakieś porady czy instrukcje, co mógłbym z tym zrobić, byłbym bardzo wdzięczny za pomoc.

    Pozdrawiam!
  • #2
    BANANvanDYK
    Level 40  
    https://www.elektroakustika.cz/unitra_mdo21wz.html
    Ten nietypowy wtyk DIN służy do włączania zapisu w magnetofonach kasetowych. W obecnych czasach nie ma zastosowania.
    Jeśli nie zależy Ci na zachowaniu oryginalnego stanu mikrofonu, to po prostu odlutuj 3-pinowego DINa i zamontuj złącze TR lub XLR. Myślę że gdybyś poszukał, to znalazłbyś wtyczkę żeńską (gniazdo przenośne) DIN i dorobił sobie przejściówkę.
  • #3
    Lejonek Mabmi
    Level 2  
    BANANvanDYK wrote:
    Ten nietypowy wtyk DIN służy do włączania zapisu w magnetofonach kasetowych. W obecnych czasach nie ma zastosowania.
    Jeśli nie zależy Ci na zachowaniu oryginalnego stanu mikrofonu, to po prostu odlutuj 3-pinowego DINa i zamontuj złącze TR lub XLR. Myślę że gdybyś poszukał, to znalazłbyś wtyczkę żeńską (gniazdo przenośne) DIN i dorobił sobie przejściówkę.

    Internet mi niestety nie pomaga (żadne ze sprzedawanych w sklepach z elektroniką czy na aukcjach gniazd to nie DIN 560...), więc chyba będę musiał połazić po sklepach elektrycznych, by znaleźć coś pasującego. Czy gdyby miała to być przejściówka z wtykiem na jack, musiałby to być jack stereo, czy zwykły mono wystarczy?

    I czemu miałaby właściwie służyć zamiana 3-pinowego DINa na XLR? Miałoby to jakieś zastosowanie przy współczesnym sprzęcie?

    Dotychczas moje zabawy z lutowaniem kabli ograniczały się do naprawy niestykających się kabli w gitarach, wybaczcie więc, jeśli moje pytania są ignoranckie.
  • #4
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Moim skromnym zdaniem więcej korzyści będzie pozostawienie tego mikrofonu w stanie oryginalnym. Przeróbki są możliwe (ostatecznie to mikrofon jak każdy dynamiczny), ale jego jakość... to był mikrofon dedykowany do magnetofonu kasetowego (przede wszystkim MK125 - czy współpracował z innymi - nie wiem) i miał służyć wraz z nim jako swego rodzaju notatnik/dyktafon. O jakości nie ma w nim mowy. Miał nagrywać z bliskiej odległości co się do niego mówi z jakością umożliwiającą zrozumienie później odtworzonego nagrania. Nic ponadto. Zresztą i jego konstrukcja mechaniczna mówi wiele o jakości dźwięku... Plastik i malowana blaszka...
    A działanie można sprawdzić omomierzem - przykładając sondy miernika (zakres "piszczyka") do końcówek cewki mikrofonu (we wtyczce oczywiście) powinno być w nim słychać trzeszczenie - jak przy sprawdzaniu bateryjką głośnika, tyle, ze dużo ciszej.
  • #5
    Lejonek Mabmi
    Level 2  
    398216 Usunięty wrote:
    Moim skromnym zdaniem więcej korzyści będzie pozostawienie tego mikrofonu w stanie oryginalnym. Przeróbki są możliwe (ostatecznie to mikrofon jak każdy dynamiczny), ale jego jakość... to był mikrofon dedykowany do magnetofonu kasetowego (przede wszystkim MK125 - czy współpracował z innymi - nie wiem) i miał służyć wraz z nim jako swego rodzaju notatnik/dyktafon. O jakości nie ma w nim mowy. Miał nagrywać z bliskiej odległości co się do niego mówi z jakością umożliwiającą zrozumienie później odtworzonego nagrania. Nic ponadto. Zresztą i jego konstrukcja mechaniczna mówi wiele o jakości dźwięku... Plastik i malowana blaszka...
    A działanie można sprawdzić omomierzem - przykładając sondy miernika (zakres "piszczyka") do końcówek cewki mikrofonu (we wtyczce oczywiście) powinno być w nim słychać trzeszczenie - jak przy sprawdzaniu bateryjką głośnika, tyle, ze dużo ciszej.

    To raczej moje osobiste "zboczenie" - udało mi się przerobić z pomocą znajomej inny mikrofon Unitry (Tonsil MDO IX) tak, by działał poprawnie przy przerobieniu wtyku na duży jack. Jakość nie jest najlepsza, ale ze względu na niskie pasmo częstotliwości nadaje się idealnie do nagrywania harmonijki.

    Chcę więc spróbować również z tym, by sprawdzić, czy nada się do nagrania jakiegoś innego instrumentu. Zwłaszcza że z nagrań testowych na YT dźwięk nagrywany przy jego użyciu wydawał się być na całkiem przyzwoitym poziomie. A że kosztował grosze, to co mi szkodzi.
  • #6
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Lejonek Mabmi wrote:
    udało mi się przerobić z pomocą znajomej inny mikrofon Unitry (Tonsil MDO IX)

    Tonsil MDO IX już nie należy do dobrych. A MDO 21 jest klasę niżej...
    Lejonek Mabmi wrote:
    by sprawdzić, czy nada się do nagrania jakiegoś innego instrumentu.
    Masz schemat, możesz polutować na szybko przejściówkę i sprawdzić. Ja jednak nie spodziewałbym się innego, niż założonego przez producenta, zastosowania. To jest taka "szczekaczka" nic więcej...
  • #7
    Lejonek Mabmi
    Level 2  
    Okej, dzięki za porady i oceny sprzętu. Tylko dalej nie rozumiem, czy można jakkolwiek wykorzystać drugi kabel z DIN-3 w dzisiejszych warunkach. Co dałoby wspomniane wyżej przelutowanie go na XLR?