Czas podsumować i kończyć temat -
dziękuję wszystkim za pomoc.
Nim rozpoczniecie regulacje najpierw naprawcie auto.
Jak widać na moim przykładzie odczytanie błędów i logów vcds nic nie dało co do przyczyn problemu z uruchamianiem auta.
Prosty test z podłączona butelka paliwa wszystko ujawnił. (
cofające sie pęcherze powietrza do butelki) oraz
zawartość filtra paliwa (brunatny kolor).
Przyczyną problemów z odpalaniem były dwie:
Źle złożony filtr paliwa.
Uszczelnienia pompowtrysków.
Gdyby była prawidłowo wykonana wymiana paska rozrządu nie było by potrzeby regulacji konta synchronizacji.
Podczas wymiany paska rozrządu nie była luzowana górne kółko rozrządu -powinno być poluzowana podczas wymiany paska rozrządu (te kółko co sie luzuje podczas regulacji konta synchronizacji).
Co i jak sie reguluje zawarte jest w tych dwu postach:
konradx wrote: Wał napędowy obraca się dwa razy szybciej od wałka rozrządu - to wynika z czterosuwowego typu pracy, czyli jak masz 820-860obr./min wału to musisz mieć 410-430 dla wałka rozrządu. Ten kąt i jego ustawienie ma być prawidłowo równe 0, oznacza to tyle, że GMP pierwszego tłoka jest w momencie przechodzenia ze zwrotu zewnętrznego na zwrot wewnętrzny ( tak się to w mechanice określa ), natomiast wałek rozrządu ma mieć w tym momencie obie krzywki zaworowe maksymalnie w górze- zawór ssący i zawór wydechowy zą całkiem zamknięte.
Całą operację musisz wykonać w temperaturze silnika 90C, wówczas wszystkie elementy są "spuchnięte" do rozmiarów w jakich pracują.
W grupie 4 w 4 oknie masz pokazany w VCDS parametr ""synch."" +3...-3, bo dla takich wartości kąta synchronizacji silnik diesla jest w stanie jeszcze pracować. Jednak, już niewielka odchyłka bo zaledwie 1-1,5stopnia spowoduje:
im bardziej ustawisz na "minus" (po poluzowaniu 3 śrub koła zębatego paska kluczem 18 odpychasz wałek ku grodzi *jeżeli masz silnik ułożony w poprzek), tym silnik będzie trudniej odpalał ale będzie żwawiej się zachowywał przy wyższych obrotach, tj. 2800obr./min. Całą operację wykonujesz na uciągniętym pasku rozrządu - kółko napinacza musi się mieścić w zakresie takiego wycięcia.
Całe to ustawianie związane jest z rozciąganiem się paska zębatego, okresowo powinieneś sprawdzać kąt synchronizacji, odchyłka od "0" będzie wskazywała na zużycie się tego paska. Przy ustawieniu kąta synchronizacji na zero, kąt wyprzedzenia zapłonu na wolnych obrotach wynosi dla silnika Diesla - 6C ( ten parametr masz w 4 gupie w oknie 3) Po wciśnięciu pedału gazu ten kąt będzie się zmieniał - wzrastał, ale kąt synchronizacji dla prawidłowo pracującego napinacza i niezużytego paska powinien wynosić 0. ( z doświadczenia mogę powiedzieć, że waha się między -0,5 do 0 i tak jest prawidłowo ) Problemy z zapalaniem Twojego samochodu mogą wynikać z wielu innych przyczyn.
Pozdrawiam
sigwa18 wrote: Grupa 4 pole 3 to kąt wtrysku ale nie początek tylko wartość kątowa trwania. Zależna od wielu rzeczy. To taki odpowiednik czasu wtrysku ale bardziej zależny od kilku czynników. Temperatura paliwa (czym zimniejsze tym kąt większy bo paliwo o większej lepkości) , od obciążenie wiadomo większe obciążenie dawka większa czyli kąt, synchronizacja wałka (czyli zależne od ustawienia rozrządu oraz miejsca gdzie wypadnie wtrysk na krzywce bo nie jest ona równa) . Od napięcia paska też bo mierzona na wale i wszelkie rozciągnięcia paska dodają nam stopni kąta trwania wtrysku (wał się kreci, rozciąga pasek i wałek robi mniejszy kąt).
Jak widać regulacja konta synchronizacji to wcale nie znaczy że
trzeba ustawić na wartość 0 -on ma być bliski 0 -w/g wartości bloku pomiarowego 4 silnika (dla danego typu silnika -każdy silnik ma określony swój zakres regulacji[/u] - często wymaga własnego ustawienia).
Nawet prawidłowa regulacja natężenia paska rozrządu ma wpływ co widać na pomiarach kont trwania wtrysku.
Jak widać da sie naprawić auto i wyregulować samemu.
Starałem sie dociec i odpowiedzieć na wszystkie pytania związane z regulacją i ustawieniami po niewłaściwie przeprowadzonej wymianie paska rozrządu.
Polecam wszystkim lekturę tego tematu bo tam jest mnóstwo opisanych szczegółów na które trzeba zwrócić uwagę.
Powodzenia wszystkim w waszych naprawach i regulacjach.