Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa PolandTexa Poland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LIDARowy startup obiera nowy kierunek rozwoju

ghost666 28 Maj 2020 12:02 552 0
  • LIDARowy startup obiera nowy kierunek rozwoju
    Lumotive, start-up z siedzibą w Seattle, przeformatował swoje plany rozwoju systemów LIDARowych o zaprezentował swoje nowe moduły - X20 dla przemysłu motoryzacyjnego i Z20 dla zastosowań przemysłowych. Oba LIDARy opierają się na właściwościach gięcia światła przez metamateriały, które umożliwiają systemom lidarowym sterowanie światłem bez polegania na elementach mechanicznych używanych przez konwencjonalne urządzenia tego typu. Firma ujawniła także inne ambitny planu - wejście na rynek czujników LIDARowych do smartfonów. Firma dodaje teraz do swojej oferty lidary M20 przeznaczone do urządzeń mobilnych, planując ich prototypowanie na początku przyszłego roku; na III kwartał 2021 przewidziano wysyłkę próbek do deweloperów.

    Nagłe zainteresowanie Lumotive segmentem mobilnym wydaje się w pełni uzasadnione. Czujnik LIDARowy w nowym iPadzie od Apple zrobił w branży wielką furorę. Jak zauważa współzałożyciel i dyrektor generalny firmy, Bill Colleran, półprzewodnikowe, krzemowe systemy sterowania wiązką Lumotive są wyjątkowo dobrze przystosowane do ekstremalnej skalowalności. "Nasze rozwiązanie LIDARowe jest oparte na technologii CMOS. Możemy wykorzystać architekturę identyczną z naszymi rozwiązaniami w zastosowaniach motoryzacyjnych i przemysłowych, do opracowania M20 na smartfony" powiedział.

    Lumotive stawia na sterowanie wiązką lasera z wykorzystaniem ciekłych kryształów. Firma uważa, że jego technika może okazać się lepsza niż zespoły mechaniczne czy MEMS. Systemy LIDARowe Lumotive łączą w sobie dużą aperturę, zapewniającą duży zasięg z 120-stopniowym polem widzenia i wysoką rozdzielczością kątową. Mówiąc ściślej, Lumotive zwraca uwagę, że układy, wykorzystujące przestrajalne elementy podfalowe oparte na metamateriałach, czynią systemy LIDARowe Lumotive "bardziej niezawodnymi i kompaktowymi" w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami mechanicznymi. Ponadto nowa technologia sterowania wiązką ma oferować większy zasięgu niż systemy oparte na MEMS.

    Rynek LIDARowy do niedawna był przesycony nowymi rozwiązaniami. Obecnie analitycy przewidują pewnego wstrząsu wśród graczy tego sektora. Choć analitycy wydają się pewni, że technologia Lumotive może przetrwać burzliwe czasy to sama historia Lumotive niewiele różni się od innych startupów technologicznych, które dołączyły do ​​działania na czymś, co wygląda w danym momencie jak bardzo perspektywiczny rynek. Wstępny scenariusz przewiduje wzrost rynku tych sensorów, głównie poprzez popyt ze strony segmentu robo-taxi. Wtedy boom porwałby cały sektor ADAS.

    Jednak w ciągu ostatnich ośmiu do dziesięciu miesięcy sekwencja uległa zmianie, jak wskazuje Colleran. Biorąc pod uwagę obecne w branży trendy, wszystko wskazuje, że to sektor systemów ADAS będzie pierwszym implementatorem LIDARów na dużą skalę, a nie samochody autonomiczne. To odwrócenie kolejności wymaga, aby dostawcy technologii zapewnii swoje systemy w znacznie niższej cenie, przy jednoczesnym zachowaniu podobnych parametrów.

    A potem przyszła pandemia.

    Ta kolejna zmiana dynamiki rynku zmusiła praktycznie każdy start-up technologiczny do zmiany swojej strategii; w przypadku dostawców technologii czujników samochodowych nacisk został przesunięty z "zdominujmy w pełni rynek autonomicznych pojazdów" na "dowiedzmy się, gdzie jeszcze można zastosować naszą technologię".

    Nowe Produkty

    Lumotive poszerzenia swoich wpływów upatruje w rynku przemysłowym i segmencie urządzeń mobilnych. Prototyp - oznaczony X10 - pozwolił przetestować architekturę. Układy X20 i Z20, które trafią do zainteresowanych w czwartym kwartale 2020 roku, są pierwszymi produktami firmy "wchodzącymi na rynek". Oba urządzenia zawierają moduł ​​transmisyjny, odbiorczy i do sterowania wiązką. Dostawcy czujników przemysłowych mogą zakupić dowolny moduł, aby zbudować i ulepszyć własne produkty LIDARowe w oparciu o technologię Lumotive.

    X20 jest przeznaczony do zastosowań motoryzacyjnych dalekiego zasięgu (ponad 120 metrów) przy polu widzenia 120° x 30°. Z20 ma krótszy zasięg (około 50 metrów), ale rozszerzone pole widzenia w pionie do 70°, aby zaspokoić potrzeby przemysłu jak systemów i motoryzacyjnych krótszego zasięgu.

    Specyfikacje M20 dla smartfonów jest obecnie szkicem, ale trzy elementy składowe - laser, sterowanie wiązką i detektor - stosowane w lidarach smartfonów są oparte na podobnej architekturze, co w systemach motoryzacyjnych lub przemysłowych. W przypadku lasera mobilny czujnik 3D wykorzystać ma laser z pionową wnęką VCSEL o niskiej mocy zamiast diody o dużej mocy. W przypadku detektora mała matryca fotodiod lawinowych (SPAD) zastępuje dużą matrycę stosowaną w motoryzacji. Moduł sterujący wiązką musi zostać znacznie zmniejszony, by zmieścić się w module o wielkości do 4 mm x 7..8 mm, wskazuje Colleran.

    LIDARowy startup obiera nowy kierunek rozwoju


    Lumotive pracuje również nad X30 - trzeciej generacji LIDARem, którego próbki zostaną dostarczone do zainteresowanych deweloperów już pod koniec 2021 roku, głównie na rynek systemów ADAS. Główną różnicą między X20 a X30 będzie zastąpienie znajdującego się w starszej wersji FPGA układem ASIC.

    Źródło: https://www.eetimes.com/lidar-startup-lumotive-makes-three-pronged-pivot/

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    ghost666
    Tłumacz Redaktor
    Offline 
    Fizyk z wykształcenia. Po zrobieniu doktoratu i dwóch latach pracy na uczelni, przeszedł do sektora prywatnego, gdzie zajmuje się projektowaniem urządzeń elektronicznych i programowaniem. Od 2003 roku na forum Elektroda.pl, od 2008 roku członek zespołu redakcyjnego.
    ghost666 napisał 9823 postów o ocenie 8029, pomógł 157 razy. Mieszka w mieście Warszawa. Jest z nami od 2003 roku.
  • Texa PolandTexa Poland