Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ciężarowy - alternator, regulator, obroty

08 Cze 2020 09:44 171 8
  • Poziom 6  
    Czołgiem,

    mam pytanko planuję stworzenie małego projektu z wykorzystaniem alternatora z ciężarówki (obojętnie jakiej, chodzi mi tylko o napięcie 28v)

    pytanie:
    - jak stwierdzić czy regulator jest wbudowany w danym modelu czy jest sterowany zewnętrznie (czy tylko opis techniczny?)
    - jak ewentualnie zmierzyć RPM z alternatora po uruchomieniu
    - czy wzbudzenie alternatora przez przełącznik wystarczy?
    - ewentualnie jeśli nie ma regulatora wbudowane, co z tym fantem?
    - czy obliczanie zapotrzebowanie na prąd 28V x ampery alternatora = Waty ?
    - spotkałem się też że alternatora w specyfikacji ma napisane 20A - 55A (co jeśli zapotrzebowanie na prąd spadnie poniżej 20A?)
  • AdexAdex
  • Poziom 26  
    Myślę kolego, że dużo odpowiedzi uzyskasz poszukując informacji o spawarkach robionych na bazie alternatora . Pewnie twój projekt dotyczy podobnej maszyny .
  • Poziom 43  
    Wrzuc zdjecie alternatora lubjego numery to sprawdzimy czy ma regulator.
    Obroty z wyjścia W kazdego alternatora tzn. z jednej jego fazy sinus.Jak nie ma wyjścia W to dolutujesz przewód do wąsa i już jest.
    Wzbudzić można przyciskiem podając impuls na pinL, D+ lub przełacznikiem na L ,D+,S,15... itd to żaden problem.
    Alternator nie powinien pracować bez odbiornika prądu.
  • AdexAdex
  • Moderator HydePark/Samochody
    cichywilq napisał:
    planuję stworzenie małego projektu z wykorzystaniem alternatora z ciężarówki

    Blisko 100% nowoczesnych alternatorów ma wbudowany regulator (od kilkudziesięciu-kilkunastu lat). Nie napisałeś do czego potrzebujesz, i jakiego prądu oczekujesz. Jak powyżej 120A, to szukaj altka z autobusu. Budowa taka sama, ale wydajność prądowa i gabaryty zdecydowanie większe ze względu na zapotrzebowanie w energię takiego pojazdu. Jak nieduże prądy, to może coś takiego; https://archiwum.allegro.pl/oferta/wojskowy-agregat-pradotworczy-0-4kw-24v-i6075459823.html Był swego czasu wysyp podobnych na tym portalu.
  • Poziom 43  
    Man TGA tgx itd f-my Boscha od tira zgrabniejsze są ;)
  • Poziom 6  
    ArturAVS napisał:
    Jak nieduże prądy, to może coś takiego; https://archiwum.allegro.pl/oferta/wojskowy-agregat-pradotworczy-0-4kw-24v-i6075459823.html Był swego czasu wysyp podobnych na tym portalu.


    coś takiego właśnie chcę zbudować, tylko że z przydał by się ciut większy prąd... mamy na zakładzie starą maszynę, instalacja jest na 24v i czasami potrzebuje ją doładować, a nie ma prąd blisko żeby użyć prostownika.

    alternator nie będzie chodził na sucho, w instalacji są 2 akumulatory z ciężarówki po 170Ah każdy. tylko interesuje mnie kwestia co jeśli akumulatory się naładują, a pobór prądu z instalacji będzie minimlany, żędu 5 - 10A.


    andrzej20001 napisał:
    Obroty z wyjścia W kazdego alternatora tzn. z jednej jego fazy sinus.Jak nie ma wyjścia W to dolutujesz przewód do wąsa i już jest.
    Wzbudzić można przyciskiem podając impuls na pinL, D+ lub przełacznikiem na L ,D+,S,15... itd to żaden problem.
    Alternator nie powinien pracować bez odbiornika prądu.


    ale czym to później zmierzyć?
    i rozumiem że wzbudzenie alternatora nie wymaga ciągłego napięcia (ciągłego wzbudzania) wystarczy raz na początku wymusić impulsem?

    andrzej20001 napisał:
    Man TGA tgx itd f-my Boscha od tira zgrabniejsze są


    Już kupiłem od Scanii 55A za 160zł, po regeneracji.
    Do tego projektu też zależy mi na kosztach ;)
  • Moderator HydePark/Samochody
    cichywilq napisał:
    tylko interesuje mnie kwestia co jeśli akumulatory się naładują, a pobór prądu z instalacji będzie minimlany, żędu 5 - 10A

    Nic, to samo co w sprawnej instalacji auta.
    cichywilq napisał:
    rozumiem że wzbudzenie alternatora nie wymaga ciągłego napięcia (ciągłego wzbudzania) wystarczy raz na początku wymusić impulsem?

    Lepiej wzbudzenie podłączyć szeregowo z kontrolką ładowania, jak w oryginale. Widzisz czy ładuje :-) Kiedyś widziałem taki agregat na Allegro, z prądem ok. 200A. Zapewne "lotniskowy", nawet miałem zamiar kupić żeby w razie "W" auta firmowe "odpalać".
  • Poziom 6  
    aha jeszcze kwestia jedna, zapomniałem o niej wcześniej.

    z tego co wiem w nowych autach ECU staruje pracą alternatora, i jako tak nie ma już regulatorów napięcia wbudowanych w alternator,
    czy dobrze rozumiem czy raczej tylko chodzi że ECU dodatkowo wymusza poziom ładowania, a alternator i tak ma swój regulator który "słucha" ECU??

    np. w moim aucie (citroen c5, 2.0 benzyna, 2005r.) przy wyłączonym nawiewie ładowanie jest 13,6, a wystarczy ustawić nawiew na 1 stopień i od razu podskakuje do 14,2
    (alternator jest sprawny, w różnych warunkach testowałem i przy różnym obciążeniu)
  • Moderator HydePark/Samochody
    W tej zabawce którą tworzysz nie ma takiej potrzeby, i zbędnie to komplikuje układ.
    cichywilq napisał:
    w moim aucie (citroen c5, 2.0 benzyna, 2005r.) przy wyłączonym nawiewie ładowanie jest 13,6, a wystarczy ustawić nawiew na 1 stopień i od razu podskakuje do 14,2

    Elektronika auta mierzy obciążenie instalacji przez odbiorniki, jak wzrasta zapotrzebowanie na moc to "pogania" altka do roboty.