Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat instalacji elektrycznej w kamperze

mentos1617 21 Cze 2020 15:17 1191 42
  • #31
    K_B
    Poziom 17  
    CYRUS2 napisał:
    Ma kolega zabezpieczenie przed przerwą w N zamontowane w swojej instalacji ?

    A co do rzeczy ma moja instalacja? Nie rozumiem pytania.
  • AdexAdex
  • #32
    CYRUS2
    Poziom 40  
    K_B napisał:
    Zgadza się. Jeżeli jednak instalacja jednofazowa stanowi część trójfazowej, to zagrożenie pozostaje.
    Kolega zagrożenie widzi tylko w kamperze.
  • AdexAdex
  • #33
    K_B
    Poziom 17  
    Musisz jaśniej się wypowiadać. Tak, widzę zagrożenie w kamperze. Nie, nie tylko tam, a wszędzie, gdzie przyłączone są odbiorniki jednofazowe. Więc w czym problem?
  • #34
    mentos1617
    Poziom 6  
    Schemat instalacji elektrycznej w kamperze

    Instalacja jutro zostanie przerobiona, proszę rzucić okiem na "rysunek".

    Zastanawiam się jak długi i czy musi być miedziany pręt uziemiający oraz jak łaczyć go z instalacją- po prostu w dowolnym punkcie masy pojazdu, czy wykonać specjalne połączenie do przewodu PE?
  • #35
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    @mentos1617 Generalnie dobrze, z tym ze stycznik musi posiadać dwa tory prądowe NO/NC, a o taki niełatwo. Zastosuj raczej dwa styczniki z blokadą wzajemną i wykorzystaj styki pomocnicze NC stycznika sieci do automatycznego włączenia zasilania przetwornicy. Pręt uziemiający przy zastosowaniu RCD 30 mA niekrytyczny - stalowy czy miedziany np. jeden metr z jakimś uchwytem.
  • #36
    K_B
    Poziom 17  
    Takie styczniki są dostępne: R25-22 230V

    Zalecam stosowanie przewodów o przekroju 2,5 mm² - powołuję się na normy okrętowe, które są w tej sytuacji bliższe prawdy niż normy lądowe.

    Jeśli Cię stać, zastosuj drugi wyłącznik różnicowoprądowy, ale bez modułu nadprądowego. Połącz go szeregowo z tym na rysunku, a podniesie to trochę to niezawodność ochrony. Będzie to szczególnie ważne przy zasilaniu z sieci TT.
  • #38
    CYRUS2
    Poziom 40  
    mentos1617 napisał:
    Instalacja jutro zostanie przerobiona, proszę rzucić okiem na "rysunek".
    Źle przerobiona.
    Ochrona - uziemienie - nie będzie działać.
    Kolego mentos1617 - zleć zaprojektowanie osobie która się na tym zna i nie baw się w elektryka.
  • #39
    K_B
    Poziom 17  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    przydał by się dodatkowy przekaźnik załączający przetwornicę.

    Hmm... A czy będzie to konieczne? Moim zdaniem, przetwornica może sobie pracować w stanie jałowym cały czas.

    Oprócz dotychczasowych rozważań, należy jeszcze wziąć pod uwagę wydajność zasilania awaryjnego. Ta instalacja ma zasilać klimatyzator. Ale przez jaki czas? 10 minut? Jakie akumulatory tam zastosowano? Może warto tak wykonać układ sterowania, żeby odcinał klimatyzację na czas zasilania z akumulatorów?
  • #40
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    CYRUS2 napisał:
    Ochrona - uziemienie - nie będzie działać.
    A dlaczego to ?
    K_B napisał:
    Może warto tak wykonać układ sterowania, żeby odcinał klimatyzację na czas zasilania z akumulatorów?
    Słuszna uwaga, może pracować wyłącznie z sieci.
  • #41
    mentos1617
    Poziom 6  
    [quote="Krzysztof Kamienski"] Generalnie dobrze, z tym ze stycznik musi posiadać dwa tory prądowe NO/NC, a o taki niełatwo.[quote="K_B"]e wcześniej wykorzystałem stycznik(przekaźnik) FF PK1-1P 16A to by nie mieszać dokupiłem drugi- cewki obu podłącze jednakowo.

    K_B napisał:
    Jeśli Cię stać, zastosuj drugi wyłącznik różnicowoprądowy, ale bez modułu nadprądowego. Połącz go szeregowo z tym na rysunku, a podniesie to trochę to niezawodność ochrony. Będzie to szczególnie ważne przy zasilaniu z sieci TT.

    Dokładnie tak też jest zamysł wykonać,

    Krzysztof Kamienski napisał:
    teraz przydał by się dodatkowy przekaźnik załączający przetwornicę.


    Przetwornice raczej będzie się rozłączać wyłącznikiem na obudowie w przypadku dłuższego postoju. Cięzko określić kiedy miała by być włączona, kiedy nie. Z początku był pomysł by sygnał z centralnego zamka zmieniał stan przekaźnika bistablnego, ale co w przypadku kiedy nocujemy w kamperze i dla bezpieczeństwa zamykamy auto? Bardzo dobre zagadnienie, by nie zostawiać bez potrzeby zostawionej przetwornicy, ale żeby pracowała po odpaleniu ze względu na klimatyzator- auto nie posiada klimatyzacji.

    Dodano po 12 [minuty]:

    K_B napisał:
    Oprócz dotychczasowych rozważań, należy jeszcze wziąć pod uwagę wydajność zasilania awaryjnego. Ta instalacja ma zasilać klimatyzator. Ale przez jaki czas? 10 minut? Jakie akumulatory tam zastosowano? Może warto tak wykonać układ sterowania, żeby odcinał klimatyzację na czas zasilania z akumulatorów?


    W instalacji uwzględniłem gniazdo podwójne, które będzie wykorzystane do prostownika spiętego z aku, aktywne jedynie podczas podłączenia do zasilania zewnętrznego. W razie problemów z akumulatorami będzie tam przełączony. Klimatyzator bez problemu chłodzi 1H ciągłej pracy, dłużej nie próbowałem. W 10 minut schładza całego kampera i się wyłącza na kolejne około 10minut zależnie od warunków na zewnątrz. Akumulatory to docelowo 2x140aH, kamper budżetowy więc i akumulatory pozostałości z maszyn.
  • #42
    K_B
    Poziom 17  
    CYRUS2 napisał:
    Ochrona - uziemienie - nie będzie działać.

    Właśnie - dlaczego nie?
    Przy braku PE z sieci (czyli układ TT) impedancja pętli zwarciowej instalacji wyposażonej w RCD powinna mieć rezystancję nie większą niż 1666 omów. Łatwo to uzyskać poprzez wbicie pręta.
  • #43
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    K_B napisał:
    Łatwo to uzyskać poprzez wbicie pręta.
    i tak to działa. Trudno jest czasami komuś przestawić myślenie. :cry: Jeżeli dołożysz zabezpieczenie nadnapięciowe i ewentualnie dwa RCD, to jesteś przygotowany na wszystkie niespodzianki.