Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki migomat między 3000-4000zł

paladyn 07 Jun 2020 16:56 3822 26
Wago
  • #1
    paladyn
    Level 15  
    Witajcie, jestem na kupnie migomatu między 3000 a 4000zł. Chciał bym aby dało się pospawać tłumik w samochodzie jak i również blachy 10mm. Nie zależy mi na maszynach all in 1, tylko po prostu migomat. Im "sprytniejsza" spawarka tym lepiej ponieważ nigdy nie spawałem migomatem. Moje doświadczenie to wyspawane około 2.5KG elektrod rutylowych oraz kilka spawów metodą TIG. Spawając MMA jestem wstanie położyć spaw pachwinowy jak i spawać płaskie powierzchnie z góry, natomiast czasami potrzebuje pospawać coś pionowo i przy moim doświadczeniu jest to niemożliwe. Oglądając filmy jak ludzie spawają pionowo migomatem to zauważyłem że jeden spawa od dołu do góry, druga osoba na odwrót a spawy wyglądają idealne. Nie martwią się kontrolą szlaki czy im spaw nie zalewa. Stąd też decyzja o zakupie innej spawarki. Chodzi o lepszą jakość spawów i żeby spawanie było prostsze.

    Obecnie posiadam spawarkę Pirotec SIT 301 i niestety nie mogę powiedzieć dobrego słowa o niej. Spawając MMA na małych prądach praktycznie się nie wzbudza, przy większych około 120 jest trochę lepiej, ale nadal bez szału.

    Reasumując czego oczekuje:
    - Im więcej automatyzacji spawania tym lepiej z racji braku doświadczenia spawania tą metodą
    - Odpowiedni amperaż aby dało się spokojnie spawać blachy o grubości 10mm
    - Brak wodotrysków, im mniej zbędnych ustawień tym lepiej.
    - Im dłuższy uchwyt spawalniczy natomiast zastanawiam się czy uchyt 5m ma prawo dobrze działać nawet z podajnikiem 4 rolkowym

    Co sądzicie o czymś takim jak SHERMAN MIG 300M/4R?
  • Wago
  • #2
    Bedni
    Level 16  
    paladyn wrote:
    Oglądając filmy jak ludzie spawają pionowo migomatem to zauważyłem że jeden spawa od dołu do góry, druga osoba na odwrót a spawy wyglądają idealne.


    Jak by co to tej drugiej osoby nie naśladuj bo takie spawy tylko:

    paladyn wrote:
    wyglądają idealne.


    Może przy tłumku nie ma takiego znaczenia, ale jeśli chodzi o konstrukcje to spoina do niczego, brak przetopu.
  • #4
    paladyn
    Level 15  
    Bedni wrote:
    paladyn napisał:
    Oglądając filmy jak ludzie spawają pionowo migomatem to zauważyłem że jeden spawa od dołu do góry, druga osoba na odwrót a spawy wyglądają idealne.



    Jak by co to tej drugiej osoby nie naśladuj bo takie spawy tylko:


    Nie naśladuje :) Korzystam ze starych amerykańskich filmów rodem z lat 50 gdzie wszystko jest bardzo dobrze pokazane Link


    satanistik wrote:
    Ja polecam Caddymig firmy ESAB. Wersja z wyświetlaczem LCD ma więcej bajerów ale podstawowa jest wystarczająca.


    Rozważałem kiedyś właśnie Caddy mig 200, natomiast bardzo boje się konstrukcji tej spawarki. Moduł mocy zbudowany jest w technologii hybrydowej gdzie na jednym kawałku prawdopodobnie ceramiki są tranzystory IGBT oraz diody. Jest to moduł robiony specjalnie dla firmy ESAB i nie ma możliwości kupna zamiennika. Cena oryginału zwala z nóg, któryś użytkownik elektrody próbując kupić ten moduł w serwisie usłyszał cenę bodajże ponad 2000zł. Oczywiście nie neguje jakości tej spawarki przez pryzmat takowej a nie innej konstrukcji, po prostu boję się że któregoś dnia może wpaść opiłek ze szlifierki do środka spawarki robiąc zwarcie i uszkadzając ten moduł. Spawarkę na elementach dyskretnych sobie naprawię, tutaj nie było by mnie stać na autoryzowany serwis.

    Swoją drogą obiło mi się o uszy, że migomat 200A będzie miał gorszy przetop materiału od elektrody przy 200A. Prawdo to?
  • #5
    bearq
    Level 38  
    paladyn wrote:
    Im dłuższy uchwyt spawalniczy natomiast zastanawiam się czy uchyt 5m ma prawo dobrze działać nawet z podajnikiem 4 rolkowym

    5m na 4 rolkach idzie bez problemu.
    paladyn wrote:
    Jest to moduł robiony specjalnie dla firmy ESAB i nie ma możliwości kupna zamiennika. Cena oryginału zwala z nóg, któryś użytkownik elektrody próbując kupić ten moduł w serwisie usłyszał cenę bodajże ponad 2000zł.

    Wszystko się psuje, jak się tak boisz to kup sobie transformator ale możesz być nieco rozczarowanym efektem. Ja tam wolę pokrętło, synergię i wyświetlacz.
    paladyn wrote:
    Oczywiście nie neguje jakości tej spawarki przez pryzmat takowej a nie innej konstrukcji, po prostu boję się że któregoś dnia może wpaść opiłek ze szlifierki do środka spawarki robiąc zwarcie i uszkadzając ten moduł.

    W lepszych spawarkach typu Kemppi płytki są izolowane lakierem i niemalże całkowicie odporne na działanie opiłków i kurzu, nie wiem jak z Esabem ale w przypadku urządzeń elektrycznych należy minimalizować kontakt z kurzem czy opiłkami. Do tego "przedmuchanie" urządzenia i wyczyszczenie go raz na dwa miesiące z kurzu również przekłada się na niezawodność i bezawaryjność sprzętu.
    paladyn wrote:
    Swoją drogą obiło mi się o uszy, że migomat 200A będzie miał gorszy przetop materiału od elektrody przy 200A. Prawdo to?

    Takie zdanie głoszą głównie starzy spawacze którzy nie potrafią opanować ten metody albo nie mają z nią kontaktu. 200A to 200A i koniec.
  • Wago
  • #6
    satanistik
    Level 27  
    Ja swoją kupiłem uszkodzoną i naprawiłem. [img-0] [img-1] Jaki migomat między 3000-4000zł Jaki migomat między 3000-4000zł
    Faktycznie są tam dwa układy hybrydowe ale jest do nich dostępna dokumentacja i można je odtworzyć.
  • #7
    paladyn
    Level 15  
    satanistik wrote:
    Ja swoją kupiłem uszkodzoną i naprawiłem.
    Faktycznie są tam dwa układy hybrydowe ale jest do nich dostępna dokumentacja i można je odtworzyć.


    Możesz napisać jaki model użytkujesz? Kupił byś jeszcze raz tą spawarkę?
    Co do konstrukcji modułu to przyjmij moje uznanie. Schemat i zastosowane elementy to tajemnica czy możesz pokazać?

    bearq
    Również używasz Esaba? Jaki model?

    Ogólnie Panowie jakie są wasze wrażenia z użytkowania produktów Esab? Macie jakieś porównanie do chińskich spawarek typu Magnum albo Sherman?
  • #8
    bearq
    Level 38  
    paladyn wrote:
    Również używasz Esaba? Jaki model?

    Nie używam Esaba.
    paladyn wrote:
    Ogólnie Panowie jakie są wasze wrażenia z użytkowania produktów Esab? Macie jakieś porównanie do chińskich spawarek typu Magnum albo Sherman?

    Esab to półka wyżej, nie jest to marka przodującą ale za przyzwoite pieniądze mamy całkiem fajne urządzenie. Moim zdaniem nie kupuj nic tańszego czy z półki niżej niż Esab.
  • #9
    satanistik
    Level 27  
    Model to caddy mig c160i. Podoba mi się jak spawa i na forum jest schemat do podobnego modelu. Układ hybrydy jest rozrysowany w PDFie , ja go uprościłem rezygnując z dwóch tranzystorów mosfet w obwodzie PFC i zastępując je jednym mocniejszym. Płytka jest lakierowana jednak ie jest to 100% zabezpieczenie. I tak kupił bym tą spawarkę jeszcze raz, pożyczyłem ją kilku osobom i wszyscy byli zachwyceni.
    Pierwsza hybryda to układ PFC oraz mostek prostowniczy - ma on dodatkowo dwa tyrystory w miejscu diod. Jest jeszcze opornik pomiaru prądu i kondensatory, te ostatnie nie zmieściły mi się na mojej płytce i musiałem przylutować je od drugiej strony płyty spawarki.

    A i co do awaryjności - od ponad roku szukam uszkodzonych na portalach aukcyjnych i znalazłem 3, jeden który kupiłem, jeden 100% sprawny dla kolegi choć ponoć uszkodzony ale działa już 6mc, i jeden mi uciekł. Gdyby padały jak muchy to powinno być więcej.
  • #10
    paladyn
    Level 15  
    satanistik
    Mógł byś napisać coś o jakości wykonania? Jak z wytrzymałością plastików czy samego podajnika drutu? Coraz bardziej się przekonuje do Caddy Mig C200i, ale jeszcze lepiej się upewnić.
  • #11
    satanistik
    Level 27  
    Obudowa wykonana jest z tworzywa, jednak nie jest to chińskie tworzywo które pęka od pierwszego uderzenia. Podajnik jest wyposażony w większy silnik. Wada to kable które są podłączone na stale.
  • #12
    paladyn
    Level 15  
    satanistik Powiedz proszę z czego jest zrobiony podajnik drutu. Ze zdjęć wygląda, że jedna z rolek oraz sam korpus to plastik co mnie lekko martwi.
  • #13
    bearq
    Level 38  
    paladyn wrote:
    satanistik Powiedz proszę z czego jest zrobiony podajnik drutu. Ze zdjęć wygląda, że jedna z rolek oraz sam korpus to plastik co mnie lekko martwi.

    A co to zmienia? W wielu profesjonalnych markach rolki czy sam korpus jest plastikowy i nic się z tym nie dzieje. Te plastiki często są lepszej jakości i trwalsze niż te pseudo metalowe części w chińczykach które są tak naprawdę jakimś szajso-odlewem wykonanym z odpadów i jakiegoś syfu który da się połamać w rękach.
    Do tego model o którym pisałeś to spawarka małej mocy, mobilna i nie przeznaczona do pracy na 3 zmiany stąd zastosowanie plastiku a nie metalu jest uzasadnione. Nie oczekuj super jakości w sprzęcie z niższej półki cenowej firmy, co nie oznacza że do do domu czy nawet małej firmy jest ona nie wystarczająca.
    Na pewno bije wszystkie chińczyki typu Sherman czy Magnum o głowę i moim zdaniem w tym budżecie nie ma się nad czym zastanawiać.
  • #14
    paladyn
    Level 15  
    Za waszą namową zakupiłem Esab Caddy Mig C200i. Jak przetestuje sprzęt to zdam relacje co i jak, może gdy ktoś będzie miał podobne dylematy co ja to mój test mu w tym pomoże.
  • #15
    paladyn
    Level 15  
    Dzisiaj przyszła spawarka, pierwsze wrażenie bardzo pozytywne, ale jak się potem okazało jest uszkodzona Nie wiem czy to ja mam pecha czy taki sprzęt.

    Pierwsze wrażenia i budowa

    Przy wyciąganiu z pudełka od razu poczułem dużo większą wagę od obecnego Piroteca SIT 301. Plastiki dobrej jakości, nic nie trzeszczy, dobre spasowanie elementów. Wyświetlacz bardzo czytelny a pod gałkami zainstalowane są enkodery. Podajnik dwurolkowy ,mimo obaw rolka prowadząca jest metalowa, dociskowa to zwykłe łożysko. Sama obudowa podajnika plastikowa, ale solidnie zrobiona, nie wygina się ani odkształca. Mocowanie rolki z drutem nie wygląda jakoś mocarnie, rolka obraca się po plastikowym walcu, który dochodzi może do połowy szpulki z drutem. Z drugiej strony jest nakładka centrująca i plastikowy pindol do przekręcania.

    Spawanie

    Jeśli chodzi o samo spawanie to porównując do Piroteca to niebo a ziemia. Spawanie zaczynałem układając proste ścieżki na profilu korzystając z automatu QSet przy różnych konfiguracjach począwszy od grubości 0.6mm aż do 6mm według nastaw z wyświetlacza. Sam spaw bardzo dobry jak na słabo oczyszczony materiał z rdzy który spawałem. Spoina bez kraterów i w miarę regularna. Jak na żółtodzioba spawy wychodzą bardzo dobre. Przy spawie pachwinowym spawając praktycznie zardzewiały kawałek metalu po prostu bajka. Spaw dobrze wypełnia szczeliny co przy elektrodzie oraz brudnym materiale miałem problem na Pirotecu.
    Jaki migomat między 3000-4000zł Jaki migomat między 3000-4000zł Jaki migomat między 3000-4000zł

    Dla doświadczonego spawacza moje spawy to pewnie partactwo, ale jak na nowicjusza uważam, że nie jest źle. Na tym profilu są również zabawy z MMA przy spawaniu pionowym oraz inne eksperymenty. Samo spawanie Esabem musiałem przerwać bardzo szybko z racji zauważenia usterki , a wiadomo że im mniej używany sprzęt tym lepiej dla mnie gdy chce korzystać z rękojmi zamiast gwarancji.

    Natomiast nie wiem co to za brązowy nalot na spoinie, po wystudzeniu spoiny odpada bardzo łatwo niczym spalona farba. To rdza z materiału czy dodatek do druta spawalniczego, który wygląda jak by był miedziowany i ma podobny kolor do wspomnianego nalotu?

    Co jest uszkodzone?

    Bardzo szybko dostrzegłem, że wyświetlacz dziwnie pokazuje prąd i spawając na różnych nastawach grubości zauważyłem, że uszkodzone są prawdopodobnie 3 segmenty z najbardziej znaczącej cyfry amperomierza. Wygląda to jak poniżej:
    Jaki migomat między 3000-4000zł Jaki migomat między 3000-4000zł Jaki migomat między 3000-4000zł

    Mam tylko nadzieje, że to usterka to wypadek losowy / statystyka.
  • #16
    freebsd
    Level 40  
    To brązowe to zwykły żużel. Krzemionka z drutu - słabe oczyszczenie, za mały przepływ gazu.
    Musze przyznać, że spawy które zaprezentowałeś (za co dziękuję) no mnie, jako amatora nie zachwycają -, a ponieważ nie znam się, to się wypowiem :-) Ten pierwszy rozlany, jak byś spawał z CO2. Za wysokie napiecie? Pachwinowy wygląda na brak przetopu.
  • #17
    bearq
    Level 38  
    freebsd wrote:
    Pachwinowy wygląda na brak przetopu.

    Przetopu tam nigdy nie będzie bo to nie spawanie doczołowe. Tutaj nie ma wtopienia.
  • #18
    paladyn
    Level 15  
    Na pierwszym zdjęciu kombinowałem z odpowiednim kątem uchwytu spawalniczego. Na początku kładłem spaw prawie prostopadle do powierzchni po czym zauważyłem, że jest coś nie tak. Spaw górny kładłem przy kącie około 30-45 stopni oraz przy różnych ustawień spawarki, od grubości 0.6mm aż do 6mm. Pod koniec górnego spawu coś mi przerywało spawanie jak by reduktor zamarzał (cały pokryty lekkim białym nalotem).

    Zdjęcie nr 2 - tutaj musiałem dosunąć zardzewiały kawałek żelaza już do wcześniej położonego spawu bo inaczej nie mogłem stopić druta. Brak kontaktu z masą. Dlatego ta spoina wygląda na taką wybuloną.

    Zdjęcie nr 3 - tutaj już normalnie kładłem spaw pachwinowy.

    Gdybym miał sprawny sprzęt mógł bym pospawać wyczyszczone materiały w różnych konfiguracjach, a na chwile obecną to test trwał może 5min na zardzewiałym kawału żelaza który miałem pod ręką.
  • #19
    freebsd
    Level 40  
    paladyn wrote:
    Gdybym miał sprawny sprzęt mógł bym pospawać wyczyszczone materiały w różnych konfiguracjach, a na chwile obecną to test trwał może 5min na zardzewiałym kawału żelaza który miałem pod ręką.
    To jak ogarniesz reklamację, to zrób więcej testów. Chętnie przeczytam opinię o spawarce innej niż tania i chińska.
  • #21
    Bedni
    Level 16  
    bearq wrote:

    Przetopu tam nigdy nie będzie bo to nie spawanie doczołowe. Tutaj nie ma wtopienia.


    Niezależnie od rodzaju spoiny, każda musi mieć przetop (wtopienie spoiny w materiał spawany). Inaczej powstanie wada zwana przyklejeniem.
    Po prostu w połączeniach doczołowych widać grań, czasem nawet wyciek grani, a w spoinie pachwinowej tego nie widzisz.
  • #22
    bearq
    Level 38  
    Bedni wrote:

    Niezależnie od rodzaju spoiny, każda musi mieć przetop (wtopienie spoiny w materiał spawany).

    Przetop występuje w złączach doczołowych. W każdych innych masz tylko wtopienie. Nie myl tych pojęć bo za taką "wiedzę" nie jeden oblał egzamin zanim zobaczył spawarkę na oczy. W poradniku inżyniera było to dokładnie opisane czym się różni jedno od drugiego.
  • #23
    Bedni
    Level 16  
    Nie mam teraz dostępu do swoich materiałów, później to sprawdzę, ale chyba jednak masz rację. ;) Mea culpa.
  • #24
    paladyn
    Level 15  
    Jestem już po rękojmi i mam kolejną sztukę. Nowa sztuka oczywiście ma zjeb*** co innego. Przy posuwie drutu powyżej 8m/min spawarka się restartuje. Zanik zasilania na 2s po czym się uruchamia ponowie. Nie jestem w stanie ułożyć 3cm spawu bo ten syf się restartuje. Jeśli tak ma wyglądać ta jakość esaba to podziękuje. Było kupić chińczyka a nie bawić się w serwisy i odsyłanie do sprzedawcy. Spawarka za prawie 4000zł i nadal nie mam czym spawać.

    Mogę jedynie ustrzec innych przed tym gów***. Lepiej tego nie kupować.
  • #25
    bearq
    Level 38  
    Nie będę bronił marki ale nie rozumiem dlaczego kupowałeś spawarkę przez internet? Przy takiej kwocie wolał bym dopłacić 200 czy 300zł, pojechać do sklepu i przy sprzedawcy ją uruchomić i sprawdzić.
  • #26
    paladyn
    Level 15  
    bearq wrote:
    Nie będę bronił marki ale nie rozumiem dlaczego kupowałeś spawarkę przez internet? Przy takiej kwocie wolał bym dopłacić 200 czy 300zł, pojechać do sklepu i przy sprzedawcy ją uruchomić i sprawdzić.


    Większość małych sklepików nie posiada markowych sprzętów tylko same chińczyki. Również ceny nieraz są dużo wyższe niż w internecie. Swoją sztukę zakupiłem przez Allegro, ale sklep jest oddalony o jakieś 130km ode mnie. Ogólnie sprzedawca działa dość szybko, bo gdyby tylko miał takową spawarkę na stanie to może mi ją wysłać jeszcze tego samego dnia. Natomiast mało kto trzyma drogi sprzęt w swoich magazynach. Jutro będę dzwonił po raz drugi w sprawię rękojmi i mam nadzieje, że kolejna będzie szybciej.

    Zastanawiam się czy ta firma nie stosuje kontroli jakości swoich produktów. Według mnie w obu przypadkach jest coś niedolutowane albo są zimne luty. Nie mniej dwie niesprawne spawarki to już przesada. Takie coś to może się zdarzyć w chińczyku a nie w firmie która przynajmniej reprezentuje średni rynek.
  • #27
    bearq
    Level 38  
    Ceny są wyższe ale płacisz za możliwość obejrzenia i sprawdzenia spawarki. Masz albo niesamowitego pecha albo sprzedawca wysyła Ci jakieś buble oddane przez innych, czy odrzuty. Żeby się tylko teraz nie okazało że spawarkę poobijają w transporcie :) Daj znać co wyjdzie z tego.