Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Berlingo 2.0HDi 2000r - prędkościomierz nie działa, zwarcie na przewodzie sygnał

07 Cze 2020 22:29 201 3
  • Poziom 39  
    Witam.
    Samochód Citroen Berlingo 2.0 HDi, rocznik 2000, stara wersja instalacji bez BSI, stara wersja liczników (analogowy przebieg), wersja multispace z klimatyzacją. Silnik na wtrysku Bosch.
    Właściciel twierdził że licznik przestał działać po remoncie silnika. Mechanik kazał wymienić czujnik.
    Sprawdzone liczniki, a raczej wymienione na drugie z powodu stanu ogólnego. Prędkościomierz działa. Złącze drugie od lewej (niebieskie), drugi pin od lewej, zwierając do masy wskazówka się podnosi. Przewód sygnałowy w złączu ma numer 465.
    Czujnik został niepotrzebnie wymieniony na nowy, licznik dalej nie działa.
    Powodem jest ciągle utrzymująca się rezystancja 6.5 kΩ na przewodzie sygnałowym, który przy podłączonym złączu licznika daje napięcie 0V na przewodzie sygnałowym (licznik daje ok. 6V na wejściu przy niepodłączonym złączu).
    Wyciągnąłem przewód od czujnika prędkości na skrzyni, zwarłem styki +12V z przewodem sygnałowym, spowodowało to spalenie bezpiecznika F2 5A...
    Rozgrzebałem pół samochodu, porozłączałem złącza w komorze silnika, złącza pod skrzynką bezpieczników... Wychodzi że zwarcie jest po stronie instalacji w kabinie.
    Nie mam pojęcia do jakiego modułu jeszcze może być podłączony sygnał prędkości pojazdu. Dobrałem się nawet do modułu Airbag, ale to nie to... Posiadam jedynie schematy z książki Haynesa, ale na nim niczego nie ma.
  • Poziom 39  
    Do złącza ISO idzie jedynie dodatkowy przewód od podświetlenia który w radioodbiorniku pozostaje niepodłączony, natomiast ze złącza ISO wychodzi kawałek przewodu z końcówkami Faston do zasilania anteny, co wygląda na wykonane fabrycznie.
    Do głowy mi przychodzi jedynie moduł od centralnego zamka (antynapad), albo patent blokujący lub nakręcający licznik ale nie widać jakichkolwiek przeróbek, a do dostania się do instalacji trzeba zdejmować całą deskę rozdzielczą.

    Dodano po 5 [godziny] 12 [minuty]:

    Deska rozdzielcza wyciągnięta. Skrzynka z instalacją na wierzchu i raz dwa znaleziony przewód i przyczyna problemu. Ktoś włożył przerywacz kierunkowskazów od Ludowozu w miejsce przekaźnika nr. 6.
    Berlingo 2.0HDi 2000r - prędkościomierz nie działa, zwarcie na przewodzie sygnał Berlingo 2.0HDi 2000r - prędkościomierz nie działa, zwarcie na przewodzie sygnał Berlingo 2.0HDi 2000r - prędkościomierz nie działa, zwarcie na przewodzie sygnał Berlingo 2.0HDi 2000r - prędkościomierz nie działa, zwarcie na przewodzie sygnał
    Do tego "przekaźnika" przychodzą przewody o numerach:
    M477
    MC02FF
    C02F
    477 - sygnał prędkości pojazdu
    Wydaje mi się że to przekaźnik interfejsowy do ECU rozdzielający galwanicznie masę pomiędzy licznikami a silnikiem (M to masa, C to instalacja silnika, wg standardu Peugeota). Na internecie nie widzę żadnych informacji nt. tego przekaźnika, od czego służy i jakiego typu powinnien tam siedzieć.
    Na schemacie Haynesa nic nie ma.

    Dodano po 1 [godziny] 41 [minuty]:

    Jednak nie, czujnik prędkości pojazdu jest połączony bezpośrednio z ECU i licznikiem. Na ten przekaźnik przychodzą dwa przewody masowe (M477, MC02FF) i zasilanie +12V. Przerywacz kierunkowskazów był podłączony odwrotnie (31 i 49) a 49a na sygnał prędkości, nie wiem czemu powstało zwarcie po podaniu +12V na przewód sygnałowy. Czy tam powinien siedzieć jakiś sygnalizator ostrzegawczy? Chyba ktoś celowo wsadził tam przerywacz aby wyłudzić kasę na wyciąganie skrzyni biegów. Bez niego wszystko działa.
  • Poziom 39  
    Powodem był włożony przerywacz kierunkowskazów w miejscu przekaźnika nr. 6.
    Przerywacz okazał się sprawny, tylko posiada wygrzany jeden rezystor.
    Przerywacz kierunkowskazów zasilany w odwrotnej polaryzacji powoduje załączenie cewki przekaźnika, co powodowało zwarcie sygnału prędkości (49a) do masy po włączeniu zapłonu.