Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MODUS 1,6 16v K4M 88KM 2005 - Szarpie i pracuje nierówno.

09 Cze 2020 21:01 462 16
  • Poziom 7  
    Witam grupę,

    RENAULT MODUS 1,6 16v k4m 88km 2005 - niedawny zakup. Działał pięknie 2 tygodnie. Potem kluczyk i migający MIL - wymiana dwóch cewek. Znowu jeździł pięknie przez tydzień. Następnie znowu ten sam błąd i objawy. Wymiana kolejnych dwóch cewek (W sumie 4xNTY). Po kolejnym pięknym tygodniu zaczął szarpać podczas przyspieszania - wymieniłem wówczas świece - znowu pojeździł tydzień i zaczął szarpać ponownie i szarpie do teraz. Gdy jest zimny - na jałowym pracuje równiótko. Wystarczy przejechać paręset metrów i zaczyna szarpać zarówno na jałowym jak rónież podczas przyspieszania - dziwne jednak. Jak się zaczyna dławić na trasie - wystarczy depnąć do oporu i parę ładnych sekund przyspiesza bez zająknięcia aż do 4 tyś obrotów i zaczyna sie dławić. Objaw taki jakby cylinder nie dopalał.
    PyREN jak i DDT4ALL wskazuje parametry silnika ale nie odbiegają one jakoś znacząco w trakcie "wydadania" zapłonów jak i po odpaleniu na zimnym silniku. Przy przyspieszaniu jak szarpie - również jakiś szczególnych zmian nie ma. DTC nie notuje żadnych błędów, ani misfire - generalnie jestem w kropce.

    Proszę o pomoc co jeszcze mogę zdiagnozować. Mogę przesłać screeny parametrów. Z mojej analizy wynika że pierwsza sonda oscyluje, odczyty drugiej są stabilne. Pali bez problemu nie dymi, spalanie w normie (ok 6-7 po mieście). Odczyty położenia przepustnicy gazu - stabilne. Szarpie również na tempomacie - więc przepustnica (pedał) raczej to nie jest.

    Proszę o sugestię. Planuję wymienić 4 cewki na BERU czy jakieś lepsze, ale podejrzewam że to raczej nie to.
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Prawdopodobnie problem z wypadaniem zapłonu lub mieszanki .
    Cewki używane/ nowe - jak firma :?:
    Świece jak firma :?:
    Jak szarpie na wolnych , metoda unoszenia cewek okreslić na którym cylindrze .
    Zamienić miejscami z niepracującego cylindra na pracujący cewkę + Świecę . Określić czy problem przeniósł się na podmieniany cylinder czy nie .

    Jak się przeniósł wymienić uszkodzoną cewkę/ świecę .
    Jak nie to podmienić wtryskiwacze paliwa między cylindrami .
    Określić czy problem się przeniósł wraz a wtryskiwaczem .
    To na początek :D
  • Poziom 7  
    Odpowiadam.
    Cewki NTY nowe, Świece NGK Nowe.
    Zamieniałem cewki - bez zmian.
    Wtrysków nie ruszałem (trzeba zdjąć kolektor).

    Ciężko "na ucho" sprawdzić który cylinder nie pali. Wrażenie podczas jazdy jest takie jakby paliwo nie dochodziło.
    Bardziej szarpie na lekkim gazie (jedziesz 100 km.h i chcesz utrzymać tą prędkość) - wówczas szarpie. Puszczam wówczas gaz i ponownie delikatnie wciskam i jakoś się tak stabilizuje. Jak natomiast wcisnę do dechy to do 4 tyś jedzie równo i potem znowu szarpie.
    na tempomacie jest to samo.

    Na jałowym szarpie więcej jak jest rozgrzany. Im dłuższa trasa tym bardziej szarpie na jałowym. Nie gaśnie.

    Jest możliwość że te cewki (tanie były) po rozgrzaniu źle działają ???? Czy wymiana np. na BERU powinna coś dać ?
  • Poziom 33  
    boe6666 napisał:
    Cewki NTY nowe
    - tanie chiny
    boe6666 napisał:
    Zamieniałem cewki - bez zmian.

    Wtedy kiedy szarpie na wolnych masz odkręcić wszystkie cewki i po kolei podnosić do góry aby iskra nie dostawała się na świece - wtedy odczuwasz , podniesienie której cewki nie wpływa na szarpanie silnika .
    W ten sposób określasz na którym cylindrze występuje problem .
    boe6666 napisał:
    Wrażenie podczas jazdy jest takie jakby paliwo nie dochodziło.
    Bardziej szarpie na lekkim gazie (jedziesz 100 km.h i chcesz utrzymać tą prędkość) - wówczas szarpie. Puszczam wówczas gaz i ponownie delikatnie wciskam i jakoś się tak stabilizuje. Jak natomiast wcisnę do dechy to do 4 tyś jedzie równo i potem znowu szarpie.

    To mi jeszcze pasuje na niskie ciśnienie paliwa na rampie . Zapiąć manometr na przewodzie zasilającym rampę i sprawdzić jakie jest ciśnienie w momencie jak szarpie .
  • Poziom 39  
    Ciśnienie i wydatek pompy do kontroli.
  • Poziom 7  
    Czy ciśnienie paliwa jest mierzone przez kompa ? Nie da się go odczytać z PyREN czy DDT ?

    Druga sprawa - wiem jak wygląda szarpanie silnika przy uszkodzonych cewkach - jest to łatwo diagnonowalne. Natomiast u mnie jest inaczej. Silnik nie wchodzi w tryb awaryjny a wachnięcie silnika na jałowym jest losowe - nie trwa długo. Więc jak wyjmę jedną cewkę to silnik od razu zacznie źle pracować. Wygląda to tak jakby cewki lub jedna z cewek co jakiś czas nie dawała iskry po stronie wtórnej. Komputer jak rozumiem widzi tylko stronę pierwotną - a ta działa ok skoro nie ma żadnych błędów.

    Co do ciśnienia paliwa, ma ktoś fotkę gdzie podłączyć ten manometr? Może wyjąć pompę z baku i sprawdzić filtr? Jest podobno niewymienialny ale może będzie widać że jest zasyfiony ?
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    boe6666 napisał:
    Czy ciśnienie paliwa jest mierzone przez kompa ? Nie da się go odczytać z PyREN czy DDT ?

    Nie . Nie jest mierzone .
    boe6666 napisał:
    Może wyjąć pompę z baku i sprawdzić filtr? Jest podobno niewymienialny ale może będzie widać że jest zasyfiony ?

    Obawiam się że wyciągnięcie pompy nie jest takie łatwe . Trzeba wyciągnąć zbiornik . Żeby zrzucić zbiornik , trzeba ciąć wydech . :cry:
    Na wyciąganie zbiornika masz jeszcze czas . :D
    Najpierw zmierz ciśnienie tu :

    MODUS 1,6 16v K4M 88KM 2005 - Szarpie i pracuje nierówno.
  • Poziom 7  
    Dzięki za wskazówkę. Jestem po trasie 200km. Odnosze wrazenie ze to jednak cewki. Kupie najpier 4xBERU bo te co kupilem to jakis go...no. zobaczymy.
  • Poziom 7  
    Temat do zamkniecia. Kupilem nowe cewki ngk. Samochod pracuje jak nowy. Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    boe6666 napisał:
    Temat do zamkniecia. Kupilem nowe cewki ngk. Samochod pracuje jak nowy. Pozdrawiam.

    To podziękuj tym którym uważasz , że ich posty były pomocne za pomocą przycisku " Pomógł" i zamknij temat przyciskiem " Rozwiązano" :D
  • Poziom 7  
    Trochę się pospieszyłem. Co prawda po wymianie cewek silnik pracuje równiutko - natomiast pojawiły się dwa dodatkowe problemy.
    1. Nie chce zapalać - tj. kręci jak szalony rozrusznikiem ale wogóle nie odpala. Po 20 razach odpalił i pracował normalnie (100km w trasie).

    2. Po 5 dniach postoju (pogoda deszczowa) odpalił za pierwszym razem i przejechał kolejne 50km po czym na światłach po prostu zgasł (obroty spadły co zera - silnik stanął, żądne kontrolki się nie zaświeciły, zgasł tylko obrotmierz - co dziwi bo w każdym innym samochodzie zapala się wówczas kontrolka oleju i ładowania - a w tym nie). Po ponownym odpaleniu przejechał bez problemu kolejne 50km.

    Czy ktoś mógłby wskazać co to może być ? Nie podłączałem jeszcze komputera - być może jakiś błąd, ale po raz kolejny proszę o wskazówki.
  • Poziom 33  
    boe6666 napisał:
    Czy ktoś mógłby wskazać co to może być ? Nie podłączałem jeszcze komputera - być może jakiś błąd, ale po raz kolejny proszę o wskazówki.

    Nikt nie jest wróżką .
    Najpierw komputer i odczyt błędów jeśli są .
    Następny krok to odczyt parametrów w czasie występowania objawów .
    W ciemno - zabrudzona przepustnica / uszkodzony czujnik GMP / czujnik temperatury silnika
  • Poziom 7  
    Podłączyłem komputer (PyREN) - brak błędów. Pojeździłem po mieście i wszystko było w porządku. Ale nie dałem za wygraną. Na postoju odpaliłem i zgasiłem silnik chyba ze 40 razy i za 40 razem po prostu nie odpalił. Przy 41 razie jakby prawie zapalił ale jednak mu się nie udało. Przy 42 odpalił bez problemów. Komputer zanotował błąd: DF154 (DTC033552) FLYWEEL SIGNAL SENSOR CIRCUIT.

    Zakładam że czujnik położenia wału ma jakiś problem. Ten błąd może oznaczać jakiś inny czujnik ? Czy jest możliwe że sam czujnik raz działa raz nie czy raczej problem może być z wtyczką/kablem ?

    Pozdrawiam.
  • Poziom 33  
    Niewykluczone że może być problem z kablem / wtyczką ale na 1000 przypadków 999 to wina czujnika GMP :D
  • Poziom 7  
    Pytanie. Gdzie jest ten czujnik? Odpiąłem wszystkie widoczne od góry i za każdym razem inny błąd ale nie ten którego szukam. Drugie pytanie.
    Otóż podczas tych wszystkich testów nagle samochód przestał odpalać. Zarówno PYREN jak i DDT4ALL nie wskazywał żadnych błędów. Próbowałem ze 40 razy, za każdym razem zero błędu.
    Słychać stuk z tyłu podczas przekręcania kluczyka. Z okolic silnika słychać chyba przepustnicę (taki gwizd) ciągły (jest zawsze gdy kluczyk jest na on nawet jeśli silnik nie pracuje).
    Przy 41 razie odpalił bez problemu i znowu bez żadnego błędu. Odpalił tak ze 10 razy, po czym znowu nie odpalił.
    Czerwona dioda immo była zgaszona.
    Ściągnąłem przewody dochodzące do przepustnicy (powietrza) było tam trochę oleju z odmy i wydaje się że ten olej jest również za talerzykiem przepustnicy ale nie wiem jak go przesunąć. Czy tą przepustnicę można po prostu odkręcić od bloku i wyczyścić ?
    Jak sprawdzić czy przepustnica się otwiera ? Bo po odpaleniu talerzyk się jakoś specjalnie nie przesuwa.
    Bez sterowania przepustnicy (wypięta wtyczka) silnik odpalił ale jakoś tak dziwnie chodzi i dość opornie się zgasił (nie wiem czemu).
    Jakieś rady ? Wcześniejsza diagnoza dot. czujnika GMP chyba nie jest trafiona bo dzisiaj przy 100 odpaleniach i 40 nie odpaleniach żaden błąd nie wyskoczył.

    Czy jest generalnie możliwe że pompa raz się załącza a raz nie ? Czy wyjęcie pompy to demontaż baku ? Da się to zrobić bez kanału ? (kiedyś wymieniałem bak we fiacie UNO bez kanału ale tam od góry był dostęp do wężyków i pompy więc ściągałem sam bak bez osprzętu). Czy przekaźnik pompy jest w pompie czy gdzieś indziej ? Czy coś jeszcze mogę sprawdzić jeśli chodzi o elektrykę ? Pomiar ciśnienia paliwa jest trochę bez sensu bo skoro samochód odpala i jeździ z prędkościami autostradowymi to cały tor zasilanie nie może być zapchany i mało drożny - bo by to było czuć na trasie. Samochód gaśnie na jałowym losowi i bez powodu nie chce odpalić - ale jak juz odpali do działa bezproblemowo. Pomiar ciśnienia musiałby być zrobiony w "fazie" gdy nie odpala. Może można sprawdzić jakieś przewody (które i gdzie) ?

    EDIT: Sprawdziłem organoleptycznie dostęp do pompy paliwa od środka i ten dostęp jest (tyle że otwór jest chyba na tyle mały że pompy się nie wyciągnie). Odpiąłem wtyczkę z pompy i o dziwo silnik odpalił, pracował jakieś 5 sekund po czym zaczął się dławić, więc go zgasiłem. Wynika z tego że taka blokada odpalania (że odpala parę razy a potem wogóle nie odpala) raczej nie jest spowodowana pompą. Jeśli silnik potrafi bez niej chodzić parę sekund to to chyba nie ona jest powodem.
    Druga sprawa. Po każdym odpaleniu silnik jakby faluje, przygasają nieznacznie lampki wewnątrz po jakiś 5-10sekundach wszystko się stabilizuje. Może to jest jakaś wskazówka.
  • Poziom 7  
    Mógłby ktoś wskazać gdzie jest ten czujnik który zgłasza błąd DF154 FLYWHEEL SIGNAL SENSOR CIRCUIT ? Nad skrzynią od strony pierwszego tłoka jest plastikowy termostat i nie ma tam tego czujnika (mocowanie na dwa uszy stalowe). Gdzie go szukać ? Rozmontowałem dolot, filtry, aku i tam nie ma nic takiego (nawet nie ma miejsca na to).

    Znalazłem natomiast taką dziwną rurkę - nie mam pojęcia co to jest. Mógłby ktoś pomóc ?

    Załączam zdjęcie - tam gdzie powinien być ten czujnik.
    MODUS 1,6 16v K4M 88KM 2005 - Szarpie i pracuje nierówno.

    Załączam zdjęcie rurki - niepodłączonej do niczego.
    MODUS 1,6 16v K4M 88KM 2005 - Szarpie i pracuje nierówno.
  • Poziom 7  
    Czujnik znaleziony i wymieniony. Samochód nie nie szarpie i chodzi równo. Zdarza mu się sporadycznie zgasnąć, szczególnie po deszczu ale nie mam już siły diagnoznować. Po rozgrzaniu nie gaśnie.

    Czujnik jest na kole zamachowym od tyłu silnika, bardzo ale to bardzo trudno dostępny, praktycznie niezauważalny.

    Pozdrawiam.