Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pralka Amica PA5580A510 - Triak zamiennik.

kiss39 15 Jun 2020 19:43 1062 15
  • #1
    kiss39
    Level 38  
    Witam.

    Tak jak w opisie pralka Amica PA5580A510 szukam triaka Z0607 lub zamiennika. Wymieniłem blokadę drzwi. Pralka działa, ale nie jest sprawna na 100%. Wybranie oddzielnego programu nr 8 "odpompowanie" pompa wody nie jest załączana. Pralka nie przechodzi testu serwisowego - Tryb serwisowy pralki Amica PA

    Triak Z0607 - parametry
    600V
    prąd 0.8A
    prąd bramki I=5mA

    pozdrawiam.
  • Helpful post
    #2
    kecajk49
    Level 32  
    A jaki błąd pokazuje? czyli ile razy miga zielona? A pompę masz sprawną czy ZUŻYTĄ bo ona ma już sporo lat więc swoje już odpracowała.
    Zacznij wiec od pompy a nie od d...... ... y
  • #3
    kiss39
    Level 38  
    kecajk49 wrote:
    A jaki błąd pokazuje? czyli ile razy miga zielona?
    Jak nie działała blokada drzwi to 15 razy i po wymienie blokady drzwi na sprawną uruchamia się pranie, ale nie wypompowuje wody. Jak mozna sprawdzić, czy pompa jest sprawna ?
  • Helpful post
    #4
    kecajk49
    Level 32  
    Sprawdź miernikiem ale czy jest sprawna mechanicznie to potrzebny kabelek zakończony 2 konektorami 6,3mm, zaizoluj, podłącz do cewki pompy pod 240V i obserwuj czy wirnik się kręci i to nie raz czy dwa ale z 10 razy lub więcej , obserwuj przy jakiejś ledowej żarówce i jak będziesz widział "krzyż"( cztery łopatki wirnika) to wyślij napęd na szrot, bo tylko udaje że się obraca, to samo zrób gdy pomiar oporności wskaże na przerwę.
    Przed tym "badaniem" zdemontuj napęd od korpusu pompy (trzy wkręty).
    Najlepiej to od razy wymień napęd pompy na nowy , ale wczesniej sprawdź.
  • #5
    kiss39
    Level 38  
    kecajk49 wrote:
    obserwuj przy jakiejś ledowej żarówce i jak będziesz widział "krzyż"(
    A ta żarówka to po co ? Jakis schemat jak to podłączyć z tą żarówka, bo mnei ta zarówka zmyliła szczerze powiedziawszy :D
  • Helpful post
    #6
    kecajk49
    Level 32  
    Oświetlasz nią wirnik pompy , przy niej Łatwiej Zaobserwujesz jak udaje że się obraca, chyba ze masz w domu ledowe to nie ma takiej potrzeby, po prostu zjawisko stroboskopowe, którego nie ma przy zwyklej żarówce.
    Zobaczysz ten nieruchomy "krzyżyk ,utworzony przez poruszające sie w lewo i w prawo łopatki wirnika. wyglada jakby sie nie obracał.
    Jak jest sprawna to tego nie widać.
    Jak pompa ma kilkanaście lat to do wymiany jest jej napęd.
  • #7
    kiss39
    Level 38  
    Witam ponownie

    Pompa wody po podłączeniu do 230V działa czyli sprawiana na 100%. Zostaje triak lub styki programatora. Całkiem możliwe ze to może być programator. Programator rozkręciłem, aby sprawdzić czy nie są uszkodzone ścieżki i przy okazji wyczyściłem, posmarować olejem WD40. Programator złożyłem, ale widocznie cos źle i teraz jest pytanie jak złożyć prawidłowo programator, blaszki?
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • Helpful post
    #8
    mrice
    Home appliances specialist
    kiss39 wrote:
    Pompa wody po podłączeniu do 230V działa -Sprawana na 100%.

    Sprawna na 100% czy się kręci ? Bo to nie jest tożsame.

    kiss39 wrote:
    I teraz jest pytanie jak złozyć prawidłowo programator... blaszki ?

    Jakie blaszki ? Tą w kółku ? Tego nie da się źle poskładać.
  • #9
    kiss39
    Level 38  
    mrice wrote:
    Sprawna na 100% czy się kręci ? Bo to nie jest tożsame.
    Odkreciłem i w srodku było jeszcze troche wody przykryłem przezroczystym plastikowym kubkiem aby woda nie poszła na sciany. Jak włączyłem przycisk od przedłużacza to zakręciło pompą wody ze aż się ...bałem ze pralka odfrunie ;).


    mrice wrote:
    Jakie blaszki ? Tą w kółku ? Tego nie da się źle poskładać.
    Cos musi być na rzeczy, bo pralka nie uruchamia Pompy wody po wybraniu programu Nr -9 "ODPOMPOWANIE" tylko zaczyna nabierać wodę i prać. Nie mozna również wykonac resetu pralki tak jak pokazuje Video Tryb serwisowy, reset, test 5% -VIDEO.
  • Helpful post
    #10
    mrice
    Home appliances specialist
    kiss39 wrote:
    przy okazji wyczyściłem, posmarować olejem WD40.

    Rozbierz go jeszcze raz, jeszcze raz umyj i już bez głupich pomysłów, by smarować WD40 elementy elektryczne.
  • #11
    kiss39
    Level 38  
    mrice wrote:
    jeszcze raz umyj i już bez głupich pomysłów, by smarować WD40 elementy elektryczne.
    Elementy elektroniczne są smarowane głownie ścieżki np. potencjometr preparatem Kontakt PR ( po wyparowaniu chemii zostaje rzadki olej). Tu w tym programatorze jak pomiatam są sciezki miedziane na PCB i dociskane przez styki miedziane kółko programatora.

    - foto kołka programatora i styku elektroniki "Amica PA5580A510 "z netu :

    Pralka Amica PA5580A510 - Triak zamiennik.

    A tu opis złozenia z elektroda :
    Quote:
    Blaszka jest pod plastikowym kółeczkiem na module (widać ją przez bo plastik jest częściowo przeźroczysty) a blaszka ma dwa otwory króre muszą najść na nity w kółeczku, Potem musisz wcisnąć kółeczko na trzpień (to ten z dziurą do której wchodzi bolec od pokrętła wybieraka) i zabezpieczyć plastik przed spadnięciem klejem lub kropelką lakieru do paznokci. Jeżeli pomimo dobrego zamocowania wybieraka problem się będzie powtarzał to zostaje tylko moduł do wymiany. Powodzenia.
  • Helpful post
    #12
    mrice
    Home appliances specialist
    kiss39 wrote:
    Programator rozkręciłem, aby sprawdzić czy nie są uszkodzone ścieżki i przy okazji wyczyściłem, posmarować olejem WD40. Programator złożyłem, ale widocznie cos źle

    kiss39 wrote:
    Elementy elektroniczne są smarowane głownie ścieżki np. potencjometr preparatem Kontakt PR ( po wyparowaniu chemii zostaje rzadki olej).


    To przepraszam, co w końcu zostało zrobione z tym programatorem i w czym został wypaćkany ?

    Fotek z netu mi nie trzeba, dość w życiu tych programatorów narobiłem, dla tego pisałem, że nieprawidłowe złożenie wybieraka jest niemal niemożliwe. Jeśli jakieś fotki mają w czymś pomóc to muszą być to zdjęcia twojego problemu.
  • #13
    kiss39
    Level 38  
    mrice wrote:
    To przepraszam, co w końcu zostało zrobione z tym programatorem i w czym został wypaćkany ?
    To był problem z blokada drzwi oraz wariujace LEDY. I przy okazji zdjecia górnej pokrywy zauważyłem ze spadła sprężyna z otworu podtrzymująca bęben. Ten przesunięty bęben do przodu mógł przy wirowaniu uderzać w elementy kondensator- triak. Z tego powodu wymontowałem plyte PCB i sprawdzałem :

    NOWE:
    kupiona nowa blokada drzwi i wymieniona -działa.

    Sprawdzone były:

    - sprawdzone styki programatora na PCB -sprawne
    - przekaźniki 12V -sprawdzane przy pomocy ogniw 3x4.2V (18650)- wszystkie przekaźniki -sprawne
    - wzmocniłem luty przy włączniku programatora - sprawne
    - ścieżki i luty przycisków "switch"- sprawne (poprawione luty lub wlutowane nowe)
    - stabilizator 5V (7905) -nic nie podłączałem aby sprawdzic..czy daje 5V na mikroukład uPD78F9.... A skoro pralka działa to musi stabilizator działać poprawnie.
    - kondensator elektrolityczny- wymieniony
    - rezystor wylutowany i wlutowany (sprawdzony -czy jest cały i ma rezystancje)


    mrice wrote:
    Jeśli jakieś fotki mają w czymś pomóc to muszą być to zdjęcia twojego problemu.
    Jutro lub pojutrze rozbieram panel górny i podeśle elektronikę- moje foty z AMICA PA5580A510

    Dodano po 20 [minuty]:

    mrice wrote:
    To przepraszam, co w końcu zostało zrobione z tym programatorem i w czym został wypaćkany ?
    Ścieżki były całe i wyczyściłem alkoholem z brudu,kurzu oraz posmarowałem delikatnie olejem z WD40.
  • Helpful post
    #14
    Grzegorz740
    Level 36  
    kiss39 wrote:
    Sprawdzone były:
    - przekaźniki 12V -sprawdzane przy pomocy ogniw 3x4.2V (18650)- wszystkie przekaźniki - sprawne
    Jaką masz pewność, że styki przekaźników nie są zabrudzone czy wypalone i dobrze nie załączają obwodu? Sprawdziłeś jedynie czy cewka jest nie spalona i czy przekaźnik załącza. No chyba, że masz 100% pewności odnośnie styków.
    kiss39 wrote:
    Ścieżki były całe i wyczyściłem alkoholem z brudu, kurzu oraz posmarowałem delikatnie olejem z WD40.
    Do zabezpieczenia ścieżek na płytce PCB stosuje się roztwór rozpuszczonej kalafonii, a nie olej z WD40 bo nie wiadomo jaki on ma skład chemiczny i czy z czasem negatywnie nie wpłynie na ścieżki PCB.
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • #15
    kiss39
    Level 38  
    Grzegorz740 wrote:
    Sprawdziłeś jedynie czy cewka jest nie spalona i czy przekaźnik załącza. No chyba, że masz 100% pewności odnośnie styków.
    Przekaźniki były wlutowane podłączone (wgląd wg dokumentacji datasheet) do trzech ogniw 18650 4.2V co daje łączne napiecie 12V i załączony przekaźnik był sprawdzany miernikiem- czy jest przejęcie.

    Grzegorz740 wrote:
    Do zabezpieczenia ścieżek na płytce PCB stosuje się roztwór rozpuszczonej kalafonii, a nie olej z WD40 bo nie wiadomo jaki on ma skład chemiczny i czy z czasem negatywnie nie wpłynie na ścieżki PCB.
    Nie zabezpieczenie ścieżek, a o styki chodzi - aby nie wytrzeć.
  • #16
    mrice
    Home appliances specialist
    Kończąc temat nieszczęsnego WD40 który pożytku nie przyniesie, a oby szkód nie narobił... Owy preparat nie służy ani do zabezpieczania, ani do smarowania. To odrdzewiacz i jako taki służy by zeżreć rdzę i pozwolić poluzować gwint. Do połączeń elektrycznych, ścieżek, zabezpieczenia, czy przesmarowania są takie preparaty jak Kontakt PR, potencjometr PR czy choćby poczciwy Elektrosol.
    Inna już kwestia, ze przy tej elektronice owe zabezpieczanie to temat zbędny.