Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Buderus GB072 24kw lub Gb192 25kw , 2 obiegi grzewcze - projekt kotłowni

28 May 2020 11:18 1425 8
  • Level 6  
    Witam szanowne grono specjalistów ds instalacji,

    Na początek mam pytanie, czy jest ktoś na forum obcykany w projektach instalacji np w oparciu o program Revit. Zauważyłem taki na profilu w jednej ekipie u naszych wschodnich sąsiadów. https://www.instagram.com/galf_design/

    Chciałem jako inwestor prosić o pomoc w kwestii nowego pieca kondensacyjnego jaki planuje zakupić. Po długich i ciężkich dylematach i wyborem pomiędzy Bosch Condens GC9000iW, Viesmann Vitodens, Vaillant 256/7 Exclusive), ale najprawdopodobniej wybór padnie na Buderus, tylko jeszcze nie wiem czy GB072 czy GB192. Ale najprawdopodobniej na ten drugi.

    W załączeniu pozwalam sobie przesłać zdjęcie kotłowni (nie przerażać się proszę), oraz mój koncept z naniesionymi na czerwono i zielono c.w.u. i c.o. Z tego co prześledziłem rury obecnej instalacji, można byłby wyodrębnić 2 obiegi, żeby poddasze miało swój regulator, parter swój regulator. Wersje, żeby to zrobić są chyba tylko 2 :

    Temat 1

    a/ za pomocą sprzęgła/rozdzielacza + 2 zestawów pomp , koszt wyceniony na 5-6 tyś zł

    b/ za pomocą elektro zaworu (zaworu elektrycznego) + dodatkowych regulatorów, koszt oscyluje w granicach 2x 500 zł elektozawór + 2xregulatory. W 1 tyś zł pewnie bym się zamknął.

    c/ wersja 3 , nie robić nic tylko zaufać działaniu regulatora pogodowego ?


    Mam tylko pytanie, czy opcja b będzie optymalna ?


    Temat 2

    Obecnie mam zasobnik 320 l, do którego połączone są solary + piec gazowy i węglowy

    Czy jest sens dokopiowywać dodatkowy zasobnik 120l i spinać je równolegle ?

    Znajomy, który miał podobną instalację do mojej też solary, ekipa montażystów założyła mu dodatkowy zbiornik 120l na tzw szybką wodę ciepłą. Że podobno w przypadku kotła jednofunkcyjnego zdaje to egzamin ?

    Co myślicie na ten temat


    Temat 3

    Na czerwono naniosłem piec elektryczny (Proterm), tylko dlatego że na ten moment nie będę robił tego pieca , aczkolwiek planuje zrobić z dofinansowania panele fotowoltaiczne więc nadwyżki chciałbym (o ile takowe będą) chciałbym właśnie wykorzystać na taki piec.

    Czy da się to podpiąć szeregowo pod GB 072 lub GB192 ?


    Bardzo proszę o opinie

    Buderus GB072 24kw lub Gb192 25kw , 2 obiegi grzewcze - projekt kotłowni Buderus GB072 24kw lub Gb192 25kw , 2 obiegi grzewcze - projekt kotłowni
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 19  
    dużo danych i dużo pytań ale nie podajesz ile metrów chcesz ogrzać tym 25kw i w przypadku kondensata wliczyć musisz zmianę systemu kominowego
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 6  
    Metraż ok 200m2 (parter+piętro+poddasze średnio pow. 60m2 na każdym) , dom lata 90, po wymianie okien na 3 szybowe UW okien średnio 0,86. Moc kotła która wyszła z audytu energetycznego 22kW.

    Komin da radę, jest szeroki budowany z cegieł. Z tego co mówią ekipy które zaglądają na wycenę zmieści się rura 80, ale nie dawaliby rury "turbo", bo to jest bez sensu, powietrze będzie zasysane szczeliną która zostanie. Tylko "daszek" i rura do pieca będzie z trybem turbo.

    W zakresie tematu 2 obiegów, wytłumaczę "po krótce o co chodzi". Na parterze mieszkają rodzice, na poddaszu ja z rodziną. Rodzice jak to osoby starsze kochają ciepło, wiec dla nich 23 stopnie to już zimno, dla mnie 19 stopni to maks.
    I o tyle o ile głowice termostatyczne mam ustawione "na 3" czyli 19-20 stopni , o tyle w ciągu dnia jest ok. U nich ciepło jakie kochają, u mnie temperatura zamierzona. O tyle zauważyłem że 2 miesiącach mieszkania w domu, że w nocy jest gorzej. U nich ciepło dół trzyma, więc więc te 23 stopnie jakoś przez noc mają, u mnie z kolei jak piec się wyłączy jest zimnica i jak na razie dogrzewam elektrycznym, bo nie chce mi się co chwile wstawać i przekręcać głowice, stąd ten pomysł na w obiegi. Tym bardziej że rurowo jestem to w stanie zrobić bo mam 2 niezależne ciągu rur, tylko jak zwykle kwestia się rozchodzi o koszty. Przy sprzęgle/rozdzielaczu/pompach 6 tyś zł jest nieosiągalne dla mnie, a niestety dotacja już tego nie pokryje
  • Moderator of Heating systems
    marceli_84 wrote:
    Mam tylko pytanie, czy opcja b będzie optymalna ?


    Nie będzie.
    Opcja a lub c
    B jest nieuzasadnione ekonomicznie. Większe zużycie gazu mniejszy komfort cieplny.
    Aby sterować w systemie 0 / 1 potrzebujesz wyższej temperatury na grzejniki aby te po ich załączeniu w miarę sprawnie nagrzały pomieszczenie.
    W opcji a lub c kocioł grzeje nom stop, dostarcza ciepła tyle ile ucieka z budynku, nic nie musi nadrabiać. Temperatura czynnika więc jest na absolutnym minimum co podnosi sprawność kotła.

    marceli_84 wrote:
    Czy jest sens dokopiowywać dodatkowy zasobnik 120l i spinać je równolegle ?


    Moim zdaniem nie ma sensu.
    Większy zład wody to rzadsza jej wymiana i większe ryzyko np. legionelli
    Wyobraź sobie sytuacje (często spotykaną niestety)
    Solary przez cały dzień nagrzały do fajnych 70*C, kocioł gazowy był wyłączony (nie ważne dlaczego awaria, bo tak itp.)
    Aby skorzystać z tej wody zagrzanej słońcem musisz spuścić na tyle dużo wody aby woda z zasobnika solarnego przeszła przez zimny zasobnik od gazówki.

    Dodano po 1 [minuty]:

    marceli_84 wrote:
    U nich ciepło dół trzyma, więc więc te 23 stopnie jakoś przez noc mają, u mnie z kolei jak piec się wyłączy jest zimnica i jak na razie dogrzewam elektrycznym


    Kondensat grzeje nom stop więc nie powinieneś mieć tego problemu.
    Temperatura spada, głowica się otwiera, ciepło napływa do grzejnika.

    Dziwny ten audyt na 200 m2 22 kW. Brakuje dachu w tym domu czy jednej ściany zewnętrznej?
  • Level 6  
    Na początek dziękuje za wypowiedź, bardzo merytoryczną i praktyczną, następny post będzie jak prawidłowo połączyć kondensat z solarami :)

    piracik wrote:
    Solary przez cały dzień nagrzały do fajnych 70*C, kocioł gazowy był wyłączony (nie ważne dlaczego awaria, bo tak itp.)
    Aby skorzystać z tej wody zagrzanej słońcem musisz spuścić na tyle dużo wody aby woda z zasobnika solarnego przeszła przez zimny zasobnik od gazówki.


    Ok, czyli nie ważne jakkolwiek by połączyć to i tak w pierwszej kolejności będzie schodzić woda z zasobnika solarnego, a dopiero później z gazówki ?
    Jeżeli tak to rzeczywiście bezsensowne.
    A odnośnie solarów, to na ten moment z uwagi na to że zasobnik jest 2 wężownicowy, solary podpięte są zarówno do c.wu. (do podgrzewania wody) oraz do C.O. - monterzy wówczas wpięli do instalacji grzewczej po to że solary podgrzewają wodę na centralnym tak do temp 30 , żeby ograniczyć niby zużycie gazu i dopiero od tej temperatury piec gazowy dogrzewa a nie zaczyna od zera - tak to tłumaczyli.

    Czy przy piecu kondensacyjnym np GB192i też prosić ekipę żeby takie połączenie zrobili ?


    piracik wrote:
    Kondensat grzeje nom stop więc nie powinieneś mieć tego problemu.
    Temperatura spada, głowica się otwiera, ciepło napływa do grzejnika.


    Teraz taki problem cały czas jest, bo po pierwsze dom ogrzewany "był" w ciągu dnia węglowcem, natomiast w nocy stary gazowy Vaillant (bodajże dwufunkcyjny Vaillant VUW PL 200/2-5 24kW). Czyli Kondensat będzie chodził zupełnie inaczej niż wspomniany leciwy gazowy Vaillant ?


    piracik wrote:
    Dziwny ten audyt na 200 m2 22 kW. Brakuje dachu w tym domu czy jednej ściany zewnętrznej?


    Masz rację mój błąd, z głowy napisałem ten metraż wg m2 na każdej kondygnacji.
    Wyciągnąłem ocenę energetyczną (w programie ArCADIA-TERMOCAD PRO 7.3) i w niej firma audytowa na zlecenie UMT przyjęła 257 m2 ... aczkolwiek coś za dużo wg mnie (jakby uwzględnili garaż nieogrzewany). Na drugiej stronie - teraz patrzę jest wpisane :
    Ilość kondygnacji : 3
    Podział powierzchni ogrzewanej budynku :
    - powierzchnia mieszkalna 203,72 m2 - pokoje mieszkalne 20st C, łazienki 24st C
    - powierzchnia niemieszkalna (wiatrołap, garaż, klatka schodowa, spiżarnia, pomieszczenie gospodarcze) : 53,97 m2 - 16 st C
    Projektowana moc cieplna :
    C.O. + WENTYLACJA : 18,35kW
    C.W.U. : 2,71 kW
    Ogółem projektowana moc źródła ciepła: 22,05 kW

    Tak czy inaczej :

    Wskaźnik rocznego zapotrzebowania na energię użytkową EU = 63,8 kWh/(m2xrok)
    Wskaźnik rocznego zapotrzebowania na energię końcową EK = 143,5 kWh/(m2xrok)
    Wskaźnik rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną EP = 146,6 kWh/(m2xrok)
    Udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową Uoze = 7,10%
  • Level 6  
    piracik wrote:


    Mam jeszcze taki pomysł zapożyczony z netu.
    Co jakbym zainwestował w sam moduł MM100, są to regulatory obiegów grzewczych, załączają pompę, sterują zaworem trójdrogowym, do każdego obiegu taki regulator musi być.
    MM100 to rozszerzenie systemu o wyjścia sterujące na obiegi grzewcze, wtedy ogrzewanie się robi na jednej temp zasilania i wtedy wszystko z pompy kotłowej i nie ma potrzeby dawania sprzęgła, pomp, zaworów 3dr i modułów sterujących?
  • Moderator of Heating systems
    Tylko co ten moduł miałby robić skoro nie miałbyś pompy ani zaworu 3D
  • Level 6  
    No tak, też o tym pomyślałem, zasugerowałem się tematem archiwalnym https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17657879#17657879

    Zrozumialem to tak, ze piec chodzi na pompie z kotła (bez sprzegla/rozdzielaczy/pomp) ale ma dwa sterowniki: glowny przewodowy RC310 (na parterze) i dodatkowy bezprzewodowy (na poddaszu) np. RC200RF lub TC100 (wylacznie jako czujnik tempetatury).

    Wowczas w dzien jak na parterze bedzie np 24 st (rodzice happy) , na poddaszu te 20 st ( ja happy) to wszystko git.
    Ale jak np w nocy spadnie na poddaszu na 18 st a na parterze utrzyma sie tempka to wtedy moj regulator pusci sygnal do pieca o wlaczenie.
    Wtedy na parterze nie bedzie grzal bo np termostaty na kaloryferach na parterze beda na 4 i tempka bedzie a u mnie podgrzeje o te 2 stopnie ?

    Moze tak ? Myslalem ze do tego zeby polaczyc 2 regulatory pod jedna pompa na piecu jest potrzebny ten mm100
  • Moderator of Heating systems
    Wystarczy zamontować jeden regulator na poddaszu skoro tak jest z reguły chłodniej.
    Parter wyregulować głowicami na grzejnikach.