Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni

spec220 06 Cze 2020 23:26 3375 20
  • SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni


    Witam wszystkich.
    Dziś pragnę krótko streścić prosty sposób dodania funkcjonalnego oświetlenia LED zamontowanego pod wiszącą szafką w kuchni. Jest to już praktycznie ostatnie miejsce w mojej kuchni, które uległo modernizacji pod kątem oświetlenia…

    Czego zwyczajem, zacząłem od listy zakupów na znanym portalu aukcyjnym:
    -Profil aluminiowy z kloszem transparentnym 2X2m;
    -taśma LED światło białe-zimne 5m;
    -zasilacz LED 12V 5A;
    -taśma klejąca dwustronna 8mm 10m;
    -przewód 2X0,75mm2 5m;
    -Sterownik do profili LED na słynnym SGL8022W (myślałem o własnej konstrukcji, jednak niski koszt urządzenia w granicy 10zł sprawił, że dałem sobie spokój zamawiając gotowy moduł) .
    >>>Łączny koszt do 100zł<<<

    Na początek działanie samego sterownika:

    SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni


    Ponieważ ta wersja układu jest przystosowana do montażu w profilach LED, została ona ograniczona jedynie do jednej stałej standardowej konfiguracji (brak możliwości zmiany stanu logicznego pinów OPT1 i OPT2).
    Driver SGL8022W w zależności od konfiguracji wyprowadzeń OPT1, OPT2 może realizować 4 różne funkcje, które zostały bliżej opisane w dokumentacji PDF (załącznik), natomiast bieżący układ tego rozwiązania działa następująco:
    -krótkie dotknięcie sensora > LED świeci;
    -kolejne dotknięcie sensora > LED gaśnie;
    -przytrzymanie sensora powyżej 0,5s > rozjaśnianie do czasu zwolnienia bądź uzyskania wartości MAX;
    -kolejne przytrzymanie sensora powyżej 0,5s > przygasanie do czasu zwolnienia bądź uzyskania wartości MIN.
    Ustawiona wartość jest zapisywana w pamięci US, przy czym nie jest to pamięć trwała (po zaniku zasilania zapisana wartość zostaje utracona).
    To tyle o samym sterowniku w krótkim streszczeniu.

    SGL8022W_S...aMicro.rar Download (197.28 kB)

    Teraz przyszedł czas na przygotowanie profili aluminiowych celem montażu.
    Profile mają tworzyć kształt prostokąta (ramkę), dlatego też zostały docięte klasycznym brzeszczotem pod kątem 45 stopni.

    SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni


    Teraz montaż taśm LED oraz sterownika za pomocą taśmy dwustronnej (należy też pamiętać o zabezpieczeniu np. taśmą izolacyjną miejsc łączenia taśmy LED).

    SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni

    Po wstępnym pasowaniu dopiłowałem pilnikiem otwór na przewód zasilający.

    SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni


    Lutowanie narożnych przewodów łączących (do połączeń taśm LED można także użyć specjalnych kątowych samoprzylepnych kształtek).

    SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni

    Nałożenie dwustronnej, samoprzylepnej taśmy montażowej na aluminiowych profilach.

    SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni


    Montaż profili pod szafką oraz wzajemne łączenie taśm tworzących elektryczny obwód pierścieniowy. Takie rozwiązanie gwarantuje mniejsze spadki napięć na drukowanych ścieżkach taśm LED.

    SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni


    SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni


    I krótka prezentacja aplikacji.



    Napotkane problemy:

    -taśma LED w jednym miejscu była uszkodzona (pęknięta dioda LED), przez co 3 sztuki nie świeciły. Musiałem wyciąć wadliwy odcinek oraz zastąpić (dolutować) sprawny;
    -drobna gimnastyka w czasie lutowania taśm LED na narożnikach pod szafką. Nie było innej możliwości.

    Wrażenia:
    Hehe przy zapalonych wszystkich źródłach światła w kuchni, mam równie widno jak na stanowisku przy lutownicy, ale to nie mój wymóg. :)

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    spec220
    Poziom 18  
    Offline 
  • HelukabelHelukabel
  • #2
    Mscichu
    Poziom 17  
    Cześć,
    fajna zgrabna konstrukcja i ciekawy moduł. Czy próbowałeś podpiąć się z TOUCH pinem do aluminiowego profilu aby cały profil był elementem dotykowym?
  • #3
    spec220
    Poziom 18  
    Mscichu napisał:
    Cześć,
    fajna zgrabna konstrukcja i ciekawy moduł. Czy próbowałeś podpiąć się z TOUCH pinem do aluminiowego profilu aby cały profil był elementem dotykowym?

    Myślałem o takim rozwiązaniu, jednak w sieci jest sporo informacji na temat podobnych konstrukcji, które się nie sprawdzają w sąsiedztwie kuchenki indukcyjnej. (samo wyzwalanie)
    Ponadto sensor modułu jest podświetlany na niebiesko, a ja zwiększyłem jego powierzchnię przyklejając od wewnętrznej strony klosza kawałek folii aluminiowej pod sprężynkę. (nie ma większego problemu z załączeniem na wyczucie ręki/ palca)
  • HelukabelHelukabel
  • #4
    rb401
    Poziom 36  
    Solidnie zrealizowany temat. I co do samej realizacji nie mam zastrzeżeń.

    Ale już subiektywnie, z własnych doświadczeń, mam pewne uwagi co do ergonomii samego projektu.

    Nie przekonuje mnie ta ramka, a konkretnie to że część oświetlenia idzie spod samej ściany i wytwarza odblaski na błyszczących płaszczyznach utrudniające patrzenie. Osobiście preferuję w oświetleniu podszafkowym ustawienie kiedy światło jest jak najbardziej wysunięte do przodu, przy drzwiczkach szafki. Jeśli potrzeba więcej światła niż jeden profil, to raczej dałbym dwa równoległe koło siebie, ale przy drzwiczkach, nie pod ścianą.

    Druga sprawa, to nieergonomiczne moim zdaniem umieszczenie wyłącznika, który jest jakby wstydliwie schowany w niewidoczne, trudne do sięgania ręką miejsce. Moim zdaniem o wiele wygodniej by było gdyby ten był w płaszczyźnie drzwiczek i to najlepiej w osobnej małej obudowie płaszczyzną czujnikową skierowaną do przodu.
  • #5
    spec220
    Poziom 18  
    rb401 napisał:
    Druga sprawa, to nieergonomiczne moim zdaniem umieszczenie wyłącznika, który jest jakby wstydliwie schowany w niewidoczne, trudne do sięgania ręką miejsce. Moim zdaniem o wiele wygodniej by było gdyby ten był w płaszczyźnie drzwiczek i to najlepiej w osobnej małej obudowie płaszczyzną czujnikową skierowaną do przodu.

    Osobna obudowa wyłącznika w moim przypadku szpeciłaby wygląd szafki.
    Fakt, że sterownik jest bardziej z tyłu, ale tylko tam mam wyfrezowany oryginalny kanał po całej długości szafki na kabel pod zasilanie LED.... Ta ramka łącznie pobiera ok. 3,5A, a więc przeniesienie sterownika na przód szafki wiązało by się z kombinatoryką odpowiednich przewodów pod kloszem, a to niefachowo wygląda

    rb401 napisał:
    Nie przekonuje mnie ta ramka, a konkretnie to że część oświetlenia idzie spod samej ściany i wytwarza odblaski na błyszczących płaszczyznach utrudniające patrzenie. Osobiście preferuję w oświetleniu podszafkowym ustawienie kiedy światło jest jak najbardziej wysunięte do przodu, przy drzwiczkach szafki. Jeśli potrzeba więcej światła niż jeden profil, to raczej dałbym dwa równoległe koło siebie, ale przy drzwiczkach, nie pod ścianą.

    Sprawa wygląda tak, że właśnie jedna szafka (zrobiona przez stolarza) jest podobnie oświetlana jak to kolega opisuje, z tym że blat jest nierównomiernie oświetlony, a światło i tak się odbija.
    Nawet jak bym zastosował profile kątowe 45 stopni, to i tak wszystko zależy od tego jak się stanie przy szafce. Moim zdaniem taka ramka ładniej wygląda, a sam efekt odbicia w moim przypadku nie jest aż tak bardzo intensywny, co też po większości zależy od samego połysku blatu szafki.
  • #6
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    Jak się sprawdza to OK. Ja jednak wolałbym mieć wyłącznik bliżej - nie pod ścianą a z przodu.
  • #7
    spec220
    Poziom 18  
    Z przodu na pewno było by wygodniej dla kogoś kto nie wie o tym, że wyłącznik jest z tyłu, a tak po za tym szybko idzie się przyzwyczaić na wyczucie. Szafka nie jest głęboka, a sam wyłącznik jest na samym rogu, i nie trzeba zaglądać pod szafkę za "niebieskim punktem" :)
    Szczerze powiedziawszy chyba nie stanowi to większego problemu, skoro nikt w domu nie dostrzegł takiego problemu. Osobiście na początku też zastanawiałem się nad lepszą lokalizacją sensora, jednak po przemyśleniu zostało tj. na zdjęciach.
  • #8
    madamsz1
    Poziom 29  
    Mam podobny (o ile nie identyczny włącznik dotykowy) zamontowany w lampie nad łóżkiem. Już kilka lat i sprawuje się bez problemu. Próbowałem jak tu któryś kolega sugerował podłączyć czujnik do obudowy, ale nie chciało to dobrze chodzić, czasami nie dało rady ani włączyć, ani wyłączyć jak już się załączyło. Sensor mam za plastikową pokrywą osłaniającą led - chodzi.

    PS. Przypomniałem sobie, że mam jeszcze sterownik bezdotykowy robiony na Atiny25 i jakimś czujniku zbliżeniowym o znaczenie VCN41 AA21. Zaczyna to działać w odległości 3-4 cm od czujnika. Też fajne rozwiązanie, jedynie co to może brakuje podświetlenia w którym miejscu jest akurat czujnik.
  • #10
    ACCel
    Poziom 21  
    Ciekawszym rozwiązaniem niż włącznik dotykowy jest włącznik zbliżeniowy, ma identyczne funkcje, ale można go uruchamiać bez dotykania mokrymi/tłustymi/zabrudzonymi rękami ;)
    Lub włączać zbliżając dowolny przedmiot.
  • #11
    spec220
    Poziom 18  
    ACCel napisał:
    Ciekawszym rozwiązaniem niż włącznik dotykowy jest włącznik zbliżeniowy, ma identyczne funkcje, ale można go uruchamiać bez dotykania mokrymi/tłustymi/zabrudzonymi rękami
    Lub włączać zbliżając dowolny przedmiot.

    Zgadza się, zresztą widziałem oferty podobnych wyłączników. Rzecz w tym, że ja mieszkam na wsi, i zawsze znajdzie się jakaś mucha albo inny owad. Nie określono wielkości przedmiotu jaki może wyzwolić taki czujnik. Kolejna sprawa jest taka, że nie widziałem takich czujników przystosowanych do montażu w profilu LED, aby było estetycznie. :)
  • #12
    ACCel
    Poziom 21  
    Tak zdarzyło się, dosłownie kilka razy w ciągu ostatnich 2 lat, że jakiś owad mi włączył światło pod szafkami.

    Są takie z mini diodami:

    SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni
  • #13
    Erbit
    Poziom 37  
    spec220 napisał:
    ... przy zapalonych wszystkich źródłach światła w kuchni, mam równie widno jak na stanowisku przy lutownicy, ale to nie mój wymóg. :)


    Wykonałem to prawie identycznie. Różnice:
    - nie dawałem taśmy LED przy ścianie (wyszedłem z założenia, że nie będę oświetlał ściany)
    - nie mam sterownika
    - zasilacz w "gniazdku z pilotem RF" (takie tanie marketowe gniazdka)
    - ściemniacz

    Rozwiązanie ze ściemniaczem działało bardzo dobrze ale skoki napięć zepsuły ściemniacz (najpierw jeden, potem drugi). Być może wymiana kondensatorów na większe po stronie pierwotnej zwiększyłaby odporność ściemniacza na spadki ale... jest już "pozamiatane" i działa obecnie na pilota bez ściemniacza.

    Pilot (RF) potrzebny był do tego aby zintegrować to z automatyką domową - oczywiście się udało.

    Efekty (mimo braku jednej listwy LED) - jak Kolega słusznie zauważył "powalające". W końcu na blatach wszystko widać, dobrze się pracuje a, że z Żoną jesteśmy dosyć wysocy to wzrok mamy powyżej linii LED i w niczym one nam nie przeszkadzają więc zdecydowałem się nie zakładać ponownie ściemniaczy.

    Poza tym pilot (gniazdka) umożliwiły mi podświetlenie także spodu szafek stojących. Wieczorem świetnie oświetla podłogę, nie trzeba zapalać górnego światła. Obecnie jednak dolne oświetlenia jest w przebudowie (od 3 miesięcy :D ) - przymierzam się do założenia taśmy LED kolorowej, podobnie jak zrobiłem to w szafie.
  • #14
    spec220
    Poziom 18  
    Erbit napisał:
    - nie dawałem taśmy LED przy ścianie (wyszedłem z założenia, że nie będę oświetlał ściany)

    A to zaskoczę kolegę. Robiłem próbę na samej listwie przy ścianie, i też było super, z tym że blat był nierównomiernie oświetlony z przodu. Dodanie drugiej listwy z przodu dało efekt zadowalający.

    Erbit napisał:
    - zasilacz w "gniazdku z pilotem RF" (takie tanie marketowe gniazdka)

    Jeżeli rozchodzi się o mnie, to nie mam nic przeciwko, a nawet jestem za, ale niestety reszta rodziny nie przepada za jakimiś dodatkowymi wynalazkami po za pilotem do TV. Drugi pilot do dekodera z początku sprawiał problem z przyzwyczajeniem. Niewiele brakowało, a miałem kupować moduł CAN pod kartę dekodującą do TV, ale jakoś się obeszło.

    Erbit napisał:
    Rozwiązanie ze ściemniaczem działało bardzo dobrze ale skoki napięć zepsuły ściemniacz

    możliwość płynnej regulacji mam przy okapie, z tym że ja to zrobiłem w inny sposób. A mianowicie przerobiłem sam zasilacz, aby było bardziej ergonomicznie.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3686337.html

    Erbit napisał:
    Poza tym pilot (gniazdka) umożliwiły mi podświetlenie także spodu szafek stojących. Wieczorem świetnie oświetla podłogę, nie trzeba zapalać górnego światła

    U mnie od samej szafki jest widno. Też jestem z tego rozwiązania zadowolony, bo teraz też nie muszę palić górnego światła.

    ACCel napisał:
    Są takie z mini diodami:

    Ciekawe rozwiązanie i warto mieć na uwadze. A orientuje się kolega czy ten wyłącznik działa też przez klosz mleczny, czy raczej jest wskazany jedynie transparentny?
  • #15
    Erbit
    Poziom 37  
    spec220 napisał:
    ...
    A to zaskoczę kolegę. Robiłem próbę na samej listwie przy ścianie, i też było super, z tym że blat był nierównomiernie oświetlony z przodu...
    ...


    Dlatego ja mam listwę "z przodu" a nie mam przy ścianie. Też robiłem próby - ta przy ścianie niewiele zmieniała poza lepszym oświetleniem samej ściany.

    spec220 napisał:
    ...
    możliwość płynnej regulacji mam przy okapie, z tym że ja to zrobiłem w inny sposób. A mianowicie przerobiłem sam zasilacz, aby było bardziej ergonomicznie.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3686337.html

    Dzięki za link, zapowiada się ciekawie, poczytam ;)

    spec220 napisał:
    ...
    Jeżeli rozchodzi się o mnie, to nie mam nic przeciwko, a nawet jestem za, ale niestety reszta rodziny nie przepada za

    Pilot RF leży nieużywany. Medium RF było potrzebne do integracji z automatyką domową.
  • #16
    spec220
    Poziom 18  
    Erbit napisał:
    Dlatego ja mam listwę "z przodu" a nie mam przy ścianie. Też robiłem próby - ta przy ścianie niewiele zmieniała poza lepszym oświetleniem samej ściany.

    Czyli z przodu też nie powinna wiele zmienić po za tym, że oświetlisz po większości samą podłogę. Zresztą wszystko zależy też od wysokości listw nad blatem szafki. W moim przypadku ta przy ścianie oświetla jakieś 70% blatu w sposób intensywny, natomiast ta z przodu drugie 70%, w taki sposób, że oba te widma nawzajem się nakładają dając efekt równomiernego, oraz jednolitego oświetlenia blatu. Ponadto taka świecąca ramka pod szafką fajnie wygląda. :)

    Erbit napisał:
    Pilot RF leży nieużywany. Medium RF było potrzebne do integracji z automatyką domową.

    Też myślałem o pełnej automatyzacji, ale reszta domowników jest temu przeciwna, bo w razie jakiejś usterki tylko ja jestem w stanie ja usunąć, albo jakiś inny fachowiec który musiałby się nagłówkować, a to kosztuje. Z automatyki domowej, to mam na razie SZR-a pod UPS-em 2KW w kotłowni. Sama automatyka chodź prosta, ale też jest nietypowa, bo pomiędzy dwiema rozdzielnicami nie ma przewodu sterowniczego. Rozdzielnice same się rezerwują w zależności od detekcji napięcia. No tu rodzina akurat się zgodziła, bo w razie usterki są rozłączniki bypass, którymi można pominąć cały automat.
  • #17
    Erbit
    Poziom 37  
    spec220 napisał:
    Erbit napisał:
    Dlatego ja mam listwę "z przodu" a nie mam przy ścianie. Też robiłem próby - ta przy ścianie niewiele zmieniała poza lepszym oświetleniem samej ściany.

    Czyli z przodu też nie powinna wiele zmienić po za tym, że oświetlisz po większości samą podłogę. ...

    Nie, nie. Ja mam blat a nie blacik ;) Ta listwa oświetla blat a nie podłogę ;)

    Być może błędem było wskazanie przeze mnie dodatkowego oświetlenia, które oświetla podłogę ale wyraźnie napisałem, że jest ono umieszczone pod szafkami stojącymi (a nie pod wiszącymi).

    spec220 napisał:
    ...
    Zresztą wszystko zależy też od wysokości listw nad blatem szafki. W moim przypadku ta przy ścianie oświetla jakieś 70% blatu w sposób intensywny, natomiast ta z przodu drugie 70%, w taki sposób, że oba te widma nawzajem się nakładają dając efekt równomiernego, oraz jednolitego oświetlenia blatu.

    Myślę, że tu doszliśmy do consensusu, który dowodzi, że każdy ma inny układ szafek a więc i inny układ oświetlenia. U mnie jeden pasek oświetla cały blat.

    spec220 napisał:
    ...
    Ponadto taka świecąca ramka pod szafką fajnie wygląda. :)

    No.. ja już pisałem, że nie oglądam szafek wiszących od dołu ;)

    spec220 napisał:
    ...
    Też myślałem o pełnej automatyzacji, ale reszta domowników jest temu przeciwna, bo w razie jakiejś usterki tylko ja jestem w stanie ja usunąć...

    Niestety zgadzam się z tym. Na domiar złego napiszę, że już dwa razy sam musiałem się napocić by znaleźć przyczynę problemu i wtedy przyszła mi myśl do głowy "a na ch... ja to robiłem" ;)
  • #18
    spec220
    Poziom 18  
    Erbit napisał:
    Niestety zgadzam się z tym. Na domiar złego napiszę, że już dwa razy sam musiałem się napocić by znaleźć przyczynę problemu i wtedy przyszła mi myśl do głowy "a na ch... ja to robiłem"

    Dlatego ja chyba "dalszą cyfryzację" sobie odpuszczę.
    Sam SZR był dobrym pomysłem, bo już kilka razy interweniował. Jak już wspomniałem mieszkam na wsi, i tu bywa różnie. Bodajże przedwczoraj 2 godziny też była przerwa po wichurze, a w sąsiedniej wsi cały dzień... Najgorzej jest nocą. Wyjść do łazienki, czy też do kuchni, podładować telefon, odpalić telewizor, czy laptopa.
    Mam też agregat, jednak błąd zrobiłem, że kupiłem 3F~ Nie sądziłem że przy niesymetrycznym obciążeniu wystąpi aż tak duża asymetria. Teraz potrzebuję konkretnego falownika DIY, ale to już temat na inny wątek.
  • #19
    weteranPL
    Poziom 7  
    Może kolega dać z tym Sterownikiem do profili LED "Automatyczny wyłącznik zmierzchowy do taśmy LED" projekt tego układu jest pod Link, zamiast samemu wyłączać lub włączać taśmy LED.
  • #20
    spec220
    Poziom 18  
    weteranPL napisał:
    Może kolega dać z tym Sterownikiem do profili LED "Automatyczny wyłącznik zmierzchowy do taśmy LED"

    Te profile oświetlają blat szafki, i nie widzę sensu stosowania w tym układzie wyłącznika zmierzchniowego.
    Natomiast co do linku, to nie sądzę aby to rozwiązanie było stabilne, ponieważ będzie wykazywać słabą charakterystykę przełączeniową, i w pewnym momencie tranzystor wykonawczy może się grzać, a nawet usmażyć. Osobiście preferuję jakiś wzmacniacz operacyjny zapewniający pewne przełączenie klucza oraz zadaną histerezę pracy układu.

    Na początek może być prosta konstrukcja na dwóch tranzystorach. (taki prosty przerzutnik różnicowy)
    SGL8022W - prosta, dotykowa aplikacja oświetlenia szafki w kuchni

    Oczywiście w necie są inne stabilne rozwiązania. (wystarczy poszukać) :)