Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
BotlandBotland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY

p.kaczmarek2 29 Maj 2020 20:28 6510 27
  • Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Witajcie moi drodzy
    Dzisiaj przedstawię jak można wykorzystać moduł WiFi wspierający protokół USB z wnętrza starej drukarki. Moduł wymontuję z drukarki która była do kasacji, a następnie pokażę jak podłączyć go na USB do komputera z systemem Windows i zainstalować sterowniki. Całość opiszę krok po kroku, w formie tutoriala.
    Temat należy traktować raczej jako ciekawostkę/weekendowy projekt DIY, chociaż opracowana w sposób stąd karta sieciowa WiFi jest w pełni funkcjonalna i można na niej normalnie korzystać z internetu. Co ciekawe, nie znalazłem w sieci wielu informacji na temat takich przeróbek, więc pewnie niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że tak można wykorzystać starą drukarkę.

    Krok 1 - demontaż drukarki, wyciągnięcie modułu WiFi
    Dawcą mojego modułu WiFi była drukarka Brother DCP-J315W, którą ktoś wyrzucił na śmieci:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Drukarkę rozłożyłem na części pierwsze, nie będę tu opisywać tego szczegółowo, jedynie poradzę Wam uważać na tusze z drukarki bo one bardzo lubią wszystko brudzić gdy się ją rozkręca; wystarczy chwila nieuwagi i plamy na podłodze gotowe.
    Moduł WiFi w tej drukarce znajdował się z przodu, po lewej stronie, tuż za ściąganym, plastikowym panelem:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Na początku nie byłem pewny, czy będę w stanie użyć tego modułu, ale wkrótce okazało się, że jak najbardziej tak.

    Krok 2 - identyfikacja modułu WiFi i jego pinów
    Po wymontowaniu modułu WiFi musimy rozpoznać jego wyprowadzenia. Jego oznaczenia należy odczytać z jego obudowy:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Mój moduł to: WYSAGBUX7. Na obudowie podany jest też jego adres MAC, ale nie będzie on nam potrzebny.
    Sama nazwa WYSAGBUX7 pozwala znaleźć jego notę katalogową w Google:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    W nocie katalogowej powinniśmy sprawdzić przede wszystkim napięcie pracy naszego modułu - możliwe, że 5V z USB to dla niego za dużo i trzeba będzie zapewnić mu 3.3V:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Tak było też w tym przypadku.
    Do tego trzeba znaleźć jego rozpiskę pinów, może ona być nieco dalej w nocie:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Piny D+ i D- na rozpisce niezbicie świadczą o tym, że moduł używa USB do komunikacji i jak najbardziej możemy go wykorzystać.
    Tym bardziej, że moduł wspiera szyfrowania WEP, WPA i nawet WPA2:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Pełną notę katalogową WYSAGBUX7 załączam poniżej:
    WYSAGBUX7-..ual.pdf Download (347.93 kB)

    Krok 3 - podłączenie modułu WiFi
    Po wymontowaniu i rozpoznaniu pinów modułu WiFI możemy się wziąć za jego podłączenie.
    Potrzebne będą piny
    - VCC - zasilanie; tutaj 3.3V
    - GND - masa
    - D+ - linia D+ od USB
    - D- - linia D- od USB
    Pin POR możemy zostawić niepodłączony.
    Do uzyskania 3.3V z 5V użyłem TC1264:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Ale można do tego użyć dowolnego regulatora 3.3V. Ponadto przygotowałem sobie płytkę stykową i złącze USB:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Same poziomy logiczne sygnałów D+ i D- nie będą tu problemem bo zawsze są na poziomie 3.3V/0V.
    Na początku przy uruchamianiu miałem jeden problem - żaden z moich komputerów nie był w stanie nawiązać komunikacji z modułem i ciągle otrzymywałem błąd 'nie rozpoznano urządzenia USB', ale znalazłem powód problemu - miałem za długie podłączenie dodatkowym kablem USB. Musiałem zadbać o to, by wszystkie podłączenia były krótkie. Wszystko zadziałało dopiero tak:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    W ten sposób byłem w stanie wykryć moduł po stronie komputera, ale o tym w następnym akapicie.

    Krok 4 - sprawdzamy podłączenie z komputerem
    Wszystko tutaj zależy od tego, z jakiego systemu operacyjnego korzystamy.
    Na systemach linuxowych (ja użyłem Ubuntu) mamy wygodną komendę lsusb. Komenda ta wypisuje listę urządzeń podłączonych na magistralę USB komputera. Zdjęcie pokazuje jej rezultat przed i po podłączeniu modułu:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Moduł widziany jest jako: "0a5c:bd16 Broadcom Corp. BCM4319 802.11bgn Wireless Adapter". Ważne jest, by wiedzieć co oznacza 0a5c:bd16 - pierwsza wartość to VID, a drugie to PID. Jest to odpowiednik Windowsowego USB\VID_0A5C&PID_BD16.
    Na Windowsie wystarczy udać się do "Menedżera Urządzeń" i sprawdzić tam, czy nie pojawiło się nowe, być może jeszcze bez sterowników, urządzenie:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Aby poznać jego VID/PID trzeba otworzyć zakładkę 'Szczegóły' z jego 'Właściwości' i tam z rozwijanej listy wybrać 'Identyfikatory sprzętu':
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Natomiast bardziej zaawansowanym polecam użyć programu USBDeview, do pobrania stąd:
    https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html
    Ew. na wypadek jakby strona wygasła to tu załączam jego wersję:
    usbdevi...zip Download (94.14 kB)
    usbdeview..64.zip Download (116.37 kB)
    Program ten pokazuje szczegółowo informacje o urządzeniach USB powiązanych z naszym komputerem (nawet tych które bieżąco nie są podłączone), rozpoznaje też nasz moduł WiFi:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY

    Krok 5 - poszukiwanie i instalacja sterowników
    Sterowniki musimy samodzielnie znaleźć w internecie pod nasz konkretny system operacyjny; najlepiej znaleźć je po VID/PID urządzenia USB, choć można próbować też po modelu.
    Ja zdecydowałem się uruchomić ten moduł na Windows 7 i próbowałem wyszukiwać frazy:
    - USB\VID_0A5C&PID_BD16
    - 0a5c:bd16
    - BCM4319
    oraz różne ich kombinacje ze słowem 'driver' w Google. Ściągnąłem kilka sterowników, ale dopiero trzecia próba skutkowała sukcesem.
    Sterowniki na Windows 7 x64 ściągałem i wypakowywałem do folderu 'Pobrane', a potem oczywiście instalowałem poprzez 'Aktualizuj oprogramowanie sterownika':
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Opcja "Przeglądaj mój komputer":
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    W tym miejscu wklejałem ścieżkę do pobranego/wypakowanego sterownika:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Tak kilka razy próbowałem dla różnych sterowników i za którymś razem instalacja się powiodła:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Od tego momentu system Windows widział już mój moduł jako "Bezprzewodowa karta sieciowa Broadcom 802.11n Wireless USB Adapter":
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Teraz pozostało jeszcze sprawdzić, czy przez tę kartę sieciową DIY można połączyć się z Internetem.

    Krok 6 - łączymy się z WiFi
    Po zainstalowaniu sterowników polecam jeszcze uruchomić ponownie komputer, po czym możemy spróbować połączyć się z WiFi poprzez naszą nową, darmową, kartę sieciową ze starej drukarki.
    Powinna być ona widoczna obok normalnego WiFi laptopa (jeśli takie posiadamy):
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Oczywiście przed testowaniem powinniśmy się odłączyć od naszego normalnego WiFi - a dopiero potem możemy się podłączyć do tego WiFi przez moduł z drukarki i sprawdzić połączenie z pomocą komendy 'ping 8.8.8.8 /t' w konsoli (pingujemy adres IP Google, przełącznik /t oznacza brak limitu ping):
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Pinguje się - wszystko działa. Należy tylko pamiętać, że taka karta WiFi z reguły ma mały zasięg, gdyż ma tylko małe antenki na PCB (tzw. pcb trace antenna).

    Krok 7 - lutujemy na stałe nasze własne 'WiFi USB Dongle'
    Po sprawdzeniu czy wszystko działa (i znalezieniu działających sterowników!) można nadać już naszej antence ostateczną formę.
    W tym celu zdjąłem z modułu plastik od złącza, tak by móc wlutować go od razu do wierconej, prototypowej płytki:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Przy lutowaniu modułu polecam uważać, by nie zasłaniać jego anten:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Dodatkowo na płytkę dałem dwa kondensatory elektrolityczne o małej pojemności, rzędu kilku uF - tuż obok ceramicznych 100nF. Nie można dać zbyt dużo by nie obciążać USB w momencie podłączenia układu (duży prąd ładowania kondensatora):
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY

    Minitest prędkości transferu - normalne WiFi z laptopa vs WYSAGBUX7
    Na koniec porównałem prędkości transferu (wyniki speedtest.net) normalnej karty WiFi z laptopa (która ma antenkę wokół jego ekranu) oraz uruchomionego tutaj modułu (który ma o wiele słabszą antenkę, tylko na PCB).
    Testy powtórzyłem kilka razy i wyniki w miarę się powtarzały.
    Speedtest.net - karta sieci bezprzewodowej z laptopa:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Speedtest.net - moduł DIY z drukarki:
    Uruchamiamy moduł WiFi na USB ze starej drukarki - szczegółowy opis DIY
    Upload w obu przypadkach jest niemalże taki sam, natomiast download modułu z drukarki ogranicza do około 30Mbps. Dodatkowo WiFi z laptopa ma wszystkie paski zasięgu widoczne, a moduł z drukarki ma o jeden pasek mniej. Ale tutaj bardzo dużo czynników ma na to wpływ, nawet sama lokacja portu USB do którego podłączymy nasze dongle, jak i oczywiście też reszta otoczenia i położenie routera.

    Podsumowanie
    Wykonany przeze mnie WiFi USB Dongle przetestowałem przez wieczór na laptopie i nie zaobserwowałem żadnych problemów. Jest w pełni funkcjonalny i pozwala wygodnie przeglądać sieć.
    Pokazany tu projekt uważam za prosty i przyjemny, i jak najbardziej polecam go początkującym i amatorom chcącym głębiej wkręcić się w elektronikę. Satysfakcja z użycia starego modułu z drukarki jest wielka.
    W najbliższym czasie być może spróbuję go uruchomić na innej platformie niż Windows - może na Raspberry, jeśli uda się znaleźć i dopasować sterowniki.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    p.kaczmarek2
    Poziom 24  
    Offline 
  • BotlandBotland
  • #2
    piotr_go
    Konstruktor DIY elektronika
    p.kaczmarek2 napisał:
    Problemem też tutaj mogą być poziomy logiczne sygnałów D+ i D-, które po stronie komputera będą na poziomie 5V/0V, a po stronie modułu na poziomie 3.3V/0V.

    Że co? Na liniach danych USB występują napięcia 0-3,3V a nie 0-5V!
    Nawet gdyby, USB to nie I2C, ten konwerter się do tego kompletnie nie nadaje.
    Jest zdaje się wersja 1,2V USB do komunikacji między układami na jednej płytce + scalaki do konwersji do standardowego USB, ale szczegółów nie pamiętam.

    ====== update ======
    Znalazłem: eUSB2
  • #3
    Gloomwing
    Poziom 17  
    Bardzo fajny artykuł. Mam za sobą kilka rozebranych drukarek w tym takie z wifi. Nie pomyślałem nigdy, że są na USB! To przydatna wiedzą, szczególnie, że tydzień temu zamawiałem kartę wifi na USB do stacjonarki...

    Uwagi krytyczne: stabilizator 3.3V można było zastosować mniejszy, ale rozumiem, że taki był pod ręką, a to jest taki proof of concept. Co do linii danych - zostało już to powiedziane.
    Druga rzecz, to raczej wykorzystał bym oryginalny przewód do płytki że stabilizatorem wraz z wtyczką USB, i obie "części" wpakował do dwóch oddzielnych obudów np. wydrukowanych w 3D. Nie znoszę jak mi wisi z USB coś dużego, czym łatwo wyłamać gniazdo.

    Ogólnie łapka w górę!
  • #4
    thereminator
    Warunkowo odblokowany
    Gloomwing napisał:

    Druga rzecz, to raczej wykorzystał bym oryginalny przewód do płytki że stabilizatorem wraz z wtyczką USB, i obie "części" wpakował do dwóch oddzielnych obudów np. wydrukowanych w 3D. Nie znoszę jak mi wisi z USB coś dużego, czym łatwo wyłamać gniazdo.


    Oczywiste jest, że to zostało tak złożone w celu uruchomienia i po testach raczej nikt nie będzie z tego w ten sposób korzystał, bo ani to wygodne ani piękne. Clue wątku jest takie, że docelowo można wykorzystać pozyskany ze złomu moduł do wbudowania w samodzielnie konstruowanych urządzeniach wykorzystujących łączność WiFi. I tu może się okazać, że demontaż oryginalnego złącza był zbyt pochopny. Niemniej plus dla autora za dobrą robotę.
  • BotlandBotland
  • #5
    p.kaczmarek2
    Poziom 24  
    piotr_go napisał:
    p.kaczmarek2 napisał:
    Problemem też tutaj mogą być poziomy logiczne sygnałów D+ i D-, które po stronie komputera będą na poziomie 5V/0V, a po stronie modułu na poziomie 3.3V/0V.

    Że co? Na liniach danych USB występują napięcia 0-3,3V a nie 0-5V!

    Dziękuję za zwrócenie uwagi, nie wiem czemu jakoś z rozpędu założyłem, że tam jest 0-5V. Być może przez skojarzenie z innymi protokołami. Tamten akapit poprawię.

    Gloomwing napisał:

    Druga rzecz, to raczej wykorzystał bym oryginalny przewód do płytki że stabilizatorem wraz z wtyczką USB, i obie "części" wpakował do dwóch oddzielnych obudów np. wydrukowanych w 3D.

    A obudowę w 3D akurat zamierzałem zrobić i być może zaktualizuję temat jak zrobię, choć celem było raczej pokazanie, że tak się da, a nie zrobienie jednego, konkretnego ładnego USB WiFi na pokaz.
    Ale to i tak dopiero za dwa dni, bo właśnie coś drukuję i zostało z 30h :D
  • #6
    E8600
    Poziom 38  
    p.kaczmarek2 napisał:
    Tym bardziej, że moduł wspiera szyfrowania WEP, WPA i nawet WPA2:

    Taki moduł można by wbudować do retro laptopa w którym może pomarzyć aby wsadzić tam kartę Wifi obsługującą WPA2.
  • #7
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Ja używam takich modułów do starszych komputerów stacjonarnych już od wielu lat. Zasilanie wystarczy obniżyć przez 2 diody i moduł pracuje poprawnie.
  • #8
    xpatryk89
    Poziom 4  
    Warto zwrócić uwagę, że transfer ogranicza nie tyle słaby zasięg karty co przepustowość USB 2.0. Natomiast myślę, że dzisiaj 30 mbit/s jeszcze w pełni wystarczy.
  • #9
    prosiak_wej
    Poziom 32  
    W praktycznie taki sam sposób uruchamiałem moduły WiFi z tanich tabletów, zazwyczaj są to jakieś Realteki zasilane napięciem 3,3V. Tak uruchomione moduły montowałem wewnątrz komputerów stacjonarnych, pod przednią maskownicą, USB wpięte w szpilki na płycie.
  • #10
    mariomario
    Poziom 18  
    xpatryk89 napisał:
    Warto zwrócić uwagę, że transfer ogranicza nie tyle słaby zasięg karty co przepustowość USB 2.0. Natomiast myślę, że dzisiaj 30 mbit/s jeszcze w pełni wystarczy.


    Błąd.

    USB 2.0 wyciaga do ok 35MB/s czyli 280Mbit/s. USB 2.0 nie jest wiec "wąskim gardłem".
  • #11
    E8600
    Poziom 38  
    prosiak_wej napisał:
    W praktycznie taki sam sposób uruchamiałem moduły WiFi z tanich tabletów, zazwyczaj są to jakieś Realteki zasilane napięciem 3,3V.

    O jakie konkretnie modułach mowa takich lutowanych na "kanapkę" czy wbudowanych w płytę tabletu? Pytam bo modułu wifi z drukarki nie posiadam ale kilka płyt z tabletów się wala ale ta moduły wbudowane i straszna drobnica szukać pinów do komunikacji. Mile widziane foto takiej modyfikacji.
  • #12
    xpatryk89
    Poziom 4  
    mariomario napisał:
    xpatryk89 napisał:
    Warto zwrócić uwagę, że transfer ogranicza nie tyle słaby zasięg karty co przepustowość USB 2.0. Natomiast myślę, że dzisiaj 30 mbit/s jeszcze w pełni wystarczy.


    Błąd.

    USB 2.0 wyciaga do ok 35MB/s czyli 280Mbit/s. USB 2.0 nie jest wiec "wąskim gardłem".

    Ciekawe, są to prędkości teoretyczne czy praktyczne? Myślałem, że USB 2.0 jest znacznie wolniejsze, zwłaszcza dlatego że zawsze podłączając nie ważne czy kartę wifi czy telefon z androidem z funkcją udostępniania internetu przez usb 2.0 osiągałem co prawda maksymalne prędkości mojego adsla 10 Mbit/s, ale już próbując przesłać pliki przez Wifi file transfer (z telefonu podłączonego do tej samej sieci na komputer lub odwrotnie) prędkości zamykały się w granicach 4 MB/s czyli około 32 Mbit/s. Problem ustępował gdy podłączałem mój drugi telefon Xiaomi Poco F1 przez USB 3.0 z funkcją tetheringu podłączony do Wifi lub LTE. (Często wrzucam coś do sieci i jednak po LTE między USB 2.0 a 3.0 różnica jest widoczna.)
    Jak myślisz co powoduje tego typu różnicę? Długość kabla, jakieś zakłócenia, a może różnica między maksymalną prędkością teoretyczną, a praktycznie osiąganą?

    Dodano po 4 [minuty]:

    E8600 napisał:
    prosiak_wej napisał:
    W praktycznie taki sam sposób uruchamiałem moduły WiFi z tanich tabletów, zazwyczaj są to jakieś Realteki zasilane napięciem 3,3V.

    O jakie konkretnie modułach mowa takich lutowanych na "kanapkę" czy wbudowanych w płytę tabletu? Pytam bo modułu wifi z drukarki nie posiadam ale kilka płyt z tabletów się wala ale ta moduły wbudowane i straszna drobnica szukać pinów do komunikacji. Mile widziane foto takiej modyfikacji.

    Mnie również to ciekawi, bo o ile drukarek brak to tabletów kilka się znajdzie. Jednakże jeśli byłby to moduł wbudowany w płytę, to równie prosto odpalałoby się moduł np ze starego telefonu, więc raczej jest to "podłączany". Były takie w tanich tabletach bodajże z lat hmmm 2010-2012.
  • #13
    E8600
    Poziom 38  
    Zgłębiłem temat :D
    Można zarówno wykorzystać moduł lutowany na "kanapkę" (prostsze rozwiązanie) jak i taki zintegrowany z płytą tabletu co mnie cieszy. Zapewne na upartego dało by też radę wykorzystać moduł z telefonu ale tam już lutowanie pod mikroskopem konieczne.
    Postaram się wykonać takie moduły w wolnym czasie bo ze 2 by mi się przydały.

    Moduł Wi-fi lutowany do płyty:

    Link

    Moduł Wi-fi zintegrowany z płytą:

    Link
  • #14
    Ibuprom
    Poziom 25  
    E8600 napisał:
    Zgłębiłem temat :D
    Można zarówno wykorzystać moduł lutowany na "kanapkę" (prostsze rozwiązanie) jak i taki zintegrowany z płytą tabletu co mnie cieszy. Zapewne na upartego dało by też radę wykorzystać moduł z telefonu ale tam już lutowanie pod mikroskopem konieczne.


    Tylko że ten stabilizator będzie przysiadał napięciowo podczas nadawania. Albo należy dodać kondensator elektrolityczny trochę większej pojemności na linii 3,3V albo jak pisałem 2 diody szeregowo. Inaczej będzie rwało transmisję podczas większego obciążenia. Osobiście w ten sposób przerabiam sprzęt który klienci przynoszą na niestabilne wifi, szczególnie w radyjkach internetowych. A tam właśnie często są takie stabilizatorki które tylko na papierze dają radę....
    A takie moduły można wygrzebać z potłuczonych tabletów kupionych na kilogramy.
  • #15
    E8600
    Poziom 38  
    Czy zna kolega może sprawdzone chińskie tanie moduły wifi obsługujące standard N oraz szyfrowanie WPA2 z wyprowadzonymi pinami do takiego zastosowania? U mnie niestety wszystkie moduły zintegrowane z transmisją 3G i straszny drób bez mikroskopu nie da rady.
  • #16
    Ibuprom
    Poziom 25  
    LinkTu masz przykładowy moduł które są w tabletach. Mikroskopu do tego nie trzeba. Wpa2 i N obsługuje.
  • #17
    E8600
    Poziom 38  
    Ibuprom napisał:
    LinkTu masz przykładowy moduł które są w tabletach.

    O tym to wiem myślałem, że zna kolega inne sprawdzone.
  • #18
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Korzystam z tego co znajdę, nie kupuję nowych. W zasadzie wszystkie moduły z gratów da się wykorzystać, te ze smart TV, drukarek atramentowych wifi, tabletów, radyjek wifi, etc....
  • #20
    prosiak_wej
    Poziom 32  
    Pierwszy link - ale bardziej elegancko byłoby użyć gniazdo pozyskane z laptopa i nie niszczyć karty.
  • #21
    E8600
    Poziom 38  
    prosiak_wej napisał:
    bardziej elegancko byłoby użyć gniazdo pozyskane z laptopa i nie niszczyć karty.

    Wiadomo ale film ma jedynie pokazać, że kartę Mini PCI-E da radę podpiąć także pod USB czego osobiście nie wiedziałem. Przydane info bo mam retro laptopa do którego nie da rady normalnie wsadzić karty obsługującej WPE2 (ach te blokowane biosy HP, nawet dokupiony ram nie działa bo nie został uwzględniony przez producenta).
  • #22
    siewcu
    Poziom 34  
    W takim przypadku lepiej odblokować BIOS.
  • #23
    oxmon
    Poziom 8  
    Cytat:
    ale znalazłem powód problemu - miałem za długie podłączenie dodatkowym kablem USB

    Z mojego doświadczenia nie długość kabli odgrywa rolę, lecz spoisty przebieg kabli (kable równoległe). Najlepiej używać orginalnych kabli.
  • #24
    kitor
    Poziom 34  
    E8600 napisał:
    Wiadomo ale film ma jedynie pokazać, że kartę Mini PCI-E da radę podpiąć także pod USB czego osobiście nie wiedziałem.

    Nie można. Tzn można, czasami.

    mPCIe posiada oprócz PCI Express również doprowadzone sygnały USB, i pojedyncze karty WiFi (i chyba większość modemów 3G) z tego korzystały. W takich przypadkach jest to rzeczywiście wykonalne.
  • #25
    Karaczan
    Poziom 40  
    kitor napisał:
    mPCIe posiada oprócz PCI Express również doprowadzone sygnały USB, i pojedyncze karty WiFi (i chyba większość modemów 3G) z tego korzystały. W takich przypadkach jest to rzeczywiście wykonalne.


    Do tego można dodać że chyba we wszystkich (przynajmniej jakie znam) kartach combo czyli WiFi+BT, BT komunikuje się właśnie po liniach USB.

    Do tego w złączu mPCIe można spotkać linie SATA, tzw mSATA.
  • #26
    Justyniunia
    Poziom 34  
    Zaciekawiona z rana Twoim projektem, przytargałam z pracy kilka płytek wifi z drukarek HP.
    Prosty stabilizator na rezystorze i zenerce i rzeczywiście, to się łączy.

    Fakt mój rumak z winxp nie chce z tym współpracować, ale wykrywa i chce sterownikow.

    Jakby ktoś ogarnął wyświetlacze z dotykiem od HP np. B3Q10 to było by miodzio :)
  • #27
    piotr_go
    Konstruktor DIY elektronika
    Justyniunia napisał:
    Jakby ktoś ogarnął wyświetlacze z dotykiem od HP np. B3Q10 to było by miodzio

    Masz dokładne fotki? Ich cena na aliexpress nie wygląda zachęcająco.
  • #28
    Justyniunia
    Poziom 34  
    Porobię w poniedziałek w pracy, ale zamieszczę juz w osobnym temacie, bo głupio tak się wcinać w czyjś.