Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pilarka Partner 351 - rysa na cylindrze - jakie części?

26 May 2020 13:08 501 10
  • Level 16  
    Pilarka Partner 351 odpala normalnie i pracuje, ale słabnie i gaśnie po nagrzaniu. Zdjąłem tłumik i widzę rysę na cylindrze od strony gaźnika szerokości około 1 mm, głębokość - organoleptycznie śrubokrętem powiedzmy około 0,1-0,2 mm na całej długości suwu tłoka...
    Wiem że pilarka ta to nie jest drogi model, ale nie była dużo użytkowana, mam do niej sentyment i mógłbym samodzielnie naprawić... Na portalu z częściami zestaw tłoka z cylindrem od 50 do 160 zł... Na co zwrócić uwagę kupując części? Jak radzicie próbować reanimować cylinder szlifując rysę papierem, i wymienić tylko tłok z pierścieniem + łożyska i uszczelniacze czy zmienić komplet z cylindrem? Jeśli tak, to który zestaw kupić aby trochę wytrzymał, ale aby serwis nie wyszedł więcej niż piła?
  • Level 24  
    Najpierw to zobacz jaką ma kompresję na takiej rysie.
    Jak gaśnie po rozgrzaniu to mogą być uszczelniacze.
    Nie jedną rysę już widziałem i niektóre chodziły jak nowe.
    Rysa rysą, ale zobacz czy pierścionki nie są zakleszczone od strony tej rysy w tłoku.
  • Level 22  
    Rozbierz to i zweryfikuj stan, takie dziubanie śrubokrętem nic nie daje. Potem oszacujesz koszt i czy warto to robić. Nie znam ceny tej pilarki, ale z reguły poważne remonty się nie opłacają, a szmelcu nie ma sensu zakładać. Pytanie na ile wyceniasz swój sentyment i satysfakcję z naprawienia czegoś. :D
    Jeśli ta rysa jest wgłębna, to papierem tego nie zreanimujesz.
  • Level 16  
    Tak, myślę to zrobić, rozbiorę to i zobaczę co dzieje się z tłokiem. Zakładam, że przy takiej rysie będzie z nim coś nie tak, choć kompresja jako tako jeszcze jest skoro odpala i chodzi. Sama wymiana tłoka i pierścieni to niewielki koszt. Łożyska i uszczelniacze pewnie też trzeba już ruszyć... Cylinder zobaczę co wyjdzie po szlifowaniu papierem. Jakie części polecacie jeśli chciałbym to naprawiać. W Husqvarnie zakładałem kiedyś tłok Meteor, bo polecana marka, do Partnera nie widziałem tłoków Meteor, czym się sugerować przy zakupie części? Tylko cena? Bez sensu...
  • Level 16  
    Pilarka Partner 351 - rysa na cylindrze - jakie części?

    Właśnie rozebrałem pilarkę - a więc na cylindrze jest ta rysa o której pisałem, od okna zasilającego do samej góry, szerokość ok. 1 mm głębokość delikatnie wyczuwalna + kilka mniejszych rysek, prawie niewyczuwalnych. Na tłoku nie ma większych rys, normalne zużycie, powyżej pierścienia lekko osmalone, luz na zamku pierścienia około 0,5-0,7 mm. Rysy na cylindrze zmniejszają się przy szlifowaniu papierem 2000, ogólnie cylinder wydaje się dość miękki pod papierem... Co radzicie wymienić? Sam tłok z pierścieniem, jeśli tak, to jedno czy 2-pierścieniowy, czy cały komplet?

    Pilarka Partner 351 - rysa na cylindrze - jakie części?
  • Level 34  
    Czy takie "szlifowanie papierem" tej rysy nie zmieni kształtu cylindra? Tuleja cylindra nie stanie się owalna zamiast okrągła?
    A jak piszesz że cylinder jest miękki, to masz rację, cylindry są w całości z aluminium lub jakiegoś podobnego stopu, gdzie przewagę ma aluminium, może trochę twardszego jak samo czyste aluminium. Mogą być tylko utwardzane na gładzi cylindra i takie szlifowanie papierem tą warstwę cylindra może "zdjąć" i pozostaje tylko miękkie aluminium lub jego stop z odpowiednimi dodatkami.
    Cylindry niektórych pilarek i kos (tych z droższych i nowszych serii) mają warstwę zwaną nikasil, jest to warstwa grubości od 0,0025 do 0,004 mm (2,5 do 4 mikronów), gdzie mikron to jedna tysięczna milimetra...
    Więc takie tarciem papierem ściernym to pomyśl co może uczynić...
  • Level 16  
    Tarcie papierem ściernym bez obaw wiem że się tak robi aby usunąć warstwę aluminium z nikasilu. A co do obaw o zdjęcie warstwy to czy słyszał ktoś o czymś takim jak honowanie. Celowo piszę że dość miękko schodzi warstwa z cylindra, a więc prawdopodobnie nikasilu nie ma. Dlatego pytam czy wymienić tylko tłok i pierścień niech się dotrze. czy kupić budżetowy zestaw a może zmienić tylko pierścień. Za wymądrzanie dziękuje, proszę o konkretne odpowiedzi, czy te rysy waszym zdaniem kwalifikują cylinder do wymiany? Który wybrać jeśli tak i dziękuje również za poradę typu oryginał, albo weź droższy bo na pewno będzie lepszy bo droższy.
  • Level 34  
    Jeżeli już robisz to załóż komplet. Te zamienniki Meteor (jeżeli są do tego typu pilarki) podobno są dość dobre, więc gdyby były dostępne zakładał bym komplet.
  • Level 17  
    Te rysy kwalifikują cały komplet do wymiany. Szlifowanie tego to jakieś nieporozumienie nic to nie polepszy - nawet jeśli odpali nie będzie poprawy, będzie słabo z kompresja. Kompletny nowy cylinder z tłokiem do tego nowe łożyska, uszczelniacze wału, skrzynia korbowa musi zostać złożona na pastę odporna na paliwo i olej np dirko. Po tym wszystkim wyregulować gaźnik.

    Jeszcze trzeba wziąć pod uwagę stan gaźnika czy nie jest wyrobiony jak ta pilarka pracowała czy nie falują obroty i czy przy cięciu zbiornika obroty maksymalne są na takim samym progu. Czasem stary gaźnik jest zabrudzony osadami wytrąconymi z paliwa i oleju (zmniejszone kanaliki poprzez osady) i nie będzie już pracować jak powinien nawet gdy sitko jest czyste. Obroty maksymalne przy cięciu raz będą dobre raz sporo za wysokie. To zakładanie nowych zestawów cylindra wtedy nie ma sensu.
  • Level 23  
    ixs wrote:
    Jak radzicie próbować reanimować cylinder szlifując rysę papierem, i wymienić tylko tłok z pierścieniem + łożyska i uszczelniacze

    Zapomnij o szlifowaniu papierem.
    Wymieniając "prawie wszystko" pozostawiając porysowany cylinder jest błędem.
    Myśląc logicznie: "każdy łańcuch jest tak mocny, jak jest jego najsłabsze ogniwo".
  • Level 16  
    Meteora prawdopodobnie nie ma do tej pilarki, bo szukałem, są tylko Farmatec, Geko, i inne, ale prawdopodobnie wszystko to chińczyki, widzę dość popularny zestaw na portalu za 120 zł, wszystko nawet już z łożyskami i uszczelniaczami, z tym, że oryginalny tłok ma 38 mm, a te mają 41 mm i 2 pierścienie... Założę to, za tą cenę niewielkie ryzyko, nawet jak nie wytrzyma długo...