Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróbka zasilania starego flangera EXAR

thereminator 02 Cze 2020 14:37 1395 5
  • Przeróbka zasilania starego flangera EXAR


    Ostatnio wygrzebałem z kąta rzadko przeze mnie używany stary flanger firmy Exar i jak zwykle okazało się że gdzieś zawieruszyła się zrobiona lata temu przejściówka z zasilacza z wtykiem 5,5/2,1 na mini jack mono 3,5mm, bo takie gniazdo zasilania stosował Exar w swoich efektach. Postanowiłem więc przerobić zasilanie efektu na najpopularniejszy, tzw. bossowski standard (gniazdo 5,5/2,1 z minusem na „sztyfcie”). Ponieważ elementy elektroniczne na pcb są gęsto upakowane, z góry odrzuciłem montaż gniazda przykręcanego do otworu w obudowie i połączenie go z płytką za pomocą przewodów – gniazdo przykręcane jest większe gabarytowo od lutowanego w płytkę i nie zmieściłoby się w obudowie nie kolidując z innymi elementami.

    Porównanie wyprowadzeń gniazda jack i wlutowywanego 5,5/2,1 oraz analiza przebiegu ścieżek na płytce wykazały, że taka przeróbka jest możliwa z wykorzystaniem istniejących punktów lutowniczych, choć kosztem likwidacji opcji zasilania z baterii 9V. Nie jest to jednak dla mnie problemem, ponieważ nigdy nie korzystam z zasilania bateryjnego efektów.

    Przeróbka zasilania starego flangera EXAR

    Istniejące otwory po sztyftach „+9V” i „+ baterii” gniazda jack należało pod nowe gniazdo trochę poszerzyć mini frezarką, ponieważ jego wyprowadzenia lutownicze mają postać płaskowników (a nie szpilek jak oryginalne) oraz odciąć punkt lutowniczy „+ baterii” od istniejącej ścieżki i połączyć do ścieżki masy (co uczyniłem podczas wlutowywania nowego gniazda). W ten sposób uzyskałem z punktu „+ baterii” punkt masy nowego gniazda zasilania, a z z punktu „+9V” jacka punkt „styk rozwierny”, który jest wykorzystany jedynie jako punkt montażu gniazda połączony zworką z + zasilania. Ponadto konieczne było usunięcie z płytki przy pomocy noża fragmentu zbędnej ścieżki od zasilania bateryjnego i wykonanie otworu pod wyprowadzenie +9V nowego gniazda.

    Przy wlutowywaniu gniazda w płytkę okazało się, że przeszkadza w tym leżący w pobliżu rezystor. Na szczęście wystarczyło wylutować jedną jego końcówkę, po czym ustawić go pod kątem względem płytki i przylutować ową końcówkę bezpośrednio do nóżki sąsiedniego rezystora, z którym łączył się wcześniej przez ścieżkę, przy czym trzeba było założyć na tę przelutowywaną nóżkę kawałek koszulki izolacyjnej, aby zapobiec przypadkowym zwarciom z wyprowadzeniami innych sąsiednich elementów. Wyprowadzenie „+” nowego gniazda zostało połączone zworką w izolacji (przechodzi nad ścieżką masy) ze stykiem rozwiernym. Ewentualnie można by było zworkę zastąpić diodą Shottky'ego, aby zabezpieczyć efekt przed skutkami przypadkowego podłączenia zasilacza o odwrotnej polaryzacji.

    Przeróbka zasilania starego flangera EXAR Przeróbka zasilania starego flangera EXAR Przeróbka zasilania starego flangera EXAR


    Po wlutowaniu gniazda pozostało zapakowanie efektu do obudowy z uprzednio rozpiłowanym do kształtu i wymiarów nowego gniazda otworem. Po złożeniu urządzenia gniazdo jest zagłębione w otworze względem zewnętrznej powierzchni obudowy. Estetyczniej wyglądałoby gdyby było zlicowane z obudową, ale wówczas konieczne byłoby kombinowanie z wykonaniem zupełnie nowych otworów w płytce i łączeniem końcówek gniazda zasilania z odpowiednimi punktami lutowniczymi za pomocą zworek, co nie zapewniałoby wystarczająco stabilnego i trwałego mocowania. Ponadto oś nowego gniazda jest przesunięta w porównaniu do osi starego gniazda o około 1mm w płaszczyźnie równoległej do płytki, co spowodowało konieczność dodatkowego podpiłowania jednej z krawędzi wykonanego w obudowie otworu. Niestety powstała przez to szczelina pomiędzy przeciwległą krawędzią otworu i gniazdem, ale na szczęście nie rzuca się to mocno w oczy.

    To prosta przeróbka - może komuś się przyda ten krótki opis jako podpowiedź.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    thereminator
    Warunkowo odblokowany
    Offline 
    Specjalizuje się w: łowca mamutów
    thereminator napisał 2473 postów o ocenie 292, pomógł 171 razy. Jest z nami od 2005 roku.
  • #2
    Exploboy
    Poziom 15  
    Ja w tych efektach wybrałem szybszą drogę - poszukałem w sklepie najpłytszego gniazda okrągłego, lekko rozwiercałem oryginalny otwór a do płytki od gniazda prowadziłem przewody. Co prawda traciłem styk rozwierny, ale to można załatwić bodaj diodą, no i nie było sztywnego mocowania do płytki - brak możliwości wyłamania lutów po wielokrotnym wpinaniu wtyku lub po nadepnięciu na wtyk. Ewentualnie, jeśli mogę doradzić to idzie dostać takie 'kwadratowe' gniazdo ale z nakrętką z przodu, na pewno pomaga zabezpieczyć luty bo gniazdo nie cofa się przy wtykaniu. Jeśli mogę jeszcze wciąć się z jeszcze jedną 'dobrą radą' to polecam powymieniać elektrolity w tych efektach. Pierwsze Exary czy Kody mialy paskudne Elwy, z czasem dostają masakrycznych upływnosci albo dużego ESR. Efekty z serii 02 i wyżej miały już dobre części - Nichicony, Nippony...
  • #3
    thereminator
    Warunkowo odblokowany
    Przymierzałem okrągłe, ale nie pasowało a takiego z nakrętką od zewnątrz nie chciałem, bo paskudnie wygląda.
    Mam też gniazdo prostokątne wsuwane w wycięcie w obudowie, ale musiałbym albo nacinać także płytkę i drutować ścieżki albo zrobić dużo głębsze nacięcie obudowy (gniazdo musi się znaleźć nad płytką) a po złożeniu całości miałbym w obudowie pod gniazdem szparę 2,5mm przez którą byłoby widać płytkę. Aktualne rozwiązanie moim zdaniem jest optymalne.

    Elektrolity na razie mają się dobrze, więc nie ma potrzeby ich wymieniać.
  • #4
    mkpl
    Poziom 37  
    Jedyne co bym zmienił to dodał miniaturowy mostek prostowniczy za gniazdem i całkowicie odpada problem polaryzacji i zabezpieczenia.
  • #5
    thereminator
    Warunkowo odblokowany
    Standardowo 99% efektów zasila się 9V DC. Do zabezpieczenia przed zasileniem z zasilacza o odwrotnej polaryzacji wystarczy dioda zamiast zworki pomiędzy stykiem zasilania a pomocniczym, o czym zresztą wspomniałem.
  • #6
    thereminator
    Warunkowo odblokowany
    Mały update - przeróbek ciąg dalszy:

    Przycisk na mikrostyku zastąpiony typowym footswitchem SPST:

    Przeróbka zasilania starego flangera EXAR

    Usunięcie koszyczka baterii i wstawienie przegrody z blaszki aluminiowej oddzielającej dawną komorę baterii od reszty - zapobiega przesuwaniu się głównej płytki PCB flangera wewnątrz obudowy (np. przy wkładaniu wtyczki zasilania) oraz montaż płytki przełącznika elektronicznego w nowym położeniu za pomocą wkrętów i słupków gwintowanych.

    Przeróbka zasilania starego flangera EXAR

    Pozostało jeszcze do zrobienia:
    - dodanie nad footswitchem oprawki na oryginalną prostokątną diodę sygnalizującą włączenie efektu ,
    - wykonanie nakładki/panelu z napisami,
    - wymiana gałek na nowe, estetyczniejsze.